InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Google AdSense & Belasting

Google AdSense & Belasting

Google AdSense & Belasting Met Google AdSense kunnen webmasters geld verdienen met hun website, doordat Google relevante advertenties plaatst, waar bezoekers op klikken. Over de inkomsten die je genereert via Google AdSense moet belasting worden betaald. Lees hier hoe het zit met Google AdSense, de Belastingdienst en aftrekposten.

Wat is Google AdSense?

Google Adsense is een internet-advertentiemakelaar die eigendom is van Google. Google AdSense biedt webmasters de mogelijheid om geld te verdienen met hun website, door relevante advertenties op de website te plaatsen.

Google Adwords

Google AdSense is afhankelijk van Google Adwords, dat bedrijven in staat stelt om advertenties te verspreiden vai AdSense.

Geld verdienen met Google AdSense

Hoe werkt dat precies, geld verdienen via Google? Google zorgt ervoor dat de advertenties passen bij de website. De eigenaar van de website krijgt telkens een geldbedrag wanneer de bezoekers klikken op de advertentie.De advertenties kunnen banners, links en zoekvensters zijn. Het bedrag dat je verdient, is afhankelijk van wat de adverteerder ervoor wil betalen.

Belasting over Google AdSense inkomsten

Moet je belasting betalen over de inkomsten die het resultaat zijn van advertenties via Google AdSense? Het antwoord is in principe “ja”. Google draagt geen belasting af aan de belastingdienst. Het is je eigen verantwoordelijkheid om de geldende belastingwetgeving te volgen. Als je in Nederland of België woont, moet je inderdaad belasting afdragen over inkomsten via Google AdSense. Of je nu een bedrijf hebt of als particulier wat bijverdient, je moet er belasting over betalen. De detilas hiervan zijn beschikbaar op de pagina “Belastinggegevens” in je Google-account.

Belasting box 1: Inkomsten uit overige werkzaamheden

Als je particulier bent, moet je de inkomsten via Google AdSense als “inkomsten uit overige werzaamheden” aangeven. Je hoeft geen aangifte te doen als de kosten groter zijn dan de inkomsten. De Belastingdienst beschouwt het dan als een hobby. In de overige gevallen moet je wel aangifte doen.

Belastingtarieven box 1

In box 1 geldt een progressief belastingstelsel. Naarmate je meer verdient, moet je meer belasting afdragen. De percentages zijn 33%, 42% of 52%. Als je bijvoorbeeld jaarlijks €1.500 verdient met Google Adsense, val je in het tarief van 33%.

Heffingskortingen

Een heffingskoring is een korting op de belasing en/of premies volksverzekerin-gen die iemand moet betalen. De heffingskorting bestaat uit maximaal 13 ver-schillende kortingen. Stel; iemand verdient jaarlijks €1.500 met Google Adsense en heeft daarnaast geen andere inkomsten. Hij valt dus in de 33% belastingschijf. Dat betekent dat hij € 495 moet afdragen aan de Belastingdienst. Een heffingskorting wordt in mindering gebracht op dit bedrag.

Algemene heffingskorting

Iedere werknemer heeft recht op de algemene heffingskorting. De algemene heffingskorting is €1.987 als de werknemer jonger is dan 65 jaar. Als de werknemer ouder is, is de algemene heffingskorting €910. Ook als je geld verdient met Google AdSense heb je recht op de algemene heffingskorting. Maar als je daarnaast nog een andere (bij) baan hebt, houdt je werkgever al rekening met de algemene heffingskorting.

Aftrekposten Google AdSense

De inkomsten die je via Google AdSense genereert, worden aangemerkt als “in-komsten uit overige werkzaamheden” in box 1. De zakelijke kosten mag je aftrekken van de inkomsten. Het gaat daarbij om alle kosten die je maakt om de inkomsten te verdienen, zoals webhosting, domeinregistratie, de kosten die gemoeid gaan met het onderhouden van de website. Andere uitgaven, zoals de aanschaf van boeken, zijn ook aan te voeren als aftrekpost, mits je de uitgaven puur hebt gedaan uit zakelijk oogpunt. Dit moet je wel aannemelijk kunnen maken bij de Belastingdienst. Het is dus van belang om bonnen en facturen goed te bewaren.

Conclusie: Belasting & aftrekposten Google Adsense

Als je geld verdient met Google AdSense, moet je belasting betalen over de in-komsten. Als particulier vallen de inkomsten in box 1: inkomsten uit overige werkzaamheden. Als je een bedrijf hebt, is de betaling van Google de omzet en betaal je belasting over de winst. In welke belastingschijf je valt en welk belastingtarief daarbij hoort, is afhankelijk van de hoogte van de inkomsten.

Iedereen heeft sowieso recht op de algemene heffingskorting. Als je een (bij)baan hebt, heeft de werkgever daar al rekening mee gehouden. Uitgaven die rechtstreeks verband houden met de inkomsten uit Google AdSense mogen worden aangevoerd als aftrekposten.
Gerelateerde artikelen
Google Adsense, hoe en wat?Alle artikelen op Infonu zijn voorzien van reclame via het programma Google Adsense, van Google. Hoe werkt dit en waar k…
Kanaalcode’s toevoegen op InfonuZoals iedere infoteur kan zien op Infonu, is er een mogelijkheid om zogenaamde kanaalcode’s toe te voegen. Als je eenmaa…
Google Knol - De nieuwe concurrent van WikipediaGoogle Knol - De nieuwe concurrent van WikipediaGoogle Inc. is een zeer snel groeiend bedrijf op gebied van internet. Google is ook de bekendste zoekrobot op het net. O…
Google Adsense tips, verdien meer geld met je site!Google Adsense tips, verdien meer geld met je site!Google adsense is een hype! Je kan er niet omheen en je ziet ze overal uit de grond komen als paddestoelen! 1 op de 5 we…
Bronnen en referenties
  • Google AdSense
  • www.leren.nl
  • Belastingdienst
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Google AdSense & Belasting"

Reactie

Davide, 11-01-2014 23:08 #1
Ik heb een groot probleem waar ik nergens info over kan vinden, wij zijn met 3 mensen (vrienden) en wij willen een nieuwswebsite maken over een bepaalde onderwerp. Nu hebben wij niet allemaal werk en ik zou toch graag willen weten hoe het zit als ik op mijn naam geld verdien maar het wil delen onder ons 3, omdat de website dan op mijn naam komt te staan. Hoe zit het daarmee?

Infoteur: Rebeccahoogers
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Reacties: 1
Schrijf mee!