InfoNu.nl > Financieel > Geld > Is het gebruikte bankrekeningnummer wel het juiste nummer

Is het gebruikte bankrekeningnummer wel het juiste nummer

Is het gebruikte bankrekeningnummer wel het juiste nummer Bij het doen van een betaling op internet is een verschrijving zo gemaakt en een tikfout ook. Vaak kan bij vele bankrekening nummers direct worden nagegaan of het aannemelijk is dat een bankrekeningnummer echt klopt en bent u bij een foute invoer dus gewaarschuwd. Maar soms blijft deze waarschuwing uit. Krijgt u geen waarschuwing als u bij internetbankieren toch een tik foutje maakt en doet u zo een verkeerde boeking, wat moet u dan doen. Vanaf 2014 heeft een rekeningnummer 22 tekens, IBAN, met een apart controlenummer daarin.

Het bizarre is dat in Nederland qua systematiek nog steeds verschillende bankrekening nummers bestaan. Iedereen weet dat de nummers van de ING/Postbank afwijken van die van andere banken zoals ABN AMRO en de Rabobank. De grote banken gebruiken een negen cijferig nummer, de ING/Postbank niet. Maar de verschillen gaan verder. De ING controleert een overboeking, als het goed is, op naam en nummer. Corresponderen die niet, dan gaat de overboeking niet door. De ABN AMRO en andere banken hanteren een cijfer proef die volledig anders werkt.

De cijfer proef bij een bankrekeningnummer

De cijfer proef gaat als volgt. Men neme het negen cijferige getal. Vervolgens berekent men de volgende som:

9*getal1+8*getal2+7*getal3+ .. +2*getal8 +1*getal9 = X

Als X deelbaar is door 11 is de kans zeer groot dat het nummer bestaat, anders niet. Simpel en eenvoudig.

Internetbankieren

Stel nu u bent aan het internetbankieren. Dan zal een overboeking met een rekening van de voormalige Postbank naar een andere rekening bij Postbank geen probleem zijn. De Postbank weet precies bij naam en toenaam wie zijn rekeninghouders zijn. Voor een overboeking van grootbank naar grootbank worden de fouten er via bovengenoemde 11-proef er volgens de banken bijna altijd uitgehaald. Problemen kunnen in ieder geval wel eens ontstaan bij een kruislingse boeking: van de Postbank naar een andere bank en vice versa. Als u bijvoorbeeld van de ABN AMRO naar de Postbank overboekt. Wat moet u doen als later blijkt dat er door u toch een tikfout is gemaakt.

Wat is de procedure bij foute boeking

Bij een tikfout geldt de volgende procedure. U gaat naar de bank bij wie u de opdracht heeft geplaatst. Deze bank neemt namens u contact op met de bank waarheen het geld is overgemaakt. De bank vraagt daar de gegevens van de tegenpartij op en geeft die aan u. Soms neemt ook de bank van de tegenpartij met u contact op. Helaas houdt het daar dan even op, want u bent aan zet. Weinig klantvriendelijk. Als de tegenpartij voet bij stuk houdt en weigert het geld terug te storten, moet u kunnen aantonen dat het daadwerkelijk een tikfout was, en niet dat u wat later op andere gedachten bent gekomen en daardoor de storting wilt terugdraaien. De bewijslast ligt, hoe vervelend dan ook, bij u. Wordt niet vrijwillig teruggestort en is het bedrag interessant genoeg, dan zult u uiteindelijk naar de rechter moeten. Het is niet anders.

Rekeningnummer heeft 22 tekens in 2014

Vanaf 1 februari 2014 heeft elke rekeningnummer 22 tekens voor zowel de binnenlandse als buitenlandse betalingen binnen Europa. Deze 22 tekens vormen het IBAN nummer, International Bank Account Number. Dit nummer moet in alle administraties worden aangepast en komt als volgt tot stand:
  • Eerst een landcode;
  • Uw bankrekening van tien cijfers zoals u dat nu al kent;
  • Daarna de acht cijferige BIC-code en 2-cijferig controlecijfer.

Slot

Hoewel internetbankieren een algemeen aanvaarde en goede betaalwijze is, is een tikfout vlug gemaakt. Controleert u uw gegevens dubbel en dwars, zeker als het een kruislinkse overboeking is. Anders zou zon foutje u nog duur kunnen komen te staan. Let u ook goed op, wanneer u mobiel bankieren, want daar kunnen extra risico's aan verbonden zijn.
Gerelateerde artikelen
Banken en internetbankieren een gouden greepBanken en internetbankieren een gouden greepIn Nederland is het online bankieren, het internetbankieren, de normaalste zaak. Zelf thuis bankieren en de financiën on…
ABN AMRO Mobiel Bankieren appGeld overmaken was nog nooit zo makkelijk. Met de upgrade van de ABN AMRO saldo app, de ABN AMRO Mobiel bankieren app ka…
Internetbankieren, Rabobank komt met kleine iDealInternetbankieren, Rabobank komt met kleine iDealHet kopen op het internet raakt steeds meer ingeburgerd. Internetbankieren groeit in Nederland als kool. Als je dat same…
ABN AMRO StamrechtdeskVoor de mensen die een ontslagvergoeding krijgen van hun ex-werkgever en die er voor kiezen om daarmee een stamrecht BV…
ING InternetbankierenING InternetbankierenInternetbankieren wordt in onze samenleving met de dag populairder. Vele banken bieden tegenwoordig deze vorm van rekeni…

Reageer op het artikel "Is het gebruikte bankrekeningnummer wel het juiste nummer"

Reactie

Antoine, 12-07-2008 13:45 #1
Ik heb een rekening nr 918349834 en kan er niet achter komen van welke bank deze is- Het probleem is dat deze ontkoppeld moet worden van een rekening nr van de sns bank om deze rekening helemaal te laten vervallen op de bank zeggen ze als deze ontkoppeld is dat het dan wel kan. Volgens de berekening van jullie die ik heb uitgevoerd zal dit een bestaande nummer zijn. Reactie infoteur, 13-07-2008
Wellicht kan de Nederlandse Vereniging van Banken, NVB, u verder helpen. Het zou immers een bestaand nummer kunnen zijn.
Zie ook het artikel:
http://financieel.infonu.nl/geld/12662-banken-slapende-rekeningen.html

Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 1
Schrijf mee!