InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Banken en belasting willen uw vakantiegeld 2014 en 2015

Banken en belasting willen uw vakantiegeld 2014 en 2015

Banken en belasting willen uw vakantiegeld 2014 en 2015 In de maand mei krijgt u in 2014 en 2015 uw vakantiegeld, vakantie uitkering en vakantietoeslag extra uitbetaald. Hoeveel en hoeveel netto na belasting? Het vakantiegeld is 8% over uw bruto jaarinkomen, uiterlijk uit te betalen op 30 juni, netto is het veel minder nu de algemene heffingskorting inkomensafhankelijk is. Zie de betalingsdata voor uw vakantiegeld 2014 en 2015 het artikel, ook bij uw AOW krijgt u vakantie-uitkering. Niet alleen de belasting en belastingdienst, ook de banken weten raad met uw vakantiegeld en toelage. U betaalt veel belasting over het vakantiegeld via het bijzonder tarief. De vraag is ook wat u met uw vakantiegeld gaat doen. Het gaat immers altijd om een aardig bedrag aan extra geld. In totaal is er 20 miljard aan vakantie uitkering in de maand mei beschikbaar en dat is natuurlijk de moeite waard. Voor spaarders is er tenminste weer keuze.

Vakantiegeld en de Belastingdienst

Sinds 2014 is de algemene heffingskorting inkomensafhankelijk wat betekent dat als u meer dan grofweg 20.000 euro verdient, uw algemene heffingskorting omlaag gaat. Fat is ook de reden dat zo veel mensen over 2014 een naheffing krijgen. Ook voor uw netto vakantiegeld kunnen de gevolgen enorm zijn. U houdt minder over. In bedragen gaat het in de meeste gevallen om 40 euro tot 270 euro netto minder en dat is dan 4% tot 9% minder netto vakantiegeld. Deze nivellering vindt dus niet plaats via de belastingtarieven, maar via uw extra inkomen. Daarbij is het vakantiegeld voor de Belastingdienst gewoon een extra inkomstenbron.

Vakantie en hoeveel vakantiegeld 2014 en 2015

Sommige werkgevers vinden de vakantie uitkering van 8% over het jaarinkomen dat u in de maand mei, eigenlijk niet meer van deze tijd. De consument denkt daar natuurlijk anders over, want bruto betekent het vakantiegeld toch een extra maandinkomen. Ook als u in de ziektewet zit heb u recht op vakantiegeld. Velen wachten op dit extra geld. De meesten doen er vier dingen mee:
  • Lekker op vakantie gaan.
  • Een deel gebruiken om schulden af te lossen.
  • Sparen tegen een hoge rente.
  • Kopen er wat leuks van.

Rekenvoorbeeld vakantiegeld
Stel uw jaarinkomen bedraagt 20.000 euro bruto dan is dat inclusief vakantiegeld gelijk aan 21.600 euro bruto. Netto is het minder: inkomstenbelasting 2014, belastingtarieven en schijven.

Vakantie-uitkering 2014 en AOW

De hoogte van de AOW is afhankelijk van uw gezinssituatie en de vakantietoeslag dus ook. Elke maand spaart u een stukje voor uw vakantie:

AOW en vakantiegeld 2014
GezinssituatieBruto vakantietoeslag per maand
Gehuwd of samenwonend en beiden 65 jaar of ouder 50,11
Gehuwd of samenwonend met maximale toeslag partner 100,22
Ongehuwd 70,16
Ongehuwd met een kind tot 18 jaar 90,22

Betalingsdata vakantiegeld 2014, vakantietoeslag 2014

De betalingsdata als u een uitkering hebt, AOW, WAO, WW, bijstand, Wajong, zijn:
  • AOW: 23 mei 2014;
  • WAO: 23 mei 2014;
  • WW: 16 mei 2014;
  • Bijstand: afhankelijk van de gemeente waarin u woont is dit mei of juni;
  • Wajong: 23 mei 2014.

Toch lenen ondanks extra vakantiegeld

Opvallend genoeg leidt extra vakantiegeld bij nogal wat mensen ook tot extra lenen. Het vakantiegeld is vaak niet genoeg om de extra aankopen te betalen, waardoor het verschil er bij geleend wordt.

Lening aflossen door vakantiegeld

Maar velen gebruiken een deel van het vakantiegeld om hun leningen of rood staan bij de bank af te lossen. Verstandig.

Belastingdienst, belasting en de loonheffing over het vakantiegeld: het bijzonder tarief

Het vakantiegeld wordt belast tegen het zogenaamde bijzondere tarief dat waarschijnlijk een stuk hoger is dan wat u normaliter aan inkomstenbelasting betaalt. Het normale tarief bij de loonheffing ligt tussen de 0% en 52%. Afhankelijk van de hoogte van u inkomen lopen de tarieven op. De vakantie-uitkering wordt regelmatig afgerekend tegen een bijzonder tarief van 52%.

Banken en vakantiegeld

Maar er zijn ook andere kapers op de kust. Ook dit jaar wordt ongeveer 20 miljard euro aan vakantiegeld op de rekeningen gestort. Geld dat natuurlijk ook de interesse van banken wekt. Banken komen daarom in de vakantieperiode regelmatig met acties om het sparen verder te stimuleren en de consument gaat daar graag op in. Vaak is de vakantie al betaald en is het vakantiegeld zodanig dat er ook wat voor de spaarrekening overblijft.

Top 5 spaardoelen volgens MoneYou

MoneYou die een verhoogde spaarrente van 2 procent op uw vakantiegeld geeft, weet ook wat de top 5 van spaardoelen is:
  • Een mooie vakantie.
  • Een nieuwe auto.
  • Onverwachte kosten.
  • De aanschaf van een droomhuis.
  • De studie kinderen.

Vakantiegeld 2014 en 2015 en hoogste spaarrente

Allerlei banken hebben aandacht voor uw vakantiegeld en zien het liefste dat u gaat sparen. De hoogste actuele spaarrente vindt u in het artikel top 5 banken met de hoogste spaarrente in Nederland.

Slot

En ook in 2015 zullen er weer acties volgen, want 20 miljard extra is toch wel heel veel geld, waar velen raad mee zullen weten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Sjabbat tijden voor het Joodse jaar 5775 (2014-2015)Sjabbat tijden voor het Joodse jaar 5775 (2014-2015)Wanneer begint en eindigt de sjabbat? In dit artikel aandacht voor de sjabbat tijden voor het Joodse jaar 5775 (2014-201…
Hoogte en uitbetalingsdata vakantiegeld 2014Hoogte en uitbetalingsdata vakantiegeld 2014Vakantiegeld is een verplichte jaarlijkse toelage, waar iedere werknemer recht op heeft. De uitbetalingsdatum van het va…
Bijzonder tarief loonheffingBijzonder tarief loonheffingWie een extra inkomen ontvangt, een dertiende maand, krijgt dat inkomen niet belastingvrij. Vaak is er sprake van een bi…
WK-pooltje is tot 454 euro belastingvrijWK-pooltje is tot 454 euro belastingvrijTijdens grote voetbaltoernooien wordt er flink gewed in ons land. Hele bedrijven richten zich op de uitslag en de werkne…
De kansspelbelastingDe kansspelbelastingOver prijzen die gewonnen worden in kansspelen is in Nederland kansspelbelasting verschuldigd. De hoogte hiervan hangt a…

Reageer op het artikel "Banken en belasting willen uw vakantiegeld 2014 en 2015"

Reacties

J. S. H. Muller, 14-06-2013 21:34 #3
Wanneer is de uitbetaling in juni 2013? Reactie infoteur, 15-06-2013
Beste J. S. H. Muller,
De uitbetalingsdatum van het vakantiegeld in juni is uiterlijk op 30 juni 2013. Per bedrijf kan een andere datum gelden. Er zijn bedrijven die al per 12 juni betalen, maar ook die wachten tot de uiterste datum.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Bert Smits, 17-05-2013 17:31 #2
Mijn werkgever heeft over mijn héle salaris + vakantiegeld 52% bijzondertarief loonheffing gerekend; mag dit wel? Reactie infoteur, 18-05-2013
Berst Smits,
Als uw inkomen in een hogere belastingschijft valt, is een inhouding van 52% gebruikelijk, anders wordt 42% gehanteerd. Maar het te veel ingehouden deel, als daarvan sprake is, kunt u terugkrijgen bij uw aangifte inkomstenbelasting:

http://www.financieel.infonu.nl/belasting/62578-bijzonder-tarief-loonheffing.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jan van de Graaf, 25-01-2013 16:12 #1
Dit jaar worden alle vakantiedagen en reisuren van 2012 en 2011 uitbetaald, behalve de 80 uur die gereserveerd is voor dit jaar. ik heb begrepen dat hier ook een hoog terief voor staat. Is het mogelijk een deel ervan terug te betalen d.m.v belasting teruggave en zoja waar kan ik zien hoeveel?

Vr gr Jan Reactie infoteur, 25-01-2013
Beste Jan van de Graaf,
Normaliter wordt het bijzonder tarief ingehouden en dat kan zelfs 52% zijn. Als dit te hoog is, omdat uw totale inkomen in een lager belastingtarief valt, kunt u het te veel betaalde terugkrijgen door daartoe een verzoek in te dienen bij de belastingdienst. U doet dit via de voorlopige teruggaaf of het P formulier als belastingaangifte.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Vakantiegeld
Reacties: 3
Schrijf mee!