InfoNu.nl > Financieel > Geld > Wonen in het buitenland en uitkering in 2014: AOW, WW, etc

Wonen in het buitenland en uitkering in 2014: AOW, WW, etc

Wonen in het buitenland en uitkering in 2014: AOW, WW, etc Wanneer je in 2014 gaat emigreren of reeds in het buitenland woonachtig bent terwijl je ook een uitkering ontvangt zoals AOW, WAO, Anw of Kinderbijslag, dan zijn er een aantal zaken waar je rekening mee moet houden want het is natuurlijk belangrijk om te weten of je niet gekort wordt op je uitkering omdat je in een ander land woont. Eventuele gevolgen van een emigratie kunnen zijn dat je uitkering gestopt of aangepast wordt. Ook is het mogelijk dat deze tijdelijk doorloopt. Lees er hier meer over.

De Wet Beperking Export Uitkeringen (BEU)

Woon of werk je in Nederland dan ben je verzekerd door de sociale verzekeringen die ervoor zorgen dat je AOW opbouwt en in aanmerking komt voor andere toeslagen of uitkeringen zoals een Nabestaandenuitkering of Kinderbijslag. Emigreer je naar het buitenland en ben je tevens niet meer werkzaam in Nederland - omdat je in het buitenland gaat werken of omdat je met pensioen bent dan wel arbeidsongeschikt bent - dan ben je daarmee niet langer verzekerd voor de diverse sociale verzekeringen en dit kan gevolgen hebben voor je recht op het ontvangen van bepaalde uitkeringen.

Wanneer je in het buitenland gaat wonen, heb je dan nog recht op een volledige uitkering? Het antwoord op deze vraag is afhankelijk van een aantal factoren. Zo is het belangrijk om te weten of er een beperking van toepassing is verschilt op het land waarnaar je emigreert. Deze beperkingen kunnen volgens de Wet Beperking Export Uitkeringen (BEU) betrekking hebben op een aantal uitkeringen, te weten:
  • Algemene nabestaandenwet (Anw)
  • Algemene Ouderdomswet (AOW)
  • Ziektewet (ZW)
  • Wet Werk en inkomen naar arbeidsvermogen (WIA)
  • Wet op de arbeidsongeschiktheidsverzekering (WAO)
  • Wet arbeidsongeschiktheidsverzekering zelfstandigen (WAZ)
  • Algemene Kinderbijslagwet (AKW)

Ontvang je een Anw, AOW, ZW, WIA, WAO, WAZ of AKW uitkering of toeslag en ga je verhuizen naar het buitenland of heb je dit inmiddels al gedaan, dan zal worden getoetst of je aan de daarvoor geldende voorwaarden voldoet. Je moet in dat geval aan één van de volgende eisen voldoen:
  • Je woont/gaat wonen binnen de Europese Unie (EU) en of de Europese Economische Gemeenschap (EEG-landen: Noorwegen, Zwitserland, Liechtenstein of IJsland);
  • Je woont/gaat wonen in het Caribische deel van het Koninkrijk der Nederlanden;
  • Je werkt/gaat werken buiten de genoemde regio's in het algemeen belang zoals in het ontwikkelingswerk of in een diplomatieke functie;
  • Je woont/gaat werken in een land waarmee Nederland een speciaal verdrag heeft waarin afwijkende afspraken zijn gemaakt.

Voldoe je niet aan een van deze eisen - omdat je bijvoorbeeld in Suriname of Marokko gaat wonen - dan heeft dit tot gevolg dat je uitkering na drie maanden onherroepelijk stopgezet wordt. Ontvang je een ander soort uitkering zoals Wajong of een uitkering voortvloeiende uit de Toeslagenwet of Wet Werk en Bijstand dan zijn hierop andere regels van toepassing maar meestal geldt dat ook deze uitkeringen niet-meeneembaar zijn naar een niet-verdragsland.

Speciale verdragen

Met de meeste landen bestaat een speciaal verdrag waardoor (een deel van de) uitkeringen daar gewoon geïnd kan worden. Er zijn echter ook landen waarmee geen verdrag bestaat zoals India, Azerbeidzjan, Singapore, Armenië, Peru, Colombia, Congo, Zambia en Oeganda. Voorbeelden van landen waarbij dergelijke verdragen wel bestaan zijn Australië, Nieuw-Zeeland, Argentinië, Ecuador, Israël, Jordanië, Thailand, de Filipijnen, Japan, Mali, Botswana en Kaapverdië.

Met ingang van 2014 zijn uitkeringen en toeslagen ook meeneembaar naar Kroatië omdat dit land inmiddels is toegetreden tot de Europese Unie.

Vrijwillig verzekeren

Wanneer je langere tijd in het buitenland gaat wonen dan kun je je overigens wel vrijwillig verzekeren voor de AOW en Anw waardoor je hierop aanspraak kunt blijven maken.

Uitkering en wonen in Marokko of Turkije

Veel mensen die in 2014 buiten Europa wonen krijgen te maken met de Wet Woonlandbeginsel. Deze wet regelt dat een aantal uitkeringen voor landen buiten de Europese Unie wordt gebaseerd op het kostenniveau van het land waar de ontvanger woont. Hieronder vallen ook de kinderbijslag, kindgebonden budget, Anw, WIA en WGA. Deze wet is ook van toepassing op mensen die zijn gaan wonen in laden als Turkije en Marokko. Doordat een rechter in augustus 2013 bepaalde dat dit in strijd is met internationale verdragen kan dit geheel onder druk komen te staan. Lees meer over het meenemen van uitkeringen naar Marokko of Turkije in het bijzonder in het artikel Uitkeringen en kinderbijslag en wonen in Marokko of Turkije.

De Remigratiewet

Op mensen die terug gaan naar het land van herkomst is de Remigratiewet van toepassing welke voorziet in twee uitkeringen: de basisvoorziening en de remigratie-uitkering. De basisvoorziening betreft een eenmalige uitkering voor de kosten van de emigratie waarmee over het algemeen de vervoerskosten, bagagevervoer en opslag van spullen betaald kunnen worden. De remigratie-uitkering betreft een maandelijkse tegemoetkoming in het levensonderhoud voor mensen van 45 jaar en ouder. Deze regelingen gelden ook voor mensen die als vluchteling in Nederland zijn gekomen.

Landen met bijzondere regelingen

Voor een aantal landen gelden als gevolg van verdragen bijzondere regels. Zo kun je een uitkering op basis van de Ziektewet vaak wel meenemen. Ook een Zwangerschaps- of Bevallingsuitkering is vaak meeneembaar naar het buitenland. De grootste landen waarvoor dit geldt zijn Canada en de Verenigde Staten. Daarnaast geldt dit ook voor Pakistan, Chili, Mali en Gambia.

Toeslagen zijn over het algemeen niet meeneembaar naar het buitenland. Als gevolg van een aantal bijzondere regelingen zijn er echter landen waarvoor een uitzondering geldt. Naast de bovengenoemde landen geldt dit voor Marokko, Tunesië, Bosnië en Herzegovina, Montenegro, Servië, Israël, Kaapverdische Eilanden, Brazilië, Nieuw-Zeeland en Zuid-Korea.

Uitkeringen en toeslagen worden dus niet stopgezet bij een emigratie, het is wel onverminderd zo dat als gevolg van de Wet Woonlandbeginsel het uitgekeerde bedrag lager kan worden omdat het wordt getoetst aan het kostenniveau van het land waar je woont.

Wet Mogelijkheid Koopkrachttegemoetkoming Oudere Belastingplichtigen (MKOB)

De MKOB zorgt er voor dat gepensioneerden een compensatie ontvangen voor koopkrachtvermindering ontstaan als gevolg van fiscale beleidsmaatregelen door de overheid. Het gaat in 2014 om een bedrag van € 25,16 euro per maand. Een van de eisen die de regering gesteld heeft is dat de ontvanger in Nederland moet wonen. Volgens de Europese Unie is dit in strijd met geldende internationale verdragen en de Nederlandse overheid is daardoor genoodzaakt deze regeling aan te passen. Het heeft er nu voor gekozen om de MKOB per 2015 af te schaffen en te vervangen door een ander soort toeslag. In 2014 blijft de MKOB echter voor iedereen bestaan. Meer informatie over dit onderwerp lees je in het artikel Bezuinigingen op de AOW vanaf 2015.

Lees verder

© 2013 - 2014 Dessal, gepubliceerd in Geld (Financieel) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Uitkeringen en kinderbijslag en wonen in Marokko of TurkijeUitkeringen en kinderbijslag en wonen in Marokko of TurkijeWie in Turkije of Marokko gaat wonen en op dit moment in Nederland een AOW, WW of Anw uitkering of kinderbijslag ontvang…
Emigreren: checklist sociale verzekeringen en KinderbijslagEmigreren: checklist sociale verzekeringen en KinderbijslagAls je gaat emigreren heeft dit consequenties voor je recht op sociale verzekeringen en kinderbijslag in Nederland. Het…
Zorgtoeslag 2014 buitenlandZorgtoeslag 2014 buitenlandWie in het buitenland woont, kan in 2013 en 2014 gewoon en legaal in aanmerking komen voor de zorgtoeslag. Hoeveel u aan…
Emigreren, wat moet je regelen?Steeds meer Nederlanders overwegen een emigratie naar het buitenland. Duitsland en België zijn al jarenlang populaire em…
Emigreren: Checklist BelastingEmigreren: Checklist BelastingAls je gaat emigreren is het belangrijk om je goed te verdiepen in wat je allemaal moet regelen met de Belastingdienst.…
Bronnen en referenties
  • www.svb.nl/int/nl/buiten_nl_wonen_werken.jsp
  • www.internetwerkt.nl

Reageer op het artikel "Wonen in het buitenland en uitkering in 2014: AOW, WW, etc"

Reacties

Ciska Polder, 30-07-2014 12:59 #8
Ik heb 20 jaar in Nederland gewerkt en ben sinds 18 jaar in Portugal woonachtig en heb altijd gewerkt. Door arbeidsongeschiktheid is er een invalidenpensioen aangevraagd, heb ik recht op een wao uitkering in Nederland over de jaren die ik daar gewerkt heb?
Bij voorbaat dank, Ciska

Vigelandzoon, 26-06-2014 09:21 #7
Goeden dag,

Ik wil naar Suriname verhuizen en zou graag mijn uitkeringen daar willen meenemen is dat mogelijk?
Ik Krijg een ww uitkering van uwv en een gedeelte van de siocialedienst.

J. B. Offenberg, 20-04-2014 03:23 #6
Mijn vraag is:
Ik woon reeds 18 jaar in de Antillen en ontvang een 100% WAO uitkering, wegens een ongeval bij mijn toenmalige werkgever.
Waarschijnlijk kan ik hier ook mijn AOW pensioen ontvangen---maaaar als ik met mijn 65e naar de Dom. Republiek wil
verhuizen? verlies ik dan mijn AOW?
Bij voorbaat dank Hans. Reactie infoteur, 20-04-2014
Hallo Hans,

In dat geval zul je moeten uitzoeken of Nederland een speciaal verdrag heeft met de Dominicaanse Republiek. Als dit niet het geval is zal je uitkering helaas na drie maanden worden stopgezet.

Met vriendelijke groet,
Dessal

Sophia, 02-04-2014 14:00 #5
Beste,

Over een maand wil ik in duitsland wonen. Ik zit sinds december in de ZW uitkering. Ik begreep dat ik mijn uitkering kan meenemen naar een EU land alleen dat ik geen recht heb op toeslag.
Hoe zit het met de afspraken bij de UVW die ik wel om de 4-6 weken?

Alvast bedankt.
Mvg, Sophia

Michael, 01-10-2013 03:54 #4
Hallo,

Kunt u mij aub vertellen of ik mijn WAO uitkering kan behouden bij emigratie naar India of Indonesië en, indien mogelijk, met welke eventuele kortingen ik te maken krijg? Of wellicht kunt u mij verwijzen naar een website of telefonisch bereikbare instantie?

Ik ben momenteel helaas niet in de gelegenheid om het internet af te zoeken naar het juiste antwoord (wellicht zijn bepaalde regels inmiddels ook al weer veranderd) noch om uit te zoeken welke instantie ik (anoniem) kan benaderen met m'n (vrij dringende) vraag vandaar dat ik het hier probeer.

Hartelijk dank! Reactie infoteur, 01-10-2013
Beste Michael,

Je kunt hierover het beste contact opnemen met de Sociale Verzekeringsbank. Via hun website kun je het telefoonnummer van een kantoor bij jou in de buurt opzoeken.

Met vriendelijk groet,
Dessal

Henk Jan, 05-04-2013 03:22 #3
@ Reactie infoteur, 03-04-2013

Goedendag,

Ik begrijp de punten ik ben met de algemene regeling niet mee eens want. De uitkering komt van het overheid. dat kleine 1000 euro is voor de overheid niet echt veel. En het overheid betaalt deze mensen uit. En het geld komt niet via belastingbetaler binnen zoals de meeste belastingbetaler het zegt. De overheid helpt gehandicapte mensen door middel van een uitkering maar gaan ze het land uit dan krijgen ze geen hulp meer. Waarom omdat ze dan in het buitenland gaan wonen. Ik vergelijk dit net als iemand die rivier moet oversteken. Tot aan de river heb je alle hulp, iedereen houd de omheen wikkelde touw stevig vast zodat je de overkant kunt bereiken en ben je op de helft dan laat men het touw los. Als je je dan verdrinkt of je drijft weg door de stroming dan zegt men ''Eigen schuld, had je maar niet moeten oversteken'' Ik vindt dit oneerlijk. Net alsof dit mensen als in het buitenland zijn ineens genezen van hun handicap? Heb ik gelijk of niet? En verder zegt u het heel mooi '' Zolang je kan werken je zelf kan zorgen heb je geen hulp nodig maar kan je dat niet dan krijg je hulp'' Dus met andere woorden hoort het andersom te zijn. Als men in het buitenland voor zich zelf kan zorgen en geld kan verdienen hebben ze geen uitkering nodig maar op het punt dat ze werkloos raken dan horen ze een uitkering te krijgen. Maar als men onherstelbaar gehandicapt is en beperkt is dan hoort die gene waar die gene ook is een uitkering te krijgen. Als is dit op de andere kant van de wereld. De overheid zal meer geld moeten investeren in de voorstel die ik geef en niet geld verspillen aan een rottende land zoals Griekenland. Mee eens of niet? Daarvoor ben ik het niet mee eens hoe de overheid zaken regelt en zeker op handicap gebied.

Henk Jan, 03-04-2013 13:59 #2
Goedendag,

Ik had een vraag: is het mogelijk om een Wajong Uitkering in Turkije te ontvangen? Ene site zegt van wel andere site zegt dat het wordt gestopt. Ik snap dit regeling niet. Mensen die gehandicapt zijn hebben recht op dit uitkering. Waarom wordt het dan gestopt als ze in het buitenland willen wonnen? En de uitzonderingen zijn ook vreemd, zo wordt. o.a gezegd als een wajonger werk heeft gevonden en werkt heeft die gene recht op Wajong uitkering. Dus met andere woorden op het punt dat die gene dan werkloos raakt dan kan die het schudden… Ik hoop dat iemand een logische verklaring voor dit heeft. Groetjes Henk. Reactie infoteur, 03-04-2013
Hallo Henk,
Je stelt twee kwesties aan de kaak. Om met de eerste te beginnen: wanneer je naar het buitenland verhuist dan stopt je Wajong-uitkering tenzij een van de geldende uitzonderingen van toepassing is, bijvoorbeeld dat je in het buitenland een medische behandeling nodig hebt of dat de reden van je verhuizing is dat je ouders moeten verhuizen en je van hen afhankelijk bent voor je verzorging.

De tweede kwestie is heel simpel. Iedereen in Nederland moet werken voor zijn geld. Wanneer je dit door een handicap niet kunt dan heb je in bepaalde gevallen recht op een Wajong uitkering. Kun je wel werken dan kun je dus voor jezelf zorgen en heb je de uitkering niet nodig. Daarom stopt de uitkering op het moment dat je volledig zelfvoorzienend wordt.

Groet,
Dessal

Carina, 22-03-2013 13:13 #1
Als ik in Panama wil gaan wonen, verlies ik dan mijn AOW? Ik ben 69 en alleenstaand.
Dank voor uw antwoord, C. Reactie infoteur, 22-03-2013
Hallo Carina,

Je kunt je AIW blijven ontvangen in Panama wanneer je werk verricht in het algemeen belang zoals ontwikkelingswerk of een diplomatieke functie of wanneer Panama een speciaal verdrag heeft met Nederland waardoor je AOW beschermd wordt. Of dit hier het geval is zou je even na moeten gaan, bijvoorbeeld via het Ministerie van Buitenlandse Zaken.

Groet,
Dessal

Infoteur: Dessal
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: WW-uitkering
Reacties: 8
Schrijf mee!