Deborah, 04-07-2018
Beste lezers,
Ik heb een achterstand met me huur gekregen door een onverwachte ziekenhuis opname, de totale schuld was twee maanden 997,74
ik heb met di incasso gebeld en een aflossing afgesproken van 150 per mand, ze hebben de rente 2,92 + 90,48 incassokosten bij berekend en is het totalen bedrag 1.091,14 geworden.
sinds ik afbetaal heb ik niets meer van hun vernomen ook niet een tussen berekening en ik stuur ze dan een email met daarin vermeld dat mijn laatste termijn van 41,14 overgemaakt zal worden en dat onze wegen zich dan hier scheiden en dan krijg ik een brief na een week van hun en daar staat in dat ik niet klaar bent met betalen en dat ik binnen 5 dagen een bedrag van 140,85 verschuldigd bent, de renten en incassokosten zijn nu geworden ( 2,92) 12,03 +181,08 (90,48) incassokosten.
Mogen ze dat zomaar doen?
alvast dank voor jullie reactie.
Met vriendelijke groet,
Deborah
Reactie infoteur, 05-07-2018
Beste Deborah,
De rente zou nog de rente voor een half jaar kunnen zijn, maar waar komen die extra incassokosten vandaan. Die lijken nergens op gebaseerd.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw
Kirs, 19-09-2017
Ik ben een aantal jaren in het buitenland werkzaam geweest en door financieel slechte omstandigheden na 2 jaar terug naar Nederland gekomen. Voordat ik naar het buitenland ben gegaan, heb ik eerst bij DUO 2 jaar uitstel van het aflossen van mijn studiefinanciering aangevraagd. Na 2 jaar in het buitenland te hebben gewerkt ben ik teruggekomen naar Nederland met nog maar een paar centen op zak. Heb toen ook een half jaar bij mijn ouders moeten wonen om financieel weer op eigen benen te kunnen staan. Ik ben eerst gaan freelancen, maar na een tweetal niet betalende klanten weer geforceerd om in vast dienstverband te gaan werken. Dat is gelukkig gelukt en ben nu langzaam mijn leven weer aan het opbouwen. Door het hele emigratie gedoe en financieel slechte situatie ben ik compleet vergeten mij te melden bij DUO. Dit was 2.5 jaar geleden. Nu kreeg mijn werkgever laatst ineens een mail van DUO dat zij naar mij op zoek waren. Ik heb mij meteen telefonisch gemeld om de aflossingen van mijn studiefinanciering weer in gang te zetten. Dat is nu ook financieel weer mogelijk voor mij.
Nu komt het: Nu blijkt dat tijdens mijn verblijf in het buitenland DUO ergens mijn email adres is kwijtgeraakt. Ook zeggen zij brieven te hebben gestuurd naar mijn buitenlandse adres, die ik echter nooit ontvangen heb, anders had ik al veel eerder contact opgenomen. Nu heb ik naast een boete van DUO bovenop mijn studieschuld (7000 euro), ook nog een extra boete omdat DUO een buitenlands incassobureau heeft ingeschakeld, waardoor de totale kosten van mijn boete 11,000 euro zijn, bijna meer dan de helft van mijn studieschuld was! Ik heb nooit ondergedoken gezeten, ben niet "gevlucht" voor DUO, heb mijzelf altijd en overal geregistreerd en ook bij terugkomst in NL meteen geregistreerd. Ook heb ik onlangs een nieuw paspoort aangevraagd, en dat ook zonder problemen gekregen. Ik heb nooit kunnen inloggen in de Digi ID, omdat dit gewoonweg niet ging vanuit het buitenland (ik woonde voor mijn vertrek uit Europa in Duitsland, dus had toen al geen mogelijkheid om digitaal mijn zaken te regelen met DUO).
Hebben zij dus wel echt fatsoenlijk gezocht naar mij? Mijn e-mailadres is nog steeds hetzelfde als 10 jaar geleden, mijn LinkedIn profiel met contactgegevens staat ook al lang online sinds voor mijn vertrek naar buitenland, en zo kan ik nog wel een paar andere voorbeelden aandragen van hoe ze mij hadden kunnen vinden (social media, via mijn ouders, mijn oude werkgever in Duitsland, of via mijn oude postadres, waarvan ik de post 2 jaar lang (!) expres heb laten doorsturen naar een bekende van me, juist voor dit soort gevallen!)
Ik weet dat ik de fout heb gemaakt om mij niet meteen te melden bij DUO bij mijn terugkomst, maar ik ben op geen enkele wijze ingelicht over mijn status bij DUO. Nu moet ik eerst het terugbetalen van mijn reguliere schuld stopzetten, om eerst die boete af te kunnen betalen. Het terugbetalen van de reguliere schuld is absoluut geen probleem, maar deze schuld weegt ontzettend zwaar op mij en ik vraag me af of deze wel helemaal terecht is en of ik dit eerst moet aanvechten, voordat ik een betalingsregeling probeer te treffen?
Sorry voor het lange verhaal, het is een vrij ingewikkelde internationale situatie, en daarom zou ik graag iemand anders zijn mening hierover willen horen voordat ik stappen onderneem.
Bij voorbaat dank!
Reactie infoteur, 20-09-2017
Beste Kirs,
Als DUO op zijn strepen gaat staan, kan DUO volhouden dat u ervoor moest zorgen dat u bereikbaar was. U was feitelijk wel te vinden zoals u aangeeft, maar die moeite heeft DUO kennelijk niet genomen. Het gevolg is een wel erg hoge boete, terwijl e.e.a. ook vanuit uw kant goed uit te leggen is. Daarom lijkt een gesprek met DUO en een verzoek om coulance de meest aangewezen weg om eruit te komen. Maak anders bezwaar, leg de situatie nog eens uit en vraag om een mildere oplossing omdat dit u anders wel erg veel geld kan gaan kosten, terwijl er van uw kant niet van opzet sprake is geweest.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw
B. Beckx, 24-08-2017
Beste,
Ik had een rekening van 5000 euro die nu bij een incassobureau ligt. Ik betaal al een aantal maanden netjes iedere maand 450 euro en heb inmiddels 3150 afbetaald. Nu krijg ik een e-mail van het incassobureau dat ze vanaf deze maand 900 euro per maand willen incasseren.
Mag dit? En wat zijn mijn rechten? Ik ben nooit te laat geweest met betalingen.
Reactie infoteur, 24-08-2017
Beste B. Beckx,
Als u kunt aantonen dat er een betalingsregeling is en u zich aan de regeling houdt, dan mag de schuldeiser niet eenzijdig de betalingsregeling wijzigen. De rechter zal oordelen dat dat een onredelijke stap is.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw
Jm, 12-05-2017
Mijn zoon had een rekening open staan van 159,00 euro bij Achmea. Die hebben dat naar de deurwaarder gedaan. Daar is de rekening omhoog gekrikt met 646 euro aan kosten, is dit nog normaal?
Reactie infoteur, 15-05-2017
Beste Jm,
Neen, uw zoon moet eerst een aanmaning krijgen en kan dan binnen de gestelde periode nog betalen of een betalingsregeling afsluiten. Een deurwaarder is overigens wel duur.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw
Brugman, 19-04-2017
Zijn onderstaande kosten wettelijk of ruikt het naar oplichting!?
Beslag belastingdienst: kosten beslag 119,97 + overbetekening 68,09
Beslag bank: kosten beslag 168,56 + overbetekening (onderweg) 68,09
(Zelf betaal ik al 50,00 aan kosten aan mijn eigen bank)
Overige kosten, boekings en verdeelkosten:
RDW 1,47
GBA check 6,31
En dan ook nog eens over alles rente berekenen?
Graag advies!
Reactie infoteur, 20-04-2017
Beste Brugman,
Alle zaken waarbij een deurwaarder is betrokken zijn duur, het is altijd jammer als het zover komt en duwt helaas mensen juist verder in de problemen. Is het beslag niet terecht omdat u al een betalingsregeling had, maak dan bezwaar.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw
Dj, 21-01-2017
Ik heb vorig jaar mei een mobiel abonn. (prepaid zonder toestel) op proberen te zeggen, daar in juni ook een bevestiging van ontvangen. Toen ze in november nog altijd de aut. incasso niet gestopt hadden heb ik dat zelf gedaan en een klacht ingediend. Deze hebben ze in behandeling genomen maar ik heb daar verder nog geen reactie op gehad. Inmiddels wel een eindafrekening ontvangen die gebaseerd is op december 2016. Daardoor zou ik nu 'afsluitkosten' en boete moeten betalen die ongeveer gelijk staat aan 7 maanden vaste abonn. kosten. Klopt niks van.
Wat kan ik nu het beste doen als die mafkezen een incassobureau sturen om 30 euro te vorderen?
Reactie infoteur, 23-01-2017
Beste Dj,
Zorg dat je een goed schriftelijk dossier hebt. Wat ook wel eens helpt is het emailadres van de betreffende leidinggevende of directeur te zoeken en die direct te benaderen met een mail en aan te geven dat u anders de zaak zult voorleggen aan Tros Radar of Vara Kassa.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw
Rutger Brouwer, 07-03-2016
Beste Zeemeeuw,
Dat bedrijven dit zomaar doen vind ik al erg genoeg. Maar mag het ook? Informatie op internet hierover is niet heel duidelijk, incasso (administratie, bureau of wat voor kosten ook) mogen gefactureerd worden na het uitblijven van betaling na de eerste herinnering. Maar valt weigeren van een automatische incasso hier ook onder? Wanneer Vodafone kosten rekent voor het versturen van een acceptgiro dan begrijp ik dat. Maar daar is geen sprake van, de betalingen geschiedde binnen de opgelegde termijn.
Mvg
Rutger
Reactie infoteur, 08-03-2016
Beste Rutger Brouwer,
Het mag wel (is niet wettelijk verboden). Het zijn ook geen incassokosten bij een schuld, maar extra administratiekosten. Klantvriendelijk is het niet.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw
Rutger Brouwer, 05-03-2016
Wellicht niet de juiste vraag.
Maar het betreft het volgende.
Door zeer vervelende ervaringen geef ik geen toestemming meer voor een automatische incasso. Vodafone factureert hier ineens 4.57 per maand voor, ik betaal de factuur altijd handmatig en binnen de gestelde termijn. Via my Vodafone kan ik de rekening inzien en betalen. Er is dus geen sprake van een toegestuurde acceptgiro of andere post.
Mijn verplichting is het betalen van de maandelijkse factuur, hoe is aan mij volgens mij.
Vodafone beroept zich op hun algemene voorwaarden, maar die voorwaarden staan niet boven de wet.
Mijn vraag is of Vodafone dit zomaar mag doen?
Mvg
Rutger
Reactie infoteur, 06-03-2016
Beste Rutger Brouwer,
Veel bedrijven doen iets soortgelijks en vaak met verschillende tarieven. Hoeveel ze in rekening mogen brengen is niet bij wet geregeld. Een automatische incasso kunt u ook altijd weer storneren:
http://financieel.infonu.nl/geld/5879-laat-een-onjuiste-incasso-terugboeken.html
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw
Bos, 01-03-2016
Mijn zoon had een kamer gehuurd in de Groningen en ik, zijn moeder, stond borg voor de huur. Omdat hij niet alles zelf kon bekostigen sprong ik elke maand bij. Nu ben ik zelf werkeloos geworden en heb de laatste 2 maanden de huur wegens omstandigheden te laat betaald. In december hebben ze het bedrag verhoogd met 90,00 euro. Ik had het de 21ste overgemaakt i.p.v. de 5 de van de maand. In januari hebben ze de huur met 170,00 euro verhoogd. Mijn zoon heeft alleen een mail gehad met: de huur is nog niet betaald. Ze hadden ook een mail naar mijn zoon gestuurd, maar hebben 1 letter van het mailadres verkeerd ingevoerd. Dus deze heeft hij niet ontvangen. Mij hebben ze alleen de laatste keer een mail gestuurd. Wij hebben dus geen herinnering gehad en geen aanmaning. De huur bedraagt 530,00 euro in de maand. Mogen ze zoveel extra kosten berekenen? Zo nee, wat kan ik hier aan doen?
Reactie infoteur, 02-03-2016
Beste Bos,
Een huur van 530 euro mag na een aanmaning met 80 euro ex btw worden verhoogd. Maar er was geen aanmaning ontvangen (wel verstuurd maar verkeerd). Neem daarom contact op en geef aan dat u nu snel zult betalen maar niet eerder van de achterstand op de hoogte kon zijn en dus de verhoging niet terecht is. Ook die 190 euro extra is opvallend, want daar zit waarschijnlijk de eerdere 90 euro nog eens in.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw
Gerard, 23-01-2016
Beste hr./mevr.
Mijn probleem betreft betaling energie nota's. Eind september 2014, ga ik een contract aan van 76 per maand. Dit bedrag is berekend op een één man huishouding. Op tweede kerstdag 2014 ben in per ambulance naar het ziekenhuis gebracht.
Daar aangekomen blijk ik een HB waarde van 3 te hebben waar 8,5/ 9 normaal is. Om kort te gaan, heb ik 2 operaties ondergaan, 4 liter bloed, 4x ijzer infuus, enzovoort gehad. Een periode van 6 maanden heb ik last van pixels gehad. Dat wil zeggen, dat geen licht verdraag, geen tv kunt kijken, geen geluid kunt horen, eigenlijk alleen een beetje eet en slaap. Er werd gedacht aan een mogelijke beschadiging van de hersenen. Ik slikte zware medicatie. Waar het om gaat, is dat er aantoonbare redenen zijn, waarom er drie keer niet tijdig betaald is. Deze verhoging ben ik niet mee eens, maar kan ik begrijpen. In deze periode verhoogd Nuon de hoogte van het bedrag, omdat zij vergeten waren 20 voor andere kosten in rekening te brengen. Het bedrag wordt verhoogd naar 320. Intussen had mijn zoon van 16 die mij af en toe bezocht, het termijn bedrag van 76, via mijn bank automatisch te laten afschrijven. Nuon heeft toen geen reden afgegeven waarom het bedrag zo hoog werd, en hebben een schatting gemaakt naar de vorige bewoner die er met vijf personen woonde blijkt nu. Dus van juni t/m oktober zou ik dus tekort betaald hebben, waar ik vanuit ging van het contractueel vastgelegd bedrag. Bij het indienen van de einde jaar standen, mits alle termijn bedragen zijn betaald krijg ik 886 terug. Gezien dat niet gebeurt is, en Nuon hun fout wel toegeeft over dat er teveel berekend is, blijven de administratie kosten van 3x 40 te laat betaald en 5x 48 van het verhogen van het termijn bedrag wel staan. Mocht ik deze niet voor 4 februari betaald hebben, wordt de energie en warmwater voorziening afgesloten.
Hopelijk kunt u mij aan wat info helpen betreffende dit probleem.
Reactie infoteur, 24-01-2016
Beste Gerard,
Dit is de automatische procedure bij Nuon, men weet niet waarom men te laat betaalt, maar stuurt al snel een extra rekening en uiteindelijk wordt de toevoer afgesloten (weer tegen hoge kosten). Heel vervelend voor u. U geeft aan dat Nuon zijn fout toegeeft, zorg dat dat ook op papier staat. Wacht als het even kan niet het afsluiten van de toevoer af, maar betaal, want anders hebt u weer extra kosten. Stuur Nuon een brief en leg de situatie nog eens uit (als dat al niet gebeurd is). Overigens geeft zoals u aangeeft ook Nuon aan dat u geld terugkrijgt, maar eerst moet betalen. Dat laatste moeten ze dan ook doen. De Consumentenbond verzamelt klachten over Nuon, misschien willen zij ook wat doen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw
Fatm, 11-11-2015
Beste,
De afgelopen jaren heb heel wat schulden afbetaald en tegelijkertijd heb ik ook weer nieuwe schulden opgemaak. Nu schijnt het dat ik een openstaande bedrag heb sinds 2011 bij famed iets van 78 euro. De incasso bureau heeft een x aantal keren post verstuurd maar die heb ik over het oog gezien tot laatst dan. De schuld is opgelopen tot 1500euro. Door de bos zie je op een gegeven de boom niet meer
Ik had toen der tijd een regeling met ze getroffen maar dat laatste ben ik dus vergeten af te betalen
Kan ik tegen deze te hoge kosten plaatje iets beginnen? Of moet ik me erbij neer leggen? Zou je mij advies kunnen geven?
Met vriendelijke groet,
Fatma
Reactie infoteur, 12-11-2015
Beste Fatm,
Dat is wel een erg hoge schuld geworden en als er geen deurwaarder aan te pas is geweest, ook belachelijk hoog, niet in relatie tot de gemaakte kosten. Dit is nog wel van vóór de inwerkingtreding van de wet WIK, maar toch. Leg Famed uw situatie uit, dat u van goede wille bent, maar dat u de brieven door omstandigheden over het hoofd hebt gezien. Als ze niet hun bedrag willen verlagen, gaat u gewoon naar de ombudsman en dient u klacht in bij de ACM. Probeer een nieuw bedrag af te spreken (een bedrag van 150 euro is dan wel genoeg :)). Overigens zijn er regelmatig klachten over Famed.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw
Joyce, 05-11-2015
Beste,
Ik heb op 12 okt jl. een brief gekregen van Van Es gerechtsdeurwaarders en Incasseerders dat er een vordering openstond bij de bibliotheek voor een boek wat geleend was maar niet retour was gekomen. Mijn dochter (15 jaar) haalt wel eens boeken bij de bibliotheek maar brengt ze altijd terug, dit door de reminder op de koelkast deur te hangen. Het zou kunnen zijn dat het boek wat later retour is gegaan en daar staat dan hooguit een boete op van een euro of 2 welke zij zelf moet betalen, maar het boek is retour gegaan.
Ik heb donderdag 15 oktober meteen gebeld en heb gevraagd waar de vordering betrekking op had, deze vraag moest ik via de mail stellen zodat zij het bezwaar zouden door sturen naar de opdrachtgever. Deze e-mail heb ik op 19 okt jl. verzonden en op 29 okt kreeg ik antwoord dat het boek niet in de bibliotheek aanwezig zou zijn, beetje kort door de bocht deze opmerking gezien het boek ook door een ander geleend zou kunnen zijn. Tevens kreeg ik de melding dat de laatste activiteit op de pas van mijn dochter op 21 april 2015 zou zijn geweest. Vervolgens kreeg ik meteen per post met dagtekening van 30 okt 2015 een kennisgeving van voorgenomen gerechtelijke procedure. Ik heb op 31 okt 2015 meteen weer een e-mail gestuurd met de vermelding dat ik de werkwijze geen stijl vond en dat ik de hoofdsom van 11,95 incl.de wettelijke rente van 0,03 direct zou overmaken wat ik dus ook gedaan heb.
Vandaag kreeg ik een e-mail met de vermelding betekening dagvaarding voor het niet betaalde bedrag van 40,00 (incassokosten)
Al mijn gegevens zijn bij de bibliotheek aanwezig, ze hadden een telefoontje kunnen plegen of een brief kunnen sturen dat er wat aan de hand was, ik ben nimmer op de hoogte gesteld dat er nog een boek (volgens de bibliotheek) niet retour was
gekomen.
Ik vind deze werkwijze buiten proporties. Wat kan ik hier tegen doen?
Met vriendelijke groet
Joyce
Reactie infoteur, 06-11-2015
Beste Joyce,
Niet betalen maar uw klacht indienen bij de ACM, 070 - 72 22 000.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw
Freer00, 19-06-2015
Vraag; Ik heb bij een bedrijf een mok met bedrukking besteld. Kreeg vervolgens het product van een ander. Zou een nieuwe goede levering volgen, niet gebeurt. Toen meteen een incassobureau op mijn dak terwijl ik niks had gekregen (geen aanmaning etc van het bedrijf zelf gehad) Pas 3 dagen verder een product gekregen. En hoppe nog voor ik kon betalen, een verhoging van 40 Euro. Meteen de normale kosten betaald, maar vandaag allerlei dreigementen van het incassobureau gekregen. Wat kan ik hier wettelijk gezien mee?
Reactie infoteur, 19-06-2015
Beste Freer00,
Hoeveel tijd zat er tussen bestelling en levering? Stond er in de voorwaarden dat er vooraf moest worden betaald? Dat u geen aanmaning hebt gehad klopt ook niet. Laat het incassobureau weten dat u netjes betaald hebt en geen aanmaning had ontvangen en dus niet op de hoogte was, wat wettelijk wel verplicht is. Neem ook contact op met het Klachten Instituut voor Gecertificeerde Incasso Diensten (KIGID), 0356994210.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw
Jan, 29-05-2015
Beste,
Ik heb via een incassobureu een brief gehad, dat ik 1 een openstaande post van een bedrijf moest betalen. Het bedrag was 364,07 daar krijg ik nu 500 incassokosten op, dus 130% meer.
Mag dat?
Reactie infoteur, 30-05-2015
Beste Jan,
Neen dat is een nul te veel. Er mag 15%, ofwel 54,60 euro aan incassokosten worden gevraagd als de schuld na juli 2012 is ontstaan.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw
Brigitte, 22-04-2015
Geachte zeemeeuw,
Mijn vriend heeft een periode zijn rekeningen niet betaald hij heeft grotendeels van deze tijd in afkickklinieken gezeten. We zijn nu hard bezig om zijn financieen op orde te krijgen. Nu heb ik wat vragen aangezien ik wat overzichten zie. Deze :
Minnelijk
Verschuldigd bedrag : 207,83
Rente : 2,98
Kosten : 0,00
Verv. termijnen : 0,00
Betaald : 0,00
Saldo : 210,81
Gerechtelijk
Verschuldigd bedrag : 210,81
Rente : 19,23
Kosten : 1.084,42
Verv. termijnen : 0,00
Betaald : 876,38
Nog te betalen : 438,08
En deze :
Minnelijk
Verschuldigd bedrag : 833,40
Rente : 4,43
Kosten : 0,00
Verv. termijnen : 0,00
Betaald : 0,00
Saldo : 837,83
Gerechtelijk
Verschuldigd bedrag : 837,83
Rente : 40,87
Kosten : 1.254,18
Verv. termijnen : 0,00
Betaald : 156,00
Nog te betalen : 1.976,88
Nu is mijn vraag kan ik hier nu nog bezwaar tegen indienen?
Het lijkt mij dat het om bedragen gaat van 207,83 en 833,44.
Nu kunt u wel zien dat hier gerechtelijke incasso's voor ontstaan zijn.
Nog lijken mij de kosten voor eerst 207,83 daar bovenop 1084,42 niet normaal.
En op de 833,44 daar bovenop 1254,18 ook heel hoog.
Mag dit? en hoe kan ik hier bezwaar tegen maken? en hoe kan ik dit het beste doen?
Met vriendelijke groeten
Brigitte
Reactie infoteur, 22-04-2015
Geachte Brigitte,
De kosten voor de niet minnelijke bedragen zullen de gerechtelijke kosten zijn. Bij de griffie kunt u navragen of die kosten kloppen of dat het incassobureau de bedragen heeft verhoogd. Als de kosten te hoog zijn, kunt u bezwaar maken.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw
Ronald, 16-12-2014
Beste Zeemeeuw,
Toen ik wegens werkeloosheid mijn huis moest verkopen, bleek dat ik ook mijn zorgverzekering niet meer kon betalen. Als gevolg daarvan ben ik uit mijn tandartspolis gegooid. Toen ik hevige kiespijn kreeg, ben ik toen toch naar de tandarts gegaan, omdat ik zo helemaal niet meer kon werken. Ik moest de tandartsrekening toen zelf betalen (meer dan 1000 euro). Omdat ik dit niet kon betalen, ben ik toen zelf elke maand 50 euro gaan betalen. Dit bleek niet genoeg, dus ik kreeg een brief van een incassobureau (verhoging ongeveer 300,-). Toen ik opnieuw een betalingsvoorstel indiende, zei men dat ik eerst een "formulier" moest afwachten in de post
Toen bleek dat men het verschuldigde bedrag opnieuw had verhoogd met meer dan 50%
Mag dat zomaar? Kan ik hier tegen in beroep gaan?
Hoogachtend,
Ronald
Reactie infoteur, 17-12-2014
Beste Ronald,
Als het incassobureau na juli 2012 is ingeschakeld, was een verhoging met 300 euro niet toegestaan, dat had maximaal 150 euro moeten zijn. Voor een betalingsregeling zijn afspraken nodig die van twee kanten worden geaccepteerd. Als de tandarts niet met 50 euro per maand akkoord was, kan hij om meer vragen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw
Wanbetaler, 07-11-2014
Hallo
Ik ben sinds vorig jaar aangemeld bij CJIB omdat ik niet de achterstand in mijn verzekering hebben kunnen voldoen. Mijn zorgtoeslag wordt ingehouden en dan moet ik nog 71,98 zelf betalen. Nou ben ik blijkbaar mei van dit jaar vergeten te betalen. Ik krijg nu, 4 maanden later, een ambtelijk stuk van een gerechtsdeurwaarders BSR. Het oorspronkelijke bedrag is nu opeens 194,38. Zij hebben zelf 30,25 aan invorderingskosten, 1,97 aan legestkosten, 74,61 aan kosten voor 'dit exploot', en 15,67 aan de opslag ex. Art. 10 Btag. Wat me vooral dwarszit is dat het bedrag meer dan verdubbeld is. Het CJIB rekent al een verhoogd tarief, en nu gaan zij ook nog eens wat opgooien. Ik weet niet waar dat bedrag van 74,61 voor is en ik heb de middelen niet om dat meteen te betalen. Mijn vraag is of iemand me hiermee kan helpen. Ik vind het niet eerlijk dat ik zoveel moet betalen, terwijl ik niet eens een aanmaning heb gehad. De eerste brief die ik hierover krijg is meteen een ambtelijk stuk met een hoop bedreigingen erin. Ik kan het niet betalen op dit moment. Ik ga contact met ze opnemen, maar ik wil wel weten wat mijn rechten zijn en of dit wel of niet terecht is.
Reactie infoteur, 08-11-2014
Hallo Wanbetaler,
Het cjib staat soms een betalingsregeling toe bij een bedrag boven de 225 euro. Als u niet eerst een aanmaning hebt gehad kunt u het beste met het cjib contact opnemen: 058 215 95 55. Als op de vervaldatum (van de tweede aanmaning) het verschuldigde bedrag niet volledig is betaald, kan het cjib een deurwaarder inschakelen
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw
Guus, 18-08-2014
Mijn OV chipkaart wordt automatisch opgeladen en de kosten daarvoor per automatische incasso geincasseerd. Nu was er een keer te weinig saldo waardoor de automatische incasso niet lukte.
Door vakantie en het niet ontvangen van de eerste herinnering ligt de vordering ondertussen bij een incassobureau. Het vreemde is echter dat ondertussen al meerdere keren automatisch geïncasseerd is voor diezelfde kaart.
Kan een incassobureau met de bijbehorende kosten zomaar ingeschakeld worden terwijl het geld evident beschikbaar is op de rekening?
Bedankt, Guus
Reactie infoteur, 19-08-2014
Beste Guus,
Als een automatische incasso niet de eerste keer lukt, probeert een bedrijf dat een paar dagen later meestal nog een keer te doen. Maar na de eerste mislukking mag al een herinnering worden gestuurd. Als dit de eerste keer is, kunt u het bedrijf bellen en vragen om de incasso bij het incassobureau zonder boete terug te halen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw
Richard, 14-07-2014
Beste zeemeeuw
wij hebben 19 juni een bedrag van 52.93 betaalt deze was 20 juni termijn datum was 18 juni binnen en op 27 juni ontvingen wij een herinnering van Fa-Med dat wij te laat met betalen zijn en zij dus via Credios 40 euro incasso kosten in rekening brengen.
deze kosten moeten wij 17 juli betaalt hebben is dit tercht od niet?
Groetjes Richard
Reactie infoteur, 14-07-2014
Beste Richard,
Die kosten mogen pas twee weken na een herinnering in rekening worden gebracht. Bovendien had u al betaald. Het beste neemt u hierover contact op met Fa-Med. Laat het niet op zijn beloop, want als u zo in hun systeem zit, kan het snel mislopen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw
Richard, 12-07-2014
Hallo ik heb een vraag, wij hadden een betalingsregeling bij Fa-Med en de laatste termijn was 2 dagen te laat binnen nu krijgen wij een brief met acceptgiro van een incasso bureau of wij binnen 10 dagen 41 euro willen betalen. Is dit rechtsgeldig? want ik snap het gewoon niet.
Reactie infoteur, 13-07-2014
Hallo Richard,
Famed moet u eerst een herinnering sturen, daarna zijn incassokosten geoorloofd.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw
Jay, 03-07-2014
Goeie dag,
Ik heb j.l. via de woningbouw corporatie een onterechte incasso gekregen. Ik heb een achterstand gehad maar had een regeling met hun. Volgens hun had ik een rekening niet betaald maar dat had ik al betaald. Heb toen bezwaar gemaakt. Nu wilt de incasso bureau dat ik de huur van deze maand voor 14 dagen betalen anders moet ik incasso kosten gaan betalen maar ik heb geen herinneringen gekregen. Moet ik deze alsnog betalen?
Reactie infoteur, 03-07-2014
Goeie dag Jay,
Als u al betaald hebt, lijkt me dat niet nodig. Het beste neemt u contact op met de woningbouwcorporatie want er is kennelijk een misverstand.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw
Alex, 16-06-2014
Door een zeer te laag inkomen kon ik mijn ziekenfonds niet meer betalen elke maand ben geregistreerd als wanbetaler. December eindelijk eens verstandig geweest en budgetbeheer aangevraagd, nu heb ik een overzicht en zie dat als mijn netto achterstand bij het ziekenfonds van 3 jaar 3600 euro was ik bijna 11000 euro kosten moet betalen aan een deurwaarder. Ik had iets eerder aan de bel moeten trekken maar toch kan een deurwaarder dat zomaar doen. En was er geen vast bedrag wat ze in rekening kunnen brengen over het totale achterstandsbedrag.
Reactie infoteur, 16-06-2014
Beste Alex,
Bij de zorgpremie zijn de boetes hoog:
http://financieel.infonu.nl/verzekering/114558-cvz-premie-2014-omlaag-wanbetaler.html
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw
Dolores, 29-05-2014
Kan ik hiermee naar de rechter en hoe doe ik dat. Nadat ik een regeling had afgesproken voor de afgelopen 5 jaar, waar ik mij netjes heb aangehouden (bedrag 20.000) krijg ik nu de schuld is afbetaald een brief van het incassobureau met de mededeling
dat ik 20.000 rente nu moet betalen. Nooit eerder is hierover gesproken en dit is 100% hetzelfde bedrag wat ik al heb betaald. Ik heb dit geld niet en een regeling zou weer zeker 5 jaar of langer duren en moet ik daarna weer 100% hetzelfde bedrag betalen ik ben de weg kwijt. (Deze vraag kreeg ik van mijn voorganger)
Reactie infoteur, 30-05-2014
Beste Dolores,
Dat is raar, eerst moet het incassobureau maar eens schriftelijk aangegeven waarop dit is gebaseerd.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw
Adam, 04-02-2014
Beste Zeemeeuw,
De afgelopen huurverhoging (periode juli, augustus, september) van 5 euro heb ik over het hoofd gezien, Ik heb geen brieven hierover ontvangen, na 3 maanden krijg ik te horen dat de zaak uit handen is gegeven. Ik heb het verschuldigde bedrag gecorrigeerd en overgemaakt. Ik krijg opeens een brief van de deurwaarder dat ik 377 euro moet betalen en dat de uitspraak van de rechter al op 10 januari is geweest! Ik heb geen uitspraak ontvangen en betwijfel het zeer!
van 15 naar 377 vind ik wel een behoorlijke sprong!
Mag dat?
Reactie infoteur, 05-02-2014
Beste Adam,
U moet eerst een herinnering krijgen voordat er een incasso mag worden uitgevoerd. Die hebt u kennelijk niet ontvangen. Ik zou dan ook direct bezwaar maken.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw
Sanii, 01-02-2014
Ik heb mijn lesgeld van het MBO (het laatste jaar -> 1043) niet betaald. DUO heeft deze schuld afgegeven aan een incassoUnie. Dit was in februari 2012.
vervolgens kreeg ik een brief dat ik dit bedrag moet betalen, dit kon ik niet doen omdat ik niet voldoende inkomen had.
De zaak is toen stil komen te liggen en heb ik van de deurwaarder niets vernomen.
het is nu 1,5 jaar later en ben ik met het HBO begonnen. via DUO werd ik herinnerd aan mijn schuld die bij de incasso en gerechtsderuwaarder ligt. Ik nam contact met ze op via de telefoon om wat duidelijkheid te creeren. (inmiddels ben ik vergeten hoe alles verlopen is)
deze incasso en gerechtsdeurwaarder wilde meteen een regeling treffen. Ik wilde eerst een overzicht krijgen om te zien wat nu precies de kosten zijn.
via de mail heb ik deze brief aangevraagd. Na een maand niets te hebben ontvangen heb ik ze een herinnering mail gestuurd. Weer een maand later onvang ik eindelijk een brief van incasso en gerechtsdeurwaarder Jansen en Jansen.
in mijn mail vroeg ik ze het volgende
- overzicht van mijn schuld
- kosten incasso en gerechtsdeurwaarder en hoe ze precies bij deze kosten komen
- vraag: hoe is het mogelijk dat een zaak 1.5 jaar stil ligt en nu ineens weer vollop bezig is?
antwoord op de laatste vraag heb ik niet gekregen.
kosten waren scuhld: 1043 (dit klopt)
incasso kosten: 188
totaal heb ik dus circa 1200 schuld. hier kon ik wel mee leven en wilde een regeling treffen.
Nu ontvang ik dus 2 weken later NOG een nieuwe brief van dezelfde incasso en gerechtsdeurwaarder, betreft zelfde zaak met een totaal bedrag van 1800.
Hoe kan er in godsnaam ineens 600 euro bijkomen?
en wederom krijg ik geen antwoord op mijn vraag, waarom ik niets 1,5 jaar van ze vernomen heb?!
Na mijn mening en een beetje kennis over rechten en plichten, is dit onmogelijk.
Ben ook van plan om maandag naar het Juridisch Loket te gaan en een advocaat in de handen te nemen. Want op dit moment ben ik een student zonder bijbaan, dus deze hoge extra kosten erbij kan ik niet voldoen. Ben nog bezig met mijn VGZ schuld, die overigens bijna afbetaald is.
Wat is uw mening hierover?
is dit mogelijk, en wat zijn de acties die ik kan ondernemen?
Vriendelijk bedankt,
Groetjes Sanii
Reactie infoteur, 01-02-2014
Beste Sanii,
1. De schuld is ontstaan vóór 1 juli 2012 en dus geldt nog de oude regeling voor incassokosten. Een bedrag van 188 euro zou best kunnen (zie de 178,50 euro uit de staffeltabel in het artikel).
2. Waar die 600 euro extra vandaan komen is mij een raadsel.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw
Loes, 08-12-2013
Hebben een bekeuring gehad van 267,,00 euro, .omdat de zaak heel slecht liep hebben we hem steeds niet kunnen betalen en is hij blijven liggen, . Nu kregen we de derde aanmaning en die is 810,00 euro geworden! Kan cbj dat zomaar doen? Met vr groet loes
Reactie infoteur, 09-12-2013
Beste Loes,
Helaas is een boete en het CJIB een geval apart en het CJIB mag boetes als ze niet op tijd worden betaald sterk verhogen en uiteindelijk dwangmiddelen inzetten.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw
Ml, 06-11-2013
Omdat die incassokosten zo hoog zijn gaan we al snel denken, dat we goed wegkomen, als die van ons wat lager zijn. een slimme psychologie. maar het blijft gewoon abnormaal hoog, omdat het vaak niet om wanbetalers gaat. maar om mensen die gewoon een minimum hebben. wanbetalers zitten in elke laag van de bevolking, maar het moet niet zo zijn dat de laagste laag van onze bevolking (qua inkomen) de hogere moeten dragen. en dat zie ik tegenwoordig veels te vaak gebeuren. ik pleit er al jaren voor, dat bedrijven als energie bedrijven, en ook grootwinkel bedrijven een diet in het zakje doen. tegenover die laag van de bevolking die het moeilijk hebben. ik heb de koran nooit gelezen. en de bijbel ook niet, maar allebei beogen ze iets anders. en ik vraag me af, wanneer wordt dat nou eens nageleeft in nederland, want wat er tegenwoordig gebeurt is precies het tegenovergestelde. als je een minumum hebt, en je bent 1 maand te laat met je maandrekening van je energie rekening, dan krijg je maar liefst een boete van 40 euro over een bedrag van 95 euro. dat is bijna 50 procent in en maand. maal 12 is 600 procent per jaar, terwijl iemand die een minimum heeft behoort eigenlijk, wat minder te betalen over zijn energie rekening. die mensen doen veelal genoeg voor de samenleving. vrijwilligers werk etc. in de koran staat dat, wat je teveel hebt dat je daar een kwart of een derde van moet weggeven. dus over de winst van zo een energie bedrijf, behoren ze dat weg te geven aan de minder bedeelde´en niet nog eens boetes, administratie kosten etc. want dat is dan helemaal niet nodig. als je de arme het iets makkelijker maakt. tegenwoordig is het nl zo dat sommige bedrijven het wel bevalt als je wat later bevalt. en maken je het extra moeilijk. hebben ze een handeltje erbij. en dat is alarmerent te noemen. ze zien het als een soort neven inkomen. en sec gezien is het gewoon diefstal. mischien niet in de wet, maar een hel andere wet en die staat beschreven. zowel als in de koran, de bijbel, de thora. en in india in de shruti en de smiriti ML
Reactie infoteur, 07-11-2013
Beste Ml,
Iedereen die om welke reden dan ook te laat is met betalen, wordt inderdaad met hoge kosten geconfronteerd. Voor wie weinig inkomen heeft, kan dat bovendien betekenen dat men de volgende keer weer te laat is en weer extra moet betalen, en zo verder. Het goede van de nieuwe wet WIK is, dat men nu weet waar men aan toe is. Het minder goede dat vooral bij de kleine bedragen de boete relatief hoog is.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw
Jolanda Buizert, 10-10-2013
Vorig jaar 2012 heeft mijn man een vakantie geboekt bij happy home. De volgende dag heeft hij direct bericht, om de reservering op "nader bericht" te laten zetten, omdat hij die dag te horen kreeg of hij voor een operatie opgenomen moest worden.
Dit is ook gebeurt, daarom kon hij niet meer aan happy home doorgeven dat de reservering geannuleerd diende te worden. Hij lag immers in het ziekenhuis, omdat deze vakantie als verrassing was, wist ik als echtgenoot hier niets van af. Door de commotie heeft mijn man dit ook op dat moment niet aan mij doorgegeven. Nu na 1,5 jaar vraagt happy home nog met rente om betaling. Hoe kan ik hierin handelen?
Reactie infoteur, 10-10-2013
Beste Jolanda Buizert,
Het beste neemt u contact op met happy home en legt de situatie uit. Happyhome is aangesloten bij zowel Thuiswinkel Waarborg als de SGR. Wellicht kunnen ook die u in deze vervelende situatie verder helpen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw
D. Zuyderduyn, 01-10-2013
Wanneer een energieleverancier merkt dat zijn afnemer, een zelfstandig ondernemer, al twee jaar lang zijn rekeningen te laat betaald en iedere termijn incassokosten doorberekend, in totaal opgelopen tot 20 x 40 euro = 800 euro, mag je dan niet een keer verwachten dat die energieleverancier een keer contact opneemt met de afnemer om te informeren hoe het komt dat hij steeds te laat betaald, in plaats van steeds opnieuw een incasso te sturen.
Veel kleine ondernemers hebben het moeilijk en verkeren vaak door hun onregelmatig inkomen in een positie van betalingsonmacht, door al die incasso's wordt dat steeds moeilijker om de termijnen op tijd te betalen.
Er wordt steeds gesproken over extra kosten die de leverancier maakt, maar volgens mij zijn die incassokosten een leuke bron van extra inkomsten omdat de termijnbedragen ongeveer met een kleine 20 % extra worden verhoogd.
Kleine ondernemers moeten hun toeleveranciers vaak binnen 30 dagen betalen terwijl de debiteuren de rekening pas binnen 60 dagen of langer betalen en de banken vaak niet bereid zijn extra krediet ter beschikking te stellen voor de broodnodige veerkracht.
Hoe draaien we de kleine ondernemer zijn nek om, juist met incassokosten en verder gaande maatregelen.
Reactie infoteur, 02-10-2013
Beste D. Zuyderduyn,
Als de leverancier met u geen contact opneemt, doet u er goed aan om dat dan maar zelf te doen om zo te proberen uw kosten te drukken.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw
Sarikaya, 05-08-2013
Ik had een verkeersboete van 162 euro gekregen die heb ik betaald alleen ben ik vergeten om de administratie van 7 euro vergeten te betalen. Ik heb nu een aanmaning gekregen van 88 euro. Kan je volgens de wet wel voor een bedrag van 7 euro een aanmaning krijgen van 81. Dit is toch absurd voor woorden. Valt er iets aan te doen, CJB heb ik gebeld maar zij zeggen dat ik het gewoon moet betalen.
Reactie infoteur, 05-08-2013
Beste Sarikaya,
Ja dat is een duur grapje, omdat het CJIB dan 50% als sanctie oplegt in een eerste aanmaning en zelfs 100% in een tweede aanmaning. De redenering is dan dat de boete niet op tijd is betaald.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw
F. van Leeuwen, 22-07-2013
Ik heb zo juist een brief mogen ontvangen van een incasso bureau. Na mijn huur te hebben opgezegd heb ik de eerste brief van mijn verhuurder ontvangen waar hij een rekening (19931,34) presenteert van huurachterstand en huurverhogingen van de afgelopen 5 jaar die ik dan binnen 8 dagen moet betalen, aangezien huurverhogingen die hij heeft berekend (25% of meer) heb ik de rekening betwist. Binnen twee weken heb ik de eerste brief van incasso mogen ontvangen waar ze de rekening van huurschuld 19931,34 buitenrechtelijke incassokosten 2989,70 en btw over incassokosten 627,84 onder dwang en dreigementen proberen te innen en ik heb de rekening van incasso ook betwist.
mijn vraag is mag dit na de eerste brief van de verhuurden de zaak uit de handen te geven?
en is dit volgens de wet toegestaan hoe incasso handelt, en zijn de incasso rekeningen wel toegestaan volgens de wet?
graag uw advies
Reactie infoteur, 22-07-2013
Beste F. van Leeuwen,
1. Als de verhuurder van mening is dat er een betalingsachterstand is, mag hij de inning van de huur uit handen geven aan een incassobureau. U dient dan wel eerst een aanmaning te krijgen met de mogelijkheid om binnen 14 dagen alsnog en zonder extra kosten te betalen.
2. Maar hier is meer aan de hand. U betwist de huurverhogingen en de incassokosten die u noemt zijn veel hoger dan sinds juli 2012 maximaal toegestaan is. Zelfs met de staffel van voor de WIK zit het incassobureau veel te hoog met de buitenrechtelijke incassokosten.
3. Het beste zet u goed op papier wat volgens u de stand van zaken is. Wellicht hebt u eerder schriftelijk bezwaar gemaakt tegen de huurverhogingen. Een goed dossier zal nodig zijn als het tot gerechtelijke stappen komt. Licht zowel de verhuurder als incassobureau schriftelijk (aangetekend) in. Wellicht hebt u een rechtsbijstandverzekering die u daarbij verder kan helpen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw
H. Berenschot, 20-07-2013
Ik heb nu een kopie van de aanmaning ontvangen (orgineel niet ontvangen, maar kan ik niet bewijzen) die destijds is verzonden door het incasso bureau. Daarin staat dat ik E177,00 binnen 14 dagen moet betalen aan de Hoge school, anders gaat de vordering definitief naar hun incassobureau en dien ik incassokosten te betalen. In deze aanmaning wordt niet de hoogte van de kosten aangezegd. Ook staan daarin niet de kosten (50,00) vermeld van de hoge school, enkel de E177,00. De hoge school stelt in zijn uitleg collegegeld: "indien een termijn niet kan worden geïnd dan wel wordt gestorneerd, wordt de vordering na één aanmaning overgedragen aan een incassobureau. Hiervoor wordt door Saxion 50,- in rekening gebracht aan de student, Voortvloeiende rente en incassokosten na overdracht aan het incassobureau komen ook voor rekening van de student"
Omdat ik niet kan bewijzen dat ik de aanmaning niet heb ontvangen moet ik nu alle kosten (incassokosten maar ook de kosten hoge school E50,00 + btw) betalen? Ik had ten tijde van de incasso ruim E500,00 op mijn rekening en daarmee heb ik voldaan aan de voorwaarden die de hoge school heeft gesteld (minimaal E200,00). Waarom het niet is afgeschreven snap ik niet.
Graag uw advies
Reactie infoteur, 21-07-2013
Beste H. Berenschot,
1. In de aanmaning dienen wettelijk de exacte incassokosten te staan en waarom het geld niet is afgeschreven is eveneens niet duidelijk en aanvechtbaar. Dus er schort wel wat aan. Bovendien had u niets ontvangen.
2. Wellicht is een overleg met de Hogeschool de beste methode om er eenvoudig uit te komen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw
H. Berenschot, 18-07-2013
Gisteren een aanmaning met incassokosten + kosten hogeschool met BTW en rente ontvangen van incassobureau, over niet kunnen incasseren laatste termijn collegegeld te betalen binnen 5 dagen. Verhoogd met rente en kosten cfm de Wet (welke?), resp.overeengekomen voorwaarden, stellen ze. Nimmer eerder een aanmaning gehad en kan ook geen storno vinden op mijn giroafschrift. Dient er ook bij Automatische incasso eerst een aanmaning met aanzegging kosten en betalingstermijn 14 dagen te volgen? en zijn de extra aangezegde kosten van hogeschool terecht (staat wel in hun voorwaarden ad E50,00) Inc. bureau heeft deze ook nog eens verhoogd met BTW.
Hoofdsom termijn (inderdaad niet afgeschreven) E 177,00
Incassokosten E 48,40
kosten hoge school E 60,50 (vlg voorwaarden 50euro)
rente E 0,75
totaal E286,65
Kopie van de niet ontvangen aanmaning heb ik vandaag opgevraagd. Volgens hun hoeft er geen aanmaning met aanzeggen kosten en 14 dgn betaal termijn worden verstuurd, de Hoge school heeft een aanmaning gestuurd (cfm voorwaarden)
Reactie infoteur, 19-07-2013
Beste H. Berenschot,
1. U moet bij niet op tijd betalen minimaal een herinnering krijgen met een betalingstermijn van twee weken en dan kunnen na die twee weken de incassokosten worden berekend.
2. Als die 50 euro alleen administratiekosten zijn, is het in rekening brengen hiervan toegestaan. Afhankelijk van de voorwaarden (inclusief of exclusief btw) is 60,50 euro discutabel. Die 50 euro zijn overigens hoog.
3. De incassokosten zijn maximaal 40 euro in uw geval.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw
Eric Hohmann, 27-03-2013
L.S.
in de staffel Rapport Voorwerk II wordt er duidelijk over een maximum gesproken wat er aan incassokosten mag worden berekend. Dit betekent indien het incassobureau minder kosten heeft gemaakt dan het maximum ook niet het maximum berekent hoeft te worden. Is er in de nieuwe wetgeving ook sprake van een maximum? Met andere woorden: mag ik aan een incassobureau een specificatie vragen van de gemaakte kosten? In mijn geval lijkt met 625,00 voor 1 mail en 1 brief iets te veel van het goede
Reactie infoteur, 27-03-2013
Beste Eric Hohmann,
Helaas gelden de percentages uit de wet. Men mag minder vragen, maar doet dat meestal niet.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw
Joep Frensen, 06-12-2012
Ik kreeg een mijns inziens onjuiste vordering van een incassobureau:
De vordering was niet onderbouwd, niet bekend was om welke zaak het ging. Slechts de naam van de schuldeiser was vermeld, de hoofdsom (156, 45 Euro), de incassokosten (50 Euro) en de administratiekosten (23 Euro) Totaal dus 229, 45 Euro! Onredelijk volgens de normen. Zeker de normen die gelden sinds 1 juli 2012, waarin staat dat de kosten voor dit bedrag IN TOTAAL niet hoger mogen zijn dan 40 Euro! Dat schreef ik hun, En ook dat ik niet wist om welke vordering het ging. Ik had wel een dossiernummer, maar geen gegevens over de opdracht zelf, geen datum of iets anders. Ik zag het als een nieuwe, recente zaak, dus vallend onder de nieuwe wettelijke regels. Het blijkt te gaan om een verzamelwerk, dat ik inderdaad bij Lecturama afneem, en waarvoor ik een machtiging tot automatische incasso heb afgegeven. Dat schreef het incassobureau in reactie op mijn email, waarin ik onder andere vroeg om de DATUM waarop de achterstand was ontstaan. Ik stelde dat zij niet voldoende gedaan hadden om controle van de vordering mogelijk te maken, en stelde ze in verzuim. En ik wees ze er op dat de hoofdsom niet eens een veelvoud was van het maandbedrag. Dat daar dus vermoedelijk ook al kosten in waren meegerekend (ten onrechte!) De datum kreeg ik NIET, wel een extra (laag) bedrag aan rente te betalen! Terwijl IK DUS NIET IN VERZUIM KAN ZIJN, want de schuldeiser is in verzuim! Er mag alleen rente worden berekend over de tijd waarin de schuldenaar in verzuim is! Ik wees ze ook op het feit dat een schuldenaar de in redelijkheid gemaakte kosten ten gevolge van het verzuim van schuldeiser kan laten vergoeden. Ik ben veel tijd kwijt met het opzoeken van de gegevens, en stelde dat ik met een email zeker een uur bezig was. (meestal veel meer!) en dat 25 Euro mij een heel redelijk bedrag leek voor een email als ik er zo veel werk aan moet doen! Dat wordt in de volgende email van hen niet ontkracht. Ook negeert men mijn opmerking dat ik NOOIT een herinnering heb ontvangen, men had in de eerste email al geschreven dat Lecturama er 3 zou hebben verstuurd. Ik vermoed dus een fout in de adressen in hun debiteurenadministratie. Een administratiefout van schuldeiser kan toch niet voor rekening van de schuldenaar zijn? Geen antwoord, dus opnieuw verzuim!
Wel een verklaring voor de hoge incassokosten en over de administratiekosten wordt gezwegen: Men stelt dat de originele opdracht aan Lecturama dateert van VOOR de ingang van de nieuwe wet, en dat OM DIE REDEN het incassobureau (dat zich bezig houdt met een vordering van NA de ingang van die wet) de oude regels (waarbij geen maximum aan de incassokosten wordt gesteld) mag toepassen op deze vordering! Kromme redenering: Het incassobureau is toch pas ingeschakeld NA de invoering van de Wet? Het gaat toch om een vordering van achterstallige termijnen, niet om de hoofdsom? De vordering ontstond toch pas toen er onbetaalde termijnen kwamen? Er was daarvoor geen schuld. Het gaat om levering in delen. Nog niet geleverde delen leveren toch nog geen vordering op? Zeker niet als er daarvoor WEL is betaald? Het blijkt nu dat men de hoofdsom minus alle betalingen als rest vordering ziet, ook voor iets dat nog niet geleverd is! Verder ziet men de vordering als ontstaan toen de opdracht werd gegeven! Vreemd, men leverde immers niet alles in 1 keer! Dan zouden ze in hun recht kunnen staan, al twijfel ik daar ook nog aan! Men past vervolgens de oude, dure regeling toe op betalingen die pas verplicht waren NA de invoering van de minder dure nieuwe wet! Mijns inziens is dit niet juist. Men berekent rente over de termijn waarin ZIJ in verzuim zijn! Ten onrechte! Men berekent administratiekosten die in de incassokosten hadden moeten zitten, bovenop de incassokosten! Er klopt zo veel niet, dat ik het vermoeden heb dat men mij probeert te misleiden! Oplichting dus volgens het Wetboek van Strafrecht. Wat doe ik hieraan? Ik heb een rechtsbijstandverzekering. Zal ik die inschakelen?
Reactie infoteur, 07-12-2012
Beste Joep Frensen,
1. De nieuwe wet WIK geldt voor schulden die zijn ontstaan na 1 juli 2012.
2. Ik zou zeker de rechtsbijstandsverzekering om advies vragen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw
C., 22-11-2012
Beste all,
Heb een vraag en hopelijk kan iemand mij helpen.
Wegens omstandigheden ben ik een aantal maanden niet thuis geweest, en heb ik een aantal rekeningen niet betaald. Daarvoor heb ik brieven ontvangen van een partij die Groot& Evers heet (gerechtsdeurwaarders en incassobureau). Ondertussen heb ik in oktober en november 2 van de 3 vorderingen betaald, maar de laatste (eerste brief is in oktober binnen gekomen) heb ik volgens hen te laat betaald. Mijn inziens krijg ik nu onredelijk hoge kosten voor mijn rekening: De kosten zijn als volgt opgebouwd:
Hoofdsom: 314, 95
Incassokosten 57, 55
Rente 3, 22
Verdere rente P.M.
Betekening 88, 71
Executiekosten 22, 39
Subtotaal 486, 82
Kosten van dit exploot 137, 49
Kosten van de overbetekening P.M.
Totaal 624, 31
En nu komen er nog weer eens 78, 18 bij voor de overhandiging
Totaal 702, 49
Dit betekent dat de originele hoofdsom meer dan verdubbeld is. Mag dit wel? Komt op mij over dat dit nogal veel is, zeker aangezien de eerste brief van deze partij stemt uit oktober (1.5 maand geleden). Hoor graag hulp, alvast bedankt!
Reactie infoteur, 22-11-2012
Beste C,
1. De incassokosten zijn te hoog (zou 47,25 euro moeten zijn, ook volgens de voorwaarden van Groot&Evers zelf, zie artikel 7.5) en er zou een herinnering moeten zijn verstuurd voordat deze kosten in rekening mogen worden gebracht.
2. En incassokosten èn snel hoge kosten van een deurwaarder van het zelfde bureau vind ik wel veel.
3. Neem met het bureau contact op en leg ze uit dat u buiten uw schuld niet aanwezig was en bekijk of er wel een herinnering is.
4. U kunt voor een klacht of info ook contact opnemen met het NVIO (vereniging van incassobureau's 035 - 699 42 10, Groot & Evers is geen lid, maar toch) en het KBVG (vereniging van gerechtsdeurwaarders 070 - 890 35 30).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw
John, 04-09-2012
Vallen de gemeentelijke belastingen, ook onder dit Besluit (WIK)?
Reactie infoteur, 04-09-2012
Beste John,
In de meeste gevallen legt de gemeente een boete op en die valt niet onder de nieuwe incassoregels van het WIK.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw
Peter, 22-08-2012
In staffel rapport voorwerk II staat "Maximale incassokosten ex 19% btw "moet dit niet inclusief btw zijn?
Mvg Peter
Reactie infoteur, 22-08-2012
Beste Peter,
Klopt, de bedragen zijn inclusief btw en niet exclusief. Is aangepast.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw
Theo, 17-08-2012
Goedenmorgen,
Hopelijk kunt u mij voorzien van advies betreffende onderstaande issue;
Door omstandigheden heb ik een betaalachterstand opgelopen bij Essent.
Stom, maar het is niet anders.
Naast de verschuldigde maandbedragen brengt Essent in totaal 105, - "administratiekosten" ivm te late betaling in rekening. Dat staat ook in de voorwaarden.
Nu is de achterstand in termijnen 456, -, de administratiekosten ivm te late betaling zijn 150, - en nu wil het incassoburo ook nog 's 90, - incassokosten ontvangen.
Naar mijn idee betaal ik in dit geval dubbele incassokosten.
Moet ik alles betalen of is het onrechtmatig?
met vriendelijke groet,
Theo
Reactie infoteur, 17-08-2012
Beste Theo,
1. Omdat het een schuld is van voor 1 juli 2012 mag het incassobureau 90 euro berekenen volgens de staffel.
2. Als in de administratiekosten van Essent die hoog zijn ook incassokosten zitten, is dat dubbelop. U kunt ook om verheldering bij Essent vragen over de opbouw van hun kosten.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw
Niek, 08-08-2012
Geachte infoteur. Volgens de nieuwe wet incasso moeten schuldeisers eerst een schriftelijke aanmaning sturen, en heeft consument 2 weken de tijd voor de betaling ervan, zonder hier incasso kosten bij te krijgen, maar is deze regel ook van toepassing op bijv. de motorrijtuigen belasting? Als je meer dan 1 maal deze te laat hebt voldaan, krijg je automatisch een verhoging/boete op de factuur, b.v.d Niek
Reactie infoteur, 08-08-2012
Geachte Niek,
Boetes vallen helaas niet onder het nieuwe besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw
Arnold Kuijten, 23-07-2012
Gaat de incasso wet alleen over incassobureau's of ook over de bedrijven voordat de vordering wordt overgegeven aan een incasso bureau. Ik ben daar wel benieuwd naar. Wie kan mij helpen?
Reactie infoteur, 23-07-2012
Beste Arnold Kuijten,
De nieuwe incassowet WIK regelt voor consumenten wat incassobureaus in rekening mogen brengen. En zakelijk wat het ene bedrijf een ander bedrijf in rekening mag brengen business to business (b2b) als er geen andere contractuele afspraken hierover bestaan. Soms is aanpassing van de leveringsvoorwaarden b2b aan te bevelen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw
Mandy, 21-06-2012
Geachte heer/ mevrouw,
Wordt de nieuwe wetgeving toegepast op alle openstaande nota's die zijn onstaan vanaf 1 juli of ook reeds lopende nota's en incassotrajecten?
Met vriendelijke groet,
Mandy
Reactie infoteur, 21-06-2012
Beste Mandy,
De nieuwe incassowet per 1 juli 2012 geldt niet voor reeds lopende incassoprocedures, maar wel de vorderingen die al per 1 juli 2012 openstaan en de nieuwe vorderingen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw
Peter, 10-06-2012
Enkele weken geleden heb ik een incasso ontvangen van een openstaande factuur. Deze heb ik direct voldaan.
Nu bleek enkele dagen na de betaling dat het incasso bedrag hoger is dan het factuur bedrag - aanbetaling - incasso kosten.
Het incasso bureau geeft aan dat de opdrachtgever administratie kosten in rekening heeft gebracht, maar krijg ik ondanks meerdere verzoeken maar geen gespecificeerde factuur.
Wie is wettelijk nu verantwoord voor deze factuur en wie kan ik aansprakelijk stellen om het te veel betaalde bedrag terug te vorderen?
Of is hier de weg naar justitie een betere oplossing door aangifte wegens oplichting te doen?
Overigens heeft de opdrachtgever zich niet altijd netjes gehouden betreffende het nakomen dan afspraak en is het incasso bureau niet bij de NVI.
Peter Groen
Reactie infoteur, 10-06-2012
Beste Peter,
Er zijn denk ik twee dingen die u moet onderscheiden: de rekening die de opdrachtgever geïncasseerd wil zien (inclusief administratiekosten) en de kosten van het incassobureau.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw
Ingrid, 22-05-2012
Goedendag,
Ik heb een incasso bureau betaald nadat ik overtuigd was dat ik inderdaad nog een rekening moest betalen. Ik heb dit niet bewust tegen gehouden maar was zelf overtuigd te hebben betaald, nadat mij duidelijk werd dat het om iets ander ging heb ik direct betaald. Nu ben ik benieuwd of zij de volgende bijkomende kosten mochten opvoeren. het ging om een bedrag van 67.95 en daar is bijgekomen rent 12.50 kosten 37.00 en registratiekosten 25.00 met vriendelijke groet,
ingrid vorrink
Reactie infoteur, 23-05-2012
Beste Ingrid,
De rente kan ik lastig zo bepalen, maar de gezamenlijke kosten zijn hoger dan de gebruikelijke 44,03 euro.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw
John, 26-04-2012
Wegens persoonlijke omstandig heden heb ik een boete van de kvk een tijd lang niet betaalt, deze boete van 50 euro is naar de deurwaarder gegaan en die heeft er een bedrag van 500 euro van gemaak ze hebben toen me rekening geplunderd zo een 160 euro en eisen nu het resterende bedrag en dreigen met de politie en de slotenmaker te komen.
Is het mogelijk dat de deurwaarder een bedrag van 50 naar 500 kunnen maken
en wat zou ik hier tegen kunnen doen?
bij voorbaat dank gr
Reactie infoteur, 26-04-2012
Beste John,
De incassokosten mogen maximaal 44 euro zijn volgens de staffel, maar een deurwaarder kan extra kosten in rekening brengen voor een betekening en rechtsgang. U kunt het beste om een specificatie van die kosten vragen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw
Marco Gr, 15-04-2012
Ik zie dat per 13 maart 2012 de nieuwe wet betreffende de incasso kosten door de 1e kamer is goedgekeurd.
Betekend dit dat deze nu ook actief is, of mag een incassobureau nog de oude staffel in rekening brengen?
Daarnaast berekent het incassobureau de kosten over het gehele factuur bedrag ( 549, -. Echter is er 300 van deze factuur reeds binnen het gestelde termijn aan de geld eiser voldaan.
Hierdoor komt het te incasseren bedrag op 249 uit.
Reactie infoteur, 15-04-2012
Beste Marco Gr,
1. De nieuwe incassowet 2012 treedt per 1 juli 2012 in werking.
2. U kunt bij het incassobureau bezwaar maken.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw
Robert, 07-04-2012
Mag een bedrijf dat is gemachtigd via automatische incasso maandelijks een bedrag af te schrijven, indien een automatische incasso niet is geslaagd onmiddellijk een boete opleggen en excessief hoge aanmaningskosten in rekening brengen, zonder dat de debiteur hier eerst van op de hoogte wordt gesteld en de kans wordt geboden de betaling binnen een redelijke termijn te voldoen?
Reactie infoteur, 07-04-2012
Beste Robert,
Als u een automatische incasso hebt afgegeven, moet een incassobureau het een paar dagen later nog eens proberen. Als dat niet lukt krijgt u een waarschuwing en herinnering. Daarna komen de extra kosten.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw
Stef, 12-02-2012
Ik heb in t verleden veel betaald aan incasso buro`s.nu lees ik dat er waarschijnlijk veel te veel rente is berekend door een verkeerde rente percentage, is dit teveel betaalde bedrag terug te vorderen?en zoja waar kan ik dan aankloppen?
Reactie infoteur, 12-02-2012
Stef,
Als het incassobureau lid is van de Nederlandse Vereniging van Incasso-ondernemingen NVI, kunt u daar aankloppen. Anders zou ik een brief schrijven aan het incassobureau en daarna kunt naar de rechter.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw
à van der Spek, 23-12-2011
Ik ben lid van een fitnessclub. Ik betaal voor de daluren 9,95 per maand. Sinds 1 december jl. moet ik over dat bedrag 1,- aan incassokosten betalen. Totaalbedrag maandelijks 10,95. Het bedrag wordt maandelijks automatisch ingehouden van mijn bankrekening. Kan men zo maar incassokosten berekenen?
Met vriendelijke groet,
Anne van der Spek
Reactie infoteur, 24-12-2011
Best A. van der Spek,
Niet iedereen wil voor alles een automatische incasso, dat begrijp ik goed. Maar een bedrijf mag dit volgens de wet doen, omdat de wet het niet heeft geregeld. Een uitzondering vormen de energiebedrijven die eerst minimaal drie betalingswijzen moeten aanbieden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw
S. Smit, 01-06-2011
Is op dit moment (1-6-2011) de wet erdoor die vaststeld dat de incassokosten van een incassobureau niet hoger mogen zijn dan 15% op het opeisbare bedrag?
Reactie infoteur, 01-06-2011
Beste S. Smit,
Die wet is er nog niet, daarom wordt in de meeste gevallen de Staffel II uit het artikel gehanteerd.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw