InfoNu.nl > Financieel > Geld > Wat kost een vakman?

Wat kost een vakman?

Wat kost een vakman? Het inhuren van vakmensen is een dure aangelegenheid. Dit geldt niet alleen voor advocaten en vergelijkbare vakmensen, maar ook voor stukadoors en voor klussers. Ze hanteren vaste, met u afgesproken, tarieven of tarieven per uur. Wat kost het om een vakman in te huren per uur, per m2 of per klus?
Vakmensen inhuren is duur, maar vaak onvermijdelijk. Een juridisch conflict kunt u beter uit laten vechten door een advocaat. Ook vakmensen die handig zijn met hun handen zijn onvermijdelijk om in te huren. Een goede metselaar of tegelzetter zal goed werk afleveren waar u zelf niet tegen op kunt boksen wat betreft de snelheid, maar vooral de kwaliteit.

Een vakman, wat is het tarief per uur?

De ene vakman zal een ander tarief per uur in rekening brengen dan de ander. De tarieven zijn moeilijk te vergelijken. In onderstaand overzicht ben ik uitgegaan van gemiddelde tarieven die ik op het internet tegen gekomen ben. De bedragen zijn bedoeld om een idee te vormen van de tarieven. Bij de tarieven ben ik niet uitgegaan van tarieven van goedkope zwartwerkers, maar van vakmannen en vrouwen.

Vakmannen die met de handen werken

De meest ingehuurde vakmensen zijn de mensen die u kunnen helpen met het verbouwen of andere werkzaamheden aan het huis of het repareren van de auto.
Soort vakman Tarief per? Tarief
Wat kost een stukadoorPer m2plafond gemiddeld €22,50, muren €16
Wat kost een stratenmakerPer m2Tussen de €9 en €11
Wat kost een loodgieterPer uurTussen de €35 en €40
Wat kost een klusjesmanPer uurTussen de €32,50 en €37,50
Wat kost een schilderPer uurTussen de €35 en €45
Wat kost een automonteurPer uurTussen de €45 en €55
Wat kost een tegelzetterPer uurTussen de €32,50 en €40
Wat kost een metselaarPer uurTussen de €35 en €50

Vakmensen met andere vaardigheden

De vakmensen met andere vaardigheden vragen over het algemeen hogere tarieven. Hierbij kunt u denken aan advocaten, notarissen en ict-ers. Ook de hoge tarieven verschillen onderling weer sterk.
Soort vakman Tarief per? Tarief
Wat kost een advocaatPer uurTussen de €70 en €240
Wat kost een ICT-erPer uurTussen de €75 en €85 (voor consultant)
Wat kost een notarisPer uurTussen de €125 en €160
Wat kost een makelaarPer transactieTussen de 0,5% en 1,9% van verkoopprijs
Wat kost een belastingadviseurPer uurTussen de €75 en €110
Wat kost een bouwkundigePer rapportTussen de €250 en €400

Onderhandelen over de prijs

De prijsverschillen tussen de verschillende vakmensen zijn groot. Voor grote klussen is het niet verstandig om een vakman in te huren per uur. U hebt in dat geval de bedragen op de eindnota niet in de hand. Vaak kunnen ze wel een inschatting maken van het aantal uren dat ze er mee bezig zijn, maar het bespaart geld om toch een vast tarief af te spreken. Alleen al om het feit dat ze de offerte vaak iets naar beneden afronden. U kunt goedkoper door zwartwerkers in te zetten, maar met deze mensen moet u veel geluk hebben. Ze kunnen nog meer schade veroorzaken dan dat ze besparen. Bijvoorbeeld een aanbouw aan het huis laten plaatsen door een particulier is niet verstandig. U kunt namelijk nergens op terug vallen bij slecht afgeleverd werk.
Gerelateerde artikelen
Wat kost het per uur?Veel vakmensen moet u per uur betalen. Een groot nadeel van het verrekenen per uur is het feit dat u niet exact weet hoe…
Wat kost een loodgieter?Een loodgieter schakelt u in voor het onderhouden van sanitair, waterleidingen en verwarmingsinstallaties. Dit zijn werk…
Robots een gevaar voor ambachtenIn een tijd waarin robots heel veel werk van mensen zijn gaan overnemen lijkt het ambacht op zijn retour. Een ambacht is…
Wat kost een stukadoor?Vakmensen zijn duur, maar het loont vaak de moeite op een specialist in te schakelen. Dit is zeker ook het geval bij een…
Loodgieter. Waar vindt u een goede loodgieter?Loodgieter. Waar vindt u een goede loodgieter?Lekkende kranen, verstopte wc, dakgoten die vervangen moeten worden… Voor alle klussen die direct of indirect met water…

Reageer op het artikel "Wat kost een vakman?"

Reacties

Mirjam, 17-02-2014 10:12 #7
Op dit moment zijn er, tot eind 2014, door de tweede kamer lagere BTW tarieven bepaald voor bepaalde werkzaamheden in je huis. Vanaf welke datum zijn bovengenoemde tarieven voor vakmensen die met de handen werken en is rekening gehouden met het huidige BTW hierop, dus 6%?

Judith, 29-03-2013 15:19 #6
Op grond van de wet op de Omzetbelasting, artikel 38, is het niet toegestaan om aan een consument een prijs zonder btw te noemen. alle bedragen zijn dus altijd inclusief btw. btw is een afdracht van de ondernemer, de consument heeft daar niets mee te maken. accepteer dus geen 'extra' van btw achteraf en betaal alleen het genoemde uurtarief.
het uurtarief en de voorwaarden moeten altijd vooraf worden afgesproken, dus ook het in rekening brengen van minimaal 1 uur, voorrijkosten etc.

Mike73, 17-10-2012 13:45 #5
Ik heb zo langzamerhand het idee dat vakmensen misbruik maken van hun positie. Loogieters verdienen zo meer dan een beetje advocaat.

Ilja van Haren, 27-08-2012 10:09 #4
Lekker is dat ja, ik heb na 2 maanden ook 'ineens' een rekening opgestuurd gekregen van 430 Euro voor het monteren van een douchedeur en het aanbrengen van hang en sluitwerk in de badkamer… dit zijn dus echt wel bedragen ZONDER BTW! 40 Euro per uur was zijn prijs. 4, 5 uur mee bezig geweest. voorrijkosten van 40 Euro… dat maakt volgens mij nog altijd 220 Euro! Materiaalkosten waren er amper, een aantal douchedeurstrips (á 30 euro) en kit (10 euro)! Oplichters!

Joost, 13-06-2012 11:26 #3
Een kwartier werk voor het vervangen van het draaigedeelte van een kraan waar twee mannen voor op kwamen draven van een firma die door het hele land werkt: Er was geen prijsopgave gedaan, die kreeg ik pas bij binnenkomst van de heren, die hun karwei wel goed deden. Voor 95 euro, zijnde het uurtarief, verrichtten zij de klus. Troost is dat het voorrijdtarief van 65 euro voor het hele jaar geldt, dus als zij nog eens komen, hoef je dat bedrag niet meer te betalen als je de rekening van de eerste klus kunt laten zien. En dan is er ook nog dat waanzinnige BTW-tarief van 19% dat er bovenop komt. Over de materiaalkosten spreek ik niet, dat is all in the game…

André, 06-06-2011 18:03 #2
In het artikel Wat kost een vakman? staan diverse tarieven vermeld, maar is dit nu met of zonder BTW? Dat scheelt toch veelal 19%. Wie kan hierover duidelijkheid geven, Juul? Reactie infoteur, 07-06-2011
Dit zijn bedragen inclusief BTW.

Susanne, 15-03-2011 18:03 #1
Ik heb net een loodgieter laten komen en die rekende € 72,50 per uur
Hij is niet eens een heel uur geweest en toch moest ik de volle mep betalen
Ik vind dit schandalig!

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 29-08-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 7
Schrijf mee!