InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggen in vastgoed: risico's en rendement

Beleggen in vastgoed: risico's en rendement

Beleggen in vastgoed: risico's en rendement Onroerend goed heeft vaak nogal een saai imago. Niet veel beleggers hebben dan ook - behalve dan eventueel hun eigen huis - deze belegging in hun beleggingsportefeuille. Toch biedt beleggen in vastgoed kansen. Natuurlijk spelen er ook andere risico's bij deze belegging, die niet specifiek terug te vinden zijn bij aandelen en obligaties. Vastgoed is namelijk onroerend goed, een tastbaar iets waarin je investeert. Het is dan ook in eerste instantie belangrijk om af te vragen op welke locatie en in welke sector je wilt beleggen.

Beleggen in een vastgoed sector

Als je belegt in commercieel onroerend goed kun je in verschillende sectors investeren:
  • Woningen of appartementen
  • Recreatiewoningen
  • Winkels
  • Kantoren
  • Bedrijfruimten

Marktontwikkeling

Hierbij moet je goed bedenken dat niet iedere sector hetzelfde is qua marktontwikkeling. Ook heeft iedere sector zijn eigen specifieke eigenschappen en bovendien een eigen risico rendementsprofiel verhouding. Iets dus om als belegger goed te onthouden en te bekijken bij plannen om te investeren.

Lees in het artikel grootste aanbieders van vastgoedfondsen over de sectoren waar de grootste aanbieders van (besloten) vastgoedfondsen in hebben geïnvesteerd.

Rendement van investeren in vastgoed

Beleggen in onroerend goed doe je niet op de korte termijn. Het is een lange termijn belegging van minimaal 5 jaar. Het rendement kun je onderscheiden in:
  • Direct rendement (exploitatie-resultaat)
  • Indirect rendement (verkoopresultaat)

Voor de investeerder betekent dit in de praktijk dat hij of zij een belegging doet met een profiel (het risico rendementsprofiel) tussen dat van aandelen en obligaties in. Met andere woorden: Het rendement in vergelijking met aandelen is lager, maar hoger dan investeringen in obligaties. Ook het risico is op dergelijke wijze te benaderen.

De beleggingsportefeuille van particuliere beleggers met een gemiddeld risicoprofiel, maakt voor gemiddeld 20% deel uit van onroerend goed.

Risico's van beleggen in vastgoed

Zoals bijna elke belegging kent ook onroerend goed risico's. Voorbeelden:
  • Politiek risico
  • Financieringsrisico
  • Onderhoudsrisico
  • Valutarisico
  • Leegstand
  • Verkoopwaarderisico
  • Debiteurenrisico

Belasting en vastgoed

Als u belegt, dient u ook hierover belasting te betalen. Hierbij kunt u denken aan de aanslag onroerende-zaakbelasting (OZB) en Wet waardering onroerende zaken (OZB).

Voordelen beleggen in vastgoed

Er zijn een aantal voordelen te noemen die beleggen in vastgoed interessant maken:
  • Beleggen in vastgoed is een inflatiebestendige belegging
  • De belegging biedt een beter rendement dan staatsleningen en minder risico dan aandelen.

Al met al moet wel worden gesteld dat de stelling die stelt dat vastgoed een belegging is zonder risico’s, niet waar is.

Meer weten over beleggen

Meer weten over beleggen? Lees dan de specials over beleggen in aandelen.

Lees verder

© 2008 - 2017 Victorho, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Beleggingen – beleggen in onroerend goedBeleggingen – beleggen in onroerend goedOnroerend goed is de algemene benaming die wordt gegeven aan goederen die verbonden zijn aan de grond – niet te roeren,…
Vastgoed kopen: een goede belegging in tijden van crisis?Vastgoed kopen: een goede belegging in tijden van crisis?Na de beurscrash van eind 2008 keerden heelwat beleggers zich af van de aandelen op de beurs. Beleggers namen een afwach…
Beleggen in vastgoed: de mogelijkhedenBeleggen in vastgoed: de mogelijkhedenBeleggers kunnen op vele manieren investeren in de vastgoedmarkt. Je kunt natuurlijk zelf een pandje of meerdere panden…
Beleggen: investeren voor kapitaalwinst of voor cashflow?Beleggen: investeren voor kapitaalwinst of voor cashflow?Beleggen kan gedaan worden met verschillende doelstellingen in het achterhoofd. Ten eerste investeren beleggers om een w…
Bronnen en referenties
  • Boom, G. van. "Beleggen in vastgoed" 2005
  • Fotografie: Kris Vandamme

Reageer op het artikel "Beleggen in vastgoed: risico's en rendement"

Infoteur: Victorho
Laatste update: 22-09-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Vastgoed
Schrijf mee!