InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > De voordelen en nadelen van een hybride hypotheek

De voordelen en nadelen van een hybride hypotheek

Naast de annuïteiten-, lineaire, spaar- en beleggingshypotheek is er ook nog de hybride hypotheek. Eigenlijk is de hybride hypotheek een combinatie van de spaarhypotheek en de beleggingshypotheek. U kunt het aandeel van de verschillende hypotheekvormen zelf bepalen. Zo zijn er hybride hypotheken met 50% spaarhypotheek en 50% beleggingshypotheek. Tegenwoordig moet een hypotheek voor minimaal uit een annuiteiten en/of lineaire hypotheek bestaan.

Niet aflossen tijdens de looptijd

Tegenwoordig moet een hypotheek uit minimaal 50% annuiteitenhypotheek, of lineaire hypotheek bestaan. Bij deze hypotheekvormen lost u af tijdens de looptijd van de hypotheek. De andere 50% van de totale hypotheek mag bestaan uit een aflossingsvrije, spaarhypotheek, beleggingshypotheek, of hybride hypotheek.

Bij een hybridehypotheek (mengvorm van spaarhypotheek en beleggingshypotheek hoeft u niet af te lossen tijdens de looptijd. Hierdoor kunt u optimaal profiteren van het fiscale voordeel. Immers de hypothecaire lening blijft gedurende de looptijd steeds even hoog, zodat je maximaal kunt profiteren van hypotheekrente-aftrek (HRA).

De vaste lasten bestaan uit rente over de lening en premie/inleg voor het spaarbedrag, of beleggingsdeel. De premie wordt belegd en gespaard. De uitkering op basis van het uiteindelijke gespaarde kapitaal kan belastingvrij zijn. Laat vantevoren goed uitzoeken wat het fiscale voordeel bedraagt. Het rendement en uiteindelijke kapitaal van de kapitaalverzekering kan gedeeltelijk of geheel gegarandeerd zijn.

Waar bestaat de premie uit bij een hybridehypotheek?

Bij een hybride hypotheek betaalt u premie in een overlijdensrisicoverzekering. Deze keert een kapitaal uit, mocht u onverhoopt overlijden. Verder wordt een deel van de premie gebruikt voor de kapitaalopbouw om de hypotheek af te lossen. Naarmate u meer kapitaal op bouwt, betaalt u minder risicopremie. Dit principe wordt het “universal-life-principe” genoemd. Naarmate het kapitaal groter wordt kan dus een deel van de risicopremie gebruikt worden om te beleggen.

Hypotheekverstrekker/verzekeraar

Bij een hybride hypotheek is de hypotheekverstrekker ook de verzekeraar. De rente die je krijgt, wordt door de hypotheekverstrekker vergoedt. Wanneer je de hypotheek oversluit, vervalt het recht om in het hypotheekrentefonds te sparen.

Nadeel hybride hypotheek

Het grote nadeel van de hybride hypotheek is dat u het recht op sparen verliest in hypotheekrentefonds wanneer u de hypotheek oversluit. Dit kan ook nadelige fiscale gevolgen hebben. Ook kunt u niet onbeperkt switchen tussen sparen en beleggen. Wanneer u belegt, moet u wel enig verstand van beleggen hebben. U kunt namelijk kiezen uit verschillende beleggingsdoelen en beleggingsrisico.

Voordelen hybride hypotheek

Er is veel vrijheid en flexibiliteit tussen sparen, beleggen en het overlijdensrisico. Ook kunt u het beleggingsprofiel tussentijds aanpassen. Ook kunt u de verhouding tussen sparen en beleggen zelf bepalen.

Naast de hybridehypotheek zijn er ook nog andere hypotheekvormen. De annuiteiten- en lineaire hypotheek, de spaarhypotheek en de beleggingshypotheek kennen allemaal specifieke voor- en nadelen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Spaarbeleggingshypotheek: voordelen & nadelenDe spaarbeleggingshypotheek is een hybride hypotheekvorm: een combinatie tussen een spaarhypotheek en een beleggingshypo…
Hybride hypotheek: uitleg en voordelenHybride hypotheek: uitleg en voordelenDe hybride hypotheek is een flexibele hypotheekvorm. En dat is een voordeel. Een uitleg van deze hypotheek: het is een c…
Overzicht hypotheekvormen, soorten hypotheekOverzicht hypotheekvormen, soorten hypotheekWie een huis wil kopen en een hypotheek zal afsluiten, raakt geconfronteerd met veel soorten hypotheek. Welke hypotheek…
Beleggingshypotheek: hypotheek met een kapitaalverzekeringBeleggingshypotheek: hypotheek met een kapitaalverzekeringEen populaire hypotheekvorm in het verleden was de beleggingshypotheek. De hypotheek loopt samen met een kapitaalverzeke…
Hybride hypotheek: de spaarbeleggingshypotheekHybride hypotheek: de spaarbeleggingshypotheekEen hypotheekvorm is de spaarbeleggingshypotheek, ook wel de hybride hypotheek genoemd. Deze hypotheek is een variant op…
Bronnen en referenties
  • http://www.hypotheker.nl/Hypotheken/Ik+zoek+een+hypotheek/Welke+hypotheek+past+bij+mij/Hypotheekvormen/Hybride+hypotheek/

Reageer op het artikel "De voordelen en nadelen van een hybride hypotheek"

Infoteur: Wieschrijft
Laatste update: 31-10-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Hypotheekvarianten
Schrijf mee!