InfoNu.nl > Financieel > Geld > Geld lenen: BKR registratie verwijderen

Geld lenen: BKR registratie verwijderen

Hoe kun je een BKR registratie verwijderen? Je kunt dit zelf doen, maar ook met behulp van gespecialiseerde bedrijven. Zij kunnen je helpen het hele traject naar een schuldenvrij bestaan goed te doorlopen. Na een dergelijk traject ben je registratievrij. En wat betekenen die BKR coderingen ook al weer?
Het BKR kent deelnemers (bedrijven en instellingen). Als je een betalingsachterstand hebt bij een van deze deelnemers wordt dit na verloop van tijd doorgegeven aan het BKR. De deelnemers van het BKR zijn verplicht om jou vooraf te melden dat ze jouw betalingsachterstand doorgeven aan het BKR. Eenmaal doorgegeven krijg je een bepaalde codering mee.

Wat betekenen de BKR coderingen?

Het BKR hanteert vier verschillende coderingen om een bepaalde status aan te geven. Ook geeft de codering aan of het om een betalingsachterstand gaat. De vier verschillende coderingen die het BKR hanteert zijn:
  • Code A1
  • Code A2
  • Code A3
  • Code A4
  • Code H

BKR Code A1

Met deze codering zullen sommige banken niet snel over de brug komen met het verstrekken van een hypotheek omdat er wel een bepaalde periode is geweest van betalingsachterstand. Verder houdt deze codering in dat:
  • er een betalingsachterstand is geweest
  • er een betalingsregeling is getroffen

BKR Code A2

Deze codering houdt in dat:
  • het restant van de vorderingen op jou opeisbaar is gesteld voor de kredietverstrekker
  • de kredieteiser kan via de rechter beslag laten leggen op jouw vermogen (auto, huis, inkomen, etc)

BKR Code A3

Deze codering houdt in dat er van de schuld een bedrag van minimaal 250,- is afgeboekt. Een einddatum wordt vermeld als er sprake is van totale kwijting. Alleen dan wordt er een einddatum vermeld.

BKR Code A4

Als je deze codering hebt bij het BKR betekent dit dat je onvindbaar bent voor de betrokken instanties. Onvindbaar houdt in dat er geen vaste woon- of verblijfplaats bekend is of dat je niet te traceren bent.

BKR Code H

De codering H houdt in dat alle betalingsachterstanden zijn ingelopen. De A codering die je eerst had wordt dan omgezet in een H codering. Je bent dan schuldenvrij.

BKR Registratie verwijderen

Als je een BKR registratie hebt krijg je vijf jaar lang te maken met bedrijven die jou zien als een potentiële wanbetaler. Ook wanneer je alle betalingsachterstanden hebt weggewerkt wordt je toch gezien als een risico bij het afgeven van nieuwe leningen en hypotheken. Een BKR code wordt vaak gebruikt als dwangmiddel om betalingen los te krijgen. Het is mogelijk om de BKR registratie/codering te verwijderen. Hiervoor zijn twee manieren:
  • zelf verwijderen
  • de registratie laten verwijderen door een voormalige schuldeiser

Zelf BKR registratie verwijderen

Er bestaat een manier om dit zelf te doen. Je kunt bij iedere bank een aanvraag indienen om je eigen BKR codering in te zien. Enkele dagen na de aanvraag krijg je dan bericht en kun je zien door welk bedrijf de BKR registratie is veroorzaakt. Als de code niet klopt of niet had moeten worden geregistreerd kun je een klacht indienen bij het BKR.

De BKR registratie laten verwijderen door een gespecialiseerd bedrijf

Nadat je hebt vastgesteld dat de codering bij het BKR wel klopt kun je proberen om met een voormalige schuldeiser een overeenkomst aan te gaan waarbij alle schulden worden kwijtgescholden. Je kunt zelf proberen maar ook met behulp van gespecialiseerde bedrijven. Deze bedrijven helpen meer dan 50% van hun klanten aan een verwijdering van registratie bij het BKR.
© 2010 - 2017 Jozzie, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Corrigeren codering BKRCorrigeren codering BKRIndien u een consumptief krediet heeft of heeft gehad volgt er een kredietregistratie bij het BKR te Tiel. Ook bijvoorbe…
BKR verwijderen, lenen zonder BKRBKR verwijderen, lenen zonder BKRBent het oneens met uw BKR gegevens in 2017 en wilt u ook de BKR zelf verwijderen of uw BKR-gegevens opvragen? Als u het…
BKR verwijderen: de handleiding!BKR verwijderen: de handleiding!BKR verwijderen met een handleiding. Er zijn verschillende websites die een handleiding aanbieden voor het verwijderen v…
Verwijderen van verfVerwijderen van verfLees hier hoe je verf kunt verwijderen van kleding, glas, vloerbedekking en hout. Dit zijn zeer handige en practische ti…

Reageer op het artikel "Geld lenen: BKR registratie verwijderen"

Reacties

Divinglady (infoteur), 21-07-2011 15:57 #2
Een BKR registratie is iets anders dan een negatieve BKR codering. Iedereen die een krediet afsluit wordt geregistreerd, het heeft dus geen zin om je 'registratie te verwijderen'.

Jan, 27-06-2010 22:09 #1
Na veel proberen en gedoe is het me niet gelukt de bkr notering op te heffen. :-(
Voor m'n nieuwe auto kon ik gelukkig geld lenen bij girokrediet.

Infoteur: Jozzie
Laatste update: 07-09-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 2
Schrijf mee!