InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Huurkoop van woningen: Een eigen huis kopen door te huren

Huurkoop van woningen: Een eigen huis kopen door te huren

Huurkoop van woningen: Een eigen huis kopen door te huren Stel je wilt een huis kopen maar het gaat net boven je budget. Je verdient te weinig om een volledige hypotheek op deze koopwoning te kunnen regelen. Wanneer de verkoper bereid is tot een constructie die huurkoop heet, huur je jouw droomhuis terwijl je tegelijkertijd het huis aan het afbetalen bent. Totdat het huis helemaal van jou is of de resterende koopprijs wél past in een hypotheek, die je kunt betalen. Klinkt fantastisch of niet? Het beste van twee werelden. Wat is huurkoop?

Wat is huurkoop van woningen?

Bij huurkoop betaal je huur voor je huis, terwijl je tegelijkertijd ook werkt aan de aankoop van die specifieke woning. Huurkoop wordt vaak gebruikt om een huis dat je al huurt te kunnen kopen, zodat het echt jouw eigendom wordt. Maar het komt ook voor dat een verkoper bereid is om jou een huurkoop constructie aan te bieden, zodat je een huis dat je niet volledig hypothecair gefinancierd krijgt bij de bank uiteindelijk toch kunt kopen.

Vaak komt huurkoop voor in situaties, waarbij jou als huurder wordt aangeboden om het huurhuis dat je bewoont te gaan kopen. Je betaalt dan huur, waarbij een deel van die huur wordt gebruikt als termijnbetaling om de verkoopprijs woning in kwestie af te lossen. Wanneer de laatste termijnbetaling is voltooid, wordt je echt officieel eigenaar van het pand en is het eindelijk echt van jou.

Wat zijn de voordelen van huurkoop voor de huurder of koper?

De voordelen van huurkoop zijn voor de particulier, die overweegt om op deze manier een eigen huis te komen vrij duidelijk:
  • Je kunt een huis kopen dat je normaal gesproken niet zou kunnen betalen met jouw huidige inkomen
  • Je kunt je woonlasten verlagen, want over het algemeen is kopen voordeliger dan huren
  • Je kunt je hypotheeklasten (in tegenstelling tot huur) aftrekken van de inkomstenbelasting
  • Je wordt eigenaar van een huis dat in waarde stijgt over de tijd (vorm van beleggen)

Ook voor de verkoper ofwel verhuurder zitten er duidelijke voordelen aan een huurkoop constructie: Huurkoop is een vorm van beleggen voor de verkoper, die met een beleggingspand relatief meer winst maakt dan met andere beleggingsvormen het geval zou zijn.

Zijn er ook nadelen?

Als jou zou worden aangeboden om jouw eigen huurwoning te kopen, is het zinvol om na te denken of het kopen van dat specifieke huurhuis voor jou een verbetering met zich mee zou brengen. In welke staat bevindt het huis zich? Wil je niet liever blijven huren in plaats van te kopen? Bedenk goed dat het aan jou is wat je besluit en dat je je in dit geval moet afvragen wat de motieven voor de ander, de verkoper, zijn. Het is aan jou wat je uiteindelijk beslist; je kunt niet worden verplicht om een huis te kopen in plaats van het te huren.

In tegenstelling tot bij kopen op afbetaling bent je bij een huurkoopconstructie pas na volledige aflossing van het afgesproken bedrag eigenaar van de woning maar ben je tijdens het aflossen al wel aansprakelijk voor eventuele schade aan het huis.

Ook kan de voormalige eigenaar bij een huurkoopconstructie het pand terugvorderen wanneer je de lasten niet meer zou kunnen opbrengen en je hebt nog minder dan 75% van de prijs betaald. Bij een hypotheek los je af en wordt bij een liquidatieverkoop wat je hebt betaald in mindering gebracht op de schuld. Bij een huurkoopconstructie ben je in principe je "inleg" kwijt als er iets misgaat. Maar bij gewoon huren geldt dat natuurlijk ook: Ook bij huren betaal je iedere maand een bepaald bedrag en hiermee bouw je helemaal niets op. Huren is dus nog veel onvoordeliger.

Waarop moet je letten wanneer je huurkoop overweegt?

Zorg ervoor dat je alleen een woning koopt voor een aankoopprijs, die vertegenwoordigt wat de woning ook echt reëel gezien in de praktijk waard is op de huizenmarkt. Betaal dus niet teveel, dat zou je voor een koopwoning ook niet doen.

Zorg er ook voor dat je liefst kiest voor een gedeeltelijke huurkoopconstructie: Je betaalt in termijnen totdat het restbedrag zo laag is geworden dat je de rest via een hypotheek kan voldoen. Zo ondervang je de genoemde nadelen van huurkoop. Je blijft niet vastzitten aan de nadelen van wat eigenlijk een persoonlijke lening is maar maakt daar alleen gebruik van tot het punt waar je de woning wél kunt betalen, zodat je:
  • Eerder eigenaar wordt van de woning waar het om gaat
  • Optimaal kunt genieten van de voordelen van een hypotheek
  • Maandelijks lagere woonlasten zult hebben

Lees verder

© 2010 - 2014 Sterretje999, gepubliceerd in Hypotheek (Financieel) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Auto kopen met huurkoopAuto kopen met huurkoopHuurkoop is een kredietvorm die vaak voorkomt bij het kopen van auto’s. De kredietverstrekker stelt de auto voor een bep…
Huurwoning kopen: Voordelen, nadelen, kosten en huurkoopHuurwoning kopen: Voordelen, nadelen, kosten en huurkoopKopen van een huurwoning kan interessant zijn, of dat nou je eigen woning is of een andere voormalige huurwoning. Maar w…
Verschil huurkoop en koop op afbetalingWat is het verschil tussen “koop op afbetaling” en “huurkoop”? Aan welke verplichtingen moeten koper en verkoper zich ho…
Snel geld lenen - huurkoopBij huurkoop gaat het om een overeenkomst tussen drie partijen, waaronder de leverancier, de instelling die het geld lee…
Lenen - wat is huurkoop en eigendomsvoorbehoudLenen - wat is huurkoop en eigendomsvoorbehoudHuurkoop is een dure manier van geld lenen, maar ook een snelle manier van geld lenen en krediet. Het is een vorm van ko…

Reageer op het artikel "Huurkoop van woningen: Een eigen huis kopen door te huren"

Reacties

Wolfs, 14-03-2014 13:38 #22
Ik heb huurders in mijn huis die mijn huis willen kopen dmv huurkoop. De volledige hypotheek op dat huis wordt uiteindelijk afgelost, er blijft geen restschuld over. Toch geeft mijn hypotheekverstrekker geen toestemming (zonder reden). Hoe kan ik ze overtuigen toch akkoord te gaan?
Alvast bedankt!

Princess, 13-02-2014 12:43 #21
Kan ik tijdens de huurkoop contract het huis renoveren?

Chantal, 11-09-2013 00:04 #20
Hoe kom ik met Jerry in contact?

Mieke van Vugt, 12-08-2013 22:33 #19
Hallo
Ik ben van plan een huisje in duitsland te kopen dat kost 32500 euro krijg geen hypotheek maar kan wel ter overbrugging tot mijn huidig huis verkocht is gaan huurkopen zeg maar wat is een redelijk bedrag en hoe is dat onderverdeeld.
mvg Mieke

Jacco, 02-08-2013 09:53 #18
In hoeverre is bij huurkoop de rente aftrekbaar? Als dit niet het geval is, dan zijn de maandlasten een stuk hoger.

Goossens, 26-07-2013 11:15 #17
Maar waar vind men die huurkoopwoningen dan? Is een link mogelijk bij de omschrijving en uitleg van dit concept?

Omar, 16-06-2013 15:10 #16
Wij zijn een gezin van 4 met 1 inkomen. Huren is geen probleem maar van kopen kunnen we alleen maar dromen. Na wat ik hier gelezen heb lijkt mij dat interessant om te kopen… de vraag is alleen hoe je aan zoiets begint.

Jerry, 08-04-2013 10:30 #15
@Simone:
Dit is allemaal opgenomen in het contract. Aangezien je de vraag stelt, vermoed ik dat je de huurkoop niet via een bank laat lopen, maar (waarschijnlijk) een prive persoon. Mocht dit zo zijn, raad ik je aan om een notaris en/of advocaat erbij te nemen, zodat je jezelf beschermt, maar ook de verkoper.

Ik ben onlangs met mijn vrouw een service begonnen in land van herkomst van mijn vrouw. Wij bieden ook huurkoop contracten aan (renteloos) voor de aankoop van een tweede huis in het buitenland. Wij streven naar volledige transparantie tussen de koper en onszelf, zodat alle partijen weten waar ze aan toe zijn. Dit is het voorbeeld van ons laatste contract:
Huis 100m2 met opslag van 60m2 (in perfecte conditie) op grondstuk van 4000m2 in gebied nabij klein door met alle faciliteiten. De 'nieuwe eigenaar' vroeg of we ook de meubelen voor haar konden mee financieren dus hebben we de eigenaar gevraagd of zij een offerte hiervoor wilde indienden, die wij dan meenemen in de prijs.
Het totaal kwam op ongeveer Euro 65.000,-

Omdat wij prive personen zijn en ons risico ook willen beperken hebben wij met deze mevrouw het contract als volgt opgesteld:
Huurkoop bedrag Euro 65000,-
Termijnen: 100
Borg: 25% (16.250,-)

De hoge borg was op aanvraag van de mevrouw, omdat zij nu een redelijk inkomen had, maar dit voor de toekomst (moeilijke economische tijden) niet kon garanderen. Hierdoor kan zij dus 25 maandelijkse termijnen missen over de komende 100 maanden.

Maandelijks betaalt mevrouw Euro 650,- + alle normale kosten zoals gas/water/licht, verzekeringen, belastingen, etc. Kortom de zaken die men normaal ook moet betalen als men een hypotheek afsluit. De woning blijft in ons bezit totdat de volledige 100% is voldaan. Dit is onze zekerheid. Kortom als mevrouw besluit de eerste 25 maanden niet te betalen is dat ok voor ons. Echter betaalt zij bij begin 26ste maand niet, dan vorderen wij direct de woning terug en is mevrouw het inleg geld kwijt (dan loopt automatisch het huurkoop contract af doordat zij in gebreke blijft). Dan wordt het huurkoop contract automatisch in een huurcontract omgezet en verliest zij haar volledige inleg, zoals je bij' gewoon huren' ook zou doen. Wij zullen na 20 maanden wel contact opnemen om te vragen of er iets gedaan kan worden om de betalingen weer op gang te krijgen, maar wij moeten wel enige regels hanteren dus helaas pindakaas als er na 25 maanden niet betaald kan worden (ik denk dat dit niet meer dan redelijk voor ons is).

Wij hebben een levensverzekering op mevrouw afgesloten, die Euro 65000,- dekt en dit contractueel vastgelegd. Mocht zij overlijden na bv 50 maanden dan zullen wij de resterende 50 maanden van dit bedrag vorderen en het resterende bedrag op de rekening storten op een begunstigde naar haar keuze (volledige bedrag levensverzekering wordt door de verzekering aan ons uitgekeerd, maar wij leggen contractueel vast dat wij alleen ons deel hiervan nemen). Hiervoor betaalt zij Euro 12,- per maand (deze maandelijkse betaling is ook opgenomen in het huurkoop contract en zit in de maandelijkse afdracht).

Wij maken over de lening geen enkele winst. Wij halen de 'winst' over de kleine stijging in waarde van de woning, welke in deze tijden ook zeer minimaal is. Voor ons is het een principe kwestie en hebben we een heel klein beetje belastingvoordeel. Zoals gezegd het gaat meer om het principe.

Wij hebben zelf erg slechte tijden gekend waarin we met twee kinderen op 'straat' werden gezet, doordat we beiden vrijwel tegelijkertijd onze baan verloren, langere tijd nergens aan de slag konden waarmee we de hypotheek konden dekken (Euro 900,- p/m), de deurwaarders vaker langskwamen dan onze vrienden en geen enkele bank ons kon/wilde helpen. In die tijd besloten we om een groot risico te nemen en zelf iets op te zetten, maar geen enkele bank wilde ons de benodigde Euro 18000,- lenen. Gelukkig hebben wij enkele vrienden, die voor ons de lening afsloten en hebben wij ons bedrijf kunnen opzetten met groot succes. Inmiddels zijn we 5 jaar verder en mogen we ons scharen bij de miljonairs club, maar zijn wij nooit vergeten dat wij ook naar elkaar hebben gekeken toen we op straat werden gezet met een kind van 4 en eentje van 1 en elkaar vroegen "en nu?".
Niet iedereen heeft zulke vrienden en heeft het geluk wat wij hadden. Wij weten zelf maar al te goed hoe het is om pech te hebben en net aan de verkeerde kant van de lijn te vallen. (tot nu toe worden creditcards nog steeds afgewezen omdat we een BKR registratie hebben. In onze bank enveloppen zitten wel de brochures om een tweede huis aan te kopen, via die bank, ergens bij een strand met een palmboom. Pas na dreiging van sluiten rekening werd me een creditcard aangeboden. Om die reden heb ik meteen de rekening gesloten; ik hou niet van schijnheiligheid).

Wij zijn geen bank en willen dit ook niet zijn. We sluiten een lening af alsof het gaat om twee vrienden, die elkaar een gunst doen. We kijken niet naar krediet verleden en dat soort zaken, de meesten zijn oud en wijs genoeg om de juiste beslissingen te nemen en weten gerust wel wanneer iets niet of wel kan. Echter we willen uiteindelijk wel onze centjes ontvangen en zullen dit contractueel allemaal vastleggen en onze rechten ook uitoefenen wanneer noodzakelijk. Echter wij zijn flexibel dat we tot 200 maanden makkelijk iets kunnen regelen, omdat de contracten per persoon worden gemaakt.

Henk van Egmond, 28-03-2013 11:36 #14
Heb een huis via de rabobank op huurkoop, betaal maandelijks rente, wat gebeurt er bij overlijden of kan de rente niet meer betalen, zou dat betekenen het huis verkopen en het geleende bedrag verrekenen met de bank?

Simone Hoogvliets, 06-03-2013 22:07 #13
Ik ben een jonge dame die ook een huis wilt op huurkoop. Ik vind het niet erg om dan mij uitgave te verkleinen alleen maar om een huis op huurkoop te kopen, maar dan vraag ik mijn of, hoe wordt ik verzekerd dat het huis na de huurkoop van mij is?

Huong, 28-02-2013 21:29 #12
Het is echt interessant. maar wat moet ik als eerst doen? huis zoeken? inschrijven? waar? hoe? wat? helpt me aub.

Marc Simoens, 20-12-2012 12:03 #11
Zal de prijs van de huur niet te veel zijn?

H. J. Breuk, 02-11-2012 12:59 #10
Wat gebeurt er als een huurkoper overlijdt?

Nn, 31-05-2012 12:19 #9
Ik woon in een boerderij. Daarin zijn 5 appartementen die nu worden verhuurd voor 600 per maand dus opbrengst 3000 euro. Ik wil het kopen maar kan ik het huurgeld als inkomen gebruiken?

Derby, 25-04-2012 21:48 #8
Waar kan ik terecht komen als ik een huurkoop woning wil?

Klaas, 25-10-2011 15:48 #7
Mooi artikel. Het lijkt een prima oplossing. Een ding is mij alleen niet duidelijk. U stelt dat de hypotheeklasten (en ik denk dat u hiermee de rente van huurkoop bedoeld) kunt aftrekken van de inkomstenbelasting. Maar volgens mij is de rente alleen aftrekbaar
als je eigenaar van de woning bent. Dit zou betekenen dat je de bruto maanlast aan de huidige eigenaar moet vergoeden, plus een stuk sparen om inj de toekomst het huis te kunnen kopen. Lijkt mij onbetaalbaar worden. Kunt u dit nader toelichten?

H. A. Overweel, 06-10-2011 11:11 #6
Iemand wil ons huis kopen via de huurkoop constructie; de randvoorwaarden zijn me echter niet helemaal duidelijk. Ik zit met vragen zoals: Wie is verantwoordelijk voor de betaling van gas/water/elektriciteit/belastingen/onderhoud/ e.d. Op wiens naam moeten die rekeningen staan: verkoper of huurkoper? Wat is momenteel een reëel rentepercentage?

Mariska, 20-04-2011 11:29 #5
Huurkoop zou standaard een extra optie moeten zijn tussen huren en kopen. Ik kan gezien mijn inkomen alleen een appartement van 45m2 kopen (ongeveer 30m2 kleiner dan het appartement waar ik nu woon) maar ik mag wel bijna 500 euro aan huur betalen zonder subsidie. In feite weggegooid geld. Je moet als huurder ook steeds meer zelf betalen. Onderhoud is er nauwelijks meer zeker gezien de appartementen van zittende huurders worden verkocht zodra ze eruit gaan. Als ik die 500 euro aan huurkoop kwijt zou zijn (met eventueel een rentevergoeding er bovenop) heb je niets te maken met een te beperkte hypotheek en je betaalt op die wijze gewoon je woning af waardoor je aan het eind van de rit niet met lege handen zit. Lijkt mij een goede oplossing. Maar ik zou het liever als extra optie zien om ook een andere woning te kunnen kopen en niet alleen voor de woning waar je al in woont.

Tom, 23-03-2011 09:42 #4
Iemand wil mijn huis wel kopen via een huurkoop constructie. Hoe bepaal ik nu hoeveel die persoon dan per maand aan mij moet betalen. Hij wil mij een aanbetaling doen en dan ongeveer 4 jaar huren tot hij definitief over hoopt te kunnen naar aankoop, de verkoopwaarde van mijn huis bedraagt €150.000,=.

Kel, 15-10-2010 22:54 #3
Moet je bij huurkoop een aan betaling doen? Of is het bijv 1x huur bedrag wat je met de eigenaren afspreekt? Reactie infoteur, 16-10-2010
Beste Kel,

Er bestaan verschillende constructies maar over het algemeen betaal je één vast bedrag per maand, waarvan een deel huur is en een deel bijdraagt aan het daadwerkelijk eigenaar worden van het huis.

Theo-Braaksma, 26-08-2010 19:47 #2
Mijn tante heeft een flat te koop, maar wij hebben iemand gevonden die het voor 2 jaar wil huren en daarna wil kopen? Waar moeten wij op letten en wat moeten wij vastleggen! Reactie infoteur, 27-08-2010
Beste Theo,

Je zult contact moeten zoeken met een notaris. Die kan met jou en jullie de precieze voorwaarden, rechten en plichten vastleggen. Dit is heel belangrijk, want het is de enige manier om een rechtsgeldige en faire constructie voor beide partijen op te zetten.

Heel veel succes!
Sterretje999

Swimkim (infoteur), 16-01-2010 17:50 #1
Mooi artikel, goed overzichtelijk neergezet. Ik woon ook zo sinds begin van dit jaar. Dit artikel had me nog eerder over de streep kunnen trekken.

Infoteur: Sterretje999
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Huis Kopen
Reacties: 22
Schrijf mee!