InfoNu.nl > Financieel > Geld > Kosten van incasso vaak te hoog: WIK wet incassokosten

Kosten van incasso vaak te hoog: WIK wet incassokosten

Kosten van incasso vaak te hoog: WIK wet incassokosten De aanmaningskosten en incassokosten van een incassobureau zijn hoog en soms dubbelop. Toch vergeet iedereen wel eens een rekening te betalen. Soms is er sprake van wanbetaling. Daarom hier de vraag welke kosten bij een incasso toegestaan zijn. Denk aan een lening of huurachterstand. Vaak blijken de incassokosten gewoonweg te hoog. Er bestaat een speciale staffel voor de incassokosten en er is een nieuwe incassowet 2012 WIK aangenomen, waarmee de hoogte van de buitenrechtelijke incassokosten 2013 en 2014 precies worden geregeld. Deze wet geldt per 1 juli 2012. Minimaal betaalt u dan 40 euro. Zodra een betalingstermijn is verstreken hebt u als consument na een schriftelijke herinnering minimaal 14 dagen de tijd om de rekening zonder extra kosten te betalen.

Kosten van incasso vaak te hoog

Wie vergeet zijn rekening te betalen van het water of de energierekening, loopt het risico op hoge extra incasso kosten. Inclusief kosten van aanmaning kan een waterrekening van drie tientjes al vlug oplopen tot 95 euro en dan hoeft er niet eens sprake te zijn van opzettelijke wanbetaling. Als u er met het bureau niet uitkomt, zal er door het incassobureau een gerechtsdeurwaarder of een advocaat ingeschakeld moeten worden om verdere stappen te kunnen ondernemen. Een incassobureau mag zelf geen beslag leggen op uw bezit. Kom meteen gemotiveerd en schriftelijk in actie en verweer u. Betwist dus de zaak als u dat gemotiveerd kunt doen. Als het tot de rechter komt moet uw verweer namelijk in de dagvaarding zijn opgenomen.

Rechter wijst sommige incassokosten af

Wat u nog weleens ziet is dat er ten onrechte incassokosten in rekening worden gebracht of incassokosten die door de rechter worden afgewezen. Enkele voorbeelden daarvan zijn:
  • In de vordering zaten al incasso kosten en het incassobureau doet daar nog een schepje bovenop.
  • Als de vordering wordt betwist en meteen duidelijk is dat u niet zult betalen. De schuldeiser moet dan namelijk meteen actie ondernemen en niet kosten op kosten stapelen.
  • Wanneer de vordering ook al in een eerdere procedure meegenomen had kunnen worden, zodra de vordering opeisbaar was.
  • Wanneer de opbouw van de extra kosten van de eiser onduidelijk zijn.

Richtlijnen kosten van incasso 2010, 2011 en 2012

De makke is dat over een dergelijke incasso in de wet tot voor kort niets was geregeld, terwijl ze wel vaak als onrechtvaardig hoog worden ervaren. Daarom hanteerden de rechters in ons land een gezamenlijke staffel Rapport Voorwerk II die was goedgekeurd en algemeen werd aanvaard voor schulden tot 1 juli 2012:

HoofdsomMaximale incassokosten inclusief 19% btw
tot 250 euro 44,03 euro
tussen 250 euro en 500 euro89,25 euro
tussen 500 euro en 1.250 euro178,50 euro
tussen 1.250 euro en 2.500 euro357,00 euro
tussen 2.500 euro en 3.750 euro535,50 euro
tussen 3.750 en 5.000 euro714 euro
tussen 5000 en 10.000 euro 833 euro
tussen 10.000 en 20.000 euro 952 euro
tussen 20.000 en 40.000 euro1.190 euro
tussen 40.000 en 100.000 euro 1.785 euro
tussen 100.000 en 200.000 euro 2.975 euro
tussen 200.000 en 400.000 euro4.165 euro
tussen 400.000 en 1.000.000 euro5.355 euro
meer dan 1.000.0006.545 euro

En zo verder. Dus steeds een verdubbeling van de maximale incassokosten. Bij een waterrekening van 30 euro is dus maximaal 37 euro aan kosten voor de incasso toegestaan. Dat is inclusief btw een bedrag van 44.03 euro exclusief eventuele administratiekosten van 25 euro. Nog steeds veel in verhouding, maar goed dit zijn alle incassokosten. Het is niet zo dat het bedrijf en het incassobureau beide deze bedragen in rekening mogen brengen.

Landelijke Organisatie Sociaal Raadslieden

De Landelijk Organisatie Sociaal Raadslieden, LOSR, heeft de incassokosten in ons land in beeld gebracht en kwam uitschieters tegen van 277% tot 333% te veel in rekening gebrachte kosten. Bovendien bleek men creatief in het ophogen van schulden naar een volgende incasso schijf. Zo levert een incasso van 501 euro beduidend meer op dan een incasso van 499 euro.

Advies LOSR

Het advies van LOSR is om bij te hoge kosten bezwaar te maken en aan te bieden de hoofdsom te betalen, inclusief rente. Kijk eens hoe uit komt met een voorstel tot betaling van de hoofdsom plus de wettelijke rente. Als wordt gedreigd uw water of energie af te sluiten, kunt u misschien beter uw knopen tellen dan naar de rechter te gaan. Kosten van afsluiten en weer aansluiten zijn vaak ook duur, bovendien hebt u in tussentijd geen voorziening. Al met al een ongemakkelijke situatie dus, waarbij de macht in eerste instantie bij het bedrijf ligt.

Maximaal 15% van het opeisbare bedrag

Een incassobureau dat bij het NVIO is aangesloten hanteert een maximum aan kosten van 15 procent van het schuldbedrag. Hogere kosten worden niet bij de debiteur in rekening worden gebracht. Bovendien geldt dat een debiteur minimaal twee aanmaningen voor het schuldbedrag moet hebben ontvangen, voordat de incasso gedwongen plaats vindt.

Wetgeving als sluitstuk

De minister van Justitie heeft aan de Kamer toegezegd met extra regelgeving te zullen komen. Dat is de incassowet 2012 geworden. De vergoeding voor incassokosten wordt berekend als percentage van het bedrag dat de schuldenaar aan de schuldeiser is verschuldigd, met een minimumbedrag van 40 euro. Zo mag bijvoorbeeld niet meer dan 150 euro aan incassokosten worden gevraagd als een rekening van 1000 euro niet is betaald.

Nieuwe incassowet 2012 WIK, het besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten

De nieuwe incassowet 2012 is in april 2011 akkoord bevonden door de Tweede Kamer en op 13 maart 2012 door de Eerste Kamer. De kern is dat incassobureaus niet meer lukraak kosten mogen berekenen en het minimale bedrag 40 euro bedraagt. Voor vorderingen tot een bedrag van 25.000 euro gelden de volgende percentages:
  • 15% van het bedrag van de hoofdsom van de vordering over de eerste 2.500;
  • 10% van het bedrag van de hoofdsom van de vordering over de volgende 2.500;
  • 1% van het bedrag van de hoofdsom van de vordering over de volgende 15.000.

Die kosten mogen al twee weken na een herinnering in rekening worden gebracht. Die twee weken is een verslechtering, omdat u zonder deze wet nog eerst een laatste aanmaning kon krijgen en het incassobureau inningswerkzaamheden moest hebben verricht. Maar als u dan binnen twee weken alsnog betaalt, mogen geen incassokosten worden berekend. De incassokosten kunnen uiteindelijk oplopen tot maximaal 6.775 euro. De nieuwe regels gelden voor vorderingen vanaf juli 2012.

rekenvoorbeeld incassokosten
Als er een vordering is van 5000 euro, bedragen de incassokosten 15% van 2500 euro plus nog eens 10% ofwel 625 euro.

Andere incasso kosten

Geeft een schuldeiser de invordering van een rekening uit handen aan het incassobureau, dan mag dit bureau geen buitenrechtelijke kosten berekenen naast de administratiekosten. Andere kosten waarmee u geconfronteerd kunt worden zijn:
  1. Administratiekosten. Dit zijn de kosten die een schuldeiser in rekening brengt voor aanmaning. De combinatie van administratiekosten en buitenrechtelijke kosten mag dus niet.
  2. Leges. Deze kosten kunnen ontstaan als een incassobureau informatie opvraagt bij een ander zoals bij de gemeentelijke basisadministratie of Kamer van Koophandel. Een deurwaarder mag deze kosten in rekening brengen als hij van plan is u te dagvaarden.
  3. Regelingskosten die worden berekend als u een betalingsregeling treft.
  4. Bureau- en dossierkosten voor het opzetten van een dossier, zoals portokosten en kopieerkosten.

Slot

Laat het niet tot een incasso komen, want de kosten kunnen hoog oplopen. Anderzijds geldt dat als u het niet met de incasso eens bent, u het beste zo snel mogelijk contact kunt opnemen met het incassobureau. De kop in het zand steken helpt ook niet. Overleg of een schikking vaak wel. Bovendien is dat veel goedkoper.
© 2009 - 2014 Zeemeeuw, gepubliceerd in Geld (Financieel) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kosten incassobureau of gerechtsdeurwaarder betalenKosten incassobureau of gerechtsdeurwaarder betalenDe kosten van een incassobureau of gerechtsdeurwaarder en deurwaarder kunnen ook te hoog zijn. Bovendien kan de schuldei…
Wie mag incassokosten rekenen?Wie mag incassokosten rekenen?Het overkomt ons allemaal wel eens. Tijdens een vakantie is per abuis een rekening blijven liggen die we moesten betalen…
Verschil tussen deurwaarder en incassobureau?Verschil tussen deurwaarder en incassobureau?Ten onrechte wordt vaak gedacht dat het inschakelen van een incassobureau hetzelfde is als het inschakelen van een gerec…
Schulden, openstaande rekeningenIedereen heeft er weleens mee te maken. Er ligt een rekening die betaald moet worden. Dan is er sprake van een schuld di…
De verkoop van openstaande vorderingen aan een incassobureauDe verkoop van openstaande vorderingen aan een incassobureauHet komt in 2013 en 2014 nogal eens voor dat debiteuren niet op tijd of zelfs helemaal niet betalen en er vele openstaan…

Reageer op het artikel "Kosten van incasso vaak te hoog: WIK wet incassokosten"

Reacties

Adam, 04-02-2014 22:37 #28
Beste Zeemeeuw,

De afgelopen huurverhoging (periode juli, augustus, september) van 5 euro heb ik over het hoofd gezien, Ik heb geen brieven hierover ontvangen, na 3 maanden krijg ik te horen dat de zaak uit handen is gegeven. Ik heb het verschuldigde bedrag gecorrigeerd en overgemaakt. Ik krijg opeens een brief van de deurwaarder dat ik 377 euro moet betalen en dat de uitspraak van de rechter al op 10 januari is geweest! Ik heb geen uitspraak ontvangen en betwijfel het zeer!
van 15 naar 377 vind ik wel een behoorlijke sprong!

Mag dat? Reactie infoteur, 05-02-2014
Beste Adam,
U moet eerst een herinnering krijgen voordat er een incasso mag worden uitgevoerd. Die hebt u kennelijk niet ontvangen. Ik zou dan ook direct bezwaar maken.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Sanii, 01-02-2014 12:01 #27
Ik heb mijn lesgeld van het MBO (het laatste jaar -> 1043) niet betaald. DUO heeft deze schuld afgegeven aan een incassoUnie. Dit was in februari 2012.
vervolgens kreeg ik een brief dat ik dit bedrag moet betalen, dit kon ik niet doen omdat ik niet voldoende inkomen had.
De zaak is toen stil komen te liggen en heb ik van de deurwaarder niets vernomen.
het is nu 1,5 jaar later en ben ik met het HBO begonnen. via DUO werd ik herinnerd aan mijn schuld die bij de incasso en gerechtsderuwaarder ligt. Ik nam contact met ze op via de telefoon om wat duidelijkheid te creeren. (inmiddels ben ik vergeten hoe alles verlopen is)

deze incasso en gerechtsdeurwaarder wilde meteen een regeling treffen. Ik wilde eerst een overzicht krijgen om te zien wat nu precies de kosten zijn.

via de mail heb ik deze brief aangevraagd. Na een maand niets te hebben ontvangen heb ik ze een herinnering mail gestuurd. Weer een maand later onvang ik eindelijk een brief van incasso en gerechtsdeurwaarder Jansen en Jansen.
in mijn mail vroeg ik ze het volgende
- overzicht van mijn schuld
- kosten incasso en gerechtsdeurwaarder en hoe ze precies bij deze kosten komen
- vraag: hoe is het mogelijk dat een zaak 1.5 jaar stil ligt en nu ineens weer vollop bezig is?

antwoord op de laatste vraag heb ik niet gekregen.
kosten waren scuhld: 1043 (dit klopt)
incasso kosten: 188

totaal heb ik dus circa 1200 schuld. hier kon ik wel mee leven en wilde een regeling treffen.

Nu ontvang ik dus 2 weken later NOG een nieuwe brief van dezelfde incasso en gerechtsdeurwaarder, betreft zelfde zaak met een totaal bedrag van 1800.
Hoe kan er in godsnaam ineens 600 euro bijkomen?
en wederom krijg ik geen antwoord op mijn vraag, waarom ik niets 1,5 jaar van ze vernomen heb?!

Na mijn mening en een beetje kennis over rechten en plichten, is dit onmogelijk.
Ben ook van plan om maandag naar het Juridisch Loket te gaan en een advocaat in de handen te nemen. Want op dit moment ben ik een student zonder bijbaan, dus deze hoge extra kosten erbij kan ik niet voldoen. Ben nog bezig met mijn VGZ schuld, die overigens bijna afbetaald is.

Wat is uw mening hierover?
is dit mogelijk, en wat zijn de acties die ik kan ondernemen?

Vriendelijk bedankt,
Groetjes Sanii Reactie infoteur, 01-02-2014
Beste Sanii,
1. De schuld is ontstaan vóór 1 juli 2012 en dus geldt nog de oude regeling voor incassokosten. Een bedrag van 188 euro zou best kunnen (zie de 178,50 euro uit de staffeltabel in het artikel).
2. Waar die 600 euro extra vandaan komen is mij een raadsel.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Loes, 08-12-2013 09:19 #26
Hebben een bekeuring gehad van 267,,00 euro, .omdat de zaak heel slecht liep hebben we hem steeds niet kunnen betalen en is hij blijven liggen, . Nu kregen we de derde aanmaning en die is 810,00 euro geworden! Kan cbj dat zomaar doen? Met vr groet loes Reactie infoteur, 09-12-2013
Beste Loes,
Helaas is een boete en het CJIB een geval apart en het CJIB mag boetes als ze niet op tijd worden betaald sterk verhogen en uiteindelijk dwangmiddelen inzetten.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ml, 06-11-2013 23:53 #25
Omdat die incassokosten zo hoog zijn gaan we al snel denken, dat we goed wegkomen, als die van ons wat lager zijn. een slimme psychologie. maar het blijft gewoon abnormaal hoog, omdat het vaak niet om wanbetalers gaat. maar om mensen die gewoon een minimum hebben. wanbetalers zitten in elke laag van de bevolking, maar het moet niet zo zijn dat de laagste laag van onze bevolking (qua inkomen) de hogere moeten dragen. en dat zie ik tegenwoordig veels te vaak gebeuren. ik pleit er al jaren voor, dat bedrijven als energie bedrijven, en ook grootwinkel bedrijven een diet in het zakje doen. tegenover die laag van de bevolking die het moeilijk hebben. ik heb de koran nooit gelezen. en de bijbel ook niet, maar allebei beogen ze iets anders. en ik vraag me af, wanneer wordt dat nou eens nageleeft in nederland, want wat er tegenwoordig gebeurt is precies het tegenovergestelde. als je een minumum hebt, en je bent 1 maand te laat met je maandrekening van je energie rekening, dan krijg je maar liefst een boete van 40 euro over een bedrag van 95 euro. dat is bijna 50 procent in en maand. maal 12 is 600 procent per jaar, terwijl iemand die een minimum heeft behoort eigenlijk, wat minder te betalen over zijn energie rekening. die mensen doen veelal genoeg voor de samenleving. vrijwilligers werk etc. in de koran staat dat, wat je teveel hebt dat je daar een kwart of een derde van moet weggeven. dus over de winst van zo een energie bedrijf, behoren ze dat weg te geven aan de minder bedeelde´en niet nog eens boetes, administratie kosten etc. want dat is dan helemaal niet nodig. als je de arme het iets makkelijker maakt. tegenwoordig is het nl zo dat sommige bedrijven het wel bevalt als je wat later bevalt. en maken je het extra moeilijk. hebben ze een handeltje erbij. en dat is alarmerent te noemen. ze zien het als een soort neven inkomen. en sec gezien is het gewoon diefstal. mischien niet in de wet, maar een hel andere wet en die staat beschreven. zowel als in de koran, de bijbel, de thora. en in india in de shruti en de smiriti ML Reactie infoteur, 07-11-2013
Beste Ml,
Iedereen die om welke reden dan ook te laat is met betalen, wordt inderdaad met hoge kosten geconfronteerd. Voor wie weinig inkomen heeft, kan dat bovendien betekenen dat men de volgende keer weer te laat is en weer extra moet betalen, en zo verder. Het goede van de nieuwe wet WIK is, dat men nu weet waar men aan toe is. Het minder goede dat vooral bij de kleine bedragen de boete relatief hoog is.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jolanda Buizert, 10-10-2013 13:32 #24
Vorig jaar 2012 heeft mijn man een vakantie geboekt bij happy home. De volgende dag heeft hij direct bericht, om de reservering op "nader bericht" te laten zetten, omdat hij die dag te horen kreeg of hij voor een operatie opgenomen moest worden.
Dit is ook gebeurt, daarom kon hij niet meer aan happy home doorgeven dat de reservering geannuleerd diende te worden. Hij lag immers in het ziekenhuis, omdat deze vakantie als verrassing was, wist ik als echtgenoot hier niets van af. Door de commotie heeft mijn man dit ook op dat moment niet aan mij doorgegeven. Nu na 1,5 jaar vraagt happy home nog met rente om betaling. Hoe kan ik hierin handelen? Reactie infoteur, 10-10-2013
Beste Jolanda Buizert,
Het beste neemt u contact op met happy home en legt de situatie uit. Happyhome is aangesloten bij zowel Thuiswinkel Waarborg als de SGR. Wellicht kunnen ook die u in deze vervelende situatie verder helpen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

D. Zuyderduyn, 01-10-2013 23:44 #23
Wanneer een energieleverancier merkt dat zijn afnemer, een zelfstandig ondernemer, al twee jaar lang zijn rekeningen te laat betaald en iedere termijn incassokosten doorberekend, in totaal opgelopen tot 20 x 40 euro = 800 euro, mag je dan niet een keer verwachten dat die energieleverancier een keer contact opneemt met de afnemer om te informeren hoe het komt dat hij steeds te laat betaald, in plaats van steeds opnieuw een incasso te sturen.
Veel kleine ondernemers hebben het moeilijk en verkeren vaak door hun onregelmatig inkomen in een positie van betalingsonmacht, door al die incasso's wordt dat steeds moeilijker om de termijnen op tijd te betalen.
Er wordt steeds gesproken over extra kosten die de leverancier maakt, maar volgens mij zijn die incassokosten een leuke bron van extra inkomsten omdat de termijnbedragen ongeveer met een kleine 20 % extra worden verhoogd.
Kleine ondernemers moeten hun toeleveranciers vaak binnen 30 dagen betalen terwijl de debiteuren de rekening pas binnen 60 dagen of langer betalen en de banken vaak niet bereid zijn extra krediet ter beschikking te stellen voor de broodnodige veerkracht.
Hoe draaien we de kleine ondernemer zijn nek om, juist met incassokosten en verder gaande maatregelen. Reactie infoteur, 02-10-2013
Beste D. Zuyderduyn,
Als de leverancier met u geen contact opneemt, doet u er goed aan om dat dan maar zelf te doen om zo te proberen uw kosten te drukken.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Sarikaya, 05-08-2013 19:15 #22
Ik had een verkeersboete van 162 euro gekregen die heb ik betaald alleen ben ik vergeten om de administratie van 7 euro vergeten te betalen. Ik heb nu een aanmaning gekregen van 88 euro. Kan je volgens de wet wel voor een bedrag van 7 euro een aanmaning krijgen van 81. Dit is toch absurd voor woorden. Valt er iets aan te doen, CJB heb ik gebeld maar zij zeggen dat ik het gewoon moet betalen. Reactie infoteur, 05-08-2013
Beste Sarikaya,
Ja dat is een duur grapje, omdat het CJIB dan 50% als sanctie oplegt in een eerste aanmaning en zelfs 100% in een tweede aanmaning. De redenering is dan dat de boete niet op tijd is betaald.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

F. van Leeuwen, 22-07-2013 13:36 #21
Ik heb zo juist een brief mogen ontvangen van een incasso bureau. Na mijn huur te hebben opgezegd heb ik de eerste brief van mijn verhuurder ontvangen waar hij een rekening (19931,34) presenteert van huurachterstand en huurverhogingen van de afgelopen 5 jaar die ik dan binnen 8 dagen moet betalen, aangezien huurverhogingen die hij heeft berekend (25% of meer) heb ik de rekening betwist. Binnen twee weken heb ik de eerste brief van incasso mogen ontvangen waar ze de rekening van huurschuld 19931,34 buitenrechtelijke incassokosten 2989,70 en btw over incassokosten 627,84 onder dwang en dreigementen proberen te innen en ik heb de rekening van incasso ook betwist.

mijn vraag is mag dit na de eerste brief van de verhuurden de zaak uit de handen te geven?
en is dit volgens de wet toegestaan hoe incasso handelt, en zijn de incasso rekeningen wel toegestaan volgens de wet?

graag uw advies Reactie infoteur, 22-07-2013
Beste F. van Leeuwen,
1. Als de verhuurder van mening is dat er een betalingsachterstand is, mag hij de inning van de huur uit handen geven aan een incassobureau. U dient dan wel eerst een aanmaning te krijgen met de mogelijkheid om binnen 14 dagen alsnog en zonder extra kosten te betalen.
2. Maar hier is meer aan de hand. U betwist de huurverhogingen en de incassokosten die u noemt zijn veel hoger dan sinds juli 2012 maximaal toegestaan is. Zelfs met de staffel van voor de WIK zit het incassobureau veel te hoog met de buitenrechtelijke incassokosten.
3. Het beste zet u goed op papier wat volgens u de stand van zaken is. Wellicht hebt u eerder schriftelijk bezwaar gemaakt tegen de huurverhogingen. Een goed dossier zal nodig zijn als het tot gerechtelijke stappen komt. Licht zowel de verhuurder als incassobureau schriftelijk (aangetekend) in. Wellicht hebt u een rechtsbijstandverzekering die u daarbij verder kan helpen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

H. Berenschot, 20-07-2013 20:14 #20
Ik heb nu een kopie van de aanmaning ontvangen (orgineel niet ontvangen, maar kan ik niet bewijzen) die destijds is verzonden door het incasso bureau. Daarin staat dat ik E177,00 binnen 14 dagen moet betalen aan de Hoge school, anders gaat de vordering definitief naar hun incassobureau en dien ik incassokosten te betalen. In deze aanmaning wordt niet de hoogte van de kosten aangezegd. Ook staan daarin niet de kosten (50,00) vermeld van de hoge school, enkel de E177,00. De hoge school stelt in zijn uitleg collegegeld: "indien een termijn niet kan worden geïnd dan wel wordt gestorneerd, wordt de vordering na één aanmaning overgedragen aan een incassobureau. Hiervoor wordt door Saxion 50,- in rekening gebracht aan de student, Voortvloeiende rente en incassokosten na overdracht aan het incassobureau komen ook voor rekening van de student"
Omdat ik niet kan bewijzen dat ik de aanmaning niet heb ontvangen moet ik nu alle kosten (incassokosten maar ook de kosten hoge school E50,00 + btw) betalen? Ik had ten tijde van de incasso ruim E500,00 op mijn rekening en daarmee heb ik voldaan aan de voorwaarden die de hoge school heeft gesteld (minimaal E200,00). Waarom het niet is afgeschreven snap ik niet.

Graag uw advies Reactie infoteur, 21-07-2013
Beste H. Berenschot,
1. In de aanmaning dienen wettelijk de exacte incassokosten te staan en waarom het geld niet is afgeschreven is eveneens niet duidelijk en aanvechtbaar. Dus er schort wel wat aan. Bovendien had u niets ontvangen.
2. Wellicht is een overleg met de Hogeschool de beste methode om er eenvoudig uit te komen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

H. Berenschot, 18-07-2013 13:23 #19
Gisteren een aanmaning met incassokosten + kosten hogeschool met BTW en rente ontvangen van incassobureau, over niet kunnen incasseren laatste termijn collegegeld te betalen binnen 5 dagen. Verhoogd met rente en kosten cfm de Wet (welke?), resp.overeengekomen voorwaarden, stellen ze. Nimmer eerder een aanmaning gehad en kan ook geen storno vinden op mijn giroafschrift. Dient er ook bij Automatische incasso eerst een aanmaning met aanzegging kosten en betalingstermijn 14 dagen te volgen? en zijn de extra aangezegde kosten van hogeschool terecht (staat wel in hun voorwaarden ad E50,00) Inc. bureau heeft deze ook nog eens verhoogd met BTW.

Hoofdsom termijn (inderdaad niet afgeschreven) E 177,00
Incassokosten E 48,40
kosten hoge school E 60,50 (vlg voorwaarden 50euro)
rente E 0,75
totaal E286,65

Kopie van de niet ontvangen aanmaning heb ik vandaag opgevraagd. Volgens hun hoeft er geen aanmaning met aanzeggen kosten en 14 dgn betaal termijn worden verstuurd, de Hoge school heeft een aanmaning gestuurd (cfm voorwaarden) Reactie infoteur, 19-07-2013
Beste H. Berenschot,
1. U moet bij niet op tijd betalen minimaal een herinnering krijgen met een betalingstermijn van twee weken en dan kunnen na die twee weken de incassokosten worden berekend.
2. Als die 50 euro alleen administratiekosten zijn, is het in rekening brengen hiervan toegestaan. Afhankelijk van de voorwaarden (inclusief of exclusief btw) is 60,50 euro discutabel. Die 50 euro zijn overigens hoog.
3. De incassokosten zijn maximaal 40 euro in uw geval.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Eric Hohmann, 27-03-2013 14:30 #18
L.S.
in de staffel Rapport Voorwerk II wordt er duidelijk over een maximum gesproken wat er aan incassokosten mag worden berekend. Dit betekent indien het incassobureau minder kosten heeft gemaakt dan het maximum ook niet het maximum berekent hoeft te worden. Is er in de nieuwe wetgeving ook sprake van een maximum? Met andere woorden: mag ik aan een incassobureau een specificatie vragen van de gemaakte kosten? In mijn geval lijkt met 625,00 voor 1 mail en 1 brief iets te veel van het goede Reactie infoteur, 27-03-2013
Beste Eric Hohmann,
Helaas gelden de percentages uit de wet. Men mag minder vragen, maar doet dat meestal niet.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Joep Frensen, 06-12-2012 22:43 #17
Ik kreeg een mijns inziens onjuiste vordering van een incassobureau:
De vordering was niet onderbouwd, niet bekend was om welke zaak het ging. Slechts de naam van de schuldeiser was vermeld, de hoofdsom (156, 45 Euro), de incassokosten (50 Euro) en de administratiekosten (23 Euro) Totaal dus 229, 45 Euro! Onredelijk volgens de normen. Zeker de normen die gelden sinds 1 juli 2012, waarin staat dat de kosten voor dit bedrag IN TOTAAL niet hoger mogen zijn dan 40 Euro! Dat schreef ik hun, En ook dat ik niet wist om welke vordering het ging. Ik had wel een dossiernummer, maar geen gegevens over de opdracht zelf, geen datum of iets anders. Ik zag het als een nieuwe, recente zaak, dus vallend onder de nieuwe wettelijke regels. Het blijkt te gaan om een verzamelwerk, dat ik inderdaad bij Lecturama afneem, en waarvoor ik een machtiging tot automatische incasso heb afgegeven. Dat schreef het incassobureau in reactie op mijn email, waarin ik onder andere vroeg om de DATUM waarop de achterstand was ontstaan. Ik stelde dat zij niet voldoende gedaan hadden om controle van de vordering mogelijk te maken, en stelde ze in verzuim. En ik wees ze er op dat de hoofdsom niet eens een veelvoud was van het maandbedrag. Dat daar dus vermoedelijk ook al kosten in waren meegerekend (ten onrechte!) De datum kreeg ik NIET, wel een extra (laag) bedrag aan rente te betalen! Terwijl IK DUS NIET IN VERZUIM KAN ZIJN, want de schuldeiser is in verzuim! Er mag alleen rente worden berekend over de tijd waarin de schuldenaar in verzuim is! Ik wees ze ook op het feit dat een schuldenaar de in redelijkheid gemaakte kosten ten gevolge van het verzuim van schuldeiser kan laten vergoeden. Ik ben veel tijd kwijt met het opzoeken van de gegevens, en stelde dat ik met een email zeker een uur bezig was. (meestal veel meer!) en dat 25 Euro mij een heel redelijk bedrag leek voor een email als ik er zo veel werk aan moet doen! Dat wordt in de volgende email van hen niet ontkracht. Ook negeert men mijn opmerking dat ik NOOIT een herinnering heb ontvangen, men had in de eerste email al geschreven dat Lecturama er 3 zou hebben verstuurd. Ik vermoed dus een fout in de adressen in hun debiteurenadministratie. Een administratiefout van schuldeiser kan toch niet voor rekening van de schuldenaar zijn? Geen antwoord, dus opnieuw verzuim!
Wel een verklaring voor de hoge incassokosten en over de administratiekosten wordt gezwegen: Men stelt dat de originele opdracht aan Lecturama dateert van VOOR de ingang van de nieuwe wet, en dat OM DIE REDEN het incassobureau (dat zich bezig houdt met een vordering van NA de ingang van die wet) de oude regels (waarbij geen maximum aan de incassokosten wordt gesteld) mag toepassen op deze vordering! Kromme redenering: Het incassobureau is toch pas ingeschakeld NA de invoering van de Wet? Het gaat toch om een vordering van achterstallige termijnen, niet om de hoofdsom? De vordering ontstond toch pas toen er onbetaalde termijnen kwamen? Er was daarvoor geen schuld. Het gaat om levering in delen. Nog niet geleverde delen leveren toch nog geen vordering op? Zeker niet als er daarvoor WEL is betaald? Het blijkt nu dat men de hoofdsom minus alle betalingen als rest vordering ziet, ook voor iets dat nog niet geleverd is! Verder ziet men de vordering als ontstaan toen de opdracht werd gegeven! Vreemd, men leverde immers niet alles in 1 keer! Dan zouden ze in hun recht kunnen staan, al twijfel ik daar ook nog aan! Men past vervolgens de oude, dure regeling toe op betalingen die pas verplicht waren NA de invoering van de minder dure nieuwe wet! Mijns inziens is dit niet juist. Men berekent rente over de termijn waarin ZIJ in verzuim zijn! Ten onrechte! Men berekent administratiekosten die in de incassokosten hadden moeten zitten, bovenop de incassokosten! Er klopt zo veel niet, dat ik het vermoeden heb dat men mij probeert te misleiden! Oplichting dus volgens het Wetboek van Strafrecht. Wat doe ik hieraan? Ik heb een rechtsbijstandverzekering. Zal ik die inschakelen? Reactie infoteur, 07-12-2012
Beste Joep Frensen,
1. De nieuwe wet WIK geldt voor schulden die zijn ontstaan na 1 juli 2012.
2. Ik zou zeker de rechtsbijstandsverzekering om advies vragen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

C., 22-11-2012 11:53 #16
Beste all,

Heb een vraag en hopelijk kan iemand mij helpen.

Wegens omstandigheden ben ik een aantal maanden niet thuis geweest, en heb ik een aantal rekeningen niet betaald. Daarvoor heb ik brieven ontvangen van een partij die Groot& Evers heet (gerechtsdeurwaarders en incassobureau). Ondertussen heb ik in oktober en november 2 van de 3 vorderingen betaald, maar de laatste (eerste brief is in oktober binnen gekomen) heb ik volgens hen te laat betaald. Mijn inziens krijg ik nu onredelijk hoge kosten voor mijn rekening: De kosten zijn als volgt opgebouwd:
Hoofdsom: 314, 95
Incassokosten 57, 55
Rente 3, 22
Verdere rente P.M.
Betekening 88, 71
Executiekosten 22, 39
Subtotaal 486, 82

Kosten van dit exploot 137, 49
Kosten van de overbetekening P.M.

Totaal 624, 31

En nu komen er nog weer eens 78, 18 bij voor de overhandiging

Totaal 702, 49

Dit betekent dat de originele hoofdsom meer dan verdubbeld is. Mag dit wel? Komt op mij over dat dit nogal veel is, zeker aangezien de eerste brief van deze partij stemt uit oktober (1.5 maand geleden). Hoor graag hulp, alvast bedankt! Reactie infoteur, 22-11-2012
Beste C,
1. De incassokosten zijn te hoog (zou 47,25 euro moeten zijn, ook volgens de voorwaarden van Groot&Evers zelf, zie artikel 7.5) en er zou een herinnering moeten zijn verstuurd voordat deze kosten in rekening mogen worden gebracht.
2. En incassokosten èn snel hoge kosten van een deurwaarder van het zelfde bureau vind ik wel veel.
3. Neem met het bureau contact op en leg ze uit dat u buiten uw schuld niet aanwezig was en bekijk of er wel een herinnering is.
4. U kunt voor een klacht of info ook contact opnemen met het NVIO (vereniging van incassobureau's 035 - 699 42 10, Groot & Evers is geen lid, maar toch) en het KBVG (vereniging van gerechtsdeurwaarders 070 - 890 35 30).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

John, 04-09-2012 16:01 #15
Vallen de gemeentelijke belastingen, ook onder dit Besluit (WIK)? Reactie infoteur, 04-09-2012
Beste John,
In de meeste gevallen legt de gemeente een boete op en die valt niet onder de nieuwe incassoregels van het WIK.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Peter, 22-08-2012 14:05 #14
In staffel rapport voorwerk II staat "Maximale incassokosten ex 19% btw "moet dit niet inclusief btw zijn?

Mvg Peter Reactie infoteur, 22-08-2012
Beste Peter,
Klopt, de bedragen zijn inclusief btw en niet exclusief. Is aangepast.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Theo, 17-08-2012 01:04 #13
Goedenmorgen,

Hopelijk kunt u mij voorzien van advies betreffende onderstaande issue;

Door omstandigheden heb ik een betaalachterstand opgelopen bij Essent.
Stom, maar het is niet anders.
Naast de verschuldigde maandbedragen brengt Essent in totaal 105, - "administratiekosten" ivm te late betaling in rekening. Dat staat ook in de voorwaarden.

Nu is de achterstand in termijnen 456, -, de administratiekosten ivm te late betaling zijn 150, - en nu wil het incassoburo ook nog 's 90, - incassokosten ontvangen.

Naar mijn idee betaal ik in dit geval dubbele incassokosten.

Moet ik alles betalen of is het onrechtmatig?

met vriendelijke groet,

Theo Reactie infoteur, 17-08-2012
Beste Theo,
1. Omdat het een schuld is van voor 1 juli 2012 mag het incassobureau 90 euro berekenen volgens de staffel.
2. Als in de administratiekosten van Essent die hoog zijn ook incassokosten zitten, is dat dubbelop. U kunt ook om verheldering bij Essent vragen over de opbouw van hun kosten.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Niek, 08-08-2012 09:48 #12
Geachte infoteur. Volgens de nieuwe wet incasso moeten schuldeisers eerst een schriftelijke aanmaning sturen, en heeft consument 2 weken de tijd voor de betaling ervan, zonder hier incasso kosten bij te krijgen, maar is deze regel ook van toepassing op bijv. de motorrijtuigen belasting? Als je meer dan 1 maal deze te laat hebt voldaan, krijg je automatisch een verhoging/boete op de factuur, b.v.d Niek Reactie infoteur, 08-08-2012
Geachte Niek,
Boetes vallen helaas niet onder het nieuwe besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Arnold Kuijten, 23-07-2012 14:17 #11
Gaat de incasso wet alleen over incassobureau's of ook over de bedrijven voordat de vordering wordt overgegeven aan een incasso bureau. Ik ben daar wel benieuwd naar. Wie kan mij helpen? Reactie infoteur, 23-07-2012
Beste Arnold Kuijten,
De nieuwe incassowet WIK regelt voor consumenten wat incassobureaus in rekening mogen brengen. En zakelijk wat het ene bedrijf een ander bedrijf in rekening mag brengen business to business (b2b) als er geen andere contractuele afspraken hierover bestaan. Soms is aanpassing van de leveringsvoorwaarden b2b aan te bevelen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mandy, 21-06-2012 18:30 #10
Geachte heer/ mevrouw,

Wordt de nieuwe wetgeving toegepast op alle openstaande nota's die zijn onstaan vanaf 1 juli of ook reeds lopende nota's en incassotrajecten?

Met vriendelijke groet,

Mandy Reactie infoteur, 21-06-2012
Beste Mandy,
De nieuwe incassowet per 1 juli 2012 geldt niet voor reeds lopende incassoprocedures, maar wel de vorderingen die al per 1 juli 2012 openstaan en de nieuwe vorderingen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Peter, 10-06-2012 18:52 #9
Enkele weken geleden heb ik een incasso ontvangen van een openstaande factuur. Deze heb ik direct voldaan.
Nu bleek enkele dagen na de betaling dat het incasso bedrag hoger is dan het factuur bedrag - aanbetaling - incasso kosten.
Het incasso bureau geeft aan dat de opdrachtgever administratie kosten in rekening heeft gebracht, maar krijg ik ondanks meerdere verzoeken maar geen gespecificeerde factuur.
Wie is wettelijk nu verantwoord voor deze factuur en wie kan ik aansprakelijk stellen om het te veel betaalde bedrag terug te vorderen?
Of is hier de weg naar justitie een betere oplossing door aangifte wegens oplichting te doen?
Overigens heeft de opdrachtgever zich niet altijd netjes gehouden betreffende het nakomen dan afspraak en is het incasso bureau niet bij de NVI.

Peter Groen Reactie infoteur, 10-06-2012
Beste Peter,
Er zijn denk ik twee dingen die u moet onderscheiden: de rekening die de opdrachtgever geïncasseerd wil zien (inclusief administratiekosten) en de kosten van het incassobureau.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ingrid, 22-05-2012 21:53 #8
Goedendag,
Ik heb een incasso bureau betaald nadat ik overtuigd was dat ik inderdaad nog een rekening moest betalen. Ik heb dit niet bewust tegen gehouden maar was zelf overtuigd te hebben betaald, nadat mij duidelijk werd dat het om iets ander ging heb ik direct betaald. Nu ben ik benieuwd of zij de volgende bijkomende kosten mochten opvoeren. het ging om een bedrag van 67.95 en daar is bijgekomen rent 12.50 kosten 37.00 en registratiekosten 25.00 met vriendelijke groet,
ingrid vorrink Reactie infoteur, 23-05-2012
Beste Ingrid,
De rente kan ik lastig zo bepalen, maar de gezamenlijke kosten zijn hoger dan de gebruikelijke 44,03 euro.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

John, 26-04-2012 01:28 #7
Wegens persoonlijke omstandig heden heb ik een boete van de kvk een tijd lang niet betaalt, deze boete van 50 euro is naar de deurwaarder gegaan en die heeft er een bedrag van 500 euro van gemaak ze hebben toen me rekening geplunderd zo een 160 euro en eisen nu het resterende bedrag en dreigen met de politie en de slotenmaker te komen.
Is het mogelijk dat de deurwaarder een bedrag van 50 naar 500 kunnen maken
en wat zou ik hier tegen kunnen doen?

bij voorbaat dank gr Reactie infoteur, 26-04-2012
Beste John,
De incassokosten mogen maximaal 44 euro zijn volgens de staffel, maar een deurwaarder kan extra kosten in rekening brengen voor een betekening en rechtsgang. U kunt het beste om een specificatie van die kosten vragen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Marco Gr, 15-04-2012 12:41 #6
Ik zie dat per 13 maart 2012 de nieuwe wet betreffende de incasso kosten door de 1e kamer is goedgekeurd.
Betekend dit dat deze nu ook actief is, of mag een incassobureau nog de oude staffel in rekening brengen?
Daarnaast berekent het incassobureau de kosten over het gehele factuur bedrag ( 549, -. Echter is er 300 van deze factuur reeds binnen het gestelde termijn aan de geld eiser voldaan.
Hierdoor komt het te incasseren bedrag op 249 uit. Reactie infoteur, 15-04-2012
Beste Marco Gr,
1. De nieuwe incassowet 2012 treedt per 1 juli 2012 in werking.
2. U kunt bij het incassobureau bezwaar maken.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Robert, 07-04-2012 16:01 #5
Mag een bedrijf dat is gemachtigd via automatische incasso maandelijks een bedrag af te schrijven, indien een automatische incasso niet is geslaagd onmiddellijk een boete opleggen en excessief hoge aanmaningskosten in rekening brengen, zonder dat de debiteur hier eerst van op de hoogte wordt gesteld en de kans wordt geboden de betaling binnen een redelijke termijn te voldoen? Reactie infoteur, 07-04-2012
Beste Robert,
Als u een automatische incasso hebt afgegeven, moet een incassobureau het een paar dagen later nog eens proberen. Als dat niet lukt krijgt u een waarschuwing en herinnering. Daarna komen de extra kosten.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Stef, 12-02-2012 16:13 #4
Ik heb in t verleden veel betaald aan incasso buro`s.nu lees ik dat er waarschijnlijk veel te veel rente is berekend door een verkeerde rente percentage, is dit teveel betaalde bedrag terug te vorderen?en zoja waar kan ik dan aankloppen? Reactie infoteur, 12-02-2012
Stef,
Als het incassobureau lid is van de Nederlandse Vereniging van Incasso-ondernemingen NVI, kunt u daar aankloppen. Anders zou ik een brief schrijven aan het incassobureau en daarna kunt naar de rechter.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

à van der Spek, 23-12-2011 20:36 #3
Ik ben lid van een fitnessclub. Ik betaal voor de daluren 9,95 per maand. Sinds 1 december jl. moet ik over dat bedrag 1,- aan incassokosten betalen. Totaalbedrag maandelijks 10,95. Het bedrag wordt maandelijks automatisch ingehouden van mijn bankrekening. Kan men zo maar incassokosten berekenen?
Met vriendelijke groet,
Anne van der Spek Reactie infoteur, 24-12-2011
Best A. van der Spek,
Niet iedereen wil voor alles een automatische incasso, dat begrijp ik goed. Maar een bedrijf mag dit volgens de wet doen, omdat de wet het niet heeft geregeld. Een uitzondering vormen de energiebedrijven die eerst minimaal drie betalingswijzen moeten aanbieden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

S. Smit, 01-06-2011 12:30 #2
Is op dit moment (1-6-2011) de wet erdoor die vaststeld dat de incassokosten van een incassobureau niet hoger mogen zijn dan 15% op het opeisbare bedrag? Reactie infoteur, 01-06-2011
Beste S. Smit,
Die wet is er nog niet, daarom wordt in de meeste gevallen de Staffel II uit het artikel gehanteerd.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Carla, 11-03-2010 18:31 #1
Ben je eigenlijk wettelijk verplicht om incasso kosten te betalen? Weet iemand dit? Reactie infoteur, 12-03-2010
Beste Carla,
In de praktijk blijken rechters een vergoeding redelijk te vinden, omdat er ook kosten zijn gemaakt. Wat volgens deze jurisprudentie redelijk is, is weergegeven in de staffel van vergoedingen die de rechters in ons land hanteren.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 28
Schrijf mee!