InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Sparen in Australië

Sparen in Australië

Sparen in Australië Er is een hoge spaarrente in Australië. Dat maakt het erg aantrekkelijk om spaargeld te stallen in het land. De spaarrente is zo hoog om gelijke trend te blijven houden met de inflatie. Er is sprake van een inflatie omdat de lonen zo snel stijgen. Australiërs hebben niet echt een spaartraditie. De meeste mensen hebben grote schulden. Er is ook geen garantiestelsel in Australië.
De spaarrente in Australië is behoorlijk hoog. Daarom wordt sparen in Australië steeds populairder. De spaarrente steeg in 2010 op tot wel 7 procent. Dat maakt het land ook aantrekkelijk voor buitenlandse spaarders die zoeken naar manieren om hun geld te stallen bij een Australische bank. Er zijn echter wel een aantal zaken die u moet weten voordat u deze weg gaat. Zo vallen Australische banken niet onder het Nederlandse garantiestelsel. In Nederland krijgen spaarders tegoeden tot honderdduizend euro vergoed in het geval dat een bank failliet gaat. Dit doet de overheid om er voor te zorgen dat mensen niet massaal hun geld weghalen bij een bank wanneer er geruchten de ronde doen dat het niet zou gaan met een bank. Wanneer de paniek eenmaal is uitgebroken komt het ook niet meer goed. Australische banken kennen deze garantieregeling echter niet. Als de bank dus failliet gaat, bent u al uw geld kwijt. Er zijn meerdere redenen waarom Australië niet zo’n stelsel kent. Ten eerste heeft Australië veel minder een spaartraditie zoals in Europa. Ten tweede is het land veel minder hard getroffen door de kredietcrisis en daardoor is de noodzaak voor een garantiestelsel ook veel minder aanwezig.

Sparen in Australië

Zoals gezegd zijn de Australiërs niet echt gewend aan sparen. De meeste Australiërs zijn gewend om zich in de schulden te steken door middel van een creditcard of een hypotheek. Dat kan ook omdat het de laatste decennia erg goed gaat met de Australische economie. Het land maakt een grote economische groei door en er is een schreeuw naar hoogopgeleide arbeiders. De schaarste zorgt er ook voor dat de lonen goed zijn. Als Australiërs al hun geld ergens in investeren, dan doen ze dat meestal in aandelen of ontroerend goed.

Spaarrente in Australië

De groei van de economie leidt ook tot een groeiende inflatie. Dat komt omdat de lonen stijgen en daarom kunnen winkeleigenaren ook steeds meer vragen voor hun producten. Australië is een land waar veel geïmporteerd moet worden. Om het sparen dan aantrekkelijk te blijven houden stijgen de spaarrentes ook mee. Dit geldt overigens ook voor de hypotheekrente, en dit kan bij sommige Australiërs weer leiden tot problemen omdat de meeste geen vaste afspraken hebben gemaakt over het rentetarief bij het afsluiten van de hypotheek.

Beleggen in Australië

Als u gaat beleggen in Australië moet u wel rekening houden met de koers van de Australische dollar. Deze is over het algemeen behoorlijk stabiel, maar het kan voorkomen dat deze in waarde vermindert ten opzichte van de euro. In dat geval ontvangt u wel meer rente dan in Nederland, maar verliest u alsnog geld, omdat de prijs van de dollar is gedaald. Andersom kan dat dit natuurlijk net zo werken, namelijk dat de dollar meer waard wordt en dat uw rendement nog eens toe neemt. De grootste bank is Australië is de Commonwealth Bank. Een andere bekende bank is Saving Australia. Er zijn ook verschillende Nederlandse banken actief in Australië. De grootste en bekendste bank is de ING Bank.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Sparen in Australië"

Reacties

Jnamet de Korte, 16-05-2014 16:05 #3
Als u een artikel schrijft, maak het dan actueel en zet erbij hoeveel rente in australie gegeven wordt. Hier hebben we niets aan

Bolsenbroek, 06-11-2012 16:09 #2
Kan ik ook sparen via de ING in Australië?

Inge, 25-05-2012 07:50 #1
Het is leuk als je zeg dat je ook in Australië kan sparen, maar kom dan maar met namen van banken. ING Austalia daar kan je niet een rekening openen, want je moet een woonadres hebben en een een belastingnummer, dus je komt niet verder om zo ver weg te sparen.

Infoteur: Simcha
Laatste update: 19-10-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Sparen buitenland
Reacties: 3
Schrijf mee!