InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Belastingvrij bijverdienen

Belastingvrij bijverdienen

Belastingvrij bijverdienen Wie een aantal uur per week werkt, verdient niet zoveel als iemand die fulltime werkt. Dit heet dan bijverdienen. Hoe zit het nu met de belasting in 2013 en 2014 als je bijverdient? Moet je dit opgeven en hoeveel belasting ga je dan betalen?

Bijverdienen

Er zijn een aantal mensen die naast hun studie of hun huishouden, wat bijverdienen. Het bijverdienen is dus geen volledig inkomen en men kan er dan ook niet van rond komen. Bijverdienen doet men om wat extra's te kunnen kopen of om een extra rekening te kunnen betalen. De meeste mensen die bijverdienen zijn studenten of mensen die een werkende partner hebben en zelf grotendeels thuis blijven. Maar ook mensen met een uitkering verdienen soms wat bij.

Bijverdienen en de belasting

Het belangrijkste wat men zich vaak afvraagt tijdens het bijverdienen is: moet ik belasting betalen en zo ja, hoeveel? Dit hangt van een aantal factoren af. Allereerst is iedereen verplicht om bijverdiensten op te geven aan de belasting, zelfs als je uiteindelijk geen belasting hoeft te betalen. Het is dus niet zo dat je je inkomsten zomaar achterwege kunt laten. De belastingdienst wilt graag weten wie en hoeveel men verdiend heeft in een jaar.

Of men vervolgens belasting moet gaan betalen, hangt af van de hoogte van het inkomen en van de heffingskortingen. Iedereen met inkomen of iedereen die een partner heeft met voldoende inkomen, heeft recht op de algemene heffingskorting. Voor 2013 bedraagt de algemene heffingskorting € 2.001 tot een leeftijd van 65 jaar. (let op, er is wat veranderd, lees hieronder meer erover) Een simpel rekensommetje: wie € 5.500 bruto in één jaar heeft verdiend, zou hier 37 % loonbelasting over moeten betalen. Dat is dan € 2.035 euro aan belasting. Minus de heffingskorting zou men dus 34 euro loonbelasting moeten betalen.

Kort gezegd zou men dus voor het jaar 2013 net onder de € 5.500 euro belastingvrij mogen verdienen. Maar er is meer! Want afhankelijk van de persoonlijke situatie, is er recht op meer heffingskortingen. Er is de Arbeidskorting, dit bedraagt maximaal ongeveer € € 1.723. De arbeidskorting geldt alleen voor mensen met een echte of een fictieve dienstbetrekking. Dan zijn er de alleenstaande ouder-korting (alleenstaande ouder met kind) en de alleenstaande ouderen-korting (65 jaar of ouder) en de ouderenkorting (65 plus). Er zijn nog meer bijzondere heffingskortingen te noemen zoals de Jonggehandicaptenkorting, Inkomensafhankelijke combinatiekorting en nog meer. Maar voor de meeste is de algemene heffingskorting de belangrijkste.

Voor 2014 kan er tot aan € 6.230 belastingvrij bijverdiend worden. De arbeidskorting bedraagt maximaal 310 euro.

Let op: de algemene heffingskorting wordt langzaam afgeschaft voor mensen met een negatieve belastingaanslag, men is hiermee in 2009 begonnen en zal ieder jaar minder bedragen. Voor 2013 is de algemene heffingskorting voor deze mensen dan ook € 1.335 of 1.468 voor wie geboren is tussen 1962 en 1972 Wie geboren is voor 1963 of kinderen jonger dan vijf jaar heeft krijgt te maken met andere regels. De zogenaamde aanrechtsubsidie zal versoberen en in 2024 helemaal verdwijnen.

65 jaar en ouder

Voor mensen vanaf 65 jaar geldt een andere regeling met betrekking tot de algemene heffingskorting. De loonbelasting bedraagt dan 19,10% in schijf 1, en de heffingskorting over 2013 bedraagt € 1.034. Wanneer men ook hier weer € 5.500 euro zou bijverdienen, dan bedraagt de loonbelasting: € 1.050 euro minus de heffingskorting van € 1.034 euro. Men zou dan 16 euro moeten betalen. Voor de 65 plussers is er ook de ouderenkorting, deze bedraagt over 2013 € 1.032 bij een inkomen tot € 35.450. Een 65-plusser zou dus belastingvrij ongeveer € 5.600 mogen bijverdienen. Ook voor de 65 plussers geldt: afhankelijk van de persoonlijke situatie, is er misschien recht op meer heffingskortingen.

Aangifte doen

In de meeste gevallen is men werkzaam bij een werkgever die de loonbelasting al heeft aangegeven bij de belastingdienst. In die gevallen hoef je zelf niks te doen. De loonbelasting wordt dan automatisch verrekend met de algemene heffingskorting. Alleen in bijzondere gevallen, waarbij recht is op aanvullende heffingskortingen, moet men dit zelf aanvragen.

Soms is iemand werkzaam als freelancer of als zelfstandige, bijvoorbeeld als hulp in de huishouding of als schrijver. In die gevallen ontvangt men wel geld maar er wordt geen loonbelasting ingehouden en geen heffingskorting toegepast. In deze gevallen moet men zelf aangifte doen bij de belastingdienst. Dit kan eenmaal per jaar. Aangifte kan digitaal of op papier. De formulieren zijn op te vragen bij de belastingdienst. Doe de aangifte op tijd, anders riskeer je een boete. Je kan ook uitstel aanvragen, maar ook dan moet de aangifte binnen een bepaalde termijn binnen zijn.

Regeling diensten aan huis

Wie bijverdient als huishoudster/ interieurverzorgster, mag maximaal drie dagen per week werken. Je verdient dan gewoon datgene wat je afgesproken hebt met je werkgever, hier wordt geen loonheffing door de werkgever op ingehouden. Wel moet men dit opgeven bij de belastingdienst. Over het verdiende bedrag moet, afhankelijk van de persoonlijke situatie, nog inkomstenbelasting, premie volksverzekeringen en de inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet worden afgedragen.
© 2011 - 2014 Bibiana, gepubliceerd in Belasting (Financieel) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Belastingvrij bijverdienen (belastingvrij inkomen)Belastingvrij bijverdienen (belastingvrij inkomen)Een belastingvrij inkomen, dat klinkt bijna te mooi om waar te zijn. Toch is het mogelijk voor mensen die weinig verdien…
Mag je belastingvrij bijverdienen?Mag je belastingvrij bijverdienen?Met belastingvrij bijverdienen bedoelen veel mensen het zogenaamde zwartwerk: werken zonder dat hierover loonbelasting w…
Bijverdienen en de AOW – wat is het belastingtariefBijverdienen en de AOW – wat is het belastingtariefMag ik geld bijverdienen met een AOW in 2013 of 2014? Ja, want een extra inkomen met bijbaan verdienen mag als u AOW ont…
Wat is nog belastingvrij, sparen?Wat is nog belastingvrij, sparen?Belastingvrij sparen in 2013 en 2014 voor uw eigenwoningschuld, sparen met fiscaal voordeel, belastingvrij geld bijverdi…
Belastingvrij bijverdienen kan nietBelastingvrij bijverdienen kan nietTen onrechte wordt vaak gedacht dat werknemers die fulltime werken belastingvrij kunnen bijverdienen. Dit is echter niet…
Bronnen en referenties
  • http://www.belastingdienst.nl/

Reageer op het artikel "Belastingvrij bijverdienen"

Reacties

Lenny, 22-07-2014 10:20 #23
Ik heb begrepen dat je naast het ontvangen van algemene heffingskorting, zorgtoeslag en kgb nog mag bijverdienen zonder terug te betalen aan de belastingdienst. Klopt dat?

Pris, 10-02-2014 21:47 #22
Hallo,
Mijn man gaat in België werken. Ik verdien rond de €3000 op jaarbasis via een pgb. Nu is mijn vraag: mag ik dit blijven bij verdienen? Of val ik dan nog onder de Nederlandse wet omdat dit een bijverdienste is?

Alvast bedankt voor de info.
Met vriendelijke groet,

priscilla

Nicole, 30-01-2014 14:39 #21
Hallo,

Ik ben nog student en verdien bij door te werken in de horeca en 1 dagdeel in de week geef ik begeleiding aan huis wat betaald wordt vanuit een PGB. Mijn jaarinkomen zit onder de 6000 euro. Moet ik evengoed belasting betalen over het ontvangen inkomen vanuit de PGB? Zo ja hoeveel % van het bedrag is dat ongeveer?

Bedankt!

Nicole

L. Long, 12-11-2013 22:53 #20
Hallo,

Ik ben 27 jaar alleenstaande moeder en studeer sinds kort weer. Ik ontvang studiefinanciering en maandelijkse toeslagen. Echter dien ik zeker nog zo'n 16 tot 20 uur pw te werken om hiernaast rond te kunnen komen. Ik mag tot €13500 ong. bijverdienen naast stufi. Val ik als bijverdienend student onder een bepaalde regeling mbt belastingheffingskortingen?

Alvast bedankt

Hans, 21-10-2013 12:49 #19
Hallo mijn vrouw heeft geen baan. Nu kan zij voor onze gehandicapte zoon PGB werk
doen. Hoeveel mag zij bij verdienen zonder aangifte inkomsten belasting?

Hans Spieker, 21-10-2013 12:30 #18
Mijn vrouw doet geen aangifte belastingen omdat zij geen baan heeft. Onze gehandicapte zoon heeft een Pgb er nodig en zij kan dit doen. Mijn vraag hoeveel mag zij bijverdienen zonder aangifte te hoeven doen zodat voor onze huidige situatie gehandhaafd blijft.
M v g.

Erika, 07-10-2013 11:23 #17
Hallo,

Ik ben een gehuwde vrouw van 33 jaar. Ik werkfulltime. Mijn Bruto maandloon bedraagt 1753.06€. Ik heb CO-Ouderschap over men 14 jarige zoon die fulltime ingeschreven staat bij zijn vader en hij trekt ook hiervoor het kindergeld. Ik geef me zoon wel jaarlijks aan op men belastingsbrief 50/50 met men ex. Ik zou graag wat bijverdienen in de weekend. Nu vroeg ik me af of dit wel zin heeft en of ik teveel moet afgeven aan de belastingen. Anders kan ik men tijd nuttiger besteden.

Vriendelijke Groetjes
Erika

Nelly, 02-10-2013 14:39 #16
Ik ben 58 jaar inloop inde wao 80 % afgekeurd. Ik ben alleen staand. Netto inkomen €1011
Wat mag ik netto bij verdienen per maand?
V r gr Nelly

Roos, 09-09-2013 12:49 #15
Hallo. Ik werk in België voor een uitzendbureau… nu ga ik ook nog via een Nederlands bedrijf werken ook weer via een uitzendbureau… wat betekent dat ivm. belastingen?
En wat moet er worden afgedragen? En waar moet ik aangifte doen… woon in Nederland.

Cj Blanken, 08-07-2013 17:53 #14
Komt je huursubsidie in gevaar als je 5500 per jaar bijverdiend als je 65 plus bent en je gezamenlijke inkomen per jaar is 25000 is?

Denis, 20-06-2013 14:24 #13
Ik ben gehuwd en gepensioneerde. ik heb een pensioen inkomen van 1550 euro daar ik mijn vrouw ten laste heb. Mag mijn vrouw iets bijverdienen en ja, hoeveel dan en moet ik dat aangeven.
Denis

Pascalle, 29-04-2013 14:11 #12
Als ik het goed begrijp, mag ik dus als huisvrouw met werkende man bijna 5500 euro per jaar bijverdienen. Ik krijg de heffingskorting een keer per jaar. Reactie infoteur, 29-04-2013
Als je de heffingskortingen al ontvangt, dan moet je over je verdiende bedragen belasting betalen: er kan immers niks meer verrekend worden met de heffingskortingen die je al uitbetaald hebt gekregen.

János, 04-04-2013 09:55 #11
Ik heb een dienstbetrekking van 3 dagen. Mijn werkgever houdt dus al rekening met de algemene heffingskorting. Nu zou ik het leuk vinden voor wat kennissen de boekhouding te doen tegen een bepaalde vergoeding. Ik verwacht daarbij niet uit te komen op een groot bedrag per jaar. Moet ik dan over dit bedrag nog belasting betalen als de volledige heffingskorting al wordt toegepast door mijn werkgever? Reactie infoteur, 04-04-2013
Juist als je al gebruikt maakt van de volledige heffingskorting(en), is de kans groter dat je belasting moet betalen.

Storm Bert, 07-03-2013 10:50 #10
Ik ben 72 jaar en werk 8 uur in de week, moet ik daar voor belasting betalen, en hoe veel? Reactie infoteur, 08-03-2013
Ik neem aan dat u in België woont. Hier gelden andere regels dan in Nederland.

Inge, 04-02-2013 10:02 #9
Hoe is de situatie nu in 2013? Mijn vriendin wil wel op mijn kinderen passen. Zij werkt niet, haar man wel ze maken gebruik van heffingskorting. Ze hebben zelf 4 kinderen waarvan de jongste 2 is. Hij verdient zo'n 2200 euro per maand. Tot aan welk bedrag mag zij belastingvrij verdienen? Reactie infoteur, 06-02-2013
De situatie in 2013 staat duidelijk in het artikel beschreven.

Wendy, 28-01-2013 11:21 #8
Ik ben 23 jaar en huur een woning en woon alleen. Ik werk 32 uur per week en daarnaast doe ik sinds deze week telefonisch thuiswerk. Ik bepaal zelf mijn tijden dus het bedrag zal elke maand anders zijn. Nou begrijp ik dat daar belasting over moet betalen, maar kan ik dit zelf ook maandelijks doen?
Om het nou pas aan het eind van het jaar te doen dan is natuurlijk erg verleidelijk om het geld op te maken en ik dus een groot bedrag in 1 keer af te moeten lossen. En als dit niet mogelijk is met hoeveel procent moet ik dan rekening houden op maandbasis zodat ik dat bedrag weg kan zetten zodat ik er niet aan kan komen.

Mvg.
Wendy

Nikki Grotenhuis, 04-12-2012 11:45 #7
Moet je als je 13 jaar bent en je werkt ook belasting betalen? Reactie infoteur, 04-12-2012
Iedereen die werkt moet belasting betalen. Ook als je 13 jaar bent. Wel kan het zo zijn dat je recht hebt op kortingen waardoor je uiteindelijk geen belasting hoeft te betalen. Laat je ouders dit uitzoeken!

Djina, 18-10-2012 16:01 #6
Ik ontvang maandelijks de algemene heffingskorting (2012). Nu ben ik gaan werken en verdien dit jaar ongeveer nog 3500 euro bruto en mijn werkgever past de algemene heffingskorting toe. Ik heb dit doorgegeven aan de belasting en ik had nu 1097 euro aan algemene heffingskorting gekregen maandelijks en heb nu 364 euro terug betaald. Klopt dit? Is hier de kous mee af en kan mijn werkgever over de 3500 euro gewoon rekening houden met de algemene heffinskorting? Reactie infoteur, 28-10-2012
Ik neem aan dat je twee maanden aan algemene heffingskorting terug hebt betaald, gezien het bedrag? Dan is hiermee inderdaad de kous af.

Bert, 15-09-2012 16:26 #5
Ik heb AOW en werk als vrijwilliger op een middelbare school. Mijn vrouw heeft een inkomen van € 1000 netto p.m. Ik krijg per jaar €1500 van de school. Dat zou dan belastingvrij zijn. Daar wordt dus geen belasting over betaald. Als ik dit bedrag aan de belasting opgeef, komt dat bij mij/ons inkomen op en heeft dat gevolgen voor de tegemoetkoming zorgkosten en huursubsidie? Mijn volgende vraag: is het interessant voor de school en voor mij om mij een jaarcontract te geven op 0, 2 fte? Reactie infoteur, 19-09-2012
1500 euro per jaar is niet veel: in principe zou dit niet veel invloed moeten hebben op de huur-en zorgtoeslag. Op www.toeslagen.nl kunt u makkelijk zelf uitrekenen wat de gevolgen zouden zijn voor u en uw vrouw.

Patrick, 27-08-2012 17:24 #4
@Andien de Romph
Even uitgaande van het volgende: berekening heeft betrekking op 2012 en je bent jonger dan 65 jaar.

* Het tarief in box 1 (werk en woning) jonger dan 65 jaar is 33.1%
* De algemene heffingskorting is € 2.033.
* Arbeidskorting = 1, 733% x arbeidsinkomen. (als het arbeidsinkomen niet meer is dan € 9.295).

*Aanslaggrens voor de inkomstenbelasting is in 2012 € 45 (€ 44). Alleen als het verschil tussen de verschuldigde inkomstenbelasting en het saldo van de gezamenlijke voorheffingen en de voorlopige teruggaven meer bedraagt dan € 45 (€ 44) volgt een aanslag.

inkomen: 6000
33.1% x 6000 = 1986 premie volksverzekeringen & belastbaar inkomen uit werk.
1, 733% x 6000 = 103, 98 arbeidskorting
2033 algemene heffingskorting
1986 – 103, 98 – 2033 = -150, 98 = nihil (vanwege negatief bedrag).

inkomen: 6500
33.1% x 6500 = 2151, 50 premie volksverzekeringen & belastbaar inkomen uit werk.
1, 733% x 6500 = 112, 65 arbeidskorting
2033 algemene heffingskorting
2151, 50 – 112, 65 – 2033 = 5, 85 = nihil (vanwege aanslaggrens van 45 euro).

inkomen: 7000
1, 733% x 7000 = 121, 31 arbeidskorting
2033 algemene heffingskorting
2317 - 121, 31 – 2033 = 162, 69 verschuldigde inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen.

Conclusie: verdien je minder dan 6500 euro dan hoef je in 2012 geen inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen te betalen. Waarschijnlijk zal je werkgever gedurende het jaar wel een klein beetje loonheffing inhouden. Als je dan op het eind van het jaar aangifte doet krijg je deze teveel betaalde belastingen netjes terug en betaal je uiteindelijk dus geen belastingen.

p.s. voor iedereen die pas 18 is geworden, vergeet niet je zorgtoeslag aan te vragen :)

Patrick, 27-08-2012 14:56 #3
FOUT:
Let op: de algemene heffingskorting wordt langzaam afgeschaft, men is hiermee in 2009 begonnen en zal ieder jaar minder bedragen. Voor 2012 is de algemene heffingskorting dan ook € 1.491, tenzij men geboren is voor 1963 of kinderen jonger dan vijf jaar heeft. Voor de meeste mensen kan men in 2012 dus iets meer dan € 4.500 euro per jaar belastingvrij verdienen.

FOUT:
Reactie infoteur, 16-08-2012
Dit hangt van jouw persoonlijke situatie af. Indien jij alleen woont: ja, dan betaal je belasting. Wanneer je samen met iemand anders woont en jullie maken gebruik van de algemene heffingskorting, dan hoef je gedeeltelijk geen belasting te betalen. Let op: de algemene heffingskorting zal in de toekomst helemaal gaan verdwijnen.

Andien de Romph, 15-08-2012 21:00 #2
Mijn vriendin heeft een kledingzaak. Zij wil mij een nul-urencontract geven. Ik ga € 15, -/uur verdienen, ik schat in dat ik 26 uur per maand zal werken. Totaal zal ik net geen € 4.500, -/jaar verdienen. Moet hier belasting over betaald worden? Reactie infoteur, 27-08-2012
Dit hangt van jouw persoonlijke situatie af. Indien jij alleen woont: ja, dan betaal je belasting. Wanneer je samen met iemand anders woont (een fiscale partner) en jullie maken gebruik van de algemene heffingskorting, dan hoef je gedeeltelijk geen belasting te betalen. Soms heb je deze al betaald en kan je deze na het belastingjaar weer terug vragen.

Pascal, 28-06-2012 19:02 #1
Even een vraagje ik zit in de ziektewet op dit moment, en verdien ongeveer 1600 in de maand. Nou is het zo dat mijn vriendin, via een freelance bedrijf in hongkong berichtjes verstuurd waar ze 15 cent per bericht voor ontvangt. Ongeveer 100 tot 150 euro per week. Mijn vraag is nu moet ze dit aan de belasting opgeven, want het bedrijf waar ze voor werkt doet dat zelf nl niet, die geven niks op aan de belasting, gr pascal Reactie infoteur, 26-07-2012
Dit moet inderdaad opgegeven worden onder overige inkomsten vanuit het buitenland. In haar geval zal de belastingbijdrage 33% van het inkomen zijn, verminderd met eventuele heffingskortingen.

Infoteur: Bibiana
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Reacties: 23
Schrijf mee!