InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Tot wanneer zijn ouders aansprakelijk voor hun kinderen?

Tot wanneer zijn ouders aansprakelijk voor hun kinderen?

Een kind wordt volgens de wet op zijn 18e jaar volwassen. Dit houdt in dat uw kind alle handelingen kan verrichten zonder dat hiervoor uw toestemming nodig is. Bijvoorbeeld het kopen van een auto, trouwen of het afsluiten van een lening. Maar tot welke leeftijd bent u nou eigenlijk verantwoordelijk voor de daden van uw kind. Feitelijk valt het antwoord op deze vraag uiteen in twee delen namelijk
  • Tot wanneer bent u aansprakelijk voor de gevolgen van de daden (of het nalaten) van uw kind
  • Tot wanneer bent u onderhoudsplichtig voor uw kind

Tot welke leeftijd bent u aansprakelijk voor de gevolgen van de daden van uw kind?

Haalt uw kind een streek uit waardoor een ander wordt benadeeld, bijvoorbeeld een bal door de ruit van de buurman of uw kind fietst tegen een geparkeerd staande auto, dan is het afhankelijk van de leeftijd van uw kind of u hiervoor aansprakelijk bent.

  • Indien uw kind nog geen 14 jaar oud is dan bent u als ouder aansprakelijk voor de gevolgschade van deze daad.
  • Indien uw kind 14 of 15 is dan bent u als ouder in principe aansprakelijk tenzij u kunt bewijzen dat u als ouder de daad van het kind redelijkerwijs niet had kunnen beletten. Indien u dit laatste kunt bewijzen zal uw kind wel zelf aansprakelijk zijn voor de gevolgen van zijn daad
  • Voor kinderen ouder dan 16 geldt dat u als ouder niet meer aansprakelijk bent voor de daden van uw kind. Uw kind zelf is uiteraard wel aansprakelijk voor de gevolgen.

Overigens zullen de meeste schaden (mits niet opzettelijk of onder invloed van bedwelmende middelen) veroorzaakt door thuiswonende kinderen onder de dekking van uw aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren vallen. U kunt deze schade dan ook gewoon bij uw aansprakelijkheidsverzekeraar indienen welke zal nagaan of u of uw kind ook daadwerkelijk aansprakelijk zijn. Indien dit zo is zal uw aansprakelijkheidsverzekeraar de tegenpartij schadeloos stellen.

Meer informatie over de aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren leest u hier

Verplichting tot financiële bijstand voor levensonderhoud

Naast het feit dat u aansprakelijk kunt zijn voor de kosten van een onrechtmatige daad door uw kind heeft u echter ook altijd een verplichting tot financiële bijstand voor levensonderhoud van uw kind. Ouders moeten, of ze nu wel of niet gescheiden zijn, altijd voor hun kinderen de kosten van verzorging en opvoeding betalen totdat zij achttien jaar zijn.

Na de 18e verjaardag houdt deze financiële verplichting echter niet op. Voor kinderen van 18,19 en 20 jaar geldt een voortgezette onderhoudsplicht. Dit houdt in dat u als ouder moet bijdragen in de kosten van levensonderhoud en studie moet betalen voor zover hier nog niet in is voorzien (bijvoorbeeld studiefinanciering of een bijbaantje). over de kinderalimentatie, stelt de rechter vast hoeveel er per maand voor de kinderen moet worden betaald.
© 2008 - 2014 Dsvh13, gepubliceerd in Diversen (Financieel) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Aansprakelijkheid & wie betaalt schade veroorzaakt door kindAansprakelijkheid & wie betaalt schade veroorzaakt door kindHoe lang en tot wanneer zijn ouders aansprakelijk voor hun kind en kinderen. Wie is er aansprakelijk als het om een kind…
Zijn bestuurder van een BV ook persoonlijk aansprakelijk?Directeur/aandeelhouders van een besloten vennootschap lopen ondanks het feit dat ze gekozen hebben voor een besloten ve…
Rechtsvormen met rechtspersoonlijkheidRechtsvormen met rechtspersoonlijkheidAls u een bedrijf opricht, moet u een keuze maken uit een rechtsvorm. Er zijn rechtsvormen met en zonder rechtspersoonli…
Lenen – hoofdelijke aansprakelijkheid bij lening en schuldenLenen – hoofdelijke aansprakelijkheid bij lening en schuldenSamen met een andere geld lenen en samen borg staan voor een lening betekent ook dat u elk ook afzonderlijk hoofdelijk a…
WWB (bijstand) 2012 & WIJ 2012WWB (bijstand) 2012 & WIJ 2012In 2012 zal er een aantal veranderingen plaatsvinden met betrekking tot de WWB (bijstand) en WIJ. Zo wordt de WIJ in 201…

Reageer op het artikel "Tot wanneer zijn ouders aansprakelijk voor hun kinderen?"

Reacties

Kraaier, 07-04-2014 02:45 #58
Mijn zoon van 27 jaar heeft via de kantonrechter een bewindvoerder aangewezen. Is deze bewindvoerder voor alle financiële zaken verantwoordelijk?

M. Baloe, 18-12-2013 14:59 #57
Beste mensen,
Mijn zoon is 20 jaar, hij zegt dat ik financieel verantwoordelijk ben tot zijn 23e is dat zo?
Ouders zijn toch verantwoordelijk tot 21 jaar?

Dank u voor uw reactive.
M. uit W.

A., 27-11-2013 23:41 #56
Ik heb een vraag.
mijn ouders zijn gescheiden (vechtscheiding) en ik ben door mijn moeder het huis uitgezet en dus verplicht op me zelf moeten gaan wonen aangezien mijn vader geen huis had. ik ben 19 jaar en ga naar school ik doe een bbl opleiding en zit net op en minimum loon maar moet ook gewoon me huur betalen. nu heb ik mijn rekening van het school geld gekregen en kan dat zelf niet betalen. mijn vader heeft me boeken al betaalt en me kleding. kan ik aanspraak op mijn moeder doen?
Help…! ik wil en kan niet stoppen met me opleiding dan ben ik mee loon ook kwijt…

x.

Jannie, 17-10-2013 16:50 #55
Heb een zoon van 26 en kan niks meer betalen geen werk maar wel incassobrieven. laatst een deurwaarder aan de deur. als hij niet betaald komen ze met politie en een slotenmaker, maar het zijn toch onze spulletjes waar ze aan komen, mag dat zomaar?

Rene van der Weck, 26-09-2013 19:22 #54
Ik heb mijn zoon van 26 terug in huis genomen omdat hij door omstandigheden in de schulden is gekomen. Nu kwam er ineens een deurwaarder bij ons thuis die beslag heeft gelegd op mijn spullen? ik heb van verschillende zaken zelfs de aankoopbonnen maar dat maakt volgens de deurwaarder niets uit?

Marc, 11-08-2013 12:50 #53
@ R. Rompas.

Als het vergaarde geld op de rekening spaargeld/drinkgeld van jullie uit is kan je doen wat je wilt. Is een gunst/geste dat je doet naar je kind om te leren omgaan met geld.

Is het geld dat hij/zij voor gewerkt heeft onder gelijk welke omstandigheid ben je verplicht het geld te storten op zijn/haar rekening met het risico dat het op 1 dag weg is aan dwaze dingen.

Jammer genoeg.

A. Kesseler, 22-07-2013 23:35 #52
Ik heb bijna 20 jaar voor mijn kleinzoon gezorgd, ook voor zijn 2 zussen. Nu is het zo dat mijn kleinzoon werkeloos is en liever op de playstation zit en de halve dag in zijn bed ligt. Hij heeft sollicitatie plicht maar zorgt er voor dat hij er zeer onsmakelijk en onverzorgd bij loopt zodat hij nergens wordt aangenomen. Mijn man en ik zijn ten einde raad want hij zegt dat het UWV beweert dat wij verplicht zijn om hem te onderhouden. Ik vind dit te gek voor woorden. Hij manipuleert en terroriseert ons en heeft gedreigd mij van de trap te gooien. Mijn man en ik willen dan ook dat hij vertrekt en hij vertelt dan weer dat wij dan strafbaar zijn. Ook kan hij zijn rekeningen niet meer betalen, dus… u raad het als ook dat moeten wij volgens hem betalen, is dat zo?

Liebeth, 27-05-2013 21:52 #51
Mijn broer is 57 jaar, alcoholverslaafde en roker, herstellende van keelkanker. Hij heeft geen inkomsten meer, was zijn leven lang zelfstandige en heeft al zijn kapitaal opgesoepeert, zit momenteel in een opvangcentrum tot zijn chemo is afgelopen. Zijn herstel verloopt goed en heel binnenkort loopt de sessie ten einde. Hij heeft geen onderkomen en het ocmw zoekt voor hem onderdak. In hoeverre is mijn moeder een bejaarde vrouw van 85, (mijn demente vader zit in een home), zijn zoon (waar hij nauwelijks naar heeft omgekeken kreeg een brief van de rechtbank i.v.m. een beslissing over voorlopig bewind) en ikzelf als zuster verantwoordelijk om hem financieel te steunen in zijn levensonderhoud? Hij heeft ook nog een minderjarige dochter.

R. Rompas, 15-04-2013 14:27 #50
Geachte heren, dame's.
het volgende, de spaarrekening van mijn 15 jarige zoon, wordt in juni dit jaar uitgekeerd. Aangezien hij nogal gek op geld is, vragen wij u, is het verplicht dat het bedrag(nogal hoog) op zijn rekenig gestort moet worden, of moeten wij dat als gescheiden ouders gaan beheren tot een bepaalde leeftijd? Hopende u voldoende geinformeerd te hebben.
R.R. uit B.

Hgrispen, 11-04-2013 23:12 #49
Mijn zoon is 23 jaar oud. Hij is financieel niet erg verstandig bezig, vind ik, hij vindt van wel. Kan een incasso bureau beslag leggen op mijn spullen als hij ergens een schuld heeft. Ik kan niet van al mijn spullen een eigendomsakte te voorschijn toveren. Mijn zoon is nog thuiswonend.

Diana, 19-03-2013 16:06 #48
Mijn dochter van bijna 18 jaar (juni) woont en staat ingeschreven, zonder mijn medeweten, bij haar vriend en zijn ouders. In hoeverre en tot wanneer bij ik verplicht haar financieel te onderhouden? Ze krijgt als ze 18 is een Wajong uitkering en haar alimentatie. En ben ik verantwoordelijk voor schulden die ze maakt?

A. de Munk, 25-02-2013 21:25 #47
Mijn zoon is 20, te lui dat hij werk zoekt, is in november zonder werk gekomen, zoekt geen werk, ligt liever op zijn bed, speelt liever playstation. Uitkering over. Als hij rekeningen krijgt, van ziektekosten, telefoon.ed ed, moet ik dat betalen, of moet hij daarvoor boeten?

Marianne, 21-02-2013 14:11 #46
@ Mandy.
Je bent nog minderjarig en dat betekent dat je nog niet in staat bent om de gevolgen van alle beslissingen die je neemt te overzien. Daarvoor heb je je ouders. Natuurlijk is het niet leuk als je niet kunt doen wat je wilt, maar je mag er vanuit gaan, in een normale situatie, dat je ouders van je houden en vanuit hun liefde voor jou, beslissingen nemen, al zul je deze beslissingen zelf niet altijd als fijn ervaren. Waarschijnlijk maken ze zich grote zorgen over jou en je vriend, bijvoorbeeld omdat je zwanger kunt raken en daardoor moeite zult hebben om je school af te maken. Vraag ze eens naar de redenen voor hun beslissingen die over jou gaan en ga dan niet direct tegen ze in het verweer, maar denk eens na wat jij zou doen als je in hun schoenen stond. Door op een redelijke manier met je ouders in gesprek te gaan, heb je de meeste kans dat je samen een oplossing vindt.

Mandy, 11-02-2013 16:20 #45
Ik ben een meisje van 15 en ik heb een heel groot probleem. Ik heb een slechte verstandhouding met mijn ouders, en heb een hele leuke vriend! Hij is 19 jaar, maar woont begeleid en daar mag ik eigenlijk niet door de week slapen. Hij heeft eigenlijk geen geld om ook mij mee te kunnen laten eten, dus gaan we maar vaak naar zijn ouders, nu zou ik heel graag met hem blijven wonen want daar komt het toch op neer. Maar mijn ouders geven mij geen geld voor wat dan ook! Nu was ik al bij jeugdzorg en ben doorverwezen dus weer zonder een goed alternatief en geld om te kunnen eten! Maar zo langzaam aan wordt mijn schoonvader kots misselijk van al die instanties op weg naar niets en heel vaak honger.
Waar heb ik recht op?
en hoe kan ik er voor zorgen dat ik vandaag nog kan eten?
en mijn rechten krijg?

Johan, 11-01-2013 00:52 #44
@Rvhoove u heeft tot haar 18e wettelijk gezag. Dat betekent dat als u geen toestemming heeft gegeven om bij anderen te zijn, die mensen haar dus niet mogen houden en u kunt haar dus samen met de politie terughalen en eventueel met behulp van de politie een jeugdinterventieteam inschakelen, zodat zij naar een instelling kan.

L. F. Konings-Stolk, 04-01-2013 13:51 #43
Mijn zoon, 27 jaar, weigert te werken of school, woont bij vriendin (criminele circuit)
ben ik verplicht zijn ziektekostenverzekering+eigen risico en zijn WA verz. te betalen?
Hij weigert zich uit te schrijven van mijn huisadres en wil de huissleutel niet terug geven. Is bekende van politie, die komt dan bij mij inval doen. Ik ga hier aan kapot maaar kan geen soc.hulp krijgen, wat kan ik, mag ik doen? HELP ME - wil hem uit huis!

Rvhoove, 19-12-2012 10:40 #42
We hebben een dochter van 14 jaar, die vanaf haar jonge leeftijd altijd bij anderen op haar ouders schelt, en altijd in de belangstelling wil staan en altijd medelijden wil hebben. En bovendien een heel grote ordinaire mond heeft, en op iedereen gemeen schelt. Nu is ze met voorbedachte rade weggelopen en bij andere mensen gaan wonen, Ze maakt ons vreselijk zwart op school, en zegt dat ze doodsbang voor ons is en niet met ons wil praten en nooit terug wil. Ze liegt van alles bij elkaar over ons. Ze is nu een maand 3 weken weg en wil nooit meer terug. Door haar gelieg worden wij aangekeken als slechte ouders, en hier zijn we heel boos om. Elker en Jeugd en Gezin zijn ingeschakeld. En door haar gelieg is men op school bang voor haar veiligheid. Notabene de school weet niet hoe wij leven noch wonen. Maar door haar gemene gelieg hebben we eerst liever ook niet dat ze direct terugkomt, omdat ze toch doorgaat met haar vreselijke natuur. Want met haar valt niet te praten. Kan je als ouders niets meer doen? Graag een advies

Hoogland, 15-10-2012 09:35 #41
Geachte hr mevr
Wat raar dat je als ouder toch nog verplicht bent voor levensonderhoud tot 21 jaar van het kind die nog thuis woont, want ik ben helaas 100 procent afgekeurd voor werk. Maar zit in de bijstand. Toen mijn zoon 18 was geworden is mijn bijstand van 1ouderuitkering naar alleenstaande uitkering gegaan. Hoe kan ik dan voor levensonderhoud voorzien voor mijn zoon? Hij heeft geen werk, hij heeft vele sollicitaties gedaan. Hij woont dus thuis geen geld en eigenlijk kan ik hem niet onderhouden. We zitten dus ver onder het minimum. Nu komt het incasso bij hem en nu?

Neeltje Wolbers, 21-08-2012 09:18 #40
Onze zoon bijna 21 woont bij ons in Duitsland, maar wil als hij straks 21 is terug naar Nederland. Hij heeft geen onderdak, werk of geld hier in Duitsland, zeg men dat wij als ouders verantwoordelijk zijn, en blijven tot minimaal 23. Wij hebben nu te maken met de Duitse wetgeving.

Conchita, 06-08-2012 20:51 #39
Ik heb twee dochters, 1 van 19 met stufi en stage, 1 van bijna 21 met stufi en werk. Ik woon zelf bij mijn vriend vanwege de ruimte en ben nu twee weken zonder werk na elf jaar. Mijn baas ging failliet en nu loop ik achter met heel veel rekeningen, stukje bij beetje loop ik in, maar niet genoeg zonder baan.
Ik ben vandaag bijze geweest om het probleem voor te leggen, maar meer dan hun eigen bodschappen willen ze niet betalen. Ik betaal zels hun ziektekosten, en het zou al erg helpen als we de kosten delen. Toen ik dit vroeg, kreeg ik teruggespeeld dat ik alleen verantwoordelijk ben voor ze, en dat ik dan maar moest beginnen met uitzendwerk of een krantenwijk.
Ik vind dit absurd, ik kan niet betalen voor iets dat ik niet krijg, en waarom zou ik meer dan 1200 per maand gaan betalen terwijl zij gratis leven (ze halen alleen hun eigen boodschappen)
Ik heb gelezen dat ik als moeder onderhoudsplichtig ben, maar houdt dit dan in dat ik ze niet eens kanadwingen hun eigen telefoon/ziektekosten te betalen?
Mijn vriend kan mij ook niet helpen, heeft net genoeg om ons te voorzien, ik vind dat de dames best op eigen ifnanciele benen mogen staan, kan dit wettelijk gezien ook?

Sfvo, 27-07-2012 14:04 #38
Onze zoon van ruim 19 jaar heeft besloten om bij ons weg te gaan, hij huist met een meisje van veertien jaar en haar ouder op een camping. De ouder van dit meisje hebben niets dan schulden, men gebruikt veelvuldig alcohol en soft drugs. Onze zoon woont hier nu, nadat hij bij zijn werkgever voor 700 euro sigaretten en 1400 euro geld gestolen heeft. Nu eist hij van mij, dat ik heb geld geef om kostgeld bij die familie te kunnen betalen. Ik heb hem verteld, dat hij eten en drinken kan krijgen en verder niets. Doe ik hier goed aan. Hij werkt voor de opa van dit meisje als stratenmaker en heeft dus een eigen inkomen, Overigens heeft zijn voormalige werkgever aangifte gedaan van diefstal en fraude, deze zaak loopt nog.

A., 06-07-2012 09:06 #37
Onze dochter heeft via internet een jongen leren kennen. Na 3 maanden gaat ze onder het mom dat ze met de klas 5 dagen erop uit zijn, na die jongen toe, duiken het bed in, en verteld doodleuk dat ze gaat samenwonen. Wij wonen in het zuiden en zij is ondertussen vertrokken naar Hellevoetssluis. Ze heeft haar oude school de rug toegekeerd, samen met haar vrienden en familie. Iedere keer als we vroegen waarom zij vertrok, kwam er N U L uit.
En als ze niet met die jonge chatte twijfelde ze. Dat zij ze ook. De afgelopen maanden tot aan het vertrek waren een ware HEL. Zij wilde NIET met ons of wie dan ook praten. Ook haar mentor heeft dit geprobeerd, maar ze hing op een gegeven ogenblik gewoon de tel. op als deze belde. Wij kennen die jonge helemaal niet. Maar op al onze mails reageerde hij totaal niet. En tenslotte kregen we opeens te horen dat die jongen van 24 een ambulante begeleidster heeft. Waarom? Is ook niet bekend. Wij hebben tegen onze dochter gezegd, dat we graag willen dat ze hier in het zuiden de school HAVO 5 hier afmaakt, op onze kosten, en dat ze het over een jaartje eens moest bekijken. Maar nee dus. Mijn vraag is, kunnen wij haar DWINGEN om naar huis toe te komen? Want als wij verplichtingen hebben t.a.v. onze dochter heeft zij ook verplichtingen t.o.v. ons neem ik aan? B.v. wij betalen alles, en zij komt weer thuis wonen. Blijft ze weg, betalen wij niets. Wij maken ons werkelijk grote zorgen om de veiligheid van onze dochter(hartpatiënte). Zéker na een kort berichtje van die jongen dat ze beiden GEEN contact met ons willen hebben.
We begrijpen er totaal niets van.

Vriendelijke groeten

Yvonne Deijnum, 14-06-2012 16:02 #36
Wij zitten in de wsnp en volgens de bewindvoerder zijn we niet verantwoordelijk voor onze 18 jarige dochter en is zij financieel onafhankelijk. Onze dochter woont nog bij ons en studeert, heeft studiefinanciering en doordat ze ook stage loopt, maar een klein baantje. Zelf kan ze niet veel betalen, dus wij moeten echt wel bijstaan met studie etc. Het lijkt me dat ze ook moet eten, maar volgens de bewindvoering is ze financieel onafhankelijk en worden wij gekort op de inkomsten. In augustus wordt onze zoon ook 18 jaar. Ik vraag me echt af of ik ergens recht op heb.

Ivon, 02-06-2012 19:31 #35
Mijn twins (jongens) worden in juni 21 maar merk dat ze zich in de schulden hebben gewerkt door hun ziektekostenverzekering niet te betalen. Krijg ook al brienven van CVZ (incasso) binnen waarin ze denk ik al wanbetaler gemeld staan. Als er een deurwaarder aan de deur komt, kunnen ze dan beslag leggen op mijn spullen. Heb nog een dochtertje van 10 en heb minimum inkomen. We staan ook onder psychische behandeling omdat ze me terroriseren en ze nu denk ik toch het huis uit moeten en leren zelfstandig te worden maar die incasso brieven beangstigen me toch. Kan niet wachten totdat ze 21 zijn.

Jolanda, 09-03-2012 15:55 #34
Mijn dochter word op 14 mei 20 jaar ze is het huis uitgegaan en bij een vriendin gaan wonen ze maakt haar studie niet af en gaat niet naar haar stage, ze heeft ook haar adres laten veranderen bij de gemeente, dat ze niet meer thuis woond mijn vraag was of ik nog aanspakelijk ben voor als ze nu schulden maakt en ik denk dat ze de studiefinanciering moet terug betalen kunnen ze mij daar voor aanspreken of zijn dit nu haar problemen?

Rie, 20-02-2012 15:13 #33
Mijn man heeft een dochter die in mei 18 jr.wordt. Ze zit op een school in Deurne. Woont ook intern. Nu heeft ze altijd bij haar oma gewoond. Nu kregen wij van jeugdzorg een brief om contact. we hebben heel lang geprobeerd contact met haar te nemen, maar oma en moeder heeft nooit gereageerd zelf de jeugdzorg niet. Nu wel, omdat ze op school zit intern woond, en ouder bijdrage zou willen, de studiefinanciering moet geregeld worden. En nu pas kunnen ze contact met ons opnemen, belachelijk gewoon als het om geld gaat.
In elk geval mijn man peins er niet over. Nog wel zit de dochter op een dure opleiding voor paarden in Deurne. De jeugdzorg probeer dit te regelen, maar zegt er bij dat De dochter binnenkort 18 jaar is en in maart zal de OTS niet verlengd worden. Dit is heel handig bekeken van Oma, want oma wil dat de OTS doorgaat. Mijn man hebben ze van het begin af aan buiten beschouwen gelaten in alles. Zijn dochter heeft een eigen paard, en oma heeft de school in Deurne gekozen. Zonder met mijn man te overleggen, NU zou er geen OTS verlengd worden, en in elk geval dit zag oma niet zitten, en mijn man moet dan nu bijdrage verlenen. Mijn man heeft altijd de kinderallimentatie betaald, het stopt dan in mei, ze wordt dan 18 jaar. De kinderbijslag heeft de moeder altijd ontvangen, ook de kinderallimentatie.
Mijn vraag, ik neem aan dat mijn man niet verplicht is. Dochterlief kan in haar vrije tijd werken om de studie te betalen, verder een basisbeurs voor uitwonen, en aanvullend.
Heb ik hierin gelijk? Of zijn de wetten nu al veranderd? Ik werk zelf ook, het is toch niet zo dat mijn salaris ook word meegenomen, om deze dochter te onderhouden?
Graag zsm Uw antwoord. De brief is binnen, mijn man weigert te antwoorden of contact op te nemen met de jeugdzorg. Wat nu, Ook ik weiger ouder bijdrage te leveren. Ik heb ook voor mijn studie moeten werken. En daar is niks mis mee.

A. de Vries, 07-02-2012 12:02 #32
Onze dochter wordt straks 18 jr en wil t huis uit bij n vriendin in wonen ze krijgt dan studiefinanciering met n aanvullende bedrag zijn wij dan nog verplicht ook maar iets voor haar te betalen een verzekering of wat dan ook of moet ze dan zelf alles betalen?

M. I. Buurmans, 21-12-2011 07:37 #31
Mijn ex vriend heeft een schuld bij wehkamp en neckermann op zijn naam staan maar wel op mijn addres. we hadden toen een relatie en die schulden zijn toen ontstaan tijdens onze relatie.ik heb nergens voor getekend, en hij heeft nooit officieel bij mij gewoond of ingeschreven gestaan, toen we uit elkaar gingen bleef de schuld op mijn addres staan. toen gaf hij nog elke maand geld zodat ik het kon betalen, maar dat hield op en ik dacht dat ik verantwoordelijk was voor zijn schulden, en heb toen via maatschappelijk werk gevraagd of ze een betalingregeling voor mij konden regelen, toen ze hier mee bezig was is mijn ex vriend dodelijk verongelukt, heb dit toen doorgegeven aan de maatschappelijk werk, maar zij heeft hier geen gehoor aan gegeven maar een fout gemaakt om de schuld van wehkamp over te zetten op mijn naam en neckermann kon ik met €20 pm renteloos aflossen. dat deed ik dus maar. kreeg in de drieeneenhalf jaar dat ik aan het aflossen was aan neckermann geen overzichten meer van de schulden wel van wehkamp die door de maatschappelijk werk was overgezet op mijn naam. ben nu sinds juni gestopt met betalen aan neckermann omdat het bankrekening nummer niet meer klopt en ik het geld darrdoor niet meer kan overmaken. nu 5 mnd later krijg ik een brief binnen van een incasso buro van neckermann of ik even het gehele bedrag voor 15 dec wil betalen zonder aftrek van het bedrag wat ik al had betaald in al de jaren. maar ik vind dat ik niet verantwoordelijk ben voor die schulden en heb geen zin meer om hier voor op te draaien. Ben ik hiervoor verantwoordelijk en hoe kan ik onder wehkamp uit ookal heeft die maatschappelijk werk dit overgezet op mijn naam, en kan iemand anders dat ook zomaar doen. hoop op een antwoord.

N. den Haag, 10-12-2011 16:13 #30
Onze dochter van 19 verblijft sinds oktober 2010 in een begeleid zelfstandig wonen woning.Al anderhalf jaar volgt ze geen schoolopleiding en werkt ze niet.De aanvraag voor een uitkering schijnt nu te lopen, contact hebben wij niet met haar, maar de stichting waar zij verblijft stuurt ons rek mbt de huur.Onze dochter heeft gewoon geen zin te werken.Wij willen niet voor onze verantwoordelijkheid weglopen, maar kan dit allemaal?Gaarne uw advies

Peter van Reenen, 12-10-2011 17:33 #29
Geachte behandelaar,
In hoeverre zijn ouders verantwoordelijk voor hun kind, ouder dan 18 jaar, als dat kind schulden maakt door bijvoorbeeld hoge mobiele telefoonrekeningen, boetes voor rijden zonder rijbewijs of zonder helm achterop een scooter enzovoort.
Als ze bij de ouders aan de deur komen om de schulden te innen, moeten de ouders dan betalen? Kan de deurwaarder dan aan de spullen van de ouders komen en zo ja, hoe kan je dat voorkomen?

Marlinda, 11-09-2011 21:28 #28
Wij hebben een dochter van bijna 20 jaar. Zij woont al bijna 5 jaar niet meer thuis. Eerst OTS, daarna diverse keren in en jeugdopvang verbleven. Heeft afgelopen 12 maanden begeleid gewoond en heeft nu een eigen woning. Zij is 7 maanden zwanger. (wordt straks alleenstaande ouder). Toen ze begeleid woonde had zij een WIJ uitkering. Nu is zij in een andere gemeente gaan wonen. Kan deze gemeente ons verplichten onze dochter die straks zelf moeder is toch financieel te onderhouden.?

Nelly, 07-08-2011 13:46 #27
Ben weduwe met anw uitkering. Jongste kind door jeugdzorg uithuis geplaatst, maar nog nergens anders ingeschreven. Ook nog niet door jeugdzorg aangemeld bij het lbio. Ben voor dit kind dus helemaal financieel verantwoordelijk. Nu is zowel de anw uitkering als kinderbijslag per direct gestopt.

A. Visser, 07-08-2011 12:42 #26
Mijn dochter van 20 heeft buiten mij om meegetekend met een hypotheek. Ze gaan uit elkaar en blijven met een restschuld zitten volgens mij ben ik daar niet aansprakelijk voor of vergis ik mij.

Carin, 30-07-2011 13:14 #25
Ik ben een gescheiden moeder van 2 kinderen, mijn oudste zoon van 18 is verschrikkelijk dominant en agressief. Hij scheld mij voortdurend uit, gaat weg wanneer hij er zin in heeft, komt thuis wanneer hij er zin in heeft. Wanneer ik dan al verschillende keren een sms heb gestuurd voor de vraag of hij al dan niet blijft eten krijg ik er geen reactie op, waar hij dan op het uur van etenstijd doodleuk binnenkomt met zijn vriendin met de vraag of zij ook kan blijven eten. Hij doet net of hij in een hotel woont. Iedereen moet springen ook zijn zus van 14 wordt verschrikkelijk gedomineeerd. Het is geen leven meer zo, wat kan ik doen? Kan ik mijn zoon ergens laten plaatsen of het huis verbieden? Ik ben echt radeloos.

Jeanne, 28-06-2011 17:03 #24
Onze zoon van 23 jaar wil binnenkort een eigen winkel opstarten. De huur is 20.000 euro op jaarbasis. contractduur 2 jaar. Wij willen 10.000 euro via de tante aghaat regeling erin stoppen maar wanneer hij geen inkomsten heeft en failliet gaat binnen die twee jaar, wie draait dan op voor de resterende huur. Onze zoon heeft verder geen eigen geld.

Katie, 23-06-2011 23:02 #23
Ik heb een vraagje. Ik ben een alleenstaande moeder. Mijn dochter van 19 studeert WO. Zij heeft een basisbeurs en heeft zelf een bijbaantje. Zijn er voor mij nog verplichtingen om geld te geven voor haar studie?Ze heeft gratis kost en inwoning bij mij. betaald geen kostgeld dus. Ze wil naar de rechter om haar gelijk te halen en zegt dat die kosten ook voor mij zijn omdat ze nog geen 21 jaar is. Om deze kosten te voorkomen wil ik graag weten wat mijn rechten en plichten zijn. Ik zie uw reactie graag te gemoet. Alvast bedankt.

Claudine, 27-04-2011 16:43 #22
Onze dochter verbleef een aantal jaren in een pleeggezin maar heeft op haar 18e verjaardag tegen onze wil in besloten bij de ouders van haar vriendje in te trekken. Zij zal haar school in juni afronden en dan werk gaan zoeken. Wij vragen ons af in hoeverre wij nog financieel verantwoordelijk zijn tot haar 21e? Wat valt er precies onder levenshonderhoud? Want wat gebeurt er als wij weigeren haar wa-verzekering en ziektekostenverzekering te betalen omdat wij vinden dat ze dat zelf moet doen? En daarnaast heeft zij nog extra kosten voor de ortodontist, nog zeker 15 maanden een beugel ad 60 euro per maand… moeten wij dit betalen?
Alvast bedankt voor antwoord.
Groetjes,

Chris, 07-04-2011 12:26 #21
Onze dochter gaat binnenkort als ze 18 wordt samenwonen met een man die 10 jaar ouder is en een baan heeft. Ze gaat ook studeren op een HBO. Als ouders hebben we duidelijk gemaakt dat we hier momenteel niet achter kunnen staan. Aangezien er meerdere opties zijn om te kunnen studeren en ook dat ze gewoon van huis uit kan studeren. Vanuit studiefinanciering heeft ze recht op een uitwonende basisbeurs van € 288 per mnd. Die gezien wordt als een schuld mits ze de studie niet haalt. Zij is daarzelf verantwoordelijk voor. Wat betreft levensonderhoud en ziektekostenverzekering etc. zijn wij van mening dat haar vriend die een inkomen heeft voor haar gaat zorgen!? Is dit ook zo? Is het anders verstandig dat ze samen een samenlevingscontract opstellen?

Jutta, 20-03-2011 09:45 #20
Mijn kind ging met 19 op haar eigen wonen nu is zij 25 en is uit haar huis gezet. Heeft veel schulden gemaakt. wij als ouders hebben gezegt je kan bij ons weer komen wonen, maar je probleemen moet je zelf oplossen. Hoever zijn wij verantwoordelijk voor haar probleem. Kunnen deurwaarde onze spullen weghalen. Wat wij ouders willen doen is, dat zij haar leven weer in orde krijgt, en niet dat de ouders voor moeten opdraaien. Reactie infoteur, 20-03-2011
In principe bent u niet meer aansprakelijk voor de schulden die uw kind heeft gemaakt, u bent zelfs niet meer verantwoordelijk voor haar levensonderhoud.

In principe kan niemand dus iets van u eisen. In principe want als zij zich bij haar inschrijft zullen eventuele schuldeisers en deurwaarders zich ook richten tot uw adres. In dat geval is het handig als u kunt aantonen dat de spullen die u heeft ook daadwerkelijk van u zijn en wat de goederen van uw dochter zijn. Misschien is het dan ook verstandig dat uw dochter zich zo snel mogelijk aanmeldt voor schuldsanering zodat er een overeenkomst komt met schuldeisers en u niet te maken heeft met deze deurwaarders en hun soms onverkwikkelijke praktijken.

Monique, 02-02-2011 11:24 #19
Mijn dochter van18 vraagt bij de bank een crediet aan voor 1000 euro op haar studentenrekening.ik ben het hier niet mee eens, maar kan het niet tegenhouden, volgens de bank. Kan ik ergens verantwoordelijk worden gesteld als de schuld hiervan erg oploopt?Ik begrijp niet dat de bank haar zo eenvoudig dit crediet verstrekt. Reactie infoteur, 20-03-2011
Aangezien uw dochter 18 jaar is bent u alleen nog maar verantwoordelijk voor haar levensonderhoud. U kunt door de bank dus niet worden aangesproken voor dit krediet.

Monique, 29-01-2011 18:22 #18
Mijn nicht van 18 heeft een relatie net een volwassen man met baan. Daar gaat ze bij inwonen. Ouders zijn bereid haar hbo studie te betalen. In hoeverre moeten zij nog in haar levensonderhoud voorzien. Reactie infoteur, 30-01-2011
Dat zal onder andere afhankelijk zijn van de inkomsten die uw nicht zelf nog heeft en wat er zou moeten worden bijgedragen als zij niet was gaan samenwonen. Er kan niet zonder meer gezegd worden dat zij, omdat zij gaat samenwonen, voorzien moet worden in het levensonderhoud door haar partner.

In dit geval biedt wellicht de berekening van de studiefinanciering voor de ouderlijke bijdrage een uitkomst.

Pauli Schermer, 22-01-2011 09:29 #17
Mijn kleinzoon van 18 heeft waarschijnlijk samen met twee andere jongens een vuurwerkbom gemaakt (de verhalen van de 3 kloppen nog niet), en een aantal ruiten van een bedrijf opgeblazen. In hoeverre is mijn dochter (alleenstaande werkende moeder) verantwoordelijk voor de schade? Ten tijde dat dit gebeurde was zij aan het werk. Alle 3 de jongens hebben een verstandelijke handicap. Reactie infoteur, 30-01-2011
Gelet op de leeftijd van uw kleinzoon is hij zelf aansprakelijk voor het ontstaan van de schade. Dat hij een verstandelijke handicap heeft doet hier niet aan af. Uw dochter kan niet meer worden aangesproken.

Annet, 27-12-2010 10:26 #16
Mijn dochter van bijna 21 is vd week weggelopen en bij haar vriend en zijn ouders.ze heeft zich nog niet uitgeschreven bij ons maarzij heeft sinds 1 november rijlessenpakket getekend, toen woonde ze nog bij mij in huis.
mijn vraag is ben ik straks uit de eventuele voortvloeiende kosten/schuld verantwoordelijk, ben namelijk net uit de wsnp en ben geen zins van plan om weer dankzij haar in de shit te komen. Reactie infoteur, 30-01-2011
Als ouder bent u aansprakelijk voor de kosten van het levensonderhoud van uw kind. Rijlessen en door uw dochter aangegane verplichtingen vallen hier niet onder, u hoeft deze dan ook niet te voldoen.

Pijl D. A., 15-12-2010 13:05 #15
Onze zoon is 16 jaar (22 jan 2011 17 jaar) hij is van huis weggelopen en bij ouders van zijn vrienden in huis opgenomen. Hij is van school gestuurd doordat hij meer als 8 weken ongeoorloofd niet meer op school is geweest, nu moet hij van de leerplichtambtenaar een nieuwe cursus gaan volgen, daar wij al de studiekosten al hebben voldaan zijn wij nu ook verplicht om de nieuwe cursus en zijn reiskosten te betalen. Ook wil hij dat wij hem een maandelijks bedrag gaan betalen voor zijn levensonderhoud. mijn vraag is tot hoever lopen onze verplichtingen in ons geval. Reactie infoteur, 25-12-2010
U heeft een verplichting om voor de kosten van het levensonderhoud van uw zoon zorg te dragen totdat hij 21 is. U zult hier dus niet onderuit kunnen, wel kan er bekeken worden welk bedrag redelijk is. Wellicht kunt u ook contact opnemen met zijn oude opleiding en een deel van het betaalde cursusgeld terug krijgen.

Manoes, 02-12-2010 22:35 #14
Sinds half september woont de vriend (net 17) van mijn dochter(bijna 16) tijdelijk bij ons in huis, omdat zijn vader hem eruit gezet heeft. Ik krijg als vergoeding hiervoor de allementatie betaald die hij normalite aan zijn exvrouw moet betalen voor zijn zoon. Sinds november is hij ook bij de gemeente overgeschreven op ons adres, en staat hij op de wachtlijst bij jeugdzorg voor een izt. Hij heeft nog enkele bekeuringen lopen, waar de vader van vind, dat ik deze moet betalen, maar ik ben geen ouder, geen wettelijk vertegenwoordiger, alleen maar een tijdelijke verblijfplaats, omdat deze jongen anders op straat moet slapen. Hoe zit dat? wie moet deze boetes betalen, en ook zijn ziekenfonds en verzekeringen heeft zijn vader opgezegd, en vind dat ik deze maar moet gaan betalen? Reactie infoteur, 12-12-2010
In principe houden beide ouders dus vader en moeder de zorgplicht voor deze jongeman. Zij moeten dus zorgen dat hij kan voorzien in zijn levensonderhoud.

Helaas geeft u niet aan hoeveel de alimentatie is die u nu ontvangt dus ik kan ook niet toegeven of deze toereikend is om de verzekeringen en de boetes te betalen. Het lijkt mij wel verstandig om met beide ouders om tafel te gaan zitten en te kijken wat nu kan worden gezien als vergoeding voor uw kosten en dus als kostgeld en eventueel wat er dan nog over blijft en wie dit gaat betalen.

Annemie, 27-11-2010 23:49 #13
Ik lees vele malen in uw antwoord dat de ouders onderhoudsplichtig zijn tot het kind 21 jaar is. Zoonlief van 19 jaar is dakloos, wil niet thuis komen eten maar wil wel geld. Ben ik verplicht hem geld te geven omdat hij zegt dat hij brood gaat kopen. Zoonlief is dakloos, kiest hier, uit liefde voor borderline dakloos vriendinnetje, zelf voor. Eigenlijk kan ik zijn ziektekostenverzekering niet betalen maar zeker geen ziekenhuisrekening van een paar duizend euro als hij echt ziek wordt. Ben ik verplicht die verzekering en/of rekeningen te betalen? Wat betekent onderhoudsverplichting? Dank voor uw antwoord

Mark, 28-09-2010 21:04 #12
Onze zoon van 20 heeft door een ongelukkige samenloop van omstandigheden een brand veroorzaakt. Hij is daar zelf behoorlijk gewond bij geraakt. De schade kan wel oplopen tot € 100.000,- Het onderzoek loopt nog, echter komt de recherche ook niet echt verder over de werkelijke toedracht, onze zoon heeft een verklaring afgelegt dat het een ongeluk betrof echter geloofd men hem niet. Wat men onze zoon ten laste zullen leggen weet ik nog niet, echter staat vast dat hij alcohol genuttigd had en in paniek is weggerent. Hoe zal een verzekering reageren, op wie gaat men deze kosten verhalen?
Mijn zoon kan toch geen € 100.000,- of meer terugbetalen? Reactie infoteur, 29-09-2010
Helaas geeft uw bericht niet alle informatie en beschikt u waarschijnlijk niet over alle informatie om tot een definitieve uitspraak te komen.

Het gebouw zal waar de brand ontstond zal waarschijnlijk tegen brand verzekerd zijn. De opstalverzekering zal dan ook in eerste instantie vergoeden. Deze verhalen in principe geen schade op particulieren behoudens enkele uitzonderingen zoals bijvoorbeeld opzettelijk veroorzaakte schade of als uw zoon strafrechtelijk wordt veroordeeld voor de brand.

Indien de brandverzekering zal verhalen zal de aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren hoogstwaarschijnlijk niet tot vergoeding over gaan omdat er sprake was van drankgebruik, een uitsluiting op de aansprakelijkheidsverzekering.

Indien er op uw zoon verhaald zal worden kunt u niet worden aangesproken, er zal een betalingsregeling met uw zoon worden getroffen. U kunt niet worden aangesproken voor de schade aangezien uw zoon ouder is dan 18, wel blijft u tot het moment dat uw zoon 21 is aansprakelijk voor zijn levensonderhoud.

Albert, 14-09-2010 09:24 #11
Mijn zoon heeft 3 maanden geleden (hij was toen 17) na een onenigheid met zijn werkgever een drietal ruiten ingegooid, inmiddels is hij 18 geworden maar wordt ik als ouder aansprakelijk gesteld voor de schade. Moet ik nu opdraaien voor de kosten of is mijn zoon zelf verantwoordelijk voor het terugbetalen en kan daar een betalingsregeling voor worden afgesproken. Reactie infoteur, 15-09-2010
Uw zoon is conform het nederlands aansprakelijkheidsrecht in principe zelf aansprakelijk tenzij u had kunnen voorkomen dat hij dit deed en u dit naliet. Zoals ik uit de casus opmaak vernielde hij in een opwelling zodat u dit niet kon voorkomen, u bent dan ook niet aansprakelijk.

Alhoewel uw zoon wel kan zijn meeverzekerd op uw aansprakelijkheidsverzekering dekt deze de schade doorgaans niet, opzettelijk veroorzaakte schade is uitgesloten.

Gelet op het voorgaande moet uw zoon dus zelf terugbetalen of (als de tegenpartij zich daarin kan vinden) een betalingsregeling treffen.

M. Dons, 18-08-2010 16:05 #10
Graag wil ik weten of ik voor mijn dochter van 18-jaar die studeert, tot 23 jaar aansprakelijk ben. Hoe zit dat? Reactie infoteur, 07-09-2010
U bent niet meer aansprakelijk voor de daden van uw dochter maar u heeft nog wel een voortgezette onderhoudplicht tot 21 jaar zoals omschreven in het artikel. Dit houdt kortgezegd in dat u nog wel moet bijdragen in de kosten voor haar levensonderhoud

Sandra, 30-07-2010 02:19 #9
Mijn dochter van 18 woonde tot deze leeftijd al enige tijd in een "zelfstandig wonen project" via Bureau Jeugdzorg. Na haar 18e is de OTS opgeheven en moet ze het op eigen kracht doen (wat ze niet kan). Ze is gestopt met haar opleiding en sinds juni woont ze weer thuis. Ze ontvangt echter nog wel maandelijks studietoelage (voor uitwonende), aangezien ze de wijzigingen niet heeft doorgegeven. Uiteindelijk heb ik per email zelf de wijzigingen doorgegeven aan de IB-groep (nu DUO), maar ik kreeg als antwoord dat ik als ouder geen informatie krijg en ik ook geen wijzigingen namens haar kan doorgeven, ivm bescherming van haar privacy. Wanneer blijkt dat ze is uitgeschreven bij de opleiding dan zullen ze het bedrag wat ze heeft ontvangen terugvorderen. Ik weet dat ze dit echter gewoon heeft opgemaakt. Kan DUO dat dan evt wel op mij verhalen wanneer mijn dochter niet terug kan/wil betalen? Reactie infoteur, 07-09-2010
U bent niet verantwoordelijk voor de schulden van uw dochter, alleen voor een bijdrage in haar levensonderhoud. Zolang uw dochter bij u in huis kan wonen draagt u voldoende bij in haar levensonderhoud en kan er dus geen bijdrage van u worden gevraagd.

Wilma, 17-07-2010 21:35 #8
Mijn dochter van 19 wil een appartement huren met een vriendin. Vriendin is de hoofd huurder. Mijn dochter wil niet niet meer naar school en gaat een baantje zoeken. Zijn wij als ouders aansprakelijk voor de kosten als zij het niet meer kan betalen. De een zegt als je niet tekend voor haar kamer van niet, en de ander tot haar 21 ste. Wij zijn het er niet mee eens, maar ze gaat toch weg. Wie heeft raad. Reactie infoteur, 24-07-2010
U bent niet direct verplicht de huur van het appartement te betalen indien uw dochter deze niet meer kan voldoen, het klopt dat u geen huurovereenkomst tekende. Zoals uit het artikel blijkt blijft u echter wel tot 21 jaar aanspreekbaar voor een bijdrage in de kosten van het levensonderhoud van uw dochter.

Sheila, 16-07-2010 17:38 #7
Mijn zus van 23 heeft onlangs van het ziekenfonds vernomen dat vanaf haar 18e al geen premie is betaald. Zij woont vanaf haar 16e bij mijn vader en vanaf januari heeft zij een betaalde baan. Vanaf deze periode betaalt zij ook haar premie zelf. Nu heeft er een deurwaarder aangeklopt dat er 5000 euro open staat en dat zij dit binnen een jaar moet terugbetalen. Sinds de brief van de deurwaarder waren wij in de veronderstelling dat mijn vader dit maandelijks betaalde. Dit heeft hij ook altijd toegezegd.
Kunnen wij onze vader hiervoor verantwoordelijk stellen. Reactie infoteur, 24-07-2010
Uw vader maar ook de moeder van uw zus moeten een bijdrage leveren in de kosten van het levensonderhoud tot haar 21e levensjaar. Dit kan zijn door het betalen van bijvoorbeeld een premie ziektekostenverzekering maar dat mag ook door middel van een bijdrage in een andere vorm. Het is dus niet zonder meer te bepalen of uw vader zonder meer kan worden aangesproken voor de achterstand. Bovendien geldt de regeling maar tot 21 en is uw zus inmiddels 23 jaar, voor een deel zal zij dus zeker zelf moeten opdraaien

Gerrit, 07-06-2010 07:25 #6
Mijn dochter is verleden maand 17 geworden en helaas hals over de kop verliefd geworden op een jonge man van 23 jaar welke al 6 jaar in de gevangenis heeft gezeten. Hij heeft geen baan, woont bij kennissen in, krijgt nergens een baan, want hij is berucht hier. Nu is hij met instellingen bezig om een flatje te krijgen en mijn dochter heeft al aangegeven dat ze dan bij hem gaat wonen. Uiteraard zijn wij het er niet mee eens, maar ik zie het echt gebeuren dat ze gewoon gaat straks. Hoe zit het dan met mijn verantwoording? ze is met een mbo opleiding bezig en moet nog 2 jaar. Ik voel er gewoon niets voor om mijn hardverdiende centen naar een bodemloze put te sturen, of dat ik straks allemaal schuldeisers achter me aan krijg door acties van hun kant. Alvast bedankt. Reactie infoteur, 11-06-2010
Zoals uit het artikel blijkt bent u niet meer aansprakelijk voor de daden van uw dochter of de schulden welke zij maakt, u kunt hiervoor niet meer worden aangesproken.

Wel blijft u tot 21 jaar een onderhoudsverplichting houden voor uw kind, u zult dus bij moeten dragen in haar levensonderhoud en studiekosten.

M. Sev, 22-04-2010 20:49 #5
Mijn zoon van bijna 21 is al enige tijd uitwonend geweest. Op het moment heeft hij aardig wat schulden. Hij heeft geen adres meer en ook geen postadres. Met andere woorden is hij dakloos. Maatschappelijk werk kan niks meer voor hem betekenen,
Graag wil ik hem weer in huis nemen, maar hoe zit het dan met zijn schulden? Wij zitten nl in een koopwoning en zijn erg bang dat de deurwaarders hier komen om ons huis leeg te halen, of dat wij het moeten verkopen.
Waar moeten wij op letten, en welke instantie moeten wij benaderen voor evt. hulp? Reactie infoteur, 30-04-2010
U bent niet meer aansprakelijk voor de schulden van uw zoon maar op het moment dat hij zich bij u inschrijft zult u wel te maken krijgen met zijn schuldeisers. Op het moment dat er een deurwaarder aan de deur staat is het wel aan u om te bewijzen dat uw bezittingen ook inderdaad van u zijn en niet van uw zoon. Dit laatste kan in praktijk nog wel eens enige problemen opleveren.

Het lijkt mij verstandig dat u en uw zoon hulp zoeken bij dit dilemma.

Veel succes met uw acties

Fasa Mbamu, 26-02-2010 13:18 #4
Hallo, mijn vraag is: zijn ouders aansprakelijk als hun kind van 24 of 25 jaar schulden hebben die ze niet kunnen betalen? Reactie infoteur, 26-02-2010
U bent op 24-25 jaar op geen enkele manier meer aansprakelijk voor de schulden van uw kinderen. Ik heb wel gehoord van incassobureau's die u anders willen doen geloven maar dit zijn lege dreigementen, ga hier niet op in!

H., 13-02-2010 16:36 #3
Onze dochter van 19 jaar wil samen gaan wonen. Zij ontvangt momenteel studiefinanciëring voor thuiswonend (=? 93). Zodra zij samen woont zal zij een studiefinanciëring voor uitwonend aanvragen. In hoeverre zijn wij nog verantwoordelijk voor haar onderhoud en evt. gemaakte schulden? Reactie infoteur, 14-02-2010
Uw dochter is ouder dan 18, dit wil zeggen dat u niet meer verantwoordelijk bent voor de door haar gemaakte schulden. U blijft echter wel verantwoordelijk voor een bijdrage in haar levensonderhoud en studie. Hoe hoog deze bijdrage zou moeten zijn is afhankelijk van haar totale inkomsten, van een uitwonende studiebeurs kun je immers nauwelijks het collegegeld en boeken betalen, laat staan ook nog eens leven. De informatiebank geeft normbedragen aan die ouders zouden moeten bijdragen, misschien kunt u daar wat meer informatie vinden.

Hannie, 03-02-2010 17:21 #2
Mijn vraag is stel je hebt een kind van bijna 21 en wel of niet thuis wonend hij sluit geen verzekering af voor ziektekosten en als hij nou eens een ander of zichzelf aanrydt wie draait hier dan voor op voor de ziekenhuiskosten bv? Reactie infoteur, 03-02-2010
Voor een kind van nog net geen 21 is de ouder niet meer aansprakelijk voor diens daden of schulden. Slechts een onderhoudsplicht tav het levensonderhoud geldt. Het zou zo kunnen zijn dat deze bijdrage in het levensonderhoud iets hoger wordt maar dat is dan slechts voor enkele maanden.

Overigens als het kind nog thuis woont bestaat er een goede kans dat de schade aan derden nog onder de eigen aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren van de ouders valt voor wat betreft de schade aan derden. In dat geval zal ook kost en inwoning voldoende bijdrage zijn aan de onderhoudsplicht, eventuele andere schulden als ziekenhuiskosten zal het kind dan zelf moeten regelen.

S. de Rijk, 24-12-2008 07:33 #1
Iemand vertelde me dat je als ouders financieel aansprakelijk blijft voor het handelen van je kind totdat hij/zij 23 jaar is. Ik kan hierover echter op de sites die ik geraadpleegd heb niets terugvinden. Klopt dit ja/nee? Reactie infoteur, 24-12-2008
Nee dit klopt absoluut niet, de juiste leeftijden zijn in het artikel opgenomen.

Infoteur: Dsvh13
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Reacties: 58
Schrijf mee!