InfoNu.nl > Financieel > Geld > Grensoverschrijdende betalingen binnen de EU

Grensoverschrijdende betalingen binnen de EU

Een overschrijving naar het buitenland wordt onder bepaalde voorwaarden behandeld als een gewone binnenlandse betaling. Dat brengt een snellere verwerking en minder kosten met zich mee. Grensoverschrijdende betalingen naar het buitenland voor een bedrag onder de 50 000 EUR worden onder bepaalde voorwaarden getarifeerd zoals gewone binnenlandse overschrijvingen.

In eerste instantie moet het gaan om een overschrijving binnen de grenzen van de Europese Economische Ruimte (EER).

Om in aanmerkingen te komen voor het tarief dat ook geldt voor binnenlandse overschrijvingen, moet de klant aan de bank het internationale bankrekeningnummer (IBAN) van de begunstigde en de identificatiecode (BIC) van de bank van de begunstigde bezorgen. Er moet ook gemeld worden dat de betaling dient te worden uitgevoerd via het systeem van gedeelde kosten tussen de opdrachtgever en de begunstigde.

Voor grensoverschrijdende betalingen die niet aan deze voorwaarden voldoen, worden er transactiekosten aangerekend en eventueel wisselkosten, indien het geen betaling in euro betreft. Elke bank heeft hier zijn eigen tarifering.

Voorbeelden

Let wel: dit zijn geen bestaande rekeningnummers, IBAN-codes of BIC-codes. We geven u enkele een idee van de structuur van deze codes.

België: 539-0075470-34
IBAN: BE68 5390 0754 7034
BIC: BANKBEBB

Opbouw van de Belgische IBAN-code: BE + check-digit van twee cijfers + rekeningnummer

Frankrijk: 18206 00010 30569664001 17
IBAN: FR76 1820 6000 1030 5696 6400 117
BIC: BANKFRPP882

Opbouw van de Franse IBAN-code: FR + check-digit van twee cijfers + rekeningnummer

Nederland: 12.34.56.789
IBAN: NL97 BANK 0123 4567 89
BIC: BANKNL2A

Opbouw van de Nederlandse IBAN-code: NL + vier letters van de bank, bijvoorbeeld RABO + 0 + rekeningnummer.

Elke bank heeft zijn eigen BIC-code, bijvoorbeeld voor Rabobank is dat RABONL2U.

U kan uw eigen IBAN-code en BIC-code van uw bank berekenen op volgende site: www.ibanbic.nl
© 2007 - 2017 Kurtad1, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
SEPA: Single Euro Payments AreaVanaf 1 januari 2008 start SEPA, het gemeenschappelijke eurobetalingsgebied. Dat zou betalen in Europa makkelijker moete…
Geld overmaken naar ChinaGeld overmaken naar ChinaGeld overmaken naar China neemt fors toe want meer en meer goederen worden in China besteld. Denk bijvoorbeeld aan het i…
Banktransfers: wat zijn de BIC/SWIFT- en IBAN-codes?Banktransfers: wat zijn de BIC/SWIFT- en IBAN-codes?Om een banktransfer te doen kon je voorheen gewoon de rekeningnummers ingeven en de betaling kon gedaan worden. Vanaf 1…
Geld naar het buitenland sturen, hoe doe je dat?Geld naar het buitenland sturen, hoe doe je dat?Soms is het nodig dat iemand in het buitenland plotseling geld nodig heeft. Ook zijn er mensen in Nederland die anderen…
IBAN, wat is het precies?Iedereen in Nederland krijgt het, een eigen IBAN(International Bank Account Number). Zowel consumenten als bedrijven gaa…

Reageer op het artikel "Grensoverschrijdende betalingen binnen de EU"

Reactie

Van Gheluwe John, 31-07-2016 14:21 #1
Hallo, ik woon in Frankrijk en heb een bankrekening in België en ook in Frankrijk. Ik ben belastingplichtig in Frankrijk en er is een belastingsregeling waarbij maandelijks door de belastingdienst een bedrag wordt afgenomen van mijn bankrekening in Frankrijk. Nu zou ik die afname willen laten doen op mijn bankrekening in België. Via het web kan ik dat doen alleen, de ruimte om mijn Belgisch IBAN nr in te geven is beduidend langer op het formulier en men wil absoluut dat mijn IBAN nr uit 27 karakters bestaat!
Hoe los je dit op?
Mvg.
John. Reactie infoteur, 11-08-2016
Dag John,

Ik vermoed dat je ergens het correcte land zal moeten aanduiden.

Mvg

Infoteur: Kurtad1
Gepubliceerd: 16-09-2007
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 1
Schrijf mee!