InfoNu.nl > Financieel > Belasting > DigiD machtiging belastingaangifte 2014 inkomstenbelasting

DigiD machtiging belastingaangifte 2014 inkomstenbelasting

DigiD machtiging belastingaangifte 2014 inkomstenbelasting Gaat u ook digitaal belastingaangifte dit voorjaar 2014 over het jaar 2013? Sinds de belastingaangifte 2010 kunt u met DigiD ook iemand anders machtigen, vanaf 2015 wordt dit de eID. Zo kunt u een ander digitaal machtigen om uw aangifte inkomstenbelasting te doen. U kunt een ander ook machtigen om andere zaken met de overheid namens u regelen. Elke machtiging kunt u apart regelen, volgen en weer intrekken. Bij de belastingaangifte over de erfenis gebruikt u het papieren F-biljet, bij immigratie of emigratie het M-biljet.

Digitaal belastingaangifte doen

Ook al doen steeds meer mensen digitaal hun belasting aangifte, u kunt meestal nog steeds kiezen tussen digitaal of op papier. De belastingdienst ziet het liefste een digitale aangifte. Alleen de aangifte bij overlijden of aangifte in een jaar dat u immigreert of emigreert kan alleen op papier. Bij het regelen van de belastingaangifte over de erfenis gebruikt u het F-biljet en bij immigratie of emigratie het M-biljet.

Digitaal belastingaangifte doen over 2013

Velen van ons hebben een brief van de belastingdienst gehad met het verzoek om vooral digitaal belastingaangifte te doen. U kunt nog wel een P-biljet aanvragen, maar een belastingformulier invullen begint toch snel tot het verleden te behoren. Een groot voordeel van digitaal aangifte doen is dat vanaf 1 maart de meeste gegevens, die over u bekend zijn, al zijn ingevuld. Hierdoor moet belastingaangifte doen een makkie worden volgens de belastingdienst. U doet er wel altijd verstandig aan om te blijven controleren of de ingevulde gegevens wel kloppen en volledig zijn. Uiteindelijk blijft u namelijk zelf verantwoordelijk voor de juistheid van uw belastingaangifte. Zo kent de belastingdienst nog niet de aftrekposten waarvan u voor het eerst gebruik maakt. Door ziekte, alimentatie, het kopen van een huis of anderszins. Ook kan uw persoonlijke situatie zijn veranderd ten opzichte van vorig jaar.

Hulp bij de belastingaangifte 2014

U kunt ook een ander vragen om u te helpen bij het doen van uw belastingaangifte. Er zijn allerlei bureaus die tegen een vergoeding dat voor u willen doen. En dan is het handig als u iemand kunt machtigen om uw belastingaangifte digitaal in te dienen. En dat kan nu. Voor het eerst werd dit mogelijk met de aangifte 2010. Met een zogenaamde DigiD-machtiging kunt u een ander machtigen om namens u digitaal aangifte te doen. Met deze DigiD-machtiging laat de gemachtigde de belastingdienst namelijk weten uw toestemming te hebben. Dit zonder dat u uw eigen DigiD afgeeft. U geeft hiervoor degene die de aangifte namens u doet een bepaalde machtigingscode af die u vooraf van de belastingdienst krijgt toegestuurd. Deze machtigingscode geldt alleen voor het bewuste belastingjaar.

Zie voor de hulp bij uw belastingaangifte 2013 ook het artikel:

Wat is de DigiD-machtiging

Met de DigiD-machtiging kunt u een ander machtigen om allerlei zaken met de overheid voor u te regelen. Met een machtigingscode kan de ander de overheid laten weten dat hij uw toestemming heeft. Voor een machtiging voor de aangifte inkomstenbelasting krijgt u een specifieke machtigingscode die op de aangiftebrief staat. Specifiek, omdat de code niet voor andere handelingen bruikbaar is. Een uitzondering hierop is het bezwaar maken tegen de aanstaande aanslag inkomstenbelasting over 2011. Hiervoor kan wel dezelfde code kan worden gebruikt. Met de machtiging verandert er niets in de verantwoordelijkheden, want u blijft zelf voor de aangifte verantwoordelijk. Ook als een ander de aangifte namens u heeft gedaan.

Hoe werkt de DigiD-machtiging bij de elektronische belastingaangifte?

U geeft een ander een machtiging door de machtigingscode bekend te maken. Dit maakt het voor de ander mogelijk om de code te activeren en zaken namens u te regelen. U kunt de machtiging op elk gewenst moment zelf weer ongedaan maken. Bovendien kunt u op elk moment een overzicht inzien van alle door u aangevraagde en geactiveerde machtigingen. U kunt zelfs per dienst een machtiging regelen.

DigiD buitenland

Als u in het buitenland woont, kunt u helaas geen DigiD gebruiken, maar dan moet u uw digitale aangifte ondertekenen met uw elektronische handtekening. Een elektronische handtekening kunt u aanvragen bij de belastingdienst. U kunt ook schriftelijk belastingaangifte doen via het het C- of Tc-formulier als u het hele jaar in het buitenland was en M-formulier als u gedeeltelijk in het buitenland was.

DigiD machtiging belastingaangifte inkomstenbelasting 2014

Eenvoudiger machtigen dan met de DigiD-machtiging kan haast niet. Hebt u hulp bij het aanvragen van een dienst van de overheid of de aangifte inkomstenbelasting 2014, 2013, 2012 of 2011, dan kunt u een ander eenvoudig daartoe digitaal machtigen. Vanaf 2015 zal dit waarschijnlijk de eID zijn, de opvolger van de DigiD
Gerelateerde links
Aftrekposten 2011 en Belastingaangifte 2011.
Gerelateerde artikelen
Je eigen DigiD aanvragenTegenwoordig kan je heel veel zaken met overheidsinstellingen, zoals het UWV en de Belastingdienst, heel gemakkelijk via…
DigiD, inlogcode voor de overheidDigiD, inlogcode voor de overheidEr zijn steeds meer zaken met overheidsinstellingen die je via internet kunt doen, bijvoorbeeld je belastingaangifte, ve…
Belastingaangifte, checklist en documenten belastingdienstBelastingaangifte, checklist en documenten belastingdienstWelke documenten en papieren hebt u of uw fiscale partner zeker nodig voor uw belastingaangifte 2013 en 2014? Let op de…
Elektronisch belastingaangifte doen of op papier?Elektronisch belastingaangifte doen of op papier?Wanneer u in 2014 belastingaangifte moet doen kunt u als particulier kiezen voor digitaal en elektronisch belastingaangi…
DigiD, de meest gestelde vragen?DigiD, de meest gestelde vragen?Voor het insturen van uw belastingaangifte moet u gebruik maken van de DigiD. Dit is een persoonlijke code die wordt gez…

Reageer op het artikel "DigiD machtiging belastingaangifte 2014 inkomstenbelasting"

Reacties

J. Banga, 29-08-2012 20:14 #4
Vandaag (29 aug. 2012) geprobeerd om een aangifte IB 2011 in te sturen mbv een machtigingscode, welke op de aangiftebrief staat vermeld. Na vele mislukte pogingen (foutmelding in de communicatie met Digid). Gebeld met Digid waar men mij meedeelde dat deze code na 1 april 2012 niet meer werkt. M.a.w. ik had geen uitstel moeten aanvragen. Hierover staat overigens n.m.m. geen informatie op de aangiftebrief. Klant heeft mij gemachtigd en ik vul al minstens 20 jaar zijn aangifte in. Reactie infoteur, 30-08-2012
Beste J. Banga,
Kan er ook niet een nieuwe code worden aangevraagd?
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

W. Manglie, 05-03-2012 19:43 #3
Reeds enkele jaren vult een belastingconsulent mijn formulieren in. Ook dit jaar is dat het geval. Hij is door mij gemachtigd. Mijn vraag is hoe kan ik nu al er achter komen op mijn pc, wat hij heeft ingevuld? Reactie infoteur, 05-03-2012
Beste W. Manglie,
Als u klikt op het icoontje van de belastingaangifte op uw pc, kunt u zien wat tot nog toe is ingevuld. Kijk ook eens bij documenten>Belastingdienst>.>2011. De precieze benaming van de file vindt u in het programma ook door onderaan te klikken op Instellingen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Van Toor-Wiegmans, 17-08-2011 10:30 #2
Hoe kan ik voor een ander de aangifte IB invullen op mjn computer? Er is wel een Digid naam en wachtwoord van de betreffende persoon. Reactie infoteur, 17-08-2011
Beste Van Toor-Wiegmans,
Degene voor wie u de belastingaangifte doet moet u daartoe machtigen en u een machtigingscode geven. Die machtigingscode moet eerst bij DigiD worden aangevraagd. Als de persoon het goed vindt dat u de belastingaangifte uit diens naam doet, kunt u ook diens naam en code direct gebruiken. Dat kan op elke pc. Maar eigenlijk is de DigiD een persoonlijke code.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jeannette den Besten, 12-07-2011 09:25 #1
Geachte heer, mevrouw,
Ik heb een vriendin ze is verhuisd naar Kenia. Nu wil ze haar belasting zaken gaan afronden maar omdat ze niet meer in NL woont kan ze ook geen nieuwe ID aanvragen. Hoe kan ze dit gaan oplossen. Ik woon in NL en ze wil mij gaan machtigen. Graag een reactie omdat ze hier al een poos mee bezig is om het te regelen en ze helaas tot nu toe niet verder is gekomen.
Ik wil u u hartelijk bedanken alvast voor uw hulp en hoop dat ik mijn vriendin in Kenia verder kan helpen.

Met vriendelijke groeten,

Jeannette den Besten Reactie infoteur, 12-07-2011
Geachte Jeannette den Besten,
Aangifte vanuit het buitenland kan schriftelijk door een formulier bij de belastingdienst aan te vragen, of digitaal via de elektronische handtekening. Ik denk dat u deze zaken niet namens uw vriendin kunt aanvragen, maar dat ze dat zelf moet doen. Met de elektronische handtekening kunt u namens uw vriendin aangifte doen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Reacties: 4
Schrijf mee!