InfoNu.nl > Financieel > Geld > Geld besparen door het slimmer uit te geven

Geld besparen door het slimmer uit te geven

Geld besparen door het slimmer uit te geven Geld besparen doe je niet alleen door je dingen te ontzeggen, maar vooral door je geld slimmer uit te geven en dus voor eenzelfde bedrag meer te krijgen. Ook met zuinigheid heeft geld besparen meestal weinig van doen. Ook wie zuinig is, kan toch zijn kleingeld aan minder bedeelden geven of kleren aan vluchtelingen schenken in plaats van die online te verkopen. Wat zijn goede tips om geld te besparen die door iedereen kunnen worden toegepast?

Artikel testen in de winkel, online kopen

Je kan je afvragen of het moreel wel verantwoord is om bij MediaMarkt een koptelefoon uit te testen om die vervolgens in een online shop goedkoper te bestellen. Maar elektronicaketens weten ook wel dat veel klanten daar anno 2016 geen problemen mee hebben. En dat kan uiteraard een interessante onderhandelingsruimte opleveren. Kenmerkend is in dit verband bijvoorbeeld de ervaring van een klant bij een bekende elektronicaketen. Die aarzelt zichtbaar om een op zijn smartphone uitgeprobeerde Bluetooth hoofdtelefoon voor bijna 400 euro aan te schaffen. Een verkoper valt de aarzeling op en biedt aan om te zakken met de prijs. De klant hoeft nog niet eens te onderhandelen. Sterker nog: de verkoper troont hem mee naar een computer en zoekt de prijs bij Amazon.com op. Als gevolg van een actie was die prijs daar op dat moment iets minder dan 260 euro. Kassa! De verkoper verklaarde dat zijn baas hem had opgedragen om altijd mee te gaan met de prijs van Amazon.

Groepskortingen benutten

Dierentuinen, pretparken en musea bieden vaak behoorlijke kortingen voor groepen. Groepen vanaf tien deelnemers betalen soms maar 70% of minder van het normale entreetarief. Waarom zou je niet met de collega's van je afdeling of de clubleden van je sportteam met korting naar het pretpark gaan? En wie een beetje durf heeft, kan ook een beroep doen op anderen in een wachtrij en ter plekke spontaan een groep vormen. Eén kanttekening daarbij: sommige aanbieders verlangen dat de aanmelding van een groep via telefoon of internet gebeurt.

Prijsvoordeel voor- en naseizoen benutten

Mexico, Mauritius en Thailand, het zijn verre vakantiebestemmingen die vooral erg in trek zijn als het bij ons koud en grijs is. Dáár is het dan echter hoogseizoen, met overeenkomstig hoge vlucht- en hotelprijzen. Aanmerkelijk goedkoper is het buiten het seizoen: wie in de zomer een reis naar de genoemde gebieden plant, kan geld besparen en betaalt voor een week minder dan 1.000 euro. En in delen van Azië is het op dat moment weliswaar regenseizoen, maar er zijn enkele bestemmingen zoals Bali (Indonesië) of Ko Samui (Thailand), waar het relatief droog blijft tijdens onze zomermaanden.

Voordelig “Brexit-shoppen” dankzij goedkoper Pond

In de eerste maanden na het Brexit-referendum, waarbij het Verenigd Koninkrijk zich uitsprak vóór uittreden uit de Europese Unie, verloor het Britse pond bijna 10% aan waarde. Op 4 oktober 2016 bijvoorbeeld, bevond zich het Pond op de laagste stand sedert 31 jaar! Dat maakt goederen uit het Verenigd Koninkrijk aanzienlijk goedkoper. Je hoeft er zelfs niet eens voor naar de Britse eilanden te reizen: reken de prijzen bij Britse webwinkels om in Euro’s, tel er de verzendkosten bij op, en vergelijk dan met de prijzen in Nederland. Erg gemakkelijk gaat dat op Amazon, waar je zonder hernieuwde registratie van land kan wisselen en in het Verenigd Koninkrijk verder kan winkelen. Maar let op: sommige webwinkels bieden geen verzendoptie naar het vasteland aan.

Profiteren van de fouten van aanbieders

Het gebeurt af en toe dat touroperators, luchtvaartmaatschappijen of hotels per abuis een te lage prijs op hun website publiceren. Koopjessites als flynous.com en vakantiePiraten.nl hebben het tot hun opgave gemaakt om ook deze zogenaamde "error fares", in goed Nederlands “prijsfouten”, op te sporen. Zo konden reizigers begin juni 2016 bijvoorbeeld een zevendaagse pakketreis naar een Bulgaars vijf-sterren hotel met all-in-verzorging voor 114 euro boeken. Reisorganisaties kunnen bij voor de hand liggende fouten weliswaar annuleren, maar maken daar maar zelden gebruik van. Proberen is daarom de moeite waard.

Klanten werven klanten

Als je tevreden bent over een leverancier, is er niets op tegen om hem bij anderen aan te bevelen. Dat belonen veel bedrijven met een soort aanbrengpremie als je vooraf een persoonlijke code of een link gebruikt hebt en de nieuwe klant die gebruikt voor de registratie. Ter illustratie:
  • in september 2016 adverteerde bnbbeheerder.nl, een organisatie actief in de wereld van airbnb, met een aanbrengpremie van 50 euro: “Ken jij iemand die zijn woning graag wil verhuren? Breng een nieuwe klant aan en ontvang direct 50 euro”;
  • ander voorbeeld: online beleggingsdienst degiro.nl stelde in september 2016 eveneens een aanbrengpremie in het vooruitzicht. Men kon er 20 euro transactietegoed verdienen als men andere klanten had aangebracht.

Geld besparen door kleine beschadigingen aan artikelen

Bij het kopen van kleding of schoenen kan je onderhandelen over een korting, als je een defect aan een artikel ontdekt. Een kleine beschadiging die je niet stoort, is een goed argument om 5 of 10 procent korting te bedingen. Verkopers hebben bijna altijd enige ruimte voor zo’n korting. Bij twijfel roepen ze hun chef erbij, zodat die over de prijs kan onderhandelen.

Korting door niets te doen

Veel (online) diensten, zoals datingsites, aanbieders van film- en muziekstreaming, maar ook dagbladen en tijdschriften, bieden proefabonnementen aan die gratis of nagenoeg gratis zijn. Meldt men zich tegen het einde van de proefperiode af en wacht dan af, dan meldt zich de aanbieder in veel gevallen na enige tijd via e-mail met interessante kortingen. En van Zalando is bijvoorbeeld bekend, dat men er na verloop van tijd waardebonnen ontvangt als men een eerste aankoop niet laat volgen door volgende aankopen.

Anticyclisch kopen

Wie in het voorjaar de kerstattributen koopt of in de winter een cabriolet bestelt, kan veel geld besparen. Economen spreken dan van anticyclisch kopen. Je koopt dan als de meeste anderen dat niet doen. Daalt de vraag, dan dalen ook de prijzen. Bovendien willen handelaren hun winkels en magazijnen ontdoen van seizoensgebonden producten. Als je dus toch al van plan was om een fiets te kopen, dan is het najaar een goed moment.

Gratis monsters voor de handbagage

Tegenwoordig gaan we niet alleen vaker op reis, maar we reizen ook steeds korter. Terwijl we vroeger standaard met bagage incheckten, wordt steeds vaker volstaan met enkel handbagage. En dan kunnen proefmonsters van cosmetische producten een uitkomst zijn. Per slot van rekening staan de voorschriften voor handbagage niet meer dan 100 ml per verpakking toe, en niet meer dan 1 liter in totaal. Nu zijn er tal van aanbieders van cosmetische producten waar men proefmonsters voor persoonlijke verzorging, hygiëne en cosmetica gratis kan bestellen. De probeerverpakkingen zijn gemakkelijk te bestellen op het internet. Meestal moet je gewoon je contactgegevens invoeren en krijgt dan de monsters toegestuurd. Bij sommige aanbieders kan men een tegoedbon printen, die kan worden ingewisseld bij geselecteerde winkels. Aangezien vliegreizen een stuk goedkoper zijn zonder ingecheckte bagage, kan je dubbel besparen.

Inventief zijn: wie niet rijk is, moet slim zijn

Hoe je voor 10 euro zowel een pizza als een taxirit krijgt, werd door marketingexpert Jon Christoph Berndt op zijn website beschreven. Hij kwam ooit 's nachts aan op een station, had honger en moest nog naar zijn hotel. Bij een pizza-zaak op het station bestelde hij een Pizza Hawaii en gaf als afleveradres zijn hotel op. In de auto van de pizzakoerier reed hij vervolgens naar zijn onderkomen. De moraal van dit verhaal? Wie zo meesterlijk gebruik maakt van methodes om geld te besparen, heeft geen slimme besparingstips meer nodig.
Gerelateerde artikelen
Besparen kan geld kostenWij Nederlanders zijn zuinig en willen graag besparen en korting krijgen op producten en diensten. Vooral als dingen gra…
Goedkoper boodschappen doenMet veel haast boodschappen doen kost u meer geld. Door goed te kijken en vergelijken kunt u eenvoudig €10 besparen op b…
Besparen op een vliegvakantie naar de zonBesparen op een vliegvakantie naar de zonEen vliegvakantie naar de zon kost u eenvoudig een paar honderd euro per persoon voor een weekje vakantie. Door een aant…
Besparen op uw maandlastenBesparen op uw maandlastenU kunt op veel verschillende manieren geld besparen. De meest effectieve manier is om de maandlasten te drukken.
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Geld besparen door het slimmer uit te geven"

Infoteur: Serkozy
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!