InfoNu.nl > Financieel > Administratie > Omzet, afzet & winst berekenen

Omzet, afzet & winst berekenen

Omzet, afzet & winst berekenen Dit artikel geeft de formules weer voor het berekenen van omzet, afzet en winst. De omzet wordt berekend door de prijs (p) te vermenigvuldigen met de verkochte hoeveelheid (q). De winst is het positieve verschil tussen opbrengsten en kosten. Tevens komt de winst - en verliesrekening aan bod.

Omzet

Omzet is een bedrijfseconomische term die duidt op het totaalbedrag van verkopen van een bedrijf of organisatie in een bepaalde periode. De omzet kun je berekenen door de verkoopprijs te vermenigvuldigen met de afzet. Omzet houdt geen rekening met de kosten.

Omzet berekenen

In een formule ziet het er als volgt uit:
Omzet = prijs x afzet

oftewel: TO (totale omzet) = p (prijs) x q (quantum, hoeveelheid)

Afzet

Afzet is de verkochte hoeveelheid goederen. Het berekenen van de afzet is dan ook eenvoudig.

Winst

Winst is het positieve verschil tussen opbrengst en kosten. Als het verschil negatief is, spreekt men van verlies. De winst wordt over een bepaalde periode gerapporteerd, zoals een kwartaal of een jaar. De formule voor het berekenen van de winst is de volgende:

TW=TO-TK

In deze formule staat TW voor de “totale winst’. TO = totale opbrengsten en TK = totale kosten. Winst kan worden gezien als vergoeding voor de vier productiefactoren natuur, kapitaal, arbeid en management.

Winst berekenen

In de voorgaande alinea werd beknopt weergeven hoe de winst wordt berekend. Men berekent de winst door eerst het bedrijfsresultaat te berekenen. Dat is het verschil tussen de omzet en de kosten. De afschrijvingen worden als kosten gerekend in deze berekening. Het bedrijfsresultaat dient te worden gecorrigeerd met overige lasten en baten, zoals rente. De uitkomst is “winst voor aftrek van belasting” oftewel “fiscale winst”. De winst die na aftrek van belasting overblijft, wordt “economische winst” genoemd.

Winst – en verliesrekening maken

Voor het uitrekenen van het bedrijfsresultaat kun je een winst – en verliesrekening maken. Dat is een overzicht van de inkomsten en de uitgaven van een bedrijf. Een winst – en verliesrekening wordt ook wel een resultatenrekening genoemd. Het geeft een overzicht van kosten en opbrengsten over een bepaalde periode. Er zijn verschillende modellen om een winst – en verliesrekening te maken.
Gerelateerde artikelen
Omzet verhogen van uw bedrijfOmzet verhogen van uw bedrijfEen bedrijf leeft van zijn omzet, zonder omzet zijn er geen inkomsten en zonder inkomsten valt het bedrijf uiteen. Een s…
Boekhouden voor beginners: Bijhouden inkomsten en uitgavenBoekhouden is niet zo ingewikkeld als het lijkt. Je kunt natuurlijk kiezen voor een cursus boekhouden voor beginners of…
Meer winst draaien door creatief te zijnMeer winst draaien door creatief te zijnDe mate van afzet - en dus omzet - met winstresultaten zijn zeer afhankelijk van hoe verzadigd de markt is en hoe de eco…
Hoe stel ik een winst-en-verliesrekening op?Een onderneming stelt naast een balans ook regelmatig een winst-en-verliesrekening op bij het boekhouden. Dit is een ond…
Distributiekerngetallen & berekeningenDistributiekerngetallen & berekeningenBedrijven drukken hun doelstellingen kwalitatief en kwantitatief uit. Distributiekerngetallen zijn maatstaven om de dist…
Bronnen en referenties
  • Percent
  • WIkipedia

Reageer op het artikel "Omzet, afzet & winst berekenen"

Reacties

Samuel Vermeulen, 28-05-2017 22:01 #3
Geacht
ik ben op zoek naar een formule om dit vraagstuk op te lossen
u repareert en verkoop fietsen, in uw regio heeft u nog twee collega"s.
- uw marktaandeel in de afzet van e bikes is 42 % het totaal aantal e bikes dat in het afgelopen jaar in uw regio is verkocht bedraagt 2250. bereken het aantal e bikes dat u in het afgelopen jaar heeft verkocht

- de totale omzet van e bikes bedraagt 4106200 euro u heeft een marktaandeel in de omzet van e bikes van 38,5% bereken uw omzet in e bikes in het afgelopen jaar

ik zoek enkel de formule

Peter, 28-07-2015 21:03 #2
Gebruik ik voor inkomstenbelasting mijn omzet met of zonder het btw bedrag dat ik in rekening heb gebracht bij klanten. Waarna ik de kosten aftrek van het omzetbedrag met of zonder de btw? Ik kan het niet vinden bij mijnbelastingdienst.

Vercammen Patrick, 18-02-2015 12:57 #1
Omzet of afzet berekenen gebeurd normaal toch excl. BTW? Klopt dat?
En in omzet zijn dit ook diensten die je hebt geleverd? Zoals bv een herstelling of dergelijke?

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 21-05-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Administratie
Reacties: 3
Schrijf mee!