InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Wegenbelasting 2017 en motorrijtuigenbelasting 2017 mrb

Wegenbelasting 2017 en motorrijtuigenbelasting 2017 mrb

Wegenbelasting 2017 en motorrijtuigenbelasting 2017 mrb De wegenbelasting is als gebruikersheffing niet erg geliefd. Hoeveel wegenbelasting u in 2017 moet betalen hangt van meerdere factoren af en misschien krijgt u korting op de motorrijtuigenbelasting in 2017. Wat zijn de tarieven voor de motorrijtuigenbelasting voor een motor, personenauto, bestelauto of vrachtauto? Wat zijn de vrijstellingen voor deze autokosten en hoe groot is de vrijstelling voor uw voertuig? Voor een auto of motor betaalt u ook nog eens de provinciale opcenten, nog zo'n gebruikersheffing voor de automobilist.

Hoeveel wegenbelasting moet ik betalen?

De temen wegenbelasting en motorrijtuigenbelasting worden in de praktijk door elkaar gebruikt. Beiden duiden ze op de heffing die u moet betalen om van het Nederlandse wegennet gebruik te mogen maken. Hoeveel wegenbelasting en motorrijtuigenbelasting u voor uw voertuig moet betalen, hangt van een aantal zaken af:
  • Het soort voertuig;
  • Het gewicht van het voertuig;
  • De soort brandstof die nodig is,
  • Hoeveel CO2-uitstoot er is;
  • In welke provincie u woont respectievelijk gevestigd bent;
  • De assen en vering van uw voertuig;
  • De aanwezigheid van een koppelinrichting.

Dat de tarieven verschillen per voertuig en dat er verschillen en vrijstellingen zijn naarmate u schoner rijdt is wel te begrijpen, maar dat ook de provincie waar u woont van belang is, is opvallend. Deze differentiatie per provincie komt door de zogenaamde provinciale opcenten, een extra belastingheffing van de provincie omdat u over provinciale wegen rijdt. De opcenten zijn aan een maximum gebonden maar worden verder jaarlijks door de provincies zelf afzonderlijk berekend. Dat betekent dat er vele tabellen nodig zijn om alle tarieven voor de wegenbelasting in beeld te brengen. Sinds 1 januari 2013 liggen de opcenten voor het hele jaar vast. Dit betaalt u in 2017 voor het hele jaar hetzelfde tarief en vindt er in de maand juli niet nog een tussentijdse aanpassing plaats.

Vrijstellingen wegenbelasting 2017

Wie niet met de wegenbelasting wil worden vermoeid of minder autokosten wil betalen, koopt een relatief zuinige auto in 2017. Een volledige of gedeelde vrijstelling geldt voor de volgende personenauto's:
  • Een benzine auto met nul gram CO2-uitstoot per kilometer. Hiervoor betaalt u geen wegenbelasting;
  • Een dieselauto met minder dan 50 gram CO2-uitstoot per kilometer. Hiervoor betaalt u het halftarief van een gewone personenauto

Oldtimer 2017

Een oldtimer die minimaal 25 jaar oud was, was in 2013 nog vrijgesteld van de wegenbelasting. Niet om milieuredenen, in tegendeel, maar omdat u geacht werd een dergelijke auto niet dagelijks te gebruiken. Een oldtimer als hobby dus. Maar helaas is de regelgeving voor oldtimers sinds 2014 aangescherpt. U betaalt inmiddels jaarlijks geen wegenbelasting als de auto minimaal 40 jaar oud is en op benzine rijdt. Ook is in sommige gevallen dispensatie voor een jongere oldtimer mogelijk waardoor u niet de volledige wegenbelasting 2017 voor uw oldtimer hoeft te betalen.

Overige wagens

U bent vrijgesteld van wegenbelasting voor:
  • Elektrische voertuigen (nul uitstoot);
  • Aanhangwagens tot een gewicht van 750 kg;
  • Caravans;
  • Een vouwwagen;
  • Woonwagens.

Wegenbelasting voor kampeerauto, camper

Voor een kampeerwagen betaalt u weer wel wegenbelasting, als:
  • De wagen is ingericht voor vervoer en verblijf van personen;
  • Er een vaste kookgelegenheid en slaapgelegenheid aanwezig zijn;

Als u uw camper particulier gebruikt, bent u een kwart van het tarief wegenbelasting voor een personenauto kwijt en bij zakelijk gebruik is dat de helft van dit bedrag.

Schorsing van wegenbelasting is mogelijk

Een laatste manier om geen wegenbelasting te hoeven betalen is een schorsing van uw kenteken, maar in dat geval mag u ook niet de weg op en loopt u de kans op een boete voor onverzekerd rijden met de auto.

Vrijstelling voor een invalide auto

Tot slot is er de invalidenvrijstelling en gedeeltelijke vrijstelling bij een rolstoelindicatie:
  • Wie invalide is, kan een invalidenvrijstelling aanvragen. U moet dan voor 1 april 1918 zijn geboren, een indicatie van de arts hebben en uw auto alleen particulier gebruiken.
  • Er is een gedeeltelijke vrijstelling bij een rolstoelindicatie mogelijk. Dat houdt in dat het gewicht van de rolstoelinstallatie die onlosmakelijk in het voertuig aanwezig moet zijn, niet met wegenbelasting is belast. Het extra gewicht moet daarvoor exact worden bepaald.

Automatische machtiging wegenbelasting is goedkoper, betaal op tijd

De wegenbelasting kan op meerdere manieren worden betaald. Als u gebruik maakt van de automatische machtiging krijgt u een kleine korting op het te betalen bedrag, maar u kunt ook kiezen voor een periodieke acceptgiro en zo zelf uw wegenbelasting storten op de rekening van de belastingdienst. Doe dit wel op tijd, want anders krijgt u boven op de wegenbelasting ook nog een boete uitgedeeld.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Provinciale opcentenIedere bezitter van een auto of motor is verplicht tot het betalen van motorrijtuigenbelasting. Dit betaal je aan het Ri…
Wegenbelasting in DuitslandWegenbelasting in DuitslandDe wegenbelasting in Duitsland is gebaseerd op de theorie dat de vervuiler betaalt voor zijn vieze auto. Sinds 2009 word…
Wegenbelasting 2016 en 2017 oldtimer omhoogWegenbelasting 2016 en 2017 oldtimer omhoogWegenbelasting in 2016 en 2017 betalen voor uw oldtimer? Maak gebruik van de overgangsregeling. Vanaf 2014 is belastingv…
Auto overschrijvenAuto overschrijvenU kunt een auto laten overschrijven op het postkantoor. Neem dan wel de juiste documenten en delen van het kentekenbewij…
Auto kopen - Benzine, LPG3 of DieselAuto kopen - Benzine, LPG3 of DieselKoop je een auto rijdend op benzine, diesel of LPG? Wat is nu het voordeligst als je een tweedehands auto koopt: Benzine…
Bronnen en referenties
  • Belastingdienst

Reageer op het artikel "Wegenbelasting 2017 en motorrijtuigenbelasting 2017 mrb"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 28-03-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Leaseauto 2017
Schrijf mee!