InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Geldzaken: beleggen voor dummies

Geldzaken: beleggen voor dummies

Geldzaken: beleggen voor dummies Beleggen kan op verschillende manieren; via obligaties, aandelen en opties. In dit artikel leg ik alle drie de onderdelen uit en hoe ze werken. Hoe zit het nu met het beleggen in opties? Wat zijn mijn risico’s? En hoe kan ik dit het beste aanpakken? Alles hierover in dit artikel met een paar nuttige tips.

Obligaties

Investeren in obligaties bestaat al eeuwen, in de Gouden Eeuw konden mensen aandelen kopen in staatsschulden en deze eventueel weer verhandelen. Wanneer je belegt in obligaties, leen je eigenlijk je eigen geld aan een ander bedrijf. Zij betalen weer rente aan jou.

Hoe werkt het?
Informeer bij je bank over beleggen in obligaties. Ze kunnen je aanraden en vertellen waar je overal een aandeel in kunt kopen. Er zit altijd een risico aan, bij het beleggen in bedrijven is er altijd een risico dat een bedrijf failliet gaat en jij je zuur verdiende geld kwijt raakt. Als je een starter bent in de wereld van Obligaties is het misschien wel het veiligst om te investeren in overheidsbedrijven. Het risico is niet zo groot dat de overheid over de kop slaat en failliet gaat. (het risico is toch altijd aanwezig en lees dan ook altijd de voorwaarden door.)

Beleggen in aandelen

Het grote verschil tussen obligaties en beleggingen in aandelen is dat je bij een belegging een aandeel koopt in een bedrijf en bij obligaties een lening verstrekt aan de eigenaar. Wanneer je aandelen koopt in een bedrijf ben je voor een deel eigenaar.

Hoe werkt het?
Je moet eerst tijd investeren in informatie over beleggen in aandelen, zorg dat je goed weet waar je over praat. Een belegging kan een groot risico zijn, wanneer het slecht gaat met een bedrijf gaat het ook slecht met jouw geld. Je kunt dus veel geld kwijt raken. Het is aan te raden om eerst een paar maanden droog te beleggen zodat je aan het idee kunt wennen en kunt zien hoe het in de praktijk werkt.

Opties

Wanneer we spreken over beleggen in opties dan hebben we het over het kopen en verkopen van rechten. Je hebt dan dus toestemming om iets te kunnen verkopen. Dit kunnen allerlei zaken zijn; obligaties, aandelen, maar ook in goud of zilver.
Een voordeel van het beleggen in opties is dat je alleen je inzet kunt verliezen en dus niet meer. Maar je kunt wel een onbeperkte winst eruit krijgen.

Hoe werkt het?
Een prijs wordt bepaald en een termijn wordt vastgesteld. Hierna mag jij het product of goed verkopen. Een termijn duurt meestal 3 weken daarna kun je je aandeel weer verkopen. Wanneer de waarde gestegen is kun je het tegen een lagere prijs verkopen en heb je een winst gemaakt.

Beginnerstips

  • Wanneer je nog nooit van een product hebt gehoord en de bank ook niet, beleg er dan niet in.
  • Spreiden; wanneer je je kansen spreidt verlies je niet al je geld wanneer het slecht gaat
  • Beleg alleen met geld dat je niet hoog nodig hebt
  • Neem iemand in de arm die er verstand van heeft
© 2011 - 2017 Petteflet, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Beleggingen – beleggen in optiesBeleggingen – beleggen in optiesBeleggen komt op veel verschillende manieren voor. Zo kun je beleggen in aandelen en obligaties, maar ook in een beleggi…
Gokken op de beursGokken op de beursNaast het beleggen in aandelen kunt u bijvoorbeeld ook beleggen in onroerend goed, buitenlandse valuta en obligaties. He…
Obligaties geven meer historisch rendement dan aandelenObligaties geven meer historisch rendement dan aandelenHet zijn bange tijden voor beleggers in aandelen. In slechts enkele maanden is de index van de AEX teruggelopen van zo’n…
Zelf beleggen (of via de bank)?Zelf beleggen (of via de bank)?Als je gaat beleggen en je bent een beginnende belegger ga je je verdiepen in de ins en outs van beleggen. Dan is de vra…

Reageer op het artikel "Geldzaken: beleggen voor dummies"

Infoteur: Petteflet
Gepubliceerd: 15-06-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!