Nieuwe bijtelling auto 2019 en 2020
De bijtelling voor een auto in 2019 en 2020 verloopt volgens nieuwe regels, een nieuw stelsel. De grootste verandering van deze autobelasting is de aanpassing van het tarief voor de volledig elektrische auto die duurder is dan 50.000 euro, waaronder de Tesla. Zeg maar de nul-emissie auto's met batterij. Voor wie elektrisch rijdt kan dit in 2019 en 2020 een fors hogere autotaks betekenen, voor de Belastingdienst is dit nieuwe stelsel van autobelastingen de manier om het belastingstelsel te vereenvoudigen en stabieler te maken. In 2019 en 2020 geldt voor een nieuwe plug-in auto een bijtellingspercentage van 22 procent. De bijtelling wordt minder afhankelijk van de co2 uitstoot van uw auto in 2019. In 2020 gaat het Klimaatakkoord een rol spelen. Hoeveel belasting gaat u betalen en wat is dan de netto bijtelling?
Nieuw belastingstelsel voor de autobelasting volgens nieuwe regels
Het belastingstelsel voor de belasting op auto's was duidelijk aan een vernieuwing en verandering toe. Met goede bedoelingen wordt het elektrisch rijden al enkele jaren fiscaal gestimuleerd. Hetzelfde geldt voor de plug in hybride auto. De PHEV auto, zoals de Mitsubishi Outlander PHEV en de Volvo V70 Hybrid PHEV, zijn om die reden gretig gekocht. Nu heeft de elektrische auto inderdaad geen co2-uitstoot (nulemissie), maar de hybride auto's die ook onder de zeer gunstige belastingregels vallen worden vaak alleen maar gekocht vanwege de nulbijtelling en in de praktijk gewoon gereden met de verbrandingsmotor. Met co2-uitstoot dus, minder dan een vervuilende auto, maar meer dan een vol elektrische wagen. Dat is niet alleen een fiscale stimulering van een auto die niet aan alle wensen voor het milieu voldoet, maar ook een aderlating voor de schatkist. De Belastingdienst loopt veel geld mis, zonder dat daar het gewenste milieurendement tegenover staat.
Bijtelling auto 2019 is minder CO2-afhankelijk
In 2016 en ging het stelsel voor de bijtelling al om. In 2018 nog eens en in 2019 wordt vooral de duurdere elektrische auto geraakt.
Eerst maar eens 2016 en 2017. De lappendeken van tarieven uit 2016 werd in 2017 en 2018 vereenvoudigd. We gingen van vier naar twee tarieven voor de bijtelling:
Bijtelling auto 2016, 2017 en 2018:
Co2 emissie leaseauto | 2016 | 2017 en 2018 |
Nulemissie | 4% | 4% |
1-50 gram/km | 15% | 22% |
51-106 gram/km | 21% | 22% |
> 106 gram/km | 25% | 22% |
In 2018 zijn er twee tarieven, 4% en 22%.
Nieuwe bijtelling 2019
In 2019 zien we voor de gewone nieuwe auto's een bijtelling van 4% of 22%. De bijtelling voor de elektrische auto wordt in 2019 mede afhankelijk van de waarde van uw auto. Rijdt u een dure elektrische auto dan betaalt u ook bij een uitstoot van co2 van nul, meer belasting. Alleen de waterstofauto houdt voor de gehele waarde een tarief van 4%:
Bijtelling elektrische auto in 2019 en andere wagens
CO2-uitstoot | Bijtelling cataloguswaarde |
0 (op batterij) | 4% tot € 50.000, daarboven 22% |
0 (op waterstof) | 4% |
Meer dan 0 uitstoot | 22% |
Kortom in 2019 houden we het tarievenstelsel uit 2018, met twee uitzonderingen:
- Er wordt bij een nul-emissie auto onderscheid gemaakt tussen de elektrische auto met batterij en een waterstof auto.
- Voor de elektrische auto komt er een twee schijven tarief, waarbij het opmerkelijke is dat niet de CO2-uitstoot bepalend is maar de waarde van de auto.
De gedachte is vast dat als in 2019 iedereen een elektrische auto gaat kopen, de Belastingdienst te veel belastinggeld misloopt. Daarom zal de duurdere auto meer moeten bijdragen. Een Tesla van 100.000 euro krijgt dus een extra bijtelling van 18% (was 4% en wordt 22%) over 50.000 euro, ofwel 9.000 euro. Ter relativering: een vervuilende auto van 100.000 euro heeft een totale bijtelling van 22.000 euro.
De plug-ins in 2019
De plug-ins worden door het kabinet Rutte niet meer via de bijtelling gestimuleerd, het percentage gaat ook voor deze auto's naar 22%. Wel is er nog tot en met 2020 een stimulering via een lager tarief motorrijtuigenbelasting mrb, het halftarief.
Overgangsregeling nieuwe bijtelling auto 2019, meer of minder autobelasting in 2019?
Bovendien komt er een andere overgangsregeling. Tot 2019 was het zo dat de datum van de eerste kentekenafgifte bepalend was voor de bijtelling. In 2018 was het nog zo dat uw auto nog maximaal vijf jaar (60 maanden) kon blijven vallen onder het regime uit het jaar van afgifte van het kenteken. Vanaf 2019 moet u bij het afsluiten van een tweede leasetermijn rekenen met de de bijtelling volgens de dan geldende regels. Het loont dus om nog in 2018 een lange leasetermijn te nemen, bij het daarna oversluiten of verlengen gaan de nieuwe regels gelden.
Ook de BPM wordt minder CO2-afhankelijk in dit nieuwe belastingstelsel
Wie een auto koopt, krijgt te maken met de BPM, de belasting van personenauto’s en motorrijtuigen. Ook dit is een bijtelling, maar dan een bijtelling bij de aanschafprijs van de auto. In 2019 behoudt de nulemissie auto het nultarief in de BPM, een volledige vrijstelling dus. De plugin hybride auto's verliezen in 2019 hun nulbijtelling en zullen voor de BPM als een andere zuinige auto worden behandeld. Hoe die percentages er precies uit komen te zien, wordt nog berekend. De Belastingdienst wil een tarief waarbij niet te veel aan belastinginkomsten wordt misgelopen.
Hoe berekent u de netto bijtelling?
Uw werkgever houdt loonbelasting in. Bij een stijgend inkomen hebt u recht op minder algemene heffingskorting en kunnen ook andere heffingskortingen lager uitvallen. Om te voorkomen dat u straks belasting moet terug betalen houdt de salarisadministratie rekening met een verrekeningspercentage. Dat is een percentage dat bovenop de loonbelasting komt en is een voorheffing op het verlies aan heffingskortingen. Uw netto bijtelling na belasting is dan gelijk aan:
Netto bijtelling= bruto bijtelling minus [(loonbelasting plus verrekeningspercentage) maal bijtellingspercentage maal cataloguswaarde van de auto]
Dus stel u zit in belastingschijf 3, stel de cataloguswaarde van de auto bedraagt 30.000 euro, stel het bijtellingspercentage is 22%, dan betaalt u loonbelasting over 6.600 euro bijtelling. Inclusief verrekeningspercentage betaalt u in 2019 hierover ongeveer 47% belasting.
Bijtelling auto 2020 en Klimaatakkoord
In de kabinetsreactie op het Klimaatakkoord blijkt dat het kabinet de elektrische auto breder wil stimuleren (ook de tweedehandsmarkt) en minder gaat inzetten op zeg maar de Tesla. De bijtelling op de elektrische auto gaat omhoog van 4% naar 8% en de Tesla-taks begint in 2020 al bij 45.000 euro (was 50.000 euro in 2019). Daarmee wordt de bijtelling voor de zakelijke auto in 2020 als volgt:
Bijtelling elektrische auto in 2020 en andere wagens
CO2-uitstoot | Bijtelling cataloguswaarde |
0 (op batterij) | 8% tot € 45.000, daarboven 22% |
0 (op waterstof) | 4% |
Meer dan 0 uitstoot | 22% |
Conclusie hoeveel bijtelling leaseauto 2019 en 2020?
Wie in 2019 een nieuwe leaseauto rijdt, krijgt in de meeste gevallen te maken met een forse bijtelling bij het belastbare inkomen. Die bijtelling varieert van 4% tot 22%. Een volledig elektrische auto blijft tot en met 2020 fiscaal gezien de goedkoopste auto, zowel om in te rijden (bijtelling) als om te kopen (BPM), maar wordt in 2019 ten opzichte van 2018 toch een stuk duurder als de cataloguswaarde hoger is dan 50.000 euro (in 2020 45.000 euro).
Lees verder
Reacties
Vraag, 11-07-2019
Als ik een lease contract afsluit voor een EV met 4% bijtelling, wordt dat dan 'opengebroken' als het jaar 2020 begint en dus 8% moet gaan betalen? Of heb ik als ik in 2019 een contract voor 4 jaar met 4% bijtelling afsluit, daar dan ook profijt van?
Reactie infoteur, 11-07-2019
Beste Vraag,
Het jaar waarop de auto voor het eerst de weg op mocht is bepalend voor de bijtelling die u hebt. Die bijtelling loopt dan vijf jaar door en staat dus eigenlijk los van de duur van het leasecontract:
https://financieel.infonu.nl/belasting/160304-leasecontract-afkopen.html
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw
Maulus, 21-12-2016
Hoe zit het als mijn auto in 2016 in de 25% catagorie valt? Ga ik nu 22% betalen of toch 25%? Auto is in April 2016 op naam gekomen.
Reactie infoteur, 05-04-2018
Beste Maulus,
De nieuwe tarieven voor de bijtelling van een auto in 2017 gaan in voor auto's die in 2017 voor het eerst geregistreerd worden en dus niet voor uw auto uit 2016. Vanaf 2019 gaat dit veranderen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw
Jan van Egten, 12-06-2016
Vraag,
Indien ik in 2016 een leaseauto op naam krijg, waar op dat moment een 25% bijtelling voor geldt, wordt deze bijtelling in 2017 dan het maximale; de 22%?
Indien niet; dan kan ik toch beter een aantal maanden wachten met de op naam stelling?
Reactie infoteur, 05-04-2018
Beste Jan van Egten,
De bijtelling 2017 en 2018 telt inderdaad voor auto's die in 2017 respectievelijk 2018 voor het eerst op naam worden gesteld.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw