InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Alleenstaande ouderkorting 2014

Alleenstaande ouderkorting 2014

Alleenstaande ouderkorting 2014 De alleenstaande ouderkorting bestaat in 2014 nog wel, maar verdwijnt in 2015. Dan wordt deze heffingskorting meegenomen in het kindgebonden budget 2015. Of elke alleenstaande ouder dan nog voor deze belastingmeevaller in aanmerking komt, is nog de vraag, maar waarschijnlijk is dat niet. Wat zijn de voorwaarden voor de alleenstaande ouderkorting 2014 en op welk bedrag u recht hebt in 2014?

Wat is de alleenstaande ouderkorting 2014?

De alleenstaande ouderkorting is een heffingskorting van de belastingdienst. Het is een geldbedrag dat in mindering komt op de belasting die u over uw inkomen betalen moet, een belastingvoordeel voor alleenstaande ouders die in zeer veel gevallen dit voordeel goed kunnen gebruiken. Dit voordeel bestaat uit twee delen en komt bovenop enkele andere heffingskortingen die er zijn zoals de algemene heffingskorting en de arbeidskorting. Het zijn voordelen die lopen via uw fiscale inkomen. Dat is meteen ook het nadeel van de systematiek van deze heffingskortingen. Het betekent namelijk dat als u als alleenstaande ouder onvoldoende inkomen hebt (uit werk of uitkering) het zich kan voordoen dat u weliswaar recht hebt op de uitbetaling van de heffingskorting, maar uw inkomen voor de belastingdienst te laag is om de uitbetaling te kunnen doen. U kunt immers niet meer terug krijgen dan u aan belasting betaald hebt. Vanaf 2015 wordt dit anders. Vanaf 2015 wordt de alleenstaande ouderkorting meegenomen in het kindgebonden budget en is daarmee een toeslag geworden op uw inkomen. Deze toeslag of kop is onafhankelijk van hoeveel belasting u betaald hebt. De hoogte van de nieuwe toeslag zal overigens wel afhankelijk zijn de hoogte van uw inkomen, want zo is het kindgebonden budget immers opgebouwd.

Hoogte alleenstaande ouderkorting 2014

Zoals aangegeven bestaat de alleenstaande ouderkorting 2014 nog uit twee componenten. Als u aan de voorwaarden, waarover straks meer, voldoet hebt u recht op een bedrag dat kan oplopen tot ruim 1.319 euro en daar komt nog een variabel deel bij dat afhankelijk is van uw arbeidsinkomen. Wie geen arbeidsinkomen heeft of een voor deze regeling een te hoog inkomen heeft, heeft geen recht op deze opslag. Verder wordt er onderscheid gemaakt tussen een alleen staande ouder die niet AOW-gerechtigd is zij die dat wel zijn en een kind verzorgen. De hoogte van de bedragen in 2014 zien er als volgt uit:

Tabel 1. Alleenstaande ouderkorting 2014, u bent jonger dan 65 jaar en twee maanden, de bedragen in 2014:

jonger dan 65 jaar
Alleenstaande ouderkorting, het basisbedrag € 947
Alleenstaande ouderkorting, het inkomensafhankelijke deel 4,3% van het inkomen uit werk, arbeidsinkomen, met een maximum van € 1.319
Totaal maximaal € 2.266

Tabel 2. Alleenstaande ouderkorting 2014, u bent ouder dan 65 jaar en twee maanden, de bedragen in 2014:

65 jaar en twee maanden of ouder
Alleenstaande ouderkorting, het inkomensafhankelijke deel 2,22% van het inkomen uit werk met een maximum van € 682
Totaal maximaal € 1.172

Voorwaarden alleenstaande ouderkorting 2014

U hebt recht op de alleenstaande ouderkorting als het kind en u aan de volgende voorwaarden voldoen:

  • Uw huishouden heeft één of meer kinderen;
  • U verzorgt het levensonderhoud van het kind of de kinderen.
  • Uw uitgaven voor het levensonderhoud bedraagt per kind minimaal € 416 per kwartaal of u krijgt kinderbijslag.
  • Het jongste kind was op 31 december 2013 nog jonger dan 18 jaar voor het vaste deel en jonger dan 16 jaar voor het variabele deel van de ouderkorting.
  • U bent een alleenstaande en voert uw huishouding dus niet samen met een ander.
  • U hebt 2014 ten minste zes maanden en een dag (meer dan zes maanden) geen fiscale partner.

Conclusie alleenstaande ouderkorting 2014

Afhankelijk van uw inkomen kan de alleenstaande ouderkorting 2014 oplopen tot maximaal € 2.266, wat zeker de moeite waard is. Door een voorlopige aanslag 2014 inkomstenbelasting, teruggave in te vullen, kan dit bedrag in 2014 in gelijke delen maandelijks worden uitbetaald. Als u geen voorlopige teruggave invult, vindt de verrekening plaats bij uw aangifte inkomsten belasting 2014, en dat is in het voorjaar van 2015.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Alleenstaande ouderkorting 2012Alleenstaande ouderkorting 2012In 2012 zijn de alleenstaande ouderkorting en de aanvullende alleenstaande ouderkorting samengevoegd tot een heffingskor…
Alleenstaande ouderkorting 2013Alleenstaande ouderkorting 2013De alleenstaande ouderkorting 2013 bestaat uit twee delen, een vast bedrag en een bedrag dat afhankelijk is van uw arbei…
Krijgt u belasting terug? Heffingskortingen 2011Bij deze het definitieve overzicht van de heffingskortingen in 2011. Wat zijn heffingskortingen? Een heffingskorting is…
Heffingskortingen 2011 - 2012 (+ bedragen)Heffingskortingen 2011 - 2012 (+ bedragen)Een overzicht van de soorten heffingskortingen voor de inkomstenbelasting + bijbehorende bedragen voor 2011 en 2012 voor…
Heffingskortingen en echtscheidingHeffingskortingen en echtscheidingEen echtscheiding heeft vele gevolgen, financieel en emotioneel. Financieel kunnen er grote veranderingen door een echts…

Reageer op het artikel "Alleenstaande ouderkorting 2014"

Reacties

Peter, 19-05-2017 10:41 #39
Goedendag,

Over de belasting 2014 moet ik opeens een fors bedrag terugbetalen. Dit omdat de inspecteur twijfels had of ik wel of niet co-ouderschap voer met mijn expartner. Dit was al vanaf 2012 het geval. Na bezwaar krijg ik nu wel "terug" het deel inkomensafhankelijke combinatiekorting, maar niet de alleenstaande ouderkorting. Want daar heb ik geen recht op omdat mijn dochter ingeschreven stond bij mijn ex-partner. Echter als je (nog steeds) de aangifte doet en de aanwijzingen daaruit opvolgt, dan komt nog steeds als resultaat naar voren dat ik die alleenstaande ouderkorting krijg. Dan klopt toch er iets niet in het aangifteprogramma zelf?

vr. groet

Peter Reactie infoteur, 22-05-2017
Goedendag Peter,
Het lijkt erop dat in het programma van de belastingaangifte nog zit verwerkt dat u recht hebt op de alleenstaande ouderkorting (mede op basis van uw gegevens 2012 en 2013), maar de inspecteur hierop inmiddels terugkomt. Hopelijk doet hij dat niet alsnog ook voor 2012 en 2013.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

J. Bakker, 03-02-2017 20:24 #38
Belastingdienst betwist dat ik in 2014 minder dan 6 maanden een fiscale partner had. Ex-partner heeft vanaf maart 2014 elders gewoond (verklaring voor de rechtbank) maar heeft pas per 13 augustus 2014 de wijziging doorgegeven in de basisregistratie personen. Per 1 april 2014 is de echtscheiding aangevraagd bij de rechtbank, en is m.i. datum aanvraag bepalend voor einde partnerschap. Bovendien heb ik in april 2014 bij de Bel.dienst inlichtingen ingewonnen en is mij bevestigd dat datum indiening echtscheidingsverzoek OOK BEPALEND is voor de alleenstaande ouderkorting. Mij is toen NIET verteld
dat OOK aan de voorwaarde tijdige inschrijving basisregistratie personen moet worden voldaan. Maak ik kans met een gerechtelijke procedure? Reactie infoteur, 06-02-2017
Beste J. Bakker,
Voorwaarde voor het beëindigen van het fiscaal partnerschap is inderdaad ook dat jullie niet meer op hetzelfde adres zijn ingeschreven.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Maarten, 09-03-2016 14:06 #37
Een vrouw had in 2014 een inwonende dochter, werd op 4 januari 2014 18 jaar. Kreeg in eerste instantie de alleenstaande ouderkorting ad € 947,00. In 2015 moest zij alsnog aangifte belasting doen en kreeg vervolgens een aanslag dat ze dit bedrag terug moet betalen. Hoe kan dat? Kind was op 31 december 2013 dus nog geen 18!
Klopt dit wel? Reactie infoteur, 09-03-2016
Beste Maarten,
In 2015 is de alleenstaande ouderkorting als belastingvoordeel vervallen, maar in 2014 bestond deze nog wel. Als mevrouw alleenstaande ouder was in 2014, had ze er recht op.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Paul, 23-10-2015 07:48 #36
Ik ben sinds eind 2012 gescheiden en heb een co-ouderschap. Mijn 3 kinderen zijn de helft van het jaar bij mij, maar staan sinds 2012 ingeschreven bij mijn ex. Ik ontvang geen kinderbijslag, heb geen fiscaal partner, heb meer dan 408 euro per kind per kwartaal aan kosten en de kinderen hebben geen eigen inkomen. Alles klopt, ze stonden alleen bij mijn ex ingeschreven. Beetje lastig om ze op twee adressen in te schrijven. Nu echter, vindt de belastingdienst dat ik alles moet terug betalen om dat laatste punt. Dat lijkt me niet eerlijk, aangezien ik wel dezelfde kosten heb als mijn ex. Moet ik nu alles terugbetalen? Reactie infoteur, 24-10-2015
Beste Paul,
Als er geen kind bij u staat ingeschreven hebt u geen recht op de alleenstaande ouderkorting. In 2012 tot en met 2014 hebt u wel recht op de aftrek kosten levensonderhoud kind:

http://financieel.infonu.nl/geld/77903-aftrek-levensonderhoud-kind-2012-2011.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Henk, 21-04-2015 21:50 #35
In 2014 1 schoolgaande dochter thuis van 17… dus ben ik het variabele deel kwijt als extra korting als ik goed lees. scheelt 1319 euro. het is wat het is, maar ik snap niet helemaal de logica achter deze redenering Reactie infoteur, 23-04-2015
Beste Henk,
Het variabele deel vervalt als uw kind op 1 januari niet jonger is dan 16 jaar of als er geen inkomen uit werk is.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mamama, 01-04-2015 10:44 #34
Goedendag, sinds januari 2012 wonen mijn ex-partner en ik gescheiden. We hebben 2 kinderen, co-ouderschap, week om week. Omdat mijn ex-partner nergens aan mee wilde werken (ook niet een kind op mijn adres laten inschrijven) ben ik uiteindelijk een rechtzaak begonnen. De rechter heeft mij in het gelijk gesteld en uiteindelijk is mijn zoon op 7-7-2014 op mijn adres ingeschreven. De rechter gaf aan dat de situatie van co-ouderschap als sinds het begin zo is geweest. Nu geeft de belastingdienst aan dat ik de alleenstaande ouderkorting van 2012 terug moet betalen en waarschijnlijk dus ook van 2013 en -uiteindeilijk- 2014 omdat de inschrijfdatum 7-7-2014 is en dus minder dan een half jaar. Ik heb aangegeven gehoord te willen worden, maar maak ik kans? Heb het idee dat de brieven niet eens gelezen worden en er alleen maar naar de datum gekeken wordt. We hebben allebei evenveel voor de kinderen gezorgd, daarbij heb ik ook een veel lager inkomen dan mijn ex-partner omdat ik minder ben gaan werken toen de kinderen geboren werden.
Hoop dat u mij kunt helpen.

Hartelijke groet,
Mamama Reactie infoteur, 01-04-2015
Goedendag Mamama,
Gehoord worden kan in ieder geval geen kwaad, maar ik vrees dat de datum van inschrijving een breekpunt blijft. Het is ongewis of de belastinginspecteur coulant wil zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mamaliefde, 01-04-2015 01:43 #33
Goedendag, ik maak mij nu wel hele grote zorgen, want ik ben van tafel en bed gescheiden in februari 2014 en eind mei 2014 (officieel ingediend dan vanaf februari 2014 zat ik in een blijf huis samen met mijn zoontje die eind november 2013 is geboren, en daarna ben ik bij mijn family tijdelijk gaan inwonen met meerdere volwassenen en ik heb in 2014 geen alleenstaande ouder korting gehad en ik heb de belasting nog gebeld van heb ik er zeker weten recht op in 2015 nu nog woon ik daar omdat ik geen huis kan vinden heel erg moeilijk! En ze zeiden dus tegen mij ja je hebt er recht op omdat er meerdere mensen in het huis wonen en je dus geen fiscale partner hebt. Maar ik las net hierboven dat u zei het zou kunnen zijn gemeenschappelijke huishouding nou dat is dus niet het geval ik heb daar gewoon een kamertje als het ware en betaal gewoon netjes mijn dingen en voor de rest niks. Iedereen leeft zijn leven. Ik hoor heel erg graag van u want ik wil niet op het einde van de rit alles terugbetalen dat zou me enorm in de put laten zakken En dat wil ik niet!

Met vriendelijke groet,
Mamaliefde Reactie infoteur, 01-04-2015
Goedendag Mamaliefde,
Als u aantoonbaar alleenstaand bent, in uw eigen huishouding voorziet en geen fiscale partner hebt, hebt u recht op de alleenstaande toeslag die sinds 2015 aan het kindgebonden budget is toegevoegd. Voor de Belastingdienst zijn dit lastige situaties, want er kunnen mensen zijn die aangeven alleenstaand te zijn maar dat in feite niet zijn. Daarom verwacht ik wel een controle van de Belastingdienst. Wilt het echt zeker weten in uw situatie, dan kunt u een brief sturen aan de Belastingdienst in uw regio en de belastinginspecteur om die zekerheid vragen. Per slot van rekening kan elke situatie weer anders zijn en is voor betrokkene terugbetalen meestal ook een ramp.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Toet, 08-03-2015 00:16 #32
T/m 1-9-2014 woonde ik samen met mijn dochtertje in bij mijn moeder. Per 1-9-2014 ben ik verhuis en voer ik een eigen huishouden (kind staat ook bij mij ingeschreven en heb recht op kinderbijslag). Heb ik dan nog wel (deels) recht op de alleenstaande ouderkorting voor 2014? Reactie infoteur, 08-03-2015
Beste Toet,
Niet in 2014, wel 2015 (zes maanden eis).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Moeders, 26-02-2015 12:53 #31
Best…,
Mijn thuiswonende dochter (19)studeert, ik ontvang geen kindgebonden budget en geen kinderbijslag. Mijn dochter heeft geen baan en krijgt de basis studiefinanciering.
De kosten voor haar levensonderhoud betaal ik. En betaal ook haar zorgverzekering.
Al met al een beste kostenpost. Heb ik recht op alleenstaande ouder korting?
Met vriendelijke groet moeders Reactie infoteur, 26-02-2015
Beste Moeders,
Nu uw dochter ouder is dan 18 jaar is er geen recht op de alleenstaande ouderkorting.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mevrouw R., 14-02-2015 00:47 #30
Hallo,

Ik ben een alleenstaande ouder sinds 5 juli 2014. Heb ik dan geen recht op de alleenstaande ouderkorting over 2014 omdat mijn baby na 30 juni geboren is? Dat zou ik dan erg vreemd vinden, was mijn baby 6 dagen eerder geboren had ik ruim 4000 euro teruggekregen.

Groet Reactie infoteur, 14-02-2015
Hallo Mevrouw R.,
Als u minder dan zes maanden een alleenstaande ouder bent, heeft u in dat jaar inderdaad geen recht op de alleenstaande ouderkorting. Het maximale bedrag in 2014 is € 2.266.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Judith, 28-01-2015 22:31 #29
In maart 2014 heb ik de scheiding aangevraagd. 31 juli 2014 is deze uitgesproken maar pas in oktober 2014 bij de gemeente ingeschreven. Vanaf welke datum worden mijn ex en ik niet meer als fiscaal partners gezien? Er wordt gesproken over minimaal 6 maanden en een 1 dag van betreffend jaar. We zijn al wel sinds 1 november 2013 niet meer op hetzelfde adres ingeschreven, sindsdien wonen we ook apart en staan de kinderen bij mij ingeschreven. Maar het is mij onduidelijk vanaf wanneer wij niet meer als financieel partners worden gezien. Dit is voor mij belangrijk omdat ik wel al die tijd huurtoeslag heb ontvangen anders kon ik niet rondkomen. Tevens de vraag vanaf wanneer ik in aanmerking kom voor de alleenstaande ouderkorting. Er hangt financieel veel af van het fiscaal partnerschap. De 1 zegt dat we dat niet meer zijn vanaf de datum aanvraag scheiding, de ander zegt pas vanaf de uitspraak. Reactie infoteur, 29-01-2015
Beste Judith,
Jullie zijn geen fiscale partners meer vanaf het moment dat de echtscheidingsaanvraag bij de rechtbank is ingeschreven. Overigens kan een paar ervoor kiezen om toch nog tot het einde van het belastingjaar elkaars fiscale partner te zijn. De alleenstaande ouderkorting kunt u krijgen als u in een jaar meer dan zes maanden geen fiscale partner hebt. U zou er dus in 2014 nog recht op kunnen hebben.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Inge, 16-01-2015 11:17 #28
Afgelopen 2,5 jaar alleenstaande ouderkorting gekregen. Dit wordt vanaf 2015 stopgezet en vervangen door kindgebonden budget. Kon je in de afgelopen jaren, bovenop je alleenstaande ouder korting, ook nog een kindgebonden budget krijgen, of is het of-of? En zo ja, aan welke voorwaarden moet je dan voldoen? Reactie infoteur, 17-01-2015
Beste Inge,
Ook de afgelopen jaren kon u in aanmerking komen voor het kindgebonden budget. Meer over de voorwaarden en bedragen voor 2014 vindt u in het artikel:

http://financieel.infonu.nl/geld/102458-wijzigingen-kindgebonden-budget-2014-en-kinderbijslag.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Maria, 27-12-2014 23:10 #27
Ook voor mij een vraag over het kindergebondenbudget. Ik zal eerst even kort mijn situatie uitleggen. Ik ben nu zes jaar officeel gescheiden. Mijn ex en ik hebben co-ouderschap. Mijn zoon (14 jaar) staat wel vanaf het begin bij mij ingeschreven. Ik heb een wao uitkering. Ook al die 6 jaar al. De kinderbijslag en het kindergebondenbudget worden op mijn rekening gestort. Iedere maand stort ik daarvan de helft naar hem omdat we co-ouderschap hebben. (De huurtoeslag en zorgtoeslag hou ik voor mezelf omdat dat niks met het kind te maken heeft.) Ik heb in het begin ook alleenstaandeouderkorting aangevraagd maar daar kwam ik niet voor in aanmerking omdat we co-ouderschap hebben.
Nou kreeg ik afgelopen 22-dec-(2014) mijn kindergebondenbudget weer gestort. Dat is al jaren €104,00 en nu, voor aankomend jaar ivm dat afschaffen van de alleenstaandeouderkorting, ineens €359,00. Heel fijn natuurlijk maar ik heb daar volgens mij geen recht op. Ik heb gelijk de volgende dag de Belastingdienst gebeld en de situatie uitgelegd. Hele aardige vrouw maar zij begreep mijn probleem niet echt. Ze zei: het is zo voor je uitgerekend op basis van de gegevens die we van je hebben door het jaarlijks invullen van je belastingaangifte. Dus geniet er lekker van! Maar dat kan ik niet omdat ik er van overtuigd ben dat het niet klopt. Ik heb alles nagepluisd op internet en daar krijg ik dus ook niet echt een duidelijk antwoord. Dus vandaar maar op deze manier proberen. Mijn idee is namelijk:
Omdat ik geen recht heb gehad de afgelopen jaren op alleenstaandeouderkorting (omdat ik co-ouderschap heb) kan ik mij niet voorstellen dat ik nu wel recht heb op verhoging van het kindergebondenbudget. Omdat dat samenvalt in 2015. En het grote probleem is dat ik mijn ex de helft moet betalen. En daar heb ik een uitermate gebrouilleerde relatie mee. Ik weet zeker dat, als ik over een jaar toch terug moet betalen omdat ik er inderdaad geen recht op had, hij dan al lang en breed het geld opheeft. En hij dan zegt: Ja sorry, ik betaal niet mee terug. Het is zo'n lastige situatie waar ik in zit. Dus ik hoop, echt uit de grond van mijn hart, dat u een antwoord kan geven. Ik ben namelijk echt in de veronderstelling dat ik er geen recht op heb op zo'n hoog bedrag. Wel op €104,00 maar niet op €359,00.
Bedankt alvast!
Met vriendelijke groet,
Maria Reactie infoteur, 28-12-2014
Beste Maria,
Uw co-ouderschap hoeft geen belemmering te zijn voor de alleenstaandeouderkorting. Voorwaarde is wel dat u per kwartaal minimaal € 416 uitgeeft voor de kosten van levensonderhoud van uw kind of kinderbijslag ontvangt. En dat laatste doet u in ieder geval.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Claudette, 08-12-2014 14:51 #26
Hoe zit het in geval van co-ouderschap? Krijgen we dan beiden eenouderkorting of alleen degene waarbij het kind staat ingeschreven? Mvg Detje. Reactie infoteur, 08-12-2014
Beste Claudette,
Een minimale voorwaarde is dat er een kind op uw adres is ingeschreven.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

J. van den Biggelaar, 04-12-2014 14:40 #25
Paar dagen geleden voorlopige aanslag voor 2015 ontvangen (dus de teruggaaf voor 2015). Deze is circa 2200 euro minder dan normaal (dus 190 euro per maand); komt door het vervallen van de "eenoudertoeslag". Daar staat voor mij nergens compensatie tegenover (i.v.m. hoogte van mijn inkomen). Het kan toch niet waar zijn dat dit bedrag van de ene op de andere dag komt te vervallen? Onlangs zijn nieuwe percentages gepresenteerd door staatssecretaris Wiebes voor leaseauto's. Half (zakelijk) Nederland stond op zijn kop omdat dit veel leaserijders enkele tientjes per maand (peanuts dus) zou gaan kosten. Plan is meteen aangepast door de heren politici. Waarom wordt het afschaffen van de eenoudertoeslag dan wel zo makkelijk "geaccepteerd". Dit is toch niet normaal. Hoe kan hier beroep tegen aangetekend worden (en heeft dat zin)? Reactie infoteur, 04-12-2014
Beste J. van den Biggelaar,
De eenoudertoeslag 2015 komt te vervallen en maakt vanaf 1 januari 2015 deel uit van het kindgebonden budget. U hebt wel recht op een deel van de ouderkop in dit budget:

http://financieel.infonu.nl/geld/135766-kindgebonden-budget-2015-bedragen-voorwaarden-wijzigingen.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Moms, 03-12-2014 11:56 #24
Beste,
Ik wil graag weten of er een maximum salaris is voor de alleenstaande ouderkorting 2014.
Afgelopen jaar heb ik veel overgewerkt, die uren zijn pas dit jaar uitbetaald en ik heb ook voor mijn prestatie een bonus ontvangen dit jaar.Hierdoor valt mijn Fiscaal loon wat hoger dit jaar. Reactie infoteur, 03-12-2014
Beste Moms,
Voor de alleenstaande ouderkorting is er geen maximaal salaris waarboven u geen korting meer krijgt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw.

Mama28, 24-11-2014 17:06 #23
Situatie als Volgt, een vriendin van mij heeft haar moeder verloren en zorg voor haar broer en Zusje, wonen nu bij haar.
Ze heeft de voogdij en de kinderen ontvangen een Klein wezenpensioen, dit is opgegeven aan de belastingdienst.
We hebben expliciet aan de belastingdienst gevraagd of ze in aanmerking komt voor de alleen staande ouderenkorting, temeer omdat ze part time moet werken om de kinderen op te vangen, antwoord van de belastingdienst ja, maar niet uit of de kinderen broertje of Zusje zijn. Aldus gedaan. Nu zegt een Anders medewerker van de belastingdienst dat ze hier voor niet in aanmerking komt?,,, want de kinderen hebben een Klein wezenpensioen want m.i een uitkering is en geen Inkomen, wat zegt de belastingwettekst?
Willen we het netjes doen en nu dit Reactie infoteur, 25-11-2014
Beste Mama28,
Een voorwaarde voor de alleenstaande ouderkorting is dat de alleenstaande het kind in belangrijke mate onderhoudt. Het kan dus zijn dat de uitkering dusdanig is, dat de Belastingdienst vindt dat het kind grotendeels zelf in zijn kosten van levensonderhoud voorziet.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mama37, 22-11-2014 19:14 #22
Per 1 oktober woon ik op een ander adres, de belastingaangifte van 2014 doen we apart. Heb ik dan recht op alleenstaande ouderkorting? Wij hebben 2 kinderen, co-ouderschap en op elk adres staat er een kind ingeschreven. Reactie infoteur, 23-11-2014
Beste Mama37,
Als u meer dan zes maanden geen fiscale partner hebt, komt u in aanmerking voor de alleenstaande ouderkorting. Dat geldt overigens ook voor de ex-partner.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ikke, 20-11-2014 21:41 #21
Hallo even een vraagje: Ik had een partner maar hij had geen inkomen en hij stond bij mij ingeschreven nu niet meer. Heb ik dan recht op alleenstaandeouderkorting? Aangezien hij geen inkomen had en ik ons 3 onderhouden heb? Reactie infoteur, 21-11-2014
Hallo Ikke,
U kunt alleen de alleenstaande ouderkorting krijgen als u ook echt meer dan zes maanden alleenstaand bent.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Lena, 17-11-2014 18:38 #20
Mijn zusje en haar man zijn sinds kort gescheiden. Hij verhuist nu naar een kamer in een andere stad maar schrijft zich niet uit op haar adres. Komt zij in 2015 in aanmerking voor het kindgebonden budget? Ze delen wel de kosten van de hypotheek maar de rest van de lasten zijn voor haar rekening. Reactie infoteur, 18-11-2014
Beste Lena,
Dat hangt af van het gezamenlijke inkomen. Zolang de ex nog bij haar is ingeschreven, zal hij waarschijnlijk nog als haar fiscale partner worden gezien. Ook de alleenstaande ouder toeslag in dit budget loopt ze dan mis:

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mama, 11-11-2014 18:59 #19
Mijn ex heeft zich 27 mei uitgeschreven nu is gister de scheiding uitgesproken en ik denk dat het over twee weken bij de gemeente bekend is. heb ik dan nog recht met terugwerkende kracht op eenouderkorting omdat hij 6 maanden weg is of werkt dat niet zo?
ik heb alle kosten alleen gedragen tot nu toe! en hoeveel is het ongeveer? Reactie infoteur, 12-11-2014
Beste Mama,
Als de echtscheiding uiterlijk eind juni 2014 is aangevraagd, kunt u recht hebben op de alleenstaande ouderkorting. Zie voor de bedragen bovenstaand artikel.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Roza, 31-10-2014 10:09 #18
Ik lees net dat de eenouderkorting met ingang van 2015 verdwijnt. ik ben alleenstaande moeder, ontvang geen alimentatie en kom op dit moment niet in aanmerking voor het kindgebonden budget omdat ik bijna fulltime werk en teveel verdien.
Als ik niet wordt gecompenseerd zou dat betekenen dat ik er ruim 3.000 netto op achteruit ga. Dat kan toch niet waar zijn? Reactie infoteur, 31-10-2014
Beste Roza,
Het kindgebonden budget krijgt in 2015 een alleenstaande ouder kop waarvoor u ook met een hoger inkomen in aanmerking kunt komen. Hoe hoger het inkomen, hoe minder het is:

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Rachelle, 28-10-2014 15:39 #17
Ik ben vanaf 22-10-2011 alleenstaande moeder. En heb van geen enkel jaar Alleenstaande ouderkorting gekregen. Hoe ga ik dit aanvragen voor de jaren 2011, 2012, 2013 en 2014? Reactie infoteur, 28-10-2014
Beste Rachelle,
Door een belastingaangifte inkomstenbelasting te doen. Dat kan ook nog met terugwerkende kracht (2012 en daarna).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Geert, 26-10-2014 10:05 #16
Hallo Zeemeeuw,
Mijn vriendin had begin dit jaar recht op alleenstaande ouder korting en krijgt dit ook per maand terug. per 1-8-2014 wonen wij samen. En aangezien ons gezamenlijke kind dit jaar nog geboren wordt zullen wij automatisch ook fiscaal partners worden. Wij voldoen dus aan het 6 maanden criterium. Echter val ik nog over "U bent een alleenstaande en voert uw huishouding dus niet samen met een ander". Moet ik deze zien in combinatie met die 6 maanden? En hebben wij hier nog steeds recht op? Alvast bedankt!

vriendelijke groet,

Geert Reactie infoteur, 26-10-2014
Hallo Geert,
Ja het alleenstaande karakter hangt samen met de zes maanden, evenals het fiscaal partnerschap.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Patty, 25-09-2014 16:09 #15
Goede middag
ben moeder van 2 kleine kinderen met een full time baan. op welke toeslagen heb ik recht?
en hoe regel ik dat? Reactie infoteur, 26-09-2014
Beste Patty,
Op welke toeslag en kortingen u met uw twee kleine kinderen recht hebt, hangt vooral af van uw inkomen en of u een partner hebt. Er zijn in 2014 nog 11 kindregelingen:

http://financieel.infonu.nl/belasting/119186-in-2015-nog-vier-kindregelingen-in-plaats-van-elf.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Nadine, 24-09-2014 14:18 #14
Hallo,
Ik heb een zoontje en ben alleen staande moeder. Maar ik woon nog bij mijn moeder in huis, zijn oma dus. Kan ik dit dat ook krijgen die toeslag?

Groetjes Reactie infoteur, 24-09-2014
Hallo Nadine,
U hebt alleen recht op de korting als u ook een eigen huishouding voert.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Annie, 15-09-2014 22:27 #13
Ik heb sinds kort co-ouderschap met mijn partner, ons kind staat ingeschreven op het adres van mijn ex-partner.

Ik word aanvrager van kinderbijslag en kindgebondenbudget omdat ik minder verdien. Ons kind blijft echter ingeschreven staan op het adres van mijn ex-partner (we kunnen aantonen dat er sprake is van co-ouderschap, dat was voldoende voor de SVB). Echter, nu wil ik ook alleenstaande ouderkorting aanvragen, mijn ex-partner heeft hier nl. geen recht op (heeft een nieuwe partner). Is het hiervoor noodzakelijk dat het kind op mijn adres ingeschreven wordt? En is dit nog wel zinvol, of moet ons kind minimaal zes maanden bij mij ingeschreven staan voordat ik hier recht op heb?

En in 2015, dan wordt de alleenstaande ouderkorting verwerkt in het kindgebondenbudget. Is het dan ook noodzakelijk om ons kind op mijn adres in te schrijven, of is een bewijs van co-ouderschap (ingeleverd bij de SVB) ook voldoende? Reactie infoteur, 16-09-2014
Beste Annie,
Voor de alleenstaande ouderkorting moet er minimaal één kind op uw adres zijn ingeschreven. De zes maanden gelden voor afwezigheid van het fiscaal partnerschap, niet de aanwezigheid van het kind. Als de korting naar het kindgebonden budget gaat, verschuift het van de Belastingdienst naar de SVB en als die er geen problemen mee heeft, is overschrijven niet nodig.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Yasemin, 20-08-2014 15:21 #12
Op 27 juni 2014 heb ik een zoontje gekregen. Ik woon samen met mijn zoontje bij mijn moeder in. Heb ik over 2014 of 2015 recht op de alleenstaande ouderkorting van de belastingdienst? Reactie infoteur, 21-08-2014
Beste Yasemin,
Als u inwoont, is er meestal sprake van een gemeenschappelijke huishouding en zal de Belastingdienst de alleenstaande ouderkorting (uiteindelijk) niet goedkeuren.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Senna87, 21-07-2014 14:08 #11
Ik heb een vraag mbt mijn alleenstaande ouder korting in juni is de vader van mijn kind bij ons komen wonen en heeft hem in juni erkend. Dit betekent dus dat hij automatisch mijn toeslagpartner is. Nu wil ik mijn alleenstaande ouderkorting stopzetten maar als ik het telefonisch die kan het alleen vanaf januari 2014 terwijl ik toen nog wel recht had op deze toeslagen. Op wat voor manier kan ik dit het beste aanpakken? Reactie infoteur, 21-07-2014
Beste Senna87,
Een eis is dat u in 2014 minimaal zes maanden geen fiscale partner had. Als hij zich in juni op uw adres heeft laten inschrijven, voldoet u net niet aan die eis en zal het hele bedrag moeten worden terugbetaald:

http://financieel.infonu.nl/belasting/119145-fiscaal-partnerschap-2014.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Gabrielle, 15-07-2014 12:46 #10
Ik heb een aantal jaren recht gehad op alleenstaande ouderkorting. Nu is de vader van een van mijn kinderen, per 2 juli jl, bij ons komen wonen (wat hem ook mijn toeslagpartner maakt). Wat voor gevolgen heeft dit voor mijn alleenstaande ouderkorting? Stopt dit per direct of moet ik dit ergens doorgeven en laten stopzetten? Reactie infoteur, 15-07-2014
Beste Gabrielle,
Het begrip toeslagpartner speelt bij de alleenstaande ouderkorting geen rol, wel fiscaal partnerschap. Maar u heb in ieder geval de eerste zes maanden geen partner gehad met wie woonde, en dus behoudt u uw alleenstaande ouderkorting voor 2014.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Eveline, 30-06-2014 10:17 #9
Ik heb heel 2013 t/m vandaag (2014) recht op alleenstaande ouderkorting. Ik heb bijstand en de inkomen krijg ik maandelijks van de gemeente. Echter mocht ik kiezen om maandelijks de alleenstaande ouderkorting te krijgen uitbetaald of dat het maandelijks ingehouden wordt en het bedrag in 1x ontvang. Heb voor inhouden gekozen. Maar ik heb nog niks ontvangen? Krijg ik dit via de gemeente of belastingdienst? En wanneer? Vakantiegeld heb ik wel al ontvangen. Reactie infoteur, 30-06-2014
Beste Eveline,
De alleenstaande ouderkorting is een korting op de belasting die u betaalt. Zo houdt u netto meer over.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Cees, 17-06-2014 22:38 #8
Op dit moment heb ik recht op alleenstaande ouderkorting. Echter ga ik vanaf 1 september 2014 samenwonen met de vader van mijn tweede kind (geboren 17-05-2014). Hoe zeg ik de alleenstaande ouderkorting op?
Alvast bedankt! Reactie infoteur, 18-06-2014
Beste Cees,
In 2014 hebt u nog recht op de alleenstaande ouderkorting (zes maanden zijn dan al voorbij).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Joan, 16-06-2014 16:04 #7
Ik was ook geinteresseerd in hoe het nu eigenlijk zit met de alleenstaande ouder korting m.b.t. de aanslag 2013. Ik kon daar op internet en op de site van de belastingdienst geen duidelijkheid over krijgen. Toen ik de belastingtelefoon hierover belde, kreeg ik als antwoord dat bij co-ouderschap alleen de ex-partner waar het kind volgens de GBA staat ingeschreven, recht heeft op het basisbedrag van de alleenstaande ouderkorting, de andere ex-partner niet. Nu zie ik bij jullie reactie op de vraag van Roest van 03-03-2014, dat het ingeschreven zijn geen verschil zou maken? Nou snap ik het even niet meer. Hoe is daar helderheid over te krijgen? Reactie infoteur, 16-06-2014
Beste Joan,
Als er twee kinderen zijn en het ene kind woont bij de ene ouder, de ander bij de andere, dan kunnen beiden recht hebben op de alleenstaande ouderkorting.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Db, 05-06-2014 03:00 #6
Hallo,
Ik zou graag willen weten of je als pleegouder recht hebt of alleenstaandeouderkorting.
Tot dit jaar heb ik het altijd terug gevraagd aan de belasting en heb het ook altijd gekregen alleen nu zegt de belasting dat ik er geen recht op heb ivm ik maandelijks pleegzorgvergoeding krijg. Weten jullie of ik er nou wel of geen recht op heb want via internet en de belastingdienst kom ik er niet uit.
Groet Reactie infoteur, 05-06-2014
Hallo Db,
Bij mijn weten hoeft dat niet zo te zijn en hangt het af van de mate waarin u zelf nog in de kosten van levensonderhoud voorziet (netto na onkostenvergoeding). Is dat nog minimaal 416 euro per kwartaal?

http://financieel.infonu.nl/geld/129605-pleegvergoeding-2014-pleegzorgvergoeding.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Kels, 27-04-2014 23:22 #5
Hallo,
Ik ben alleenstaande moeder en ontvang alleenstaande ouderkorting en huurtoeslag.
Binnenkort wilt er iemand bij mij intrekken omdat hij tijdelijk geen huis meer heeft (het gaat hier om een jaar ongeveer). Heeft dit invloed op mijn huurtoeslag en alleenstaande ouderkorting? Nogmaals het is niet mijn partner.

Gr. Reactie infoteur, 28-04-2014
Hallo Kels,
Een medebewoner heeft invloed op uw huurtoeslag, maar niet uw alleenstaande oudertkorting.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Bianca, 29-03-2014 16:12 #4
Hallo,

Ik heb een pleegkind waar ik pleegzorgvergoeding voor krijg nou is mijn vraag of ik recht heb op de alleenstaandeouderkorting?
In het verleden heb ik het namelijk wel altijd aangevraagd en gekregen maar nu krijg ik te horen dat ik er geen recht op heb.
Alleenstaande ouderkorting is toch een vergoeding die ik niet aan de belastingdienst hoef door te geven?

Met vriendelijke groet,
Bianca Reactie infoteur, 30-03-2014
Hallo Bianca,
1. De alleenstaande ouderkorting is een netto korting op de inkomstenbelasting. Over deze heffingskorting betaalt u niet nog eens belasting.
2. Ook als u een pleegzorgvergoeding ontvangt, kunt u voor de alleenstaande ouderkorting in aanmerking komen bij een kind tot 16 respectievelijk 18 jaar:

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ilona, 18-03-2014 12:53 #3
Ik lig op dit moment in scheiding, dus heb ik nog steeds een fiscaal partner, maar we zijn al sinds november uit elkaar en heeft mijn ex partner een ander adres. Ik verwacht dat de scheiding snel de deur uit kan, maar kan ik dan al de alleenstaandeouderkorting aan vragen? Ook al is er nog geen officiële datum bekend van de scheiding?

M.v.g Ilona Reactie infoteur, 18-03-2014
Beste Ilona,
U kunt het aanvragen, maar neemt de gok dat de echtscheidingsaanvraag er vóór 1 juli ligt (zes maanden termijn).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Johanna, 11-03-2014 18:24 #2
Een vriendin van mij (woonachtig in nederland) heeft vorig jaar haar moeder verloren (curacao) en zorgt sindsdien voor haar zusje en broertje. Over beide kinderen heeft ze de voogdij en beide kinderen wonen vanaf augustus 2013 bij haar, gelet op de 6 maanden eis (GBA) zal ze pas in 2014 in aanmerking komen voor de alleenstaande ouderkorting en of combinatieheffing.
De website van de belastingdienst geeft echter niet duidelijk aan of als alleenstaande moeder ook een persoon wordt verstaan die geen fiscaal partner heeft en voor beide zusjes zorgt. Kunt u daar duidelijkheid over geven?
Verder ontvang mijn vriendin een klein pensioen (van haar moeder), moet ik dit meenemen in de categorie voorkomen dubbele belasting?
Tot slot; datum van overlijden moeder was maart, pas in het 4e kwartaal heeft ze kinderbijslag ontvangen voor de kinderen in Nederland, kan ze over het 2e en 3e kwartaal in de aangifte een bedrag meenemen voor kosten van levensonderhoud en hoe bepaal je dat, is er een standaard bedrag? En moet ze voor haar overleden moeder een F-formulier in nederland invullen of in curacao?

met vriendelijke groet
Johanna Reactie infoteur, 12-03-2014
Beste Johanna,
1. In de wet in wordt een pleegkind gelijk gesteld aan een kind. Voorts wordt bij deze heffingskortingen niet gesproken over ouder maar over belastingplichtige. De kinderen moeten wel tot dezelfde huishouding behoren.
2. Als ook in Curacao belasting wordt ingehouden, neemt u dat mee bij voorkoming dubbele belasting.
3. Bekeken moet worden of er geen kinderbijslag werd ontvangen omdat er nog geen recht op was. Als er wel recht op was, maar het i sniet aangevraagd, is er geen aftrekpost:

http://financieel.infonu.nl/belasting/104829-aftrekpost-kosten-levensonderhoud-kind-2013.html

4. De erfenis van haar moeder moet op Curacao worden afgewikkeld.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Roest, 03-03-2014 12:25 #1
Geldt deze regeling nog bij co-ouderschap? Mijn kind leeft 3/4 dgn per week bij mij en de rest bij zijn moeder waar hij bij gba staat ingeschreven.

Bij invullen van mijn belastingformulier staat nergens bij de alleenstaande ouderkorting, de co-ouderschap genoemd.
Als ik wel alleenstaande ouder invul scheelt mij dat op jaarbasis ruim 2200 euro belasting betalen.
Zijn moeder kan wel profiteren van deze regeling omdat zij aan de voorwaarde woonachtig op gba adres voldoet. Reactie infoteur, 03-03-2014
Beste Roest,
Als een ouder geen partner heeft, heeft deze bij co-ouderschap recht op de alleenstaande ouderenkorting. Beide ouders kunnen dit profijt hebben.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 13-09-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Inkomstenbelasting 2014
Reacties: 39
Schrijf mee!