InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Kwalificerende buitenlandse belastingplichtige 2015 en 2016

Kwalificerende buitenlandse belastingplichtige 2015 en 2016

Kwalificerende buitenlandse belastingplichtige 2015 en 2016 In 2015, 2016 en 2017 kunt u als u in het buitenland woont niet meer kiezen tussen binnenlands belastingplichtig of niet, de keuzeregeling vervalt. U voldoet voor de aangifte inkomstenbelasting aan de voorwaarden van de belastingdienst voor de kwalificerende buitenlandse belastingplichtige 2015, 2016 en 2017, stuur dan ook een inkomensverklaring in. Of u voldoet er niet aan? Wie vanaf 2015 niet voldoet aan de eisen en voorwaarden, deelt ook niet meer mee in de belastingvoordelen van het Nederlands belastingstelsel zoals de hypotheekrenteaftrek voor de eigen woning en aftrek van alimentatie. De gevolgen van het verlies aan aftrekposten kunnen groot zijn. Pensionado's kunnen ook te maken krijgen met nieuwe belastingverdragen. Dan gaat het bijvoorbeeld om Duitsland en Spanje. Vanaf 1 januari 2016 is er een tijdsevenredige heffingskorting voor wie gedurende een jaar emigreert.

Keuze voor binnenlands belastingplicht

Tot en met uw belastingaangifte 2014 hebt u als u in het buitenland woont, maar inkomsten uit Nederland hebt, het recht om aangifte inkomstenbelasting te doen als een binnenlands belastingplichtige. U doet dan in Nederland belastingaangifte inkomstenbelasting over uw inkomsten en bezittingen en wordt dan fiscaal behandeld zoals elke Nederlander die in Nederland woont, met dezelfde belastingregels en dezelfde belastingvoordelen. U kunt gebruik maken van de bekende fiscale aftrekposten zoals de hypotheekrenteaftrek en komt in beginsel in aanmerking voor de heffingskortingen. Daar waar sprake is van een dubbele belastingheffing met het buitenland is in veel gevallen verrekening mogelijk. Dit is voor vele Nederlanders in een land waarmee een belastingverdrag bestaat of een ander EU-land een voordelige keuze. Elk jaar opnieuw mag u kiezen wat u het beste uitkomt. Tot 2015 althans want deze keuzemogelijkheid gaat vanaf 1 januari 2015 verdwijnen.

Vanaf 2015 de kwalificerende buitenlandse belastingplichtige

In 2015 en 2016 moet u zich kwalificeren om gebruik te kunnen maken van de persoonlijke aftrekposten en belastingvoordelen waarvan ook de inwoners gebruik kunnen maken. Als u aan de voorwaarden voldoet, bent u een gekwalificeerde buitenlandse belastingplichtige geworden, anders niet. De voorwaarden voor kwalificatie zijn:
  • U woont in een EU-land, EER, Zwitserland en de BES-eilanden. De Europese Economische Ruimte EER bevat de landen van de Europese Unie, Liechtenstein, Noorwegen en IJsland. BES staat voor Bonaire, Sint Eustatius of Saba.
  • U betaalt over minimaal 90% van uw totale wereldinkomen belasting in Nederland (90%-eis).
  • De partner van een kwalificerende buitenlandse belastingplichtige voldoet ook als beide partners samen meer dan 90% van hun wereldinkomen in Nederland verdienen.
  • U kunt een inkomensverklaring overleggen van de belastingdienst van het land waar u woont.
  • Uw wereldinkomen bestaat uit een pensioen of lijfrente.

Suriname, Aruba, St. Maarten of Curaçao zijn uitzonderingen

Voldoet u niet aan de voorwaarden van een gekwalificeerd buitenlands belastingplichtige dan zijn er geen Nederlandse aftrekposten. Uitzonderingen op deze regel zijn de landen Suriname, Aruba, St. Maarten en Curaçao. Woont u daar, dan bent u geen kwalificerende buitenlandse belastingplichtige meer, maar zijn er nog wel enkele aftrekposten mogelijk. U kunt dan denken aan:
  • De reisaftrek openbaar vervoer.
  • Aftrek eigen woning.
  • De partneralimentatie als fiscale aftrekpost.
  • Aftrek uitgaven levensonderhoud kinderen.
  • Aftrek uitgaven voor weekendbezoek van ernstig gehandicapten.

Inkomensverklaring kwalificerend buitenlandse belastingplichtige

Voorafgaande aan uw aangifte inkomstenbelasting stuurt u het formulier Inkomensverklaring kwalificerend buitenlandse belastingplichtige naar de fiscus in Heerlen, afdeling buitenland. U vult het formulier in, drukt het af en laat het ondertekenen door de fiscus van uw woonland. Lukt het niet op tijd om deze inkomensverklaring op te sturen, vraag dan uitstel van belastingaangifte aan.

Wel gekwalificeerd buitenlands belastingplichtige, maar geen fiscaal partnerschap 2015 en 2016

Als u en uw partner voldoen aan de eisen van het fiscaal partnerschap en beiden gekwalificeerd buitenlands belastingplichtigen zijn, kunt u de gezamenlijke aftrekposten zo gunstig mogelijk verdelen om zo min mogelijk belasting te hoeven betalen. Maar het is goed denkbaar dat u wel aan de voorwaarden voldoet maar uw partner niet. Twee voorbeelden hierbij verduidelijken dit.

Fiscaal partnerschap 2015, 2016 en 2017, voorbeeld 1

Stel uw partner woont in Duitsland en verdient daar 40.000 euro terwijl u in Nederland 50.000 euro verdient. In dit geval kunt u zich kwalificeren, maar zijn jullie geen fiscale partners omdat hier over 55% belasting wordt betaald en dus niet aan de 90%-eis is voldaan. Dat betekent ook dat alleen uw aandeel in de hypotheeklasten aftrekbaar zijn.

Stel jullie wonen in België, uw partner heeft geen inkomen en u verdient in Nederland 50.000 euro. Als u zich kwalificeert, zijn jullie waarschijnlijk ook fiscale partners. Uw partner heeft bovendien recht op uitbetaling van de algemene heffingskorting minstverdienende partner.

Gevolgen voor pensionado's

Ook voor wie zijn Nederlandse pensioen in het buitenland ontvangt kunnen er gevolgen zijn. Zo was toenmalig staatssecretaris Weekers met een nieuw belastingverdrag al van mening dat vanaf 2014 alle pensioenen in Duitsland (AOW en pensioen, sociale uitkeringen en lijfrente) hoger dan 15.000 euro in Nederland belast moeten gaan worden en gaat wellicht een soortgelijk verdrag voor Spanje gelden. In dat geval kunnen ook zij zich vanaf 2015 mogelijk kwalificeren als buitenland belastingplichtige, maar is die belastingheffing vaak hoger dan die in hun woonland is. Wellicht komt er zoals met Duitsland is gebeurd ook voor Spanje een compensatieregeling, maar dat is afwachten. Vooral voor de pensionado's in Spanje kunnen de gevolgen groot zijn.

Conclusie kwalificerende buitenlandse belastingplichtige 2015, 2016 en 2017

Tot en met 2014 kunt u als u in het buitenland woont, maar in Nederland werkt kiezen om bij uw belastingaangifte te worden behandeld als binnenlands belastingplichtige of als een buitenlandse belastingplichtige. Vanaf 2015 vervalt die keuze en bepaalt de belastingdienst welk regime op u van toepassing is. Nieuw daarbij is de term gekwalificeerd buitenlands belastingplichtige. Als u gedurende een jaar naar het buitenland verhuist, behoudt u in 2015 nog een volledige heffingskorting maar die wordt vanaf 1 januari 2016 tijdsevenredig.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wanneer eindigt een fiscaal partnerschap?Wanneer eindigt een fiscaal partnerschap?Wanneer stopt uw fiscaal partnerschap 2015, 2016 of 2017? Vaak is de vraag of personen elkaars fiscale partners zijn, ma…
Veranderingen inkomstenbelasting 2015Veranderingen inkomstenbelasting 2015Elk jaar worden er veranderingen doorgevoerd in de Inkomstenbelasting. Hierdoor verandert voor elke belastingplichtige e…
Wanneer geen inkomstenbelasting verschuldigd: vijf situatiesWanneer geen inkomstenbelasting verschuldigd: vijf situatiesNiet elke euro die je ontvangt wordt in Nederland belast. De meeste mensen zijn zich hiervan bewust: wanneer iemand bijv…
Digitaal belastingaangifte doenDigitaal belastingaangifte doenDigitaal belastingaangifte doen: hoe werkt het? Hoe kun je de belastingaangifte vooraf laten invullen door de Belastingd…
Welke kosten kan ik aftrekken voor een monumentenpand?Om een monumentaal pand te onderhouden heeft men een dikke portemonnee nodig. Om te zorgen dat het bewonen van een monum…
Bronnen en referenties
  • Belastingplan

Reageer op het artikel "Kwalificerende buitenlandse belastingplichtige 2015 en 2016"

Reacties

Mevrouw Greta, 31-05-2017 22:58 #26
Mijn man en ik wonen in België en hebben beiden inkomen uit Nederland. Mijn man heeft in 2016 ook AOW uitkering en een pensioen uitkering in België. Deze soort uitkeringen zijn op basis van het verdrag met Nederland in België belast. Het inkomen welk wel in Nederland belast wordt, bedraagt maar plm 88% van zijn totale wereld inkomen (salaris plus NL aow en het Belgische pensioen). Ik heb alleen inkomen uit Nederland en kwalificeer me wel als buitenlandse belastingplichtige. Nu heb ik 2 vragen:
1. Worden niet beide inkomens bij elkaar geteld en dan gekeken of wij tezamen over de 90% grens komen en dus recht blijven houden op de volledige renteaftrek van ons hypotheek?
2. Wordt een bijtelling voor rijden met een auto van de zaak in Nederland, ook meegeteld bij zijn wereldinkomen?

Indien de bijtelling meegeteld wordt, komt mijn man wel boven de grens van 90%. Reactie infoteur, 02-06-2017
Beste Mevrouw Greta,
Punt is dat als jullie zich niet elk voor zich kwalificeren (90%-eis), jullie fiscaal gezien geen fiscale partners zijn en er dan alleen naar de Nederlandse inkomsten van de gekwalificeerde zelf wordt gekeken zonder dat er onderling een verdeling van aftrekposten mogelijk is. Voor België geldt bovendien dat ook iemand die zich niet kwalificeert, toch bepaalde aftrekposten kan hebben als er inkomen vanuit Nederland is. Een bijtelling voor een auto van de zaak in Nederland wordt als inkomen gezien.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Wilma, 09-05-2017 20:42 #25
Sinds 1 september 2016 wonen wij definitief in Spanje. Voor 2017 heb ik al alles geregeld m.b.t. de dubbele belasting en reeds de formulieren terug gehad van de belasting dat alles in orde is. Maar nu moeten wij over 2016 een M formulier invullen. Op zich valt dat wel mee maar er is 1 ding wat ik echt niet begrijp. Het begrip "Kwalificerende buitenlandse belastingplichtige".

Wij willen alleen nog over 2016 in Nederland belasting betalen en daarna hier in Spanje.
Ons is verteld dat (omdat wij minder dan 183 dagen in Spanje hebben gewoond in 2016) wij in Nederland nog alle belasting moeten betalen en vanaf 1 januari 2017 in Spanje. Zijn wij dan GEEN Kwalificerende buitenlandse belastingplichtige? Ons inkomen blijft uit Nederland komen en wij houden ook een bankrekening in Nederland. Alvast bedankt voor wie mijn vraag beantwoordt. Reactie infoteur, 12-05-2017
Beste Wilma,
Als de inkomsten uit Nederland komen, bent u zeer waarschijnlijk nog steeds gekwalificeerd buitenlands belastingplichtige. Wel is er een nieuw belastingverdrag met Spanje in de afrondende fase die regelt waar u straks belasting moet gaan betalen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Stef, 13-04-2017 07:52 #24
#18 Edward, Bij mij exact hetzelfde, ik stuur inkomensverklaring in en hoor vervolgens niks meer dus bellen om te informeren of het wel goed aangekomen is (zo niet dan loop ik wel het risico niks te kunnen aftrekken) het formulier is inderdaad aangekomen maar in plaats van een voorlopige aangifte is besloten om over te gaan op direct definitieve aangifte tenzij er speciaal aanvraag is gedaan voor voorlopige aangifte. Op de vraag hoe lang dat kon gaan duren kreeg ik het opbeurende antwoord 5 jaar (!) maar er wordt naar gestreefd om alles binnen het jaar af te handelen. Voor dit jaar ga ik toch maar voorlopige teruggave aanvragen want ik vind dit wel erg lang wachten op m'n geld.
En het hele circus met die inkomensverklaring begint ook weer opnieuw, heb al een mail naar de Belgische belastingdienst gedaan met de vraag vanaf wanneer ik dit kan laten ondertekenen want vorig jaar was dat pas vanaf half november, maar ook daar krijg ik geen gehoor… Reactie infoteur, 13-04-2017
Beste Stef,
Bedankt voor je reactie.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Bruin, 10-03-2017 14:04 #23
De Nederlandse fiscus accepteert mijn kwalificatie niet. Heb wel een door de Duitse fiscus ondertekend formulier met een nihil Duits inkomen. Ik ontvang naast AOW een pensioen van PGGM/Zorg en Welzijn uit Nederland. Dit pensioenfonds houdt belasting in bij uitkering. Toch stelt de fiscus dat het pensioen PGGM in Duitsland belast moet worden! Ik begrijp dit niet, omdat dit toch mi een bedrijfspensioen is? En de regel is toch dat indien aow plus bedrijfspensioen meer is dan 15000 euro het totaal Nederlands belast is? Zou toch discriminatie zijn als ABP wel en Zorg en Welzijn niet onder de inkomensopgave zou vallen? Wie weet wat ik moet doen? Reactie infoteur, 12-03-2017
Beste Bruin,
Door het nieuwe belastingverdrag met Duitsland, ingegaan op 1-1-2016, betaalt u als u in Duitsland woont over een pensioen, lijfrente of sociale verzekeringsuitkering uit Nederland ook in Duitsland belasting. Wat al in Nederland is ingehouden zou daarmee verrekend moeten worden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Hh Woldering, 05-03-2017 12:51 #22
Ik woon in Duitsland en heb in 2015 een kwalificerend buitenlandse belastingplichtige 2015 in laten vullen en opgestuurd. Moet ik dat dit jaar ook weer doen? Er is niets veranderd. Reactie infoteur, 06-03-2017
Beste Hh Woldering,
Omdat zich elk jaar veranderingen in uw situatie kunnen voordoen, moet u ook voor dit jaar aantonen dat u nog steeds een kwalificerend buitenlandse belastingplichtige bent.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Frans, 05-12-2016 11:22 #21
Indien een Belgisch echtpaar/koppel in gemeenschap van goederen in België een woning bewoont die op naam van de man staat en tevens de hypotheek op naam van de man staat, de man een inkomen heeft in Nederland en kwalificeert, de vrouw in België inkomen heeft en niet kwalificeert, is dan toch nog de volledige hypotheekrenteaftrek in Nederland bij de man mogelijk? Of moeten er dan ook nog huwelijkse voorwaarden zijn?
Wanneer het huis nu op beiden staat en men schrijft de zaken om, ook de hypotheek, op naam van de man, kan het dan alsnog?

Is er voor wat betreft reactie nr. 15 al meer zekerheid te geven?
Het gaat over de inkomensafhankelijke combinatiekorting. Reactie infoteur, 06-12-2016
Beste Frans,
Stel dat uw vrouw zich niet kwalificeert als buitenlands belastingplichtige, dan hebt u voor de Nederlandse fiscus geen fiscale partner. U hebt voor uzelf dezelfde aftrekposten en heffingskortingen als een Nederlander (ondermeer de hypotheekrenteaftrek en de combinatiekorting), maar niet voor uw echtgenote.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Gene, 23-11-2016 18:39 #20
Ik woon op Curaçao maar had inkomen alleen in nl in 2015. Ik deed mijn belastingaangifte en half jaar later gebeld. Soms zeggen ze ik moet wel inkomensverklaring van Curaçao sturen en soms niet. Ben ik wel of niet gekwalificeerde buitenlands plichtig? En als extra de formulier die je moet invullen kan je Curaçao niet kiezen. dus online zeg van niet en medewerkers zeggen van wel. Reactie infoteur, 24-11-2016
Beste Gene,
Woont u in 2015 in Suriname, op Aruba, Curaçao of Sint Maarten, dan ziet de Nederlandse Belastingdienst u niet als een kwalificerend buitenlands belastingplichtige.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Peter, 12-11-2016 10:22 #19
Vanaf medio januari 2017 zal ik in Spanje woonachtig zijn. In Nederland wil ik een spaarrekening aanhouden. Als ik het goed begrijp zal ik vanaf 2017 in Spanje belastingplichtig zijn. Ik zal hier ook verzekerd zijn voor de ziektekosten. In hoeverre dien ik nog belasting te betalen in Nederland over het vermogen? Van de belastingdienst buitenland krijg ik tegenstrijdige antwoorden. Reactie infoteur, 15-11-2016
Beste Peter,
Als u in 2017 niet meer in Nederland belastingplichtig bent, hoeft u hier geen belastingaangifte meer te doen en betaalt u dus ook hier geen vermogensbelasting meer.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Edward, 12-10-2016 16:07 #18
Op 19-4 heb ik de digitale aangifte gedaan en tevens alle formulieren zoals inkomensverklaringen en het door de Duitse belastingdienst ingevulde formulier. Tot op heden nog niets teruggehoord en bij bellen met belastingdienst buitenland eerst te horen gekregen dat ik nog 6 weken moest afwachten (dat was 6 weken geleden).
Nu opnieuw gebeld en laten bevestigen dat alles goed is ontvangen (dat is het geval) met als resultaat de teleurstellende mededeling dat het nog maanden kan duren alvorens de aangifte in behandeling wordt genomen!

Zijn er nog meer mensen met deze ervaring? Reactie infoteur, 13-10-2016
Beste Edward,
Binnen zes weken zou u een eerste reactie moeten krijgen inderdaad, vreemd. Wellicht is er een reorganisatie aan de gang bij afdeling buitenland.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Beeckaert Jean-Pierre, 13-07-2016 14:58 #17
Ik ben grensarbeider in Maastricht en woon in Riemst. Ik heb in Maart jl. mijn aangifte ingevuld in Heerlen en ze zeiden dat ik voor 1 Juli mijn geld kreeg( aftrekposten).Nu heb ik op 1 juli gebeld waar alles bleef en daar kreeg ik te horen dat ik een formulier van kwalificerend moest invullen en te laten ondertekenen bij de belasting in Belgie. Waarom hebben ze me ervoor niet gezegd in Heerlen?. Nu heb ik dat formulier gekregen en krijg in Tongeren te horen dat dit nog niet beslist is dat ze dit gaan doen en dat ik het formulier moet opsturen naar hun en als het beslist is sturen ze het terug. Ik kan nu maanden op mijn geld wachten. Is dit de samenwerking in de eu.?Waarom moet Nederland altijd maar wetten veranderen.Als ik mijn leeftijd niet had begon ik terug in Belgie te werken. Altijd maar lopen voor papieren. Reactie infoteur, 14-07-2016
Beste Beeckaert Jean-Pierre,
Heel vervelend, want de Nederlandse fiscus wil het ondertekende formulier wel hebben.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Es, 27-06-2016 13:55 #16
Goedemiddag,
Mijn dochter is sinds oktober 2015 verhuisd naar Tsjechië en werkt daar. Ze heeft in de eerste 9 maanden van 2015 in Nederland inkomen verworven via een bijbaan en heeft recht op teruggave van belasting via het zgn. T-biljet of hoe dat nu ook heet. Nu blijkt dat ze een M-biljet moet invullen. Zij heeft mij daartoe gemachtigd. Aan de eis dat over tenminste 90% van het wereldinkomen in Nederland belasting wordt betaald, wordt i.c. niet voldaan. Kan ik volstaan met het invullen van het door haar nog in Nederland verdiende loon, loonheffing en arbeidskorting in de eerste 9 maanden van 2015 en vraag 60 van dat M-biljet laten voor wat het is?
Alvast dank. Reactie infoteur, 28-06-2016
Beste Es,
Bij emigratie is een M-biljet inderdaad nodig. Als aan de 60% is voldaan of als er een partner is, vult u vraag 60a respectievelijk 60b in, anders niet.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ja Thomassen, 22-06-2016 14:49 #15
Geachte dame, heer

Ik woon met de partner in Duitsland en werk volledig in Nederland en mijn partner werkt in Duitsland. Volgens de nieuwe regels ben ik kwalificerend buitenlands plichtige en mijn partner die een lager loon heeft dan ik is geen kwalificerend belastingplichtige. Wij hebben inwonende kinderen jonger dan 12 jaar. Kom ik, ondanks dat mijn partner een lager inkomen heeft dan ik, in aanmerking voor de inkomensafhankelijke kinderaftrek? Bij voorbaat dank voor uw reactie.

Met vriendelijke groet
Johan Reactie infoteur, 24-06-2016
Geachte Ja Thomassen,
Ik moet een slag om de arm houden, maar ik denk van wel. Strikt genomen hebt u voor de Nederlandse Belastingdienst geen fiscale partner, omdat uw vrouw niet in Nederland belastingplichtig is en niet in Nederland woont of werkzaam is.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Tom, 13-06-2016 10:22 #14
Beste,

Mijn Belgische vakbond, dienst grensarbeiders, vult jaarlijks voor mij de NL belastingaangifte in. Die aanvraag deed ik ook dit jaar weer (op 26 mei), helaas zonder reactie. Telefonisch geraak ik er ook niet terecht en zij zitten helaas niet bij de deur om even binnen te springen. Afgelopen week ontving ik plots de enveloppen met wachtwoord en gebruikersnaam van de belastingdienst (vermoedelijk aangevraagd door mijn vakbond?) waarna ik tijdens het googelen plotseling ook op de nieuwe regeling met inkomensverklaring uitkwam.

Mijn situatie is als volgt: Ik woon in België en ontving in januari en februari een werkloosheidsuitkering en werkte de rest van het jaar in Nederland. Ik heb ook een eigen woning.

Hoe kom ik te weten of ik aan de 90% regel voldoe en hoe vul ik precies de inkomensverklaring in? Ik vermoed enkel mijn Belgische uitkering? Maar op mijn fiscale fiche staat een bedrag 'uitkeringen' en eveneens een bedrag 'afzonderlijk belastbare achterstallen'. Moet ik beide bedragen samentellen? En komt dit op de inkomensverklaring onder vak '4d'?

Alvast bedankt voor uw reactie.

Met vriendelijke groet,
Tom Reactie infoteur, 14-06-2016
Beste Tom,
Het bedrag 'uitkeringen' en 'afzonderlijk belastbare achterstallen' op uw fiscale fiche geven een jaaroverzicht van uw belastbare inkomen. De uitkeringen komen in vak 4d. De belastbare achterstallen in vak 4l (overige inkomsten). U kunt door middel van een eigen schatting een eerste indruk krijgen of u aan de voorwaarden voldoet. De Belastingdienst in Nederland zal dit bij de (eventuele) controle later ook bevestigen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Raymond, 27-05-2016 09:54 #13
Beste,
Ik heb in 2015 gedurende mijn ziektewet uitkering van UWV een opleiding gevolgd en die opgevoerd als aftrekpost. Echter, ik woon in België, ben getrouwd en mijn vrouw ontvangt een arbeidsongeschiktheidsuitkering van België. Verder hebben wij geen eigen huis in België of Nederland. De Belgische belastingdienst gaat het formulier voor kwalificerend belastingplichtige voor Nederland niet invullen voordat de Belastingaangifte in België is ingevuld. Mijn vraag is nu, studiekosten zijn dacht ik een persoonsgebonden aftrek en zou los staan van een fiscaalpartnerschap. Hoe zit dat nu met de teruggave? Ga ik ooit een teruggave studiekosten krijgen? Is om een teruggave studiekosten voor iemand die woonachtig is in België het insturen van het formulier kwalificerend belastingplichtige binnenland echt nodig om een deel van de teruggave te krijgen? Reactie infoteur, 28-05-2016
Beste Raymond,
De aftrekpost studiekosten is inderdaad een persoonsgebonden aftrek, maar die kan bij de verdeling van aftrekposten ook bij uw fiscale partner worden neergezet. Punt is dat de Nederlandse belastingdienst u ook hier als belastingplichtig moet zien, om hier uw aangifte inkomstenbelasting te kunnen invullen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Marian, 12-05-2016 09:33 #12
Een vriend woont al een tijdje in Frankrijk en heeft zich in Nederland laten uitschrijven, omdat hij niet weet voor hoe lang hij in Frankrijk blijft.

Moet hij over 2015 in Nederland nu aangifte IB doen? Reactie infoteur, 12-05-2016
Beste Marian,
Als hij nog inkomen uit Nederland heeft in 2015, wel.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Nicole, 01-05-2016 19:52 #11
Ik kwam tijdens het invullen van de aangifte pas achter dat er een en ander veranderd is. We zijn twee Nederlanders die reeds jaren in België wonen, maar beiden werken in Nederland. We hebben nooit gebruik gemaakt van de binnenlandse regeling. Maw. nooit hypotheekaftrek voor eigen woning, aangezien die mogelijkheid voor ons te laat kwam. Nu vragen ze of we eigendom hebben. Houdt dit in dat we nu toch vermogensbelasting over onze woning moeten gaan betalen of hoeven we deze niet op te geven, aangezien we ook nooit gebruik hebben gemaakt van de hypotheekaftrek.

Tevens hebben we twee kinderen 18 en 17 die studeren. Is hier nog een heffingskorting of combinatiekorting voor?

MVG Reactie infoteur, 02-05-2016
Beste Nicole,
Als uw woning als eigen woning wordt gezien, betaalt u er geen vermogensbelasting over, ook niet als u geen hypotheekrente aftrekt. Voor uw kinderen is er helaas fiscaal gezien geen extra voordeel.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Willem, 24-04-2016 15:20 #10
In alle voorbeelden die ik zie gaat het steeds over een buitenlandse woning of buitenlands spaargeld dat in Nederland aangegeven kan worden. Daarvoor kan ik die nieuwe regeling ook nog wel een beetje begrijpen. Bij ons ligt dat echter niet zo.

Mijn echtgenoot en ik hebben samen een eigen woning in Nederland en wat spaargeld in Nederland. Hij heeft van 1 oktober 2014 tot 1 maart 2015 in Ierland gewerkt en heeft daar woonruimte gehuurd. Als ik nu de nieuwe regels goed begrijp moet hij toch een inkomensverklaring uit Ierland zien te krijgen, omdat anders zijn deel van hypotheekrente aftrek voor ons huis in Nederland over die twee maanden dat hij Ierland werkte en woonde niet naar mij verschoven kan worden. Omdat zijn inkomen over het hele jaar 2015 laag was en hij € 0 belasting hoeft te betalen, kan dat deel van de hypotheekrente dus ook niet afgetrokken worden en kost het ons zo'n € 400,-. Onder diezelfde twee maanden zou hij ook geen gebruik kunnen maken van de heffingsvrije voet op zij helft van het spaargeld en moeten we ook nog een in box 3 extra betalen. Dat kan toch nooit de bedoeling geweest zijn van deze maatregel? Ik zit al dagen te puzzelen op dat M-formulier en de Belastingdienst Buitenland is nou ook niet echter meewerkend. Reactie infoteur, 25-04-2016
Beste Willem,
Als uw man vanaf maart 2015 in Nederland woonde, zijn jullie vanaf dat moment weer fiscale partners. U verliest een deel van het jaar het fiscaal partnerschap als hij elders was ingeschreven.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Stefanie, 24-03-2016 11:01 #9
Dus of we die inkomensverklaring ten laatste bij de belastingaangifte kunnen aanleveren… Heb bij mijn Belgische belastingdienst geïnformeerd en die zeggen wij gaan die formulieren pas vanaf september kunnen ondertekenen.
Lekker is dat, nu heb ik dus maar uitstel aangevraagd, maar dat betekent ook dat ik mijn geld dus pas ergens begin volgend jaar ga krijgen en dat terwijl ik verder alle papieren klaar heb liggen om in april meteen alles te kunnen invullen
Waarom kan het nu niet gewoon met een vraag op de aangifte geregeld worden, je blijft per slot ook zelf verantwoordelijk voor wat je op dat formulier invult!
Daarbij komt nog dat ik geen DigiD heb, nu zou er iets met een login en ww nog opgestuurd worden begrijp ik, maar waarom moet ineens alles zo'n pak ingewikkelder gemaakt worden, is dit ontmoedigingspolitiek van NL of zo, hopen ze dat we onze teruggave laten schieten omdat het veel te omslachtig is of wat? Reactie infoteur, 25-03-2016
Beste Stefanie,
Voor de belastingaangifte is een inkomensverklaring nodig en dat kost tijd, maar voor 2016 kunt u wel al een voorlopige aanslag inkomstenbelasting invullen die pas later wordt vereffend bij de belastingaangifte inkomstenbelasting 2016. Zo had dit ook in 2015 gekund en dan had u eerder uw geld gehad denk ik.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ron Tims, 06-03-2016 00:12 #8
Afgelopen donderdag heb ik netjes mijn belastingaangifte "online " ingevuld.
Vrijdag krijg ik een brief van de belastingdienst dat ik ben aangemerkt als " gekwalificeerd buitenlands belastingplichtige" en zodoende vanaf 16 April as. Online aangifte mag doen.? Reactie infoteur, 06-03-2016
Beste Ron Tims,
Als u heel 2015 in het buitenland woonde, kunt u vanaf 18 april online belastingaangifte doen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jacobus, 09-04-2015 10:53 #7
Ik ben met pensioen en woon sinds 1 Maart 2013 met mijn vrouw officieel in Portugal en heb AOW een ABP pensioen en heb inkomsten belasting 2013 in Nederland gedaan, waar moet ik nu mijn inkomsten belasting 2014 opgeven?
Iedereen vertel een ander verhaal maar de situatie is nooit het zelfde, wie weet raad?

mvg: Jack Reactie infoteur, 09-04-2015
Beste Jacobus,
Als dat betekent dat uw inkomsten voornamelijk vanuit Nederland komen, doet u in Nederland belastingaangifte. Omdat u ook in Portugal resident bent, betaalt u ook daar belasting. Door in Nederland aan te geven dat u een dubbele heffing wilt voorkomen, worden beide belastingen verrekend zodat u uiteindelijk niet twee keer betaalt. In Portugal moet u vervolgens aantonen dat u al in Nederland hebt betaald.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Stephan, 09-12-2014 11:18 #6
Dit is een goed en duidelijk verhaal. Nu wil ik ook even testen of ik het goed begrepen heb.

Onze situatie: Ik ben NL en werk in NL. Mijn vriendin is BE en werkt in BE. Wij willen waarschijnlijk een huis gaan kopen in België middels een hypotheek die door een NL bank verstrekt wordt (Rabobank doet dit nog). Als ik het goed begrijp kan ik wel nog in aanmerking komen voor hypotheekrenteaftrek, maar mijn vriendin niet? (Daar bestaat ook geen truc voor, om haar inkomsten bij die van mij te tellen en in NL belasting over beide inkomsten te betalen?)

Wellicht stomme vraag, maar kom ik nog altijd in aanmerking voor hypotheekrenteaftrek wanneer ik een hypotheek afsluit in Belgie?

Alvast mijn dank.
Met vriendelijke groet,
Stephan Nobelen Reactie infoteur, 10-12-2014
Beste Stephan,
Zodra u uw hoofdwoning waar u bent ingeschreven in het buitenland hebt (u woont dus echt in het buitenland), moet u zich kwalificeren om nog van de hypotheekrenteaftrek gebruik te kunnen maken. Hetzelfde geldt voor uw vriendin.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Vaanholt, 28-11-2014 16:34 #5
Mijn man werkt in Nederland en ik werk niet. We wonen met 3 kinderen in Duitsland. Onze oudste zoon is gehandicapt (waardoor we met voorzieningen voor hem al tussen wal en schip vallen), en we hebben daarom een rolstoelvriendelijk huis gekocht terwijl onze huidige woning nog niet verkocht was. We hebben dit huis gekocht in 2013 omdat we er vanuit gingen nog 3 jaar dubbele hypotheekrenteaftrek te hebben en hierdoor de dubbele lasten te kunnen dragen. We zijn het afgelopen jaar druk geweest met de verbouwing van het huis en willen in 2015 verhuizen. Mochten wij het huis dat dan leeg staat, tijdelijk willen verhuren, zijn deze huurinkomsten dan ook van invloed op de 90% regeling? Reactie infoteur, 29-11-2014
Beste Vaanholt,
Huuropbrengsten uit een tweede woning is fiscaal onbelast en worden niet als inkomen gezien.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Carolina, 28-10-2014 19:57 #4
Ik krijg alimentatie uit nederland, waar ik belasting over moest betalen, maar, halverwege dit jaar ben ik naar Spanje geëmigreerd. Moet ik over het hele jaar 2014 belasting blijven betalen, aan Nederland… of moet ik het dit bedrag altijd blijven betalen aan Nederland… dus gedurende de alimentatie periode. Het is mij nog volkomen onduidelijk, wel hebben mijn ex man en ik nog een gezamenlijk huis. Wat wel al drie jaar te koop staat. Reactie infoteur, 29-10-2014
Beste Carolina,
Als uw ex in Nederland woont, zijn dit voor u inkomnsten vanuit Nederland die uw ex waarschijnlijk zelf fiscaal aftrekt. Bij uw belastingopgave kunt u wel aangeven dat u niet dubbel belast wilt worden en dan wordt de belasting verrekend met wat u in Spanje schuldig bent.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Michiel, 20-10-2014 20:29 #3
Beste,

Ik ben een Nederlander en heb enige tijd geleden in Nederland een huis gekocht. Ik heb nu een baan aangeboden gekregen in Belgie bij een in Belgie gevestigd bedrijf. Als ik deze (voltijds) baan aanneem en in Nederland blijf wonen, kom ik dan nog in aanmerking voor hypotheekrenteaftrek?

Mvg,
Michiel Reactie infoteur, 21-10-2014
Beste Michiel,
Als u in Nederland blijft wonen, bent u gewoon Nederlands belastingplichtig en hebt u recht op de hypotheekrenteaftrek. Bij uw belastingaangifte geeft u dan wel aan dat u een dubbele belastingheffing wilt voorkomen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Barry, 05-08-2014 18:40 #2
Beste,
Mijn situatie is als volgt. Ik ben Nederlandse en woon in Belgie en werk in Nederland. Mijn inkomen komt volledig uit Nederland. Ik kies al jaren voor binnenlands belastingplichtige. Mijn vrouw is Belgisch en werkt ook in Belgie. Zij is geen fiscale partner van mij en heeft nooit in Nederland een aangifte moeten invullen. Zij betaalt haar belastingen in Belgie. Mijn huis is 100% mijn eigendom, evenals de hypotheekschuld die volledig op mijn naam staat.
Nu is mijn vraag, kwalificeer ik mij nog steeds voor buitenlands belastingplichtige en blijft mijn hypotheekrenteaftrek ongewijzigd, of wordt vanaf 2015 wel ineens het inkomen van mijn vrouw meegeteld en behalen we dus niet meer de 90% grens. Nogmaals, lening en huis staan volledig op mijn naam.

Bij voorbaat dank voor een reactie. Het wordt er allemaal niet makkeijker op.
Groeten, Barry Reactie infoteur, 05-08-2014
Beste Barry,
U voldoet wel aan de eisen in 2015, maar uw vrouw niet en dus is alleen uw aandeel in de hypotheeklasten aftrekbaar. Maar dat was bij u in 2014 ook al zo.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Roel Stijns, 10-06-2014 15:50 #1
Hallo,
het is mij niet duidelijk of ik vanaf 2015 in aanmerking kom voor de belangrijkste aftrekpost, de hypotheekrente.
Ik woon samen met mijn partner in Belgie. Ikzelf ben in Nederlandse loondienst en wordt sedert 3 jaren behandeld als binnenlandse belastingplichtige.Heb buiten inkomsten uit nederlandse loondienst geen anderde inkomsten. Ik geniet dus maandelijks het rentevoordeel zoals de meeste Nederlanders.
Mijn nederlandse partner werkt (geniet momenteel een belgische uitkering) in Belgie en is daarmee ook belastingplichtig in Belgie. Ons huis is op ons allebei beschreven en wel ieder voor de helft. M.a.w. 50% van het huis is door mijzelf in de vorm van een belgische hypotheek gefinancierd. Jaarlijks ontvang ik ca. 2000 euro aftrekbare rente. Gaat dit voordeel voor mij nu helemaal vervallen? Ik begrijp de voorwaarden niet goed mbt 90% regel en inkomensverklaring uit buitenland.
Alvast bedankt voor een reactie. Groet, Roel Stijns Reactie infoteur, 10-06-2014
Hallo Roel Stijns,
U voldoet aan de eisen: u betaalt over meer dan 90% van uw inkomen belasting in Nederland en woont aantoonbaar in België. Voor uw deel verandert er niets. Uw partner voldoet niet.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 09-12-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Inkomstenbelasting 2015
Reacties: 26
Schrijf mee!