InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Aansprakelijkheid schulden na einde relatie

Aansprakelijkheid schulden na einde relatie

Aansprakelijkheid schulden na einde relatie Relatie over: een ton schuld. Je leest soms over relaties die verbreken, waarna blijkt dat je ex een lening is aangegaan waardoor jij nu opgezadeld bent met een schuld. Of als je besloten hebt te scheiden en het huis te verkopen en blijkt dat de verkoopprijs niet hoog genoeg is om de hypotheek te betalen. Wanneer je aansprakelijk bent voor een schuld hangt af of je gehuwd bent in gemeenschap van goederen, getrouwd op huwelijkse voorwaarden of een lat-relatie hebt. En of je mede ondertekent hebt. Bij het kijken naar schulden, is van belang wat voor relatie jullie hadden en of je hebt meegetekend voor een lening of dat alleen je ex heeft getekend. Als je allebei getekend hebt voor een lening, ben je altijd allebei verantwoordelijk voor de schuld.

Lat-relatie of samenwonen

Als je niet hebt meegetekend voor een lening en je had een lat-relatie of woonde samen zonder samenlevingscontract, dan is er waarschijnlijk niet veel aan de hand. Anders is het als je samenwoont en er zijn betalingsachterstanden voor wat betreft huur of gas, water, licht met betrekking tot de woning waar je samen woont. Dan ben je wel aansprakelijk.

Samenlevingsovereenkomst

Als je samenwoont met een samenlevingsovereenkomst is er weinig verschil. In de overeenkomst staat dat ieder verantwoordelijk is voor zijn eigen schulden, met uitzondering van de schulden die ontstaan vanwege de kosten van gemeenschappelijke huishouding. (huur, water, electra etc.) Uiteraard zijn jullie beide wel aansprakelijk als jullie samen tekenen voor een lening, net als in elke andere woonsituatie.

Gemeenschap van goederen

Als je getrouwd was, is het vaak een heel ander verhaal. Als je in gemeenschap van goederen bent getrouwd, zijn de schulden gemeenschappelijk. Je bent allebei verantwoordelijk voor de gehele schuld. Dit heet hoofdelijke aansprakelijkheid. Dit geldt vaak ook als je niet meegetekend hebt!

Er geldt een uitzondering voor de hypotheek. Als je daar niet voor meegetekend hebt, kan de schuld niet op jou verhaald worden.

Huwelijkse voorwaarden

Als je op huwelijkse voorwaarden getrouwd bent, dan staat daarin beschreven van wie welke financiële verplichtingen zijn. Je bent dan niet over en weer aansprakelijk voor schulden die voor het huwelijk zijn aangegaan. Wel ben je allebei aansprakelijk voor de schulden die na het tekenen van de huwelijkse voorwaarden zijn ontstaan.

Scheiding

Indien je gaat scheiden, kun je vragen aan de schuldeisers om de schuld te splitsen tussen jou en uw ex. In veel gevallen zullen zij dit helaas niet doen. Als je ex niet betaalt, hebben zij nog de mogelijkheid om het bij jou te verhalen.

Sommige mensen leggen in hun echtscheidingsconvenant vast dat één van beide de schuld op zich neemt. Leuk bedacht, maar als diegene niet meer betaald, gaat de schuldeiser het bedrag alsnog bij de ander verhalen.

Zelfstandig ondernemer

Is je partner zelfstandig ondernemer dan loop je nog een extra risico. Indien hij of zij gekozen heeft voor een eenmanszaak of een VOF, dan ben je zelfs mede aansprakelijk voor de schulden van het bedrijf als je in gemeenschap van goederen getrouwd bent.

Conclusie

Kortom denk niet te licht over financiële verplichtingen en vraag aan je partner inzicht in zijn financiële situatie, voordat je in gemeenschap van goederen trouwt. Dat kan in vervelende situaties erger voorkomen.

Lees verder

© 2007 - 2014 Jour, gepubliceerd in Lenen (Financieel) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Lening en scheidenLening en scheidenScheiden heeft directe gevolgen, ook voor een lening die tijdens het huwelijk of partnerschap is aangegaan of een gezame…
Lenen – hoofdelijke aansprakelijkheid bij lening en schuldenLenen – hoofdelijke aansprakelijkheid bij lening en schuldenSamen met een andere geld lenen en samen borg staan voor een lening betekent ook dat u elk ook afzonderlijk hoofdelijk a…
Echtscheiding... verdeling bezittingen en schuldenEchtscheiding... verdeling bezittingen en schuldenJe bent meer dan gelukkig. Samen gaan jullie verder in dit leven. Niets kan misgaan toch…? De werkelijkheid is voor somm…
Eenmanszaak: voordelen & nadelenEenmanszaak: voordelen & nadelenDe oprichting van een eenmanszaak is eenvoudig, zonder veel formaliteiten. U bent zelf eigenaar en kunt uw beleid naar e…
Gescheiden bankrekeningen en gemeenschap van goederenGescheiden bankrekeningen en gemeenschap van goederenGehuwden in gemeenschap van goederen hebben geen persoonlijk bezit, maar een gezamenlijk bezit. Een bankrekening die op…

Reageer op het artikel "Aansprakelijkheid schulden na einde relatie"

Reacties

Guus, 28-05-2014 13:35 #58
Ik zit in de WSNP. Mijn zoon woont nog thuis en studeert is 18 jaar. Ik woonde samen met zijn moeder, zonder enig samenwoon-contract.
Nu is zij een half jaar geleden plotseling met onbekende bestemming vertrokken.
Heeft dit gevolgen voor mijn situatie m.b.t. de WSNP? Ik zie onze relatie als beëindigd. Haar schulden bij de WSNP worden door mij betaald.

Yasminz, 31-03-2014 22:06 #57
Hoi,

ik heb een vraag, ben nu al 11 jaar gelukkig getrouwd ik en mijn man werken beide. maar nu wil mijn man een eigen bedrijf starten en daarvoor een lening afsluiten. ik wil hierbij niet betrokken raken wat kan ik doen? ik wil niet aansprakkelijk gesteld worden op zijn schulden. want ik wil geen schuld. leef goed zo. ik wil graag advies.

Herbert, 30-03-2014 11:05 #56
Allemaal bullshit, ik leefde samen, we hadden samen schulden. opgebouwd toen we bij elkaar waren. ik word het huis uit getrapt door mijn ex. ik mocht het hele jaar de energie betalen, alle gezamelijke schulden kwamen op mijn bord. haar schulden ook vanwege die zijn opgebouwd toen we samen leefden. mijn schulden ook vanwege die staan op mijn naam. en dan durven de instanties ook nog te zeiken over allimentatie. op dit moment heb ik 0,0 inkomsten, maar kijken ze ff naar mijn ex? nee hoor. ze verkochten de schulden aan incasso bureaus met woekerrente, maar alleen mijn naam, niet die van mijn ex. leve nederland

Mia Borgers, 28-02-2014 15:52 #55
Volgende situatie:
Ik had in 2010-2011 een relatie. We woonden niet officieel samen enkel een soort LAT-relatie. Er waren geen officiële documenten. De relatie eindigt en die man wil de spullen die ik gekocht had niet teruggeven. Hij zegt eenzijdig dat dit ter compensatie was voor de kosten die ik gemaakt had. Eerste vraag is: kan hij dat zomaar eisen? Ik kocht o.a. een namaak kerstboom van 100 euro, een staanlamp, een bureaulamp, kleine spullen enz. Waarde van dit alles ongeveer 170 euro. Ik heb ook een laag meubel niet teruggekregen dat ik al bezit sedert 1988 en dat voor mij nog steeds waarde heeft. Het is een grenenhouten meubel waarop hij zijn printer en andere dingen gezet heeft. Ik deed de meeste aankopen in grootwarenhuizen voor eten, drinken en normale uitgaven die iedereen heeft. Ik heb hier uittreksels van.
Tijdens het surfen op internet viel me plots te binnen dat ik op 1 december 2010 twee multi-portofoons kocht ter waarde van 272,50 euro. Ik was dit compleet vergeten en hij heeft er niets over gezegd na het uiteen gaan. Ik heb hiervan een factuur.
Bovendien kocht ik nog een professionele Manfrotto statief ter waarde van 100 euro (in solden). Hij weigerde dat ik al die spullen terug zou meenemen nadat de relatie ten einde was. Alles tesamen maakt dit meer dan 600 euro.
Ik ben na die relatie een jaar ziek geweest en nog een jaar om te herstellen. Nu ik hersteld ben, wil ik deze goederen terug en daarom deze e-mail. Hoe ga ik best tewerk? Kan ik teruggave eisen? Of - in geval hij het niet wil teruggeven - eisen dat hij 600 euro overmaakt op mijn rekening. Om mijn goede wil te laten zien zou ik er 500 euro van maken.
Laat u mij weten hoe ik dit best aanpak, Alleszins van harte bedankt voor uw antwoord.

Cupido1974, 28-01-2014 15:16 #54
Ik heb een vraag,

Momenteel in scheiding, ik betaal al ruim een jaar alleen de hypotheek, lening en alimentatie. Mijn ex vrouw betaalt niet mee aan de hypotheek en lening en woont in de oude woning en heeft diverse partners gehad waarvan sommige daar ook tijdelijk hebben gewoond. Ik kan zelf niet huren, tijdelijk bij mn moeder gewoon echter kon zij mij financieel niet meer bijstaan en werd mij de deur gewezen, stond letterlijk op straat. De hypotheek en lening werd gezien als overkapte kinderalimentatie goed voor een bedrag van € 1175,- euro, vervolgens werd ik ook nog eens belast met een bedrag aan alimentatie van € 287,20 p/mnd. Zelf geen woning, wel een vaste baan maar kan niks huren. Advocaat kan niks voor mij betekenen. Loon ca € 1800,- euro netto. Mijn ex vrouw heeft een WW uitkering met diverse toeslagen en zit gemiddeld op een inkomen van bijna € 1600,- euro p/mnd. Ik weet het niet meer…

Walter, 04-12-2013 12:50 #53
Ik heb een vraag,
mijn vrouw heeft borg gestaan voor een hypotheek maar de persoon heeft alles verpest en nu heeft mijn vrouw een bkr codering. dit was vlak voor dat wij gingen trouwen. nu wil ik een lening afsluiten op mijn naam maar moet dan aangeven of je getrouwd bent en dan komen ze uit bij die codering. kan ik nu een lening op eigen naam afsluiten of is er een andere oplossing? de situatie is zo dat een lening gewoon kan worden betaald.

Sonja, 09-09-2013 16:02 #52
Ik heb een vraagje. 5 jaar geleden zijn me broer en zijn vriendin uit elkaar gegaan. Ze hebben toen samen een hypotheek getekend. het huis is op een executie verkocht en er is toen een behoorlijke schuld overgebleven. Mijn broer werd altijd aangemaand voor alle schulden (weten niet of zij ook aangemaand werd, of misschien nog steeds aangemaand wordt). Nu heeft mijn broer de wsnp erop zitten, dus hij is eindelijk schuldvrij. maar hij moest toen alle schulden die er waren meenemen de wsnp in dus ook de gehele hypotheekschuld.
Moet mijn broer zijn ex ook nog een deel betalen of is het nu klaar met de schuld? want zou wel heel makkelijk zijn als zij onder een schuld uitkomt waar ze ook voor heeft getekend, terwijl mijn broer 3 jaar in de wsnp heeft gezeten.

Merwin, 15-06-2013 13:50 #51
Mijn situatie is als volgt:

Een aantal jaar geleden heeft mijn ex vriendin en lening afgesloten op haar eigen naam. Het begon bij 2.000 euro en liep al gauw uit naar 20.000 euro. In de tijd woonde wij samen zonder samenlevingscontract dus gewoon als vriend en vriendin. Op een gegeven moment wilde ze meer lenen maar dat ging niet met haar loon toen in de tijd. Ze heeft mij toen gevraagd of ik wilde tekenen voor een extra 10.000 euro waardoor het totaal van de lening op 30.000 euro kwam te staan. Als goed gelovige ondertekende ik het contract. Nu word ik voor het gehele bedrag aansprakelijk gesteld door de bank! Terwijl ik pas later in beeld kwam en alleen maar voor de extra 10.000 heb bijgetekend. Kan ik hier een zaak van maken? Ik vind het namelijk belachelijk dat ik nu dat zij uit de wsnp is voor het hele bedrag wordt aangemaand, de gehele 30.000 euro! Voor die laatste 10.000 euro wil ik wel op draaien maar die andere 20.000 nou nee! Ik heb de originele contracten weten te bemachtigen en er is duidelijk te zien hoe de lening tot aan de 20.000 euro door haar alleen is getekend.

Nou wacht ik nog op het laatste deel waar ik mijn handtekening heb onder gezet maar ik kan me niet herinneren dat er een een regel in stond dat ik voor de gehele 30.000 euro mijn handtekening heb gezet en dan nog zoals ik net ook al aan gaf zij heeft 20.000 op haar eigen naam geleend.

Ik hoop graag dat iemand mij hierop antwoord kan geven.

Alvast bedankt.

Nick, 01-04-2013 10:31 #50
Hoi,

Mijn partner heeft al sinds haar 18e verjaardag al een schuld opgebouwd bij haar zorgverzekeraar. nu is ze al een tijdje ook aangemeld bij het CVZ. waar ze een bestuursrechtelijke premie betaald.
Wij wonen sinds een jaar samen, en hebben een zoontje van 3. wij zijn niet getrouwd en hebben ook geen samenlevingscontract en hebben niets vast gelegd. Nu is het ook zo dat haar schulden inmiddels zo ver zijn opgelopen dat het niet meer te betalen is van haar inkomen, van mijn inkomen leven we en word alles betaald, dus ook daar is niets meer van over om te helpen. Ook is het zo dat ze de ene keer wel werkt en dan weer niet vanwege vele problemen uit het verleden etc. hierdoor is het dus ook moeilijk om van een beetje geld de schulden te betalen, nu heeft het CVZ ook al beslag gelegd op de zorgtoeslag omdat ze de bestuursrechtelijke premies ook niet kan betalen vanwege een te laag inkomen en omdat ze het gewoon heeft verwaarloosd, omdat we samen en een zoontje hebben zit ook mijn zorgtoeslag erbij omdat je voor de fiscus als een eenheid word gezien, aan het feit dat mijn zorgtoeslag is ingenomen kan ik niets doen.
Nu is het ook zo dat ze heel vaak nieuwe schulden maakt omdat ze simpelweg niet inziet wat het allemaal betekend en ze niet snapt dat ze dat niet moet doen.
Nu is ze korte tijd geleden bij een schuldhulpverlener geweest, waar ze haar min of meer vertelde dat ik mede verantwoordelijk ben voor haar schulden en dat ze eigenlijk vinden dat ik met haar onder bewindvoering zou moeten komen. terwijl ik mijn situatie goed onder controle heb, wel een schuld heb uit het verleden maar nu onder controle heb. ook vertelde ze haar dat ze ook voor de helft verantwoordelijk is voor die van mij. en dat terwijl we niet getrouwd zijn geen samenlevingscontract of iets dergelijks hebben. nu gooien ze het bij de schuldhulpverlening een beetje op ons zoontje. maar mijn werkelijke vraag is nu. ben ik nu verantwoordelijk? Ik weet ook dat de buitenwereld wel eens wat anders kan zien aangezien je samen op hetzelfde adres staat ingeschreven en dat je als partner duidelijk zou moeten maken dat het niet jou schulden zijn en dat je er niks aan kan doen. dus dat ze niet in ons samen zijn veroorzaakt zijn. mijn vraag blijft ben ik verantwoordelijk.
Zie het nu helemaal niet zitten onder bewindvoering te komen staan terwijl ik er niks aan kan doen. en het mijn schuld niet is. Ik heb altijd begrepen dat het alleen voor de fiscus zo is dat je samenwoont en alles op een rekening komt verder heb ik altijd begrepen dat het als je niks regelt het eigenlijk heel voorzichtig gezegd ieder voor zich is. qua vermogen, qua spullen maar ook qua schulden?

Eerlijk gezegd twijfel ik nu enorm wat ik er allemaal mee moet?

Mirna, 29-03-2013 21:13 #49
Hoi,

mijn partner heeft met haar ex samen een huis gekocht, ze zijn nu uit elkaar maar ze heeft nog wel samen met hem een hypotheek op dat huis. Nu willen we gaan trouwen maar stel haar ex raakt arbeidsongeschikt en kan het huis niet meer betalen en er komt een schuld, word die schuld dan gedeeld tussen mijn partner en haar ex of word mijn salaris hier dan ook in opgenomen als we getrouwd zijn? Ik heb niet smet dat huis te maken en heb ook niet getekend voor dat huis van hun natuurlijk Reactie infoteur, 01-04-2013
Dat hangt er van af of je in gemeenschap van goederen trouwt. Zo ja, dan ben je ook aansprakelijk voor schulden van je partner (hoe die ontstaan zijn, is niet van belang).

Romey, 27-03-2013 15:02 #48
Hallo, ik ga binnenkort de schuldsanering in met een behoorlijk hoge schuld. Nu heeft mijn vriend een klein bedrag aan schulden en nu vroeg ik mij af of ik die schulden op mijn naam kan zetten zodat ik deze kan meenemen in de schuldsanering. Hierdoor kan ik alleen in de schuldsanering en hoeven we er niet samen in. Zijn niet getrouwd of geregistreerd samen. Wonen nu nog niet officieel samen. ik hoop van u te horen. mvg Reactie infoteur, 01-04-2013
Nee, dat zal niet gaan.

An, 26-02-2013 22:29 #47
Ik heb een vraagje, ik en mijn ex zijn al ruim 2 jaar uit elkaar, er is een gezamenlijke schuld, een lening afgesloten om zijn studieschuld mee af te betalen, omdat ik heb meegetekend ben ik mede aansprakelijk. nu zegt mijn ex waar ik al zeker 1, 5 jaar geen contact meer mee heb, dat hij schuldenvrij is, terwijl ik voor deze schuld nog steeds aanmaningen ontvang en dus een schuldsaneringstraject heb aangevraagd, ik wil graag weten of het mogelijk is voor hem om hier zomaar onderuit te komen zoja hoe, en hoe ik dit kan achterhalen want het lijkt me wel heel vreemd maar wil hier wel graag uitsluitsel over!

Mvg
An

Jannie33, 03-02-2013 14:51 #46
Ik hoop dat iemand mij snel kan antwoorden. mijn dochter is officieel gescheiden haar ex man zegt nu dat hij schulden heeft gemaakt bij familie waarvan zijn nu nog aan mee moet betalen. had hij dat destijds niet mijn zijn advocaat moeten bespreken voordat! de scheiding is uitgesproken. achteraf is het makkelijk zeggen heb schulden bij fam. en jij moet daar nu nog aan mee betalen. Reactie infoteur, 17-02-2013
Het lijkt me inderdaad dat het gemeld had moeten worden bij de opmaak van de akte van verdeling. Ik zou informeren bij een jurist, advocaat of het juridisch loket (gratis).

Sjaak, 02-02-2013 12:25 #45
LS
ik woon samen (zonder iets op papier) met een gescheiden vrouw met gemeenschappelijke schulden vanuit haar huwelijk waarvoor zij hoofdelijk aansprakelijk is. Die schulden bestaan uit hypotheek en overige schulden. Zij was gehuwd in gemeenschap. Vraag: kan ik op een of andere manier verwikkeld raken buiten mijn wil om in de vorderingen die tegen haar worden ingesteld? Is mijn vermogen veilig?

bvd
grt Jan Reactie infoteur, 17-02-2013
Je kan niet verantwoordelijk worden voor haar schulden waar je niet aan bijgedragen hebt. Dus je vermogen is veilig.

E. van Wijngaarden, 19-11-2012 11:44 #44
Ik ben zo een geval, de rechter had bepaald dat exman de schuld op zich zou nemen en netjes betalen, hij hoefde dan geen alimentatie voor mij te betalen, nu heeft hij nooit iets betaald en ja ze komen het bij mij halen, maar nu het volgende ex heeft een bedrag van 130 duizend euro geerft en de bank doet niets, wat kan ik doen in dit geval? Reactie infoteur, 28-11-2012
Je kan het beste juridisch advies vragen (bijvoorbeeld in eerste aanleg bij het juridisch loket: www.juridischloket.nl)

Oscar, 15-11-2012 00:09 #43
Ik en mijn partner hebben op 27 juni getekend voor een huis. Nieuwbouw. Op dat moment was er geen bouwvergunnining niets. Op basis van ons beider inkomen was de financiering op dat moment geen probleem en hebben de hypotheekofferte getekend. Wat gebeurt, na een maand is het thuis helemaal geklapt en hebben we besloten te gaan scheiden met klap op de vuurpeil eind augustus bericht dat 1 van ons de baan kwijt is. Aangeklopt bij de financiel adviseur die aangeeft "jullie hebben getekend, hypotheek is rond dus helaas, anders 10% boete!". Wij hebben aangegeven dat we nog onder de financiering uitkwamen, dit ih kader van de nieuwe situatie, dit voor de termijn dat we definitief op basis van financiering de clausule in werking konden stellen en van de koop af konden zien. De financieel adviseur is stellig aangezien we de offerte getekend hebben, wij aan de koop vastzitten en daarnaast dat het geen effect zou hebben gehad als we 2 afwijzingen op basis van de nieuwe situatie hadden voorgelegd. Ik heb het gevoel dat we op basis van financiële motieven (de adviseur vangt immers meer bij aankoop huis) fout geadviseerd zijn. Ik denk eraan de adviseur verantwoordelijk te houden voor de 10% boete (een niet misselijk bedrag van 50K). Is mijn veronderstelling juist?! Of is het zo dat de clausule van financiering direct vervalt op het moment van een positieve financiering op bases van niet meer relevante gegevens?

Mandy, 03-11-2012 09:34 #42
Getrouwd op Huwelijkse Voorwaarden, nu uit elkaar, nog niet officieel gescheiden.
In hoeverre kan ik als echtgenote mede aansprakelijk gesteld worden voor schulden die hij nu nog maakt (bijv. huurachterstand zijn woning, verkeersboetes, etc.)

Erna, 01-11-2012 04:37 #41
Ik ben gescheiden en na de scheiding is het gezamenlijke huis verkocht met verlies. Dit verlies heb ik toen gefinancierd, omdat hij een nieuw huis wilde kopen en met een lening erbij kon hij geen hypotheek krijgen. Nu wil hij de lening niet meer terugbetalen en laat hij mij met de volledige schuld en de zorg voor mijn zoon achter. Mijn zoon krijgt allimentatie.
Ik kan met moeite rondkomen, kan geen volledige baan hebben in verband met het zorgen/opvoeden van mijn zoon.
Is er nog een manier om hem aan te manen het geld te gaan betalen?

Karen, 15-10-2012 22:22 #40
Partner heeft in 2005 huis gekocht met hypotheek op eigen naam. In 2008 ben ik ingetrokken. Zijn inmiddels geregistreerd partner met huwelijksvoorwaarden. Ben ik aansprakelijk voor de hypotheek? Heb niet op akte meegetekend en betaal er niets aan. Reactie infoteur, 21-10-2012
Nee, de hypotheek staat niet op jouw naam en aangezien jullie geregistreerd partner met huwelijksvoorwaarden hebben gekozen, neem ik aan dat het daar ook in vermeld staat.

Tordoor Marleen, 05-10-2012 12:10 #39
Mijn ex vriend en ik zijn pas uit elkaar en een paar maanden geleden heb ik een salon gekocht op mijn naam en heb er een deel van betaald want de rest betaalde hij voor mijn verjaardag, nu wilt hij de salon. Kan dat zomaar?

Willem Babyn, 26-09-2012 15:21 #38
L.S.,
Tijdens ons huwelijk hadden wij een lening lopen. Nu, twee jaar na onze scheiding hebben wij de lening gesplitst in ieder een persoonlijk deel. Mijn ex heeft haar lening en ik de mijne. Nu hoor ik dat wij toch, in geval van gebreke blijven van een van ons twee, gezamenlijk verantwoordelijk blijven en de banken de gesplitste schuld op de andere partner kunnen verhalen. klopt dit, graag informatie a.u.b.
met vriendelijke groet,

Willem Babyn Reactie infoteur, 28-09-2012
Ja, dat kan kloppen. Tenzij je met de bank speciale afspraken hebt gemaakt.

Helga, 10-09-2012 13:32 #37
Ik sta borg voor mijn dochter, maar zij zit in de schuldsanering. Toen ik de borg met haar heb afgesloten verdiende ik meer als nu. Ik moet rondkomen met een salaris van 904 euro per maand. Ik krijg brieven van de stads Arnhem dat ik maar voor 25 sept een bedrag van 1.018,18 moet aflossen. Ik kan dit niet. Nu is mijn vraag wat kan ik doen? Reactie infoteur, 13-09-2012
Neem contact op met de afzender van de rekening en probeer of u een afbetalingsregeling kunt treffen.

Anonieme, 27-07-2012 20:18 #36
Goedendag,

Ik heb in nevember een lening van 10.000 euro genomen om mijn vriend met de schuldsanering te laten komen. Nu is mijn vraag, als mijn vriend toestemd kan hij dan de schuld op zijn naam laten zetten?

Met vriendelijke groet. Anoniem

Anoniem, 12-06-2012 18:51 #35
Beste,

Mijn vriend heeft een tijdje geleden borg gestaan voor mijn auto, ondertussen zijn wij uit elkaar en betaal ik iedere maand correct mijn auto af. Hij heeft ondertussen geen auto meer. Wat blijkt nu, hij krijgt geen lening meer bij de bank doordat hij voor mij borg gestaan heeft. Nu dreigt hij om via advocaat mijn auto te verkopen zodat hij van de borg af is, voor zijn auto te kopen, kan dat zomaar? Reactie infoteur, 14-06-2012
Informeer even bij een advocaat wat je kan doen. Voor gratis juridische advies: www.juridischloket.nl

Simone, 07-06-2012 10:43 #34
Beste mijn man en ik hebben een huis aangekocht in België maar heeft in het verleden zijn vriendin geholpen met het aankopen van een woning in Nederland en getekend als zijnde schuldenaar. Nu heeft zijn ex de woning met verlies verkocht. De bank komt nu het volledige bedrag of een regeling bij mijn man eisen. We hebben begrepen dat zijn ex inmiddels ook eindelijk aan het betalen is. In hoeverre kunnen ze aan ons huis en mogen ze hem eigenlijk nog wel om geld vragen nu zijn ex al aan het betalen is? Reactie infoteur, 07-06-2012
Je man heeft meegetekend dus hij is aansprakelijk. Mogelijk heeft de ex een achterstand opgelopen waardoor de bank alsnog wil dat uw man gaat meebetalen. Misschien moet u vragen een advocaat naar de zaak te laten kijken, maar uw man is aansprakelijk.

Desiree, 15-05-2012 15:24 #33
Onze woning heeft een hypotheek van 203.000 euro. Nu wonen we niet meer samen en mijn ex kan deze hypotheek niet alleen op zijn naam nemen. Is het een mogelijkheid dat we de woning aan hem verkopen voor 180.00o en dan de 23.000 euro delen en omzetten in een lening? Dan komen er opbrengsten vrij uit de levensverzekering die gekoppeld is aan de hypotheek en dan kan er al een aanzienlijk bedrag worden afgelost Reactie infoteur, 16-05-2012
Ik adviseer je contact op te nemen met een financieel adviseur, omdat ik hier geen antwoord op weet.

Mandy de Man, 11-05-2012 07:16 #32
Mijn man heeft met zijn ex een koophuis die ze nu volgende week gaan verkopen voor 60.000 euro minder.( tekenen voor verkoop 135.000 ). Ik ben met hem afgelopen september 2011 getrouwd in gemeenschap van goederen.

Ik ben nu van plan om te scheiden aangezien hun meer schulden hebben en gezeik dan verwacht en ik ben bang dat ik er nu voor op kan draaien terwijl die lening (24.000) en het verlies nu op de hypotheek (60.000) op hun beide namen staan en ik nergens voor getekend heb! Krijg ik nu ook de helft schuld die mijn man krijgt van HUN hypotheek verlies en van de lening?
Want ik lees hier :
Er geldt een uitzondering voor de hypotheek. Als je daar niet voor meegetekend hebt, kan de schuld niet op jou verhaald worden. Want ik heb zelfs nog een dochter en ik weet niet hoe ik het nu moet aanpakken.

Anja, 25-03-2012 20:59 #31
Mijn zusje is drie jaar geleden getrouwd met een man uit Turkije. Ze waren getrouwd in gemeenschap van goederen. Ze hebben een huis gekocht van twee ton. Hij is na een jaar vertrokken met de noorderzon. Zij heeft een inkomen van €1200 netto. De man is nergens te vinden en zij kan de hypotheek niet alleen betalen. Ze kan het huis niet verkopen zonder toestemming van haar man volgens haar advocaat, … Maar haar man is nergens te vinden. ze wil van het huis af… Wat kan zij doen? Reactie infoteur, 26-03-2012
Ik zou eens met een advocaat praten. Als ze geen rechtsbijstandverzekering heeft, kan ze in ieder geval even informeren bij www.juridischloket.nl voor gratis advies.

Corrie, 29-01-2012 20:10 #30
Onze vraag, zusje woont al 25 jr. samen (niet geregisteerdpartnerschap) haar vriend is door tragisch ongeval overleden, was/is te laag verzekerd, en heeft een schuld bij online winkel, hier kan toch niet mijn zus voor opdraaien, zij is wel goed verzekerd, en hij wilde het nooit verhogen zijn keus, maar wat NU?

S. Vandenhaute, 13-01-2012 12:18 #29
Mijn moeder is hertrouwd ( 1ste. man, mijn vader dus is overleden). Mijn stiefvader ( zijn 1ste vrouw en dochter (meerderjarig) leven nog) is helaas een paar maanden terug overleden. Samen met mijn moeder hebben ze geen schulden gemaakt, maar wel is er een schuld gemaakt in zijn 1ste huwelijk, vele jaren terug. Nu krijgt mijn moeder een brief om verder die schulden af te betalen. Ze kan met moeite haar huishuur betalen, is ingeschreven voor een sociale woning, beperkt inkomen, geen eigendom… wat kan ze doen? Reactie infoteur, 14-01-2012
Ik zie dat je vanuit België mailt. Ik weet niet hoe de regels daar zijn, maar in Nederland kan je een erfenis verwerpen. Dat betekent dat je geen erfgenaam bent, niet van het vermogen maar ook niet van de schulden. Dan komt zijn dochter in de plaats, die dan ook de erfenis moet verwerpen etcetera. Mocht je stiefvader wel bezittingen hebben achter gelaten, moet je je wel realiseren dat je moeder het recht daarop ook verliest. Ik zou in je eigen land juridisch advies vragen.

E. Veld, 11-01-2012 09:52 #28
Ik ben nu al bijna 8 jaar gescheiden van mijn ex en woon ook al evenlang in een andere gemeente. Heb totaal niets meer met mijn ex te maken, behalve dat we gezamenlijk kinderen hebben. Mijn ex is samen met de kinderen in de oude woning blijven wonen. Nu krijg ik al de zoveelste keer een brief van haar woningvereniging aan mij geadresseerd op mijn eigen adres met het verzoek om haar huidige huurachterstand te betalen over de maanden november 2011, december 2011 en januari 2012. Dit betreft dus geen achterstand uit de huwelijkstijd, maar van de afgelopen maanden! De woningvereniging beweert dat ik hoofdelijk verantwoordelijk blijf voor haar huurachterstanden in het verleden én in de toekomst, of we nu gescheiden zijn of niet?! Klopt dit? Ik dacht dat zodra de scheiding uitgesproken was, ik niet meer aansprakelijk gesteld kan worden voor nieuwe schulden die mijn ex maakt. Bijna elk jaar probeert de woningvereniging dit grapje nu al. Mijn ex is hier ook niet blij mee en heeft de woningvereniging ook al meermaals laten weten dat we gescheiden zijn en ik niet meer woonachtig ben op haar adres. Steeds na een aantal weken van intensief bellen en aangetekende brieven, krijg ik uiteindelijk de mondelinge toezegging dat ze mijn gegevens uit hun systeem zullen verwijderen op het adres van mijn ex. Echter na een aantal maanden beginnen ze gewoon weer van vooraf aan. Ben ik nog hoofdelijk aansprakelijk voor mijn ex ná de scheiding? Wat kan ik tegen de woningvereniging ondernemen? Reactie infoteur, 11-01-2012
Wellicht staat je naam nog op het huurcontract? Dan zou ik dat laten aanpassen. Als je naam niet op het huurcontract staat en je bent gescheiden dan zie ik inderdaad niet waarom je nog aangeschreven wordt.

J. W. S. Maduro, 04-01-2012 17:06 #27
Mijn vriendin is een eenmanszaak gestart en op het moment dat ze een lening aanvraagd bij een desbetreffende creditverstrekker wordt mijn financiele situatie erbij betrokken. Ik ben niet getrouwd en woon samen zonder samenlevingsovereenkomst. Mag zo'n instelling zomaar graaien in mijn persoonlijke financien zonder dat ik toestemming voor geef en tot hoe ver ben ik dan verantwoordelijk voor het bedrijfje van mijn vriendin welke gesticht is zonder mijn hantekening of toestemming? Reactie infoteur, 08-01-2012
Als je niet meetekent, ben je in principe niet verantwoordelijk.

Xxx, 27-12-2011 12:42 #26
Even een vraag!
Heb ik recht op de helft van mijn ex vrouw van de schulden die ik al heb betaald voor haar.
En ook op de inboedel waar ze mee vandoor is gegaan.
Ik blijf maar betalen voor creditcards die op haar naam staan… enz enz
En hoe krijg ik dat terug.

C. Meijer, 17-12-2011 14:16 #25
In het recente verleden heeft mijn dochter heeft samen gewoond en haar ex had voordat ze samen gingen wonen de hypotheek voor de woning afgesloten en die is dus ook gebaseerd op zijn loon, mijn dochter heeft niets ondertekend en haar inkomen ( toen) is daarin ook niet meegenomen ze staat volledig buiten deze hypotheek. Nadat de overdracht van het huis is geweest en alleen beschreven op haar ex. later is er een samenlevingscontract afgesloten omdat hij toen nog als militair in het buitenland mogelijk kon worden uitgezonden. Nadat ze uit elkaar zijn gegaan wilde mijn dochter dit contract laten ontbinden bij de notaris, maar dat kan volgens de notaris maar gedeeltelijk want ze zal volgens de notaris/ bank gedeeltelijk mede verantwoordelijk voor x bedrag van de hypotheek blijven terwijl ze op generlei wijze ook maar iets met de hypotheek te maken heeft gehad, maar nu volgens de bank toch gedeeltelijk toch verantwoordelijk zal zijn, hoe is dit nu mogelijk dat in feite een derde persoon voor iets verantwoordelijk wordt gehouden waarin ze op geen enkele manier een partij is. Reactie infoteur, 18-12-2011
Ik durf niet tegen een notaris in te gaan, maar ik zou wel een second opinion vragen. Bijvoorbeeld bij een andere notaris of bijvoorbeeld bij het juridisch loket. (www.juridischloket.nl )

Dais, 28-11-2011 17:25 #24
Ik heb een vraag, ik heb een eigen woning, hypo op beide namen, ex partner is vrijwillig uit huis vertrokken en heeft nu eigen huurwoning. Ik word verplicht om de hypotheek alleen te betalen, wat kan ik hier aan doen? Reactie infoteur, 03-12-2011
Ik weet te weinig details om hier op te antwoorden. Ik verwijs je voor gratis advies naar: www.juridischloket.nl

Jan de Blij, 23-11-2011 17:24 #23
Mijn ex vriendin en ik hebben gezamenlijk in 2007 een doorlopend krediet aangegaan van € 37.00,00. In deze lening is een oude lening van € 10.000,00 die zij had opgenomen. In 2009 is er een eind gekomen aan onze relatie en was de afspraak het af te lossen bedrag van € 370.00 samen te delen en stort zij iedere maand € 185.00 op mijn rekening. Echter in 2011 is zij failliet verklaard en betaald vanaf februari 2011 niets meer. Nu draai ik op voor alle kosten welk ik door de huidige uitkering die ik ontvang niet kan betalen. Ben ik echt geheel verantwoordelijk? We hebben immers samen getekend maar ik word aansprakelijk gehouden door de bank. Hoop dat u een antwoord weet op mijn vraag. Reactie infoteur, 25-11-2011
Ja. Helaas kan de bank in dit geval u aansprakelijk houden. Wellicht kunt u uw situatie aan de bank uitleggen, zodat het maandelijks te betalen bedrag iets omlaag geschroeft kan worden.

M., 13-11-2011 15:47 #22
Mijn ex heeft een schuld bij mij, maar hebben dat alleen zelf op papier gezet en beiden ondertekend. Is dit rechtsgeldig en wat kan ik het beste ondernemen om dit terug te krijgen wanneer hij zegt dit niet te kunnen betalen? rechtsbijstand inschakelen? Reactie infoteur, 16-11-2011
In principe is het papier dat jezelf hebtopgesteld rechtsgeldig. Je kan inderdaad je rechtsbijstandverzekering inschakelen. Als je dat niet hebt kan je ook terecht bij www.juridischloket.nl, zij helpen je verder op weg.

Kevin, 09-11-2011 12:44 #21
Mijn vriendins ex zou regelen dat haar naam zou worden verwijderd van een gezammelijke rekening.
dit heeft hij nooit gedaan het is inmiddels al een jaar geleden en nu willen ze het geld bij mijn vriendin gaan halen.
voor zover ik weet is der geen samenlevingscontact getekend.
is er een manier waardoor ze hier onder uit kan komen want ze gebruikt die rekening al een jaar niet meer en hij lost niets af en vertikt het een regeling te treffen.
wie kan ons helpen
gr kevin Reactie infoteur, 10-11-2011
Een gezamenlijke rekening staat op naam van twee mensen die daarvoor allebei hebben getekend. Je hoeft dus niet getrouwd te zijn of een samenlevingscontract te hebben. Ik adviseer je vriendin om zelf contact op te nemen met de bank, maar als de afspraak met haar vriend niet op papier staat, is ze mede-verantwoordelijk.

B., 18-10-2011 11:54 #20
Ik heb een vraag, mijn man en ik hebben onze zoon en schoondochter geholpen met een onderhandse lening in goed vertouwen tijdens een moeilijke periode in hun huwelijk. Er is niets op papier gezet. Nu zijn ze gescheiden en vraag ik mij af hoe ik het deel van de lening van mijn schoondochter terug kan krijgen. Is dit nog mogelijk? Reactie infoteur, 19-10-2011
In theorie is een mondelinge overeenkomst ook rechtsgeldig, maar in de praktijk ligt dit wat moeilijker. Wellicht kan uw zoon met uw schoondochter er afspraken over maken en dat vastleggen in het echtscheidingsconvenant.

Sien, 14-10-2011 15:07 #19
Ik heb een vraag. Ik ben al 8 jaar gescheiden van mijn echtgenoot. We zijn allebei hertrouwd. Nu dreigt mijn ex-echtgenoot zijn baan kwijt te raken. Hij heeft een aantal leningen, 2 hypotheken en betaalt mij alimentatie. Nu vertelt hij dat de overheid bij mij aan kan kloppen als hij zijn rekeningen niet meer kan betalen omdat wij minder dan 12 jaar gescheiden zijn. Kan iemand mij uitleggen of dit waar is? Of ik nog aansprakelijk kan worden gesteld worden leningen, hypotheken etc. die mijn ex-echtgenoot samen met zijn nieuwe echtgenote is aangegaan en waar ik dus helemaal buiten sta? Reactie infoteur, 16-10-2011
Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen rechten gestudeerd heb, maar ik heb me wel in deze materie verdiept. Het lijkt me dat je niet aansprakelijk bent voor de leningen die je ex aangegaan is met zijn nieuwe echtgenoot, tenzij je op het moment van aangaan van de lening officieel nog getrouwd was.

Karen, 21-09-2011 19:40 #18
Als ik hier de informatie lees, ben ik niet aansprakelijk voor de hypotheek van mijn partner. Situatie is als volgt: partner had al huis gekocht alleen, voordat hij met mij ging samenwonen. Het pand heeft momenteel onderwaarde, gezien de dalende huizenprijzen. Er is dus nu sprake van een schuld ipv overwaarde.

In januari jl. zijn wij geregistreerd partnerschap aangegaan. Volgens de hypotheekbank ben ik niet aansprakelijk voor deze hypotheek, heb immers niet meegetekend. Daarom hebben wij toen geen huwelijksvoowaarden op laten maken. Voor de rest hebben we geen schulden of leningen.

Had toch een onbestemd gevoel hierover en ben naar notaris gestapt. Deze vertelde mij dat het toch beter is alsnog huwelijksvoorwaarden op te maken. Dit kan alleen als de bank toestemming geeft voor afstand hoofdelijke aansprakelijkheid van mij, omdat we nu geregisteerd partner zijn. De bank is aan het kijken wat ze kunnen doen. Hebben vorige week brief gestuurd. Dit is toch wel een ander verhaal van de notaris, als dat ik hier lees.

Hoe zit het nou ECHT?

Nicole, 27-08-2011 13:46 #17
Ik heb een vraag mijn vriend en ik hadden een relatie van meer als een half jaar toen kwam ik er achter dat hij niet helemaal eerlijk en betrouwbaar was!
Maar toch zijn we nog op vakantie ( die had hij betaald) geweest samen om te kijken of het misschien toch nog goed zou komen.
Maar helaas veranderde er niets aan mijn gevoel dus toen we thuis kwamen s'nachts heb ik op de bank geslapen en enkele dagen daarna heb ik me persoonlijke spullen toen hij er niet was opgehaald en een einde gemakt aan onze relatie.
Nu zegt hij ook omdat hij zich gekwetst voelt dat ik die 900 euro teug moet betalen voor woensdag anders krijg ik een brief van de rechter als ik niet dat geld betaal… kan dat zomaar?

Vriendelijke groeten

Danitia, 18-08-2011 22:00 #16
Mijn man en ik hebben nu de scheiding door alleen wil hij terug naar eigen land terwijl er nog schulden openstaat. Niets extreems maar toch. We hadden een gezamelijke lening en die had hij al voor ons scheiden overgezet naar alleen zijn naam en heb ik ook geen inzicht in die rekening. In ons convenant staat dus alles apart. Maar kunnen ze nu alsnog naar mij komen als hij niet zou betalen? Reactie infoteur, 21-08-2011
Het hangt ervan af of de schuldeiser akkoord is gegaan met de regeling. Zo niet, dan kan in theorie de schuld op jou verhaald worden als hij niet betaalt.

Lin, 26-07-2011 23:38 #15
Hallo,
Ik heb een eigen huis, met daarin een deel ervan waar mijn vader borg voor staat omdat ik niet de volledige hypotheek op mijn naam kon krijgen, nu heb ik een partner en ben ik zwanger. We willen erg graag trouwen maar wat als ik in gemeenschap van goedere trouw? Word mijn vaders deel dan ook mijn man zijn deel, of is dat alleen het deel wat op mijn naam staat?

Ik hoor het graag van jullie!

Alvast bedankt! Reactie infoteur, 27-07-2011
Ik zou even informeren bij de notaris waar je het destijds geregeld hebt. Wellicht is het beter om onder huwelijkse voorwaarden te trouwen of om de hypotheek over te sluiten, zodat je vader niet langer borg staat. Want hij staat nu borg voor de gehele hypotheek of je nu wel of niet getrouwd bent.

S., 05-07-2011 19:31 #14
Ik ben bezig met mijn scheiding.
Het convenant is getekend door ons beidde en is nu onderweg naar de rechter.
In het convenant is opgenomen dat alle schulden van onze huidige koopwoning die in de verkoop staat en met verlies verkocht zal worden dat mijn ex dit opzich neemt en hiervoor aansprakelijk is, echter lees ik hierboven iets anders als hij niet zou betalen dat ze dan alsnog naar mij komen? help wie kan dit nader verklaren! Reactie infoteur, 06-07-2011
De schuldeiser, in dit geval de bank die de hypotheek heeft verstrekt, moet ook akkoord gaan met deze verdeling. Als de schuldeiser niet erbij betrokken is, kan het inderdaad zijn dat als uw ex t.z.t. niet betaalt dat ze de schuld bij u verhalen. Ondanks het convenant.

George, 28-06-2011 16:09 #13
We zijn bijna 2 jaar gescheiden en ons huis wordt eindelijk definitief verkocht! Beiden blijven we met een rest schuld zitten. Naast deze schuld heb ik van mijn ouders een schenking ontvangen op mijn naam, maar op onze gezamenlijke bankrekening, waarvoor ik met hen een onderhandse akte heb getekend. Deze schenking is eigenlijk een voorschot op de toekomstige erfenis die alleen aan eigen kinderen en niet aan aangetrouwden toekomt wat ook in hun testament is vastgelegd. Heb ik nu recht om deze schenking terug te vorderen bij mijn ex? En bijna 2 jaar heb ik in een huurhuis gewoond en mijn ex in onze woning waarvan we dus beiden 50% eigenaar van zijn. Heb ik ook nog recht op huurinkomsten van mijn ex? Reactie infoteur, 29-06-2011
Als in de onderhandse akte is aangegeven dat het onder dezelfde voorwaarden valt als het testament, dan heeft uw ex inderdaad geen recht op het geld. Maar als u het geld heeft uitgegeven tijdens uw huwelijk kunt u het moeilijk terugvorderen. Dus het hangt een beetje van de situatie af. Met betrekking tot huurinkomsten: als u daar geen afspraken over heeft gemaakt, lijkt me dat lastig. Maar neem contact op met een advocaat om echt inzicht te krijgen in uw mogelijkheden. Realiseer u wel dat u mogelijk olie op het vuur gooit en dat uw ex mogelijk dan ook bij u geld komt halen.

Ramona, 10-06-2011 00:04 #12
Hallo,

Ik heb een relatie van 6jaar maar die staat op springen. Nu is het zo dat ik toch al die tijd hier heb gewoont. Maar dat ik nog officieel sta ingeschreven bij mijn moeder thuis. Nu ik nog steeds bij mijn partner woon hebben in loop der jaren het huis opgeknapt dus ook nieuwe meubels etc gekocht. Heb ik hier ook recht uit? Aangezien we niet officieel samen wonen. Aangezien ik ook een hoop geld heb uitgegeven aan deze goederen vindt ik zelf dat ik daar wel recht op hebt. Maar weet niet of dat ook daadwerkelijk zo is! Reactie infoteur, 10-06-2011
Probeer in redelijk overleg je spullen te verdelen. Als dat niet lukt, zoek dan uit of je nog bonnetjes of andere betaalbewijzen hebt om aan te tonen welke spullen je betaald hebt.

Rene, 10-05-2011 08:52 #11
Ik zit in een hele lastige situatie.ben zelfstandig ondernemer en heb het zwaar. Kan de hypotheek bijna niet meer betalen. Ben gescheiden maar de schuld is van ons beide als het huis verkocht wordt. Heb een kind van mijn ex. Hoe zit het met de schuld van het huis als mijn ex het niet kan betalen na het verkopen van het huis. In het convenant staat dat deze voor ons beide is. Wat gebeurd er dan? Reactie infoteur, 11-05-2011
Mogelijk kunnen jullie een afspraak maken met de hypotheekverstrekker over het gespreid afbetalen van de schuld. Wat jullie ook in het convenant hebben vastgelegd, als jullie beide hebben getekend zijn jullie voor de hypotheekverstrekker beide verantwoordelijk voor het aflossen van de gehele schuld. Met andere woorden: als de een niet betaalt dan gaan ze het halen bij de ander.

Onbekend, 04-04-2011 23:50 #10
Ik ken iemand die zit in zak en as nu.Het gaat om het volgende verhaal.Zij was samen met ene partner.Hadden geen samenlevingscontract of testament.Helemaal niets op papier.Ze hebben 2 kinderen samen.Waar ze beiden het gezag over hebben.Nu zijn ze een anderhalf jaar uit elkaar.De vader betaald gene alementaite.Gewoon weg omdat hij dat niet kan betalen.Volgens hem.Er waren schulden.Maar Zoals ik begreep van deze vrouw.Heeft hij haar handteking ook gebruikt om een lening op te nemen.Zonder toestemming van haar.Heeft hij zomaar haar handtekeking vervalst.Dat is toch frauwde?Dan wil hij een omgangregeling.maar de vader zorgt niet goed voor de kids.Sterker nog hij wil alleen de oudste wel en de jongste niet.Omdat hij de jongste kind maar vervelend en druk vind.De vader laat het kind alleen in huis of helemaal alleen over een druke straat lopen.Zonder daarvoor het gevaar in te zien.Hij laat het kind van 6 jaar jong zomaar alleen en gaat boodchappen doen.Met zijn nieuwe vriendin.Die heeft Bordeline.Omdat zij Bordeline heeft.Zegt hij dat dat de reden is.Dat hij niet zijn jongste zoon kan hebben.Omdat zij erniet tegen kan.Na nu een anderhalf jaar verders te zijn.Eist hij nu de helft van zijn expartner die nooit zijn getrouwd geweest en ook geen samenlevingcontract hadden.De helft van het geld van de schulden terug.Maar waarom zou ze dat doen.Hij betaald niet eens voor de kinderen.Zij heeft de zorg over de kinderen.En betaald dit helemaal alleen.Zonder dat hij alementatie daarvoor betaald.Want hij werkt niet.Dus kan hij het niet betalen zegt hij.Maar wel eisen van haar om de helft terug te willen hebben van de schulden die toen gemaakt zijn.Terwijl toen ze uit elkaar gingen.Hij accoort ging.Hij wilde niets mee hebben en heeft toen in die tijd de schuld op zich genomen.Alleen staat dit niet beschreven op papier.of is bij de notaris vast gelegd.Wat zou zij in dit geval kunnen doen?Want na ene anderhalf jaar nu gaan eisen om geld terug te krijgen van deze vrouw.Is wel een beetje raar toch?En zij vind dat niet eerlijk.Omdat zij ook de kinderen verzorgt op eigen kosten.En hij er niks voor betaald.Dan eist hij ook nog dat hij om de 2 weken zijn zoon wil.Van 6 jaar jong.Terwijl hij nog een zoon met haar heeft.Van 4 jaar jong.Die hij liever niet heeft.Omdat hij zo druk is volgens hem.En zijn nieuwe partner erniet goed tegen kan.Dat hij erook is.Dus wat kan deze vrouw doen.Om sterk te staan.Zodat zij niet nu voor omkosten komt te staan.Wat zij niet verdiend.Daarbij zorgt hij niet goed voor zijn zoon als het kind bij de vader is.En de vader maakt de moeder slecht tegen over het kind.Dus al met al is de vader de expartner van deze vrouw waarover het gaat.Aan het tegen zitten.Na haar gevoel wil hij haar kapot maken.Hij heeft ook al een advocaat in handen genomen.Met het volgende schrijven.Waarin de advocaat kenbaar maakt.Dat de expartner eist de helft van de schuld terug te krijgen van haar.En hij een omgangsregeling wil.maar alleen voor 1 kind.Ik heb haar gezegt dat zij terk staat.Omdat hij pas na ene anderhalf jaar iets gaat eisen.Dat had hij na mijn inzien gelijk moeten doen.En daarbij hij wil maar 1 kind om de weekend de andere zoon niet.Dit is al iets wat krom is.Daarbij laat hij het kind zomaar alleen.En de moeder zag dat het kind van haar over de grote straat heen liep en vader was nergens te bekennen.Gaat gewoon op boodschap zonder zijn zoon.De moeder zegt nu ik kan het risico niet langer nemen nu.Dus ik moet mijn kind nu niet meer naar de vader laten.Want hij denkt niet goed om hem.Zou het verstandig zijn dat zij een advocaat ook in handen neemd?Want hij begint haar aardig te dreigen met zijn advocaat.krijgt via zijn advocaat schrijven naar haar toe.Met het hierin boven genoemde zaken waar om hij zijn recht op wil hebben.Hoe sterk staat zij in dit geval?

Vriendelijke groeten mevrouw ONBEKEND Reactie infoteur, 05-04-2011
Misschien is het handig om alvast contact op te nemen met het juridisch loket, dat is gratis. Zij kunnen haar advies geven: www.juridischloket.nl en eventueel adviseren een advocaat in de arm te nemen.

Z. Omaar, 16-01-2011 14:59 #9
Momenteel lig ik in een scheiding. De procedure is in behandeling bij een advocaat/mediator. De scheiding is nog niet voorgekomen; er moeten nog genoeg zaken geregeld worden zoals bijv. ouderschapsplan, partneralimentatie etc. Ons koophuis is verkocht onder voorbehoud van financiering en zou overgedragen moeten worden in april 2011. Nu heeft mijn aanstaande ex-vrouw al een huurovereenkomst getekend, zonder mijn medeweten en instemming, per maart 2011. Hoe moet het nu als de koop niet doorgaat? Ze heeft een huurcontract voor een jaar. Moet ik dan ook de helft van de huur betalen tot het moment dat we daadwerkelijk officieel gescheiden zijn?! (We zijn in gemeenschap van goederen getrouwd).

En hoe zit het met aankopen die zij voor haar nieuwe huis op rekening koopt? Ben ik daar ook financieel verantwoordelijk voor als zij die niet betaalt? Komen de leveranciers dan ook bij mij aankloppen voor geld? Ook als ik nergens mijn handtekening onder heb gezet, onder een koopcontract ofzo?! Reactie infoteur, 20-01-2011
Zolang u en uw vrouw nog getrouwd zijn in gemeenschap van goederen kunnen schuldeisers inderdaad bij u aankloppen. U bent dus niet verplicht om de helft van de huur te betalen, maar als uw vrouw niet betaalt komen ze het uiteindelijk waarschijnlijk wel bij u halen.

Dat geldt ook voor meubels etcetera. In theorie zijn die meubels ook van u zolang u niet gescheiden bent.

Re Foks, 04-11-2010 16:38 #8
Ik ben gescheiden mijn ex partner heeft voor ons huwelijk een chalet gekocht met een hypotheek van 60.000. Nu wil ik de wsnp aanvragen maar ik krijg nul op rekest ze zeggen dat ik meede verandwoordelijk ben hij heeft nu de chalet te koop staan ik ben al 3jr aan het vechten tegen de bierkaai. Ik heb een nieuwe partner heb samen met mijn ex leningen van 30.000, is mijn nieuwe partner meede verandwoordelijk voor de schuld van 30.000? Reactie infoteur, 07-11-2010
Je nieuwe partner is niet verantwoordelijk voor jouw schuld, omdat hij of zij niet meegetekend heeft. Tenzij je in gemeenschap van goederen getrouwd bent met je nieuwe partner.

Anoniem, 19-10-2010 09:21 #7
Mijn vrouw wil scheiden van me. Nu, als dit doorgaat gaan we allebei een schuld tegemoet zien van 45000 per persoon. Nu heb ik een loon van 2400 netto, en zij 1060 netto. Omdat er een bedrag voor mij over moet blijven om van te wonen en te leven, vraag ik mezelf af, of er dan geld is voor alementatie te betalen?Ze zeggen dat ik eerst mijn schuld moet afbetalen, en na afbetalen van schuld alimentatie betalen. Maar hoe zit dat dan met mijn vrouw? Moet ze naar de bijstand, wat zal haar inkomen worden? Kunt u mij hier antwoord op geven? Reactie infoteur, 20-10-2010
Uw vrouw verdient meer dan de bijstand. Dus zij zal van haar inkomen de schulden moeten aflossen. Aangezien het een behoorlijk bedrag is, is het wellicht verstandig een regeling te treffen met de schuldeisers.

Wat betreft uw andere vragen: ik weet te weinig van alimentatie om daar uitspraak over te doen.

Maurice, 19-08-2010 21:26 #6
Mijn nieuwe vriendin heeft een schuld waar je niet vrolijk van wordt door haar ex, ze waren in gemeenschap van goederen getrouwd en beide hebben ze getekend voor een aantal leningen op basis van zijn inkomen. zij had geen inkomen en nu bijstand, vreemd genoeg komen alle eisers bij haar en dat terwijl hij ook hoofdelijk aansprakelijk is, maar ze zeggen gewoon dat dat haar probleem is als haar ex niet mee betaald. zijn hier nog procedures voor? alimentatie betaald hij ook niet. Reactie infoteur, 20-08-2010
Als ze meegetekend heeft voor de lening, is zij aansprakelijk. Zelfs als haar partner geen cent aflost, kunnen de eisers bij haar al het geld vragen. Het enige wat je kan proberen is om af te spreken met de eisers dat zij aansprakelijk is voor de helft van het bedrag, maar veel eisers zullen hier niet mee akkoord gaan.

Wat betreft alimentatie zal ze toch naar de rechter moeten stapen. Eventueel kan ze gratis rechtsbijstand krijgen.

Jet, 30-06-2010 11:35 #5
Deze vraag hoort hier waarschijnlijk niet thuis, maar hoe zit dat eigenlijk als iemand overlijd voordat je gescheiden bent. Krijgt de achterblijvende partner de hypotheek dan wel in de schoenen geschoven? Reactie infoteur, 30-06-2010
Als je hebt meegetekend wel. Als je niet hebt meegetekend, komt de hypotheek (en het huis) in de erfenis te vallen. Als de het saldo van de erfenis negatief is, kan je de erfenis weigeren.

Jet, 28-06-2010 12:03 #4
Wij zijn in gemeenschap van goederen getrouwd. Nu is het zo dat mijn partner voor het huwelijk al een hypotheek had. Ik heb dus nooit meegetekend voor de hypotheek. Hoe zit het nu bij de scheiding met deze schulden, worden die ook 50/50 verdeeld? Reactie infoteur, 28-06-2010
Voor de hypotheek geldt een uitzondering. Als je niet hebt meegetekend, ben je niet aansprakelijk. Deze schuld is dus volledig voor rekening van je partner.

Shirley Pluim, 23-06-2010 14:27 #3
3 jaar geleden ben ik gescheiden tijdens het huwelijk was er een persoonlijke lening afgesloten. Tijdens het scheiden zijn er afspraken gemaakt bij de bank over dat wij allebei aansprakelijk waren voor de schuld hebben we ook allebei voor getekend, ik de vrouw heb 3 jaar lang netjes betaald aan die lening en dat nou bijna er van af mijn ex daarentegen heeft 3 jaar lang geen rooie rot cent betaald en nu 4 maanden gelden heeft de bank besloten bij mij alles te blokkeren totdat het openstaande bedrag zijn gedeelte net is afbetaald en daar word ik nu aansprakelijk voor gesteld omdat hij niks wilt betalen en ook niet van plan is. ik ben genoodzaakt om mijn huidige huis te verlaten en in te trekken bij een vriend omdat ik niks meer kan betalen dankzij mijn lieftallige ex:-p tot vandaag hebben ze inneens maar besloten om het geld wat nog op mijn rekening staat maar te incasseren en af te betalen aan zijn gedeelte van de lening dus ik ben inneens 1000 euro armer mag dit zomaar en waarom kan dit zomaar als je 3 jaar lang ( ik dus) netjes je verplichtingen nakomt en je ex gewoon 3 jaar kan fliere fluiten ik daarvoor moet opdraaien.Ik ben echt radeloos op dit moment shirley

Danny, 26-05-2010 17:14 #2
Waar kan ik de rechtsgeldigheid van de geschreven artikelen vinden? Met name het gedeelte van de uitzondering hoofdelijke aansprakelijkheid hypotheek waarvoor niet getekend was voor het huwelijk in gemeenschap van goederen. Reactie infoteur, 27-05-2010
De artikelen op deze site zijn niet rechtsgeldig. De teksten zijn bedoeld ter informatie. Mijn bedoeling is altijd om juiste informatie te verstrekken, maar ik kan geen garantie geven. U kunt altijd bij een jurist of advocaat navraag doen.

Anja, 28-09-2009 16:22 #1
Als je al drie jaar gescheiden bent en je ex is al 2 jaar opnieuw getrouwd. Ben jij als ex dan nog steeds mede aansprakkelijk voor het zakelijke krediet wat hij tijdens dit huwelijk heeft afgesloten of is dit inmiddels na drie jaar vervallen en is zijn nieuwe vrouw nu hiermede voor aansprakelijk? Reactie infoteur, 28-09-2009
Hoi Anja,

Helaas is dit inderdaad het geval als jullie in gemeenschap van goederen getrouwd zijn geweest en er tijdens het regelen van de scheiding niet met de schuldeiser is afgesproken dat je ex de schuld op zich neemt. Schuldeisers moeten hier toestemming voor geven, ook als jullie het onderling hebben afgesproken. Wil je precies weten hoe het in jouw geval zit, dan zou ik even bellen met degene die toen jullie scheiding geregeld heeft.

Infoteur: Jour
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Special: Schulden
Reacties: 58
Schrijf mee!