InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Zwart werken en de gevolgen

Zwart werken en de gevolgen

Zwart werken en de gevolgen Zwart werken: bijna iedereen heeft het wel eens gedaan. Wat houdt zwart werken in, wie doen het en wat zijn de gevolgen hiervan voor jezelf, voor je werkgever en voor de maatschappij?

Bijna iedereen werkt wel eens zwart

Het is bijna niet te geloven want zelf denk je dat je heel braaf bent en nooit zwart hebt gewerkt. Toch heeft bijna iedereen dit wel eens gedaan. Zwart werken gaat namelijk ver: alles wat je krijgt in ruil voor een dienst en wat je niet opgeeft bij de belastingdienst, is zwart werk. Stel je helpt iemand met een verhuizing en krijgt als dank vijf euro, eventueel voor benzinegeld. Je geeft dit toch niet op aan de belastingdienst? Nee, maar je hebt dan wel zwart gewerkt. Want wil je niet zwart werken dan moet je het zo doen: je geeft aan de belastingdienst op dat je vijf euro hebt verdiend. Hiervan mag je kosten voor werk vanaf trekken, dus die vijf euro benzinegeld trek je er weer vanaf. Je betaald dus uiteindelijk niks aan de belastingdienst maar je vijf euro is nu wel legaal verdiend.

Geldt dit alleen voor geld? Nee, ook wanneer je een pakje shag, een chocoladereep of wat dan ook hebt gekregen in ruil voor verleende diensten, moet je dit opgeven aan de belastingdienst. Dus hoe vreemd dit ook klinkt: op deze manier heeft bijna iedereen al eens zwart gewerkt.

Het echte zwartwerken gebeurt door mensen die als doel hebben wat extra's bij te verdienen zonder hier belasting voor af te willen dragen. Denk aan een huishoudelijke hulp, de oppas, een klusser, een reparateur, een automonteur, een it-er, een kelner etc.

Zwart werk: zowel particulier als zakelijk

Zwart werken gebeurt overal om ons heen. Particulier zie je het vaak als hulp in de huishouding of als oppas, als tuinman, klusjesman etc. In de zakelijke wereld gebeurt het vooral in de horeca en in winkels. Bedrijven houden er een dubbele boekhouding op na: eentje met de echte agenda en de werktijden van het personeel en eentje voor de belastingdienst: hierin staan niet de zwartwerkers vermeld.

Gevolgen voor de maatschappij

Zwart werken heeft voor-en nadelen voor de maatschappij. Ten eerste de nadelen: de belastingdienst loopt jaarlijks miljoenen aan belasting mis. Doordat er belastingen worden gemist, zal deze belasting ergens anders vandaan gehaald moeten worden. Echter, wanneer zwart werk helemaal uitgebannen zou worden, is het maar de vraag of de burger er voordeel uit zou halen.

Een voordeel heeft zwartwerken ook wel: hierdoor kunnen werkgevers langer op hun werk blijven doordat ze thuis het huishouden niet hoeven te doen of er iemand bij de kinderen is. De maatschappij heeft hier voordeel bij omdat er langer gewerkt wordt. Ook zal de zwartwerker meer te besteden hebben en dit geld uitgeven in bijvoorbeeld winkels. Dit komt ook ten goede aan de detailhandel.

Gevolgen voor de werkgever

De werkgever zelf haalt er voordeel uit door een zwartwerker in dienst te nemen. Zou de werkgever bij een "wit" betaald iemand 20 euro per uur moeten neertellen, een zwartwerker is vaak al met 8 euro per uur tevreden. Een ander voordeel is dat de werkgever geen rekening hoeft te houden met verzekeringen etc.

Wanneer de werkgever gepakt wordt voor het in dienst hebben van een zwartwerker, zijn de gevolgen vaak groter: er volgt een boete die hoog kan oplopen, tot wel 4.500 euro. In hoeverre er gecontroleerd wordt door de belastingdienst op zwartwerkers binnen een bedrijf is onduidelijk. Wel kan een kwaadwillende een melding maken van zwartwerk binnen een bedrijf, de belastingdienst zal dit dan zeker gaan natrekken.

Gevolgen voor de zwartwerker

De zwartwerker zelf. Deze haalt er grotendeels voordeel uit. De meeste mensen werken zwart omdat dit voordeliger is. Hoewel je te maken krijgt met heffingskortingen en vaak tot 6.000 euro belastingvrij kan verdienen, geven de meeste mensen toch hun zwartwerk niet op. Dit heeft te maken met de andere zaken: huurtoeslag, zorgtoeslag etc worden ook berekend aan de hand van inkomen. Zelfs als je dus geen loonbelasting hoeft te betalen, kan je wel gekort worden op je toeslagen. Dit is voor velen dus de reden om zwart te werken.

Een tweede reden voor zwartwerken is vaak omdat men een uitkering krijgt. Wie naast een uitkering inkomsten heeft, wordt gekort op zijn uitkering. Omdat de uitkeringen toch al niet zo hoog zijn, besluit men vaak om extra bijverdiensten niet op te geven zodat er wat extra's ontstaat om van te leven. Vooral alleenstaande ouders met kinderen hebben het extra geld hard nodig. Verder is het vaak een zaak van onwetendheid: niet iedereen is ervan op de hoogte dat er bijverdiend kan worden zonder belasting te hoeven betalen. Er is vaak recht op meerdere heffingskortingen.

Wanneer de zwartwerker gepakt wordt op het zwartwerken, zal deze alsnog de loonbelasting moeten betalen met daarbovenop een verzuim of een vergrijpboete, die kan oplopen tot 300% van de te betalen loonbelasting of een bedrag van 4.500 euro aan boete. Je bent overigens niet verzekerd wanneer je zwart werkt. Je zal dan alles uit eigen zak mogen gaan betalen waneer er een ongeval gebeurt.
© 2011 - 2014 Bibiana, gepubliceerd in Belasting (Financieel) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Europese kentekenplatenEuropese kentekenplatenOp de Nederlandse autowegen kunt u auto's uit verschillende landen tegenkomen. Vaak is dan de vraag; wat betekenen die l…
Zwart werken: gevolgenZwart werken: gevolgenEr zijn vele voorbeelden van zwart werken. Een schoonmaker in dienst nemen, een krantenwijk waar je geen belastingaangif…
Het inhuren van een schoonmaker - legaal of illegaalVeel mensen betalen hun schoonmaker zwart. Bijna driekwart van de schoonmakers die werkt voor een particulier verdient o…
Wat is zwart geld?Wat is zwart geld?Zwart geld is geld waarvan de belastingdienst niet op de hoogte is dat u er over beschikt. Het geld dat u niet opgeeft b…
De belastingdienst, zwart geld bij een spaarbankDe belastingdienst, zwart geld bij een spaarbankZwart geld hebben in het buitenland 2014 en de Belastingdienst gaan slecht samen. Een vrijwillige inkeer van zwart geld…
Bronnen en referenties
  • www.belastingdienst.nl

Reageer op het artikel "Zwart werken en de gevolgen"

Reacties

Bert, 25-04-2014 16:36 #24
Hoe is het mogelijk dat de belastingdienst niet reageert wanneer je een zwartwerker wil aangeven? Deze persoon werkt maar een klein deel wit om zo ook nog huursubsidie, hogere zorgtoeslag en kwijtschelding van gemeentelijke belastingen te krijgen. Zelf vind ik het erg knap dat je met een inkomen van 400 Euro een huis huurt van 800 Euro. Gaan er dan nergens alarmbellen rinkelen?

Lena, 16-04-2014 15:00 #23
Beste heer/mevrouw,

Binnenkort ga ik bij een familielid schoonmaakwerkzaamheden verrichten. Als ik dit wit wil doen in plaats van zwart, hoe moet ik dat dan aangeven bij de Belastingdienst? Gebeurt dat bij de belastingaangifte per jaar rond 1 april?

Lena

Tamara Boone, 22-01-2014 10:21 #22
Beste,
Hoe geef ik een zwartwerker aan?

Jaap, 14-11-2013 08:57 #21
Hallo,
de vraag is; is er een wet die de "zwartwerker" beschermt als de klus die hij of zij geklaard heeft naar behoren en dan vervolgens niet uitbetaald of gedeeltelijk betaald wordt?

Moekie Kat, 03-09-2013 15:30 #20
Mijn buurvrouw echter werkt elke dag 8 uur zwart, krijgt zorg-, huur- en kinderbijslag en dat mag wel. haar man werkt in een fabriek van 7 - 4, ze rijden in een nieuwe auto, gaan 3 weken p.j. op vakantie en kopen wat ze maar willen. ik heb altijd hard gewerkt wat ik heb moeten bekopen met een slechte gezondheid waardoor ik in de bijstand kwam, maar denk maar niet, dat ik ook maar 1 cent mag bijverdienen want je uitkering wordt stopgezet en je moet bovendien nog 100% boete betalen op je verdienste! Maarja, ik ben natuurlijk een Nederlandse, daar gelden andere wetten voor dan voor een Bosnische of Afghaanse!

Bloempje, 04-07-2013 06:10 #19
Iemand die een fulltimebaan heeft werkt bij ons elke zaterdag in de winkel, waardoor wij moeten inleveren in uren.
We hebben dit anoniem doorgegeven omdat we bang zijn voor onze werkgever. Doet de belastingdienst hier iets mee? En hoe gaan ze dan te werk?

Yolande Verhaege, 02-07-2013 10:49 #18
Als je een hulp bied om kinderen op te vangen van familie (naschoolse opvang, vakanties), maar daarbij heb je nooit gewerkt en leef je van een uitkering waarschijnlijk van OCMW. Heeft je dan de mogelijkheid om ongezien dit te doen? De politie zegt dat dit mag.
Graag verduidelijking, want als dit kan daar je zogezegd een gans leven door ziekte werk onbekwaam bleef.
Met vriendelijke groeten

Mister X., 11-06-2013 17:24 #17
"Zwart werken heeft voor-en nadelen voor de maatschappij. Ten eerste de nadelen: de belastingdienst loopt jaarlijks miljoenen aan belasting mis. Doordat er belastingen worden gemist, zal deze belasting ergens anders vandaan gehaald moeten worden. "

BULLSHIT…

Ook al heeft de overheid geld zat, dan nog plukken ze je leeg.
En als de overheid 4 miljard binnenhaalt voor 4G rechten… burgers krijgen geen cent, nee wij mogen meer betalen aan een crisis die nergens uit blijkt dat hij bestaat… dat willen ze je doen geloven!

Shalini, 10-06-2013 12:29 #16
Hallo mensen,

Ik wil een reactie geven op wat ik net lees op de site.

Tegenwoordig wordt je eerlijkheid bestraft, dus waarom opgeven omdat je zwart werk doet? Uiteindelijk doet iedereen het voor zichzelf. Ik ben nu in verwachting me man werkt maar ik heb een uitkering. Ik krijg van de 700,-! Denken mensen nou echt dat ik daarmee rondkom? Ja dat denken de meesten en waarom? Omdat hun wel uit komen met hun 700,- p.m.

Je kan niet altijd eerlijk zijn over wat je doet of wat niet. En aangeven bij de belasting?! Zodat hun de helft van je geld nemen. Ja natuurlijk. Nou sorry hoor maar ik vind het echt niet kunnen. Iedereen of het nou Nederlandse mensen zijn of buitenlandse mensen iedereen heeft geld nodig. We leven wel hoeveel jaar al niet in de crisis.

Als ik zo zwart werk ga doen ik zal het niet aangeven want die euro's kan ik verdomd goed gebruiken.

Ria, 20-05-2013 08:34 #15
Hoe verhoud zich dit tot mantelzorg waar een ieder toe verplicht wordt in de toekomst.
Mantelzorg wordt niet betaald, hoe wil je dit controleren? Er zullen alleen maar meer zwart werkers bijkomen. Onder het gegeven mantelzorg. Met deze regering moeten we wel!

De Bom, 17-03-2013 03:19 #14
Zwart werk, je kan niet zonder deze inkomsten, niet dat ik ze heb maar ik ken mensen.
Zonder dat geld zou onze economie nog meer in een dip zitten, door dit geld kunnen sommige mensen WEL wat uitgeven wat ze anders NIET hadden.

Oftewel ook dit geld rolt over de toonbanken (denk daar maar aan als er word gevraagd/gezegd uit de 2e kamer dat we meer moeten uitgeven omdat dit goed is voor het bestrijden van de crisis)… en de belasting percentage alsmaar hoger word.

Er word zo met de vinger gewezen naar ons (ons volk) door de belasting dienst, maar laatst was er op TV nog het voorbeeld van iets wat iedereen wel weet diep van binnen, de meneer op TV was erachter gekomen dat sommige belasting inningen in zijn gemeente NIET werd gebruikt voor hetgeen waarvoor het WEL bedoeld was.

Jans, 14-03-2013 19:20 #13
Mijn vriendin heeft een poosje zwart voor iemand privé gewerkt. Kan zij met terugwerkende kracht alsnog zorgen dat ze dit wit heeft gedaan, bijvoorbeeld zelf aan de belastingdienst door te geven wat ze daarmee heeft verdiend?

Joost, 07-03-2013 16:07 #12
Wat zijn de mazen van het net?

C., 28-02-2013 16:34 #11
Wij hebben 500 aanbetaald voor materiaalkosten, we zijn akkoord gegaan met de prijsoogave, zwart. Achteraf bleek dat de werkman een verkeerde offerte had gemaakt en meer geld nodig had. Wij zijn niet akkoord gegaan met die nieuwe offerte en willen ons geld terug. De werkman probeert ons af te smeren met dat de materialen al geleverd zijn dus dat dat al gekocht is.

Hoe kunnen we onze 500 euro terug krijgen, we hebben het bedrag contant betaald.
Alvast bedankt

Crossdog, 21-01-2013 19:24 #10
Hallo,

ik heb een vraag vrienden die ik ken en ook mijn broertje is bij een mobiele telefoon zaak geweest, om mobiel te laten maken maar hij moest contant betalen, anders kreeg hij zijn mobiel niet meer hij heeft dit uit eindelijk gedaan want hij wou hem wel terug.

mijn vrienden hebben daar ook wel is wat gekocht maar dat moesten ze contact afrekenen pinnen kon niet en mocht niet. Hij zij hier 3 meter verderop zit pin automaat ga maar even pinnen. Ik vind dit niet zuivere koffie valt hier nu ook wat aan te doen?

en ik heb het zelf ook gehoord dat mensen iets wouden en hij zei " u moet contant betalen" en hij is ook veel en ook veel te slijmerig tegen over de mensen als er iets met de mobiel of gekochte accessoires gebeurt is. bang of zo dat iemand er wat aan gaat doen maar ik wil dat wel want mij hebben ze opgelicht!

Groeten,

Heide, 17-01-2013 13:49 #9
Wat moet je doen als je iemand hebt geholpen met zijn bedrijf en hij vervolgens jou niet betaald? Er is nu arbeid verricht zonder uitbetaling. Moet je dat dan opgeven, hoe krijg ik mijn recht? Het gaat om een klein bedrag en valt ver onder die 6000, 00 maar toch! Hoop snel antwoord te krijgen. Hartelijk dank voor uw tijd, groetjes Heidi Reactie infoteur, 17-01-2013
Wat bedoeld u met 'opgeven?'. U heeft geen inkomsten ontvangen, dus u hoeft hier ook geen belasting over te betalen. Om uw inkomsten te ontvangen, is het belangrijk om te weten of u onder contract werkte of er een overeenkomst is opgemaakt. Wanneer er slechts een mondelinge afspraak is gemaakt zonder dat hierbij verdere getuigen waren, is het vaak een kwestie van uw woord tegen het zijne.

Woutertje120 (infoteur), 11-01-2013 16:36 #8
Kristen,

Waarom zou je die werkgever willen aangeven? een werknemer kiest nou eenmaal zelf voor zijn baan en weet dat het zwart is. Zwart werken heeft ook veel voordelen voor gever en nemer, allebei betalen zij minder belasting dus minder verlies. Vroeger werkte bijna half Nederland zwart, en ouders hebben vroeger ook wel eens zwart gewerkt op het platteland of noem maar op. Niks mis mee dus. Reactie infoteur, 13-01-2013
Als iedereen zwart zou werken, zou er minder geld binnenkomen bij de staat. Geld dat hard nodig is. Dan wordt er op een andere manier het geld wel binnen gehaald. Uiteindelijk betaal je toch de rekening, Wouter. Bovendien staat het je niet netjes om een ander wel belasting te laten betalen, en jezelf hieraan te willen onttrekken.

Kirsten, 30-11-2012 13:11 #7
Hoi,

Ik wil graag een werkgever melden die zwartwerkers in dienst heeft, maar waar moet ik dat doen? Hoeveel tijd gaat er dan overheen voordat de belastingdienst dit gaat onderzoeken? Als ik een melding van de werkgever maak, komen dan automatisch de werknemers ook aan de orde?

MVG Reactie infoteur, 01-12-2012
Een melding maken kan bij de belastingdienst zelf of via het telefoonnummer van 'meld misdaad anoniem'. (Tel: 0800-7000) Zowel werkgever als werknemers krijgen hiervan de rekening.

Charie, 27-11-2012 21:13 #6
Hallo,

Ik had een vraag, ik heb een bijbaantje genomen in een pizzeria maar wordt altijd contant uitbetaald elke week, ik heb duidelijk aangegeven dat ik niet zwart wil werken vanwege het risico, heb formulieren ingevuld maar dat was een kopietje terwijl ik normaal een origineel moet tekenen bij werkgevers. Wat ik zo vreemd vind is dat ik altijd hetzelfde loon krijg of ik nou 3 uur werk of 10 uur terwijl en dan toch meer premies vanaf gaan? Hoe kan ik mijn werkgever controleren?

Mvg, Reactie infoteur, 28-11-2012
Je zou een loonstrook moeten krijgen waarop staat aangegeven wat de inhoudingen zijn, de premies, het brutoloon en het uitbetaalde nettoloon, het gewerkte aantal uren, vakantiedagen etc.

Jansen, 20-09-2012 15:07 #5
Hallo, als men een sportclubje heeft en dit als bijverdienst voor zichzelf doet, ergens in een dorp… hoeveel mag je per jaar hieraan verdienen zonder in de problemen te komen? Hoe zit dit gerelateerd met mijn jaarinkomen? Reactie infoteur, 20-09-2012
Indien u al een jaarinkomen heeft en meer dan 2033 euro aan loonbelasting betaald, dan kunt u geen verder aanspraak op de algemene heffingskorting maken. Afhankelijk van uw situatie, heeft u wel nog recht op andere kortingen.

Wie een 'bijverdienste voor zichzelf' heeft, zal dit aan moeten geven bij de belastingdienst. Ik ken de hoogte van uw bijverdienste en de hoogte van uw jaarinkomen niet, maar bij een jaarinkomen tot € 18.945 geldt een belastingtarief van 33.1%. Voor een jaarinkomen tussen de € 18.946 t/m € 33.863 geldt een belastingtarief van 41.95%. Daarboven loopt het nog hoger op (42 en 52%)

Niet aangeven van de extra inkomsten kan resulteren in een hoge boete van de belastingdienst.

41,95%

Mina, 25-04-2012 21:40 #4
Wat zijn de oorzaken voor het ontstaan van zwartwerken? OF is het echt alleen het bijverdienen, of hoe zit dat in elkaar? Reactie infoteur, 26-04-2012
Zwartwerken ontstaat altijd doordat men meer geld wil overhouden aan werk, of extra inkomsten wil genereren.

Ikke, 30-12-2011 00:17 #3
Joh je kan het zo vaak doorgeven maar er wordt toch niks aan gedaan maar als jij een stuivertje niet opgeeft wordt je helemaal onderste boven gehaald en krijg je een hoop ellende op je. Ze zeggen wel ze zijn streng maar ze nemen mensen niet serieus en laten de anderen lekker verder luxe leven.

Samsam, 25-06-2011 13:26 #2
Hoe meld je zwart werk bij de belastingdienst? Reactie infoteur, 25-06-2011
Http://www.meldmisdaadanoniem.nl/ of de belastingdienst zelf bellen

Jan Modaal, 16-06-2011 13:35 #1
Er is toch niks met een beetje zwartwerken? Waarom alles registreren en controleren. Levert alleen maar weer een hoop papier en bytes op. En wie moet dat allemaal weer controleren? Juist ja, weer een dure ambtenaar zeker. Maak het eens wat eenvoudiger allemaal. Tegenwoordig krijg ik toeslagen en het jaar erop moet ik het weer terugbetalen, daar schiet toch niemand iets mee op?

Infoteur: Bibiana
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Reacties: 24
Schrijf mee!