InfoNu.nl > Financieel > Administratie > Kinderen geld laten beheren van de ouders

Kinderen geld laten beheren van de ouders

Veel ouderen hebben moeite om overzicht te houden op de inkomsten en uitgaven. Ouderen die rond moeten komen van een AOW, eventueel met een kleine aanvulling uit een pensioentje, kunnen in de problemen raken. Toch willen ze niet altijd hun kinderen betrekking bij de financiële zaken. Het beheren van het geld wordt steeds moeilijker voor ouderen. In het verleden konden deze mensen nog terecht bij de bankfilialen voor advies, maar dat is tegenwoordig ook nauwelijks nog mogelijk. Ook de ouderen worden nu verwezen naar het internet om bankzaken zelf te regelen. Ze kunnen het in deze computer tijdperk al gauw niet meer bijbenen. Met geldzaken kunnen ze vaak uitsluitend terecht bij de kinderen, als ze die tenminste hebben. Andere personen zijn namelijk niet blindelings te vertrouwen. Toch is het vaak moeilijk voor ouderen om hun kinderen bij hun geldzaken te betrekken. In het verleden hebben deze ouders dat ook nooit gedaan en willen het eigenlijk zo houden.

Kinderen machtigen

Voor ouderen die hulp krijgen van een één van de kinderen is het handig om een machtiging af te geven op de bankrekeningen. De gemachtigde kan dan zelfstandig handelingen verrichten zonder dat de rekeninghouder er voor moet tekenen. De ouder moet de zoon of dochter wel volledig vertrouwen, want de gemachtigde heeft volledige macht over de rekening. De rekeninghouder blijft echter wel de enige eigenaar van het geld. De gemachtigde mag uitsluitend namens de rekeninghouder handelingen verrichten. Na het overlijden heeft een afgegeven machtiging in sommige gevallen ook een voordeel. Normaal gesproken blokkeert de bank na het overlijden van de rekeninghouder gelijk de rekening, tenzij het een “en/of” rekening is, deze blijft namelijk opengesteld voor de tweede rekeninghouder. De banken gaan vragen om een verklaing van erfrecht. Na ontvangst gaan ze de rekening weer deblokkeren. In sommige gevallen gaan banken de rekening niet blokkeren indien ze weten dat één van de kinderen gemachtigd is, maar officieel worden rekeningen geblokkeerd, ondanks en afgegeven machtiging.

Internet bankieren

De ouderen kunnen of willen vaak ook niet internet bankieren. Dit kunnen ze zeer eenvoudig overlaten aan één van de kinderen. Indien iemand anders namelijk beschikt over alle informatie om in te loggen, dan kunnen ze dit zelfs vanuit hun eigen huis doen. Er kan ook voor gekozen worden om te gaan internet bankieren, maar met bankafschriften. De banken gaan eens per twee weken afschriften sturen waaruit blijkt welke transacties er verricht zijn en waar het geld naar toe geboekt is. Op deze manier blijft de schriftelijke administratie ook op orde.

Contant geld

Senioren hebben vaak de neiging om zeer grote bedrag in huis te bewaren. Dit is ook wel logisch want ze zijn voor geldopnames afhankelijk van vervoer door iemand anders. Toch moet het voorkomen worden dat er grote bedragen thuis liggen. Dit alleen al om een inbraak of roofoverval te voorkomen. Mensen hebben namelijk al gauw door dat er grote bedragen thuis liggen.

Hulp bij de administratie

Het is in sommige gevallen ook mogelijk om hulp te krijgen van welzijnsorganisaties. Deze kunnen hulp bieden om de administratie op orde te krijgen en te houden. Ook via een maatschappelijk werker zijn er in sommige gevallen mogelijkheden om hulp te krijgen.
Gerelateerde artikelen
Internet bankieren SNS bankInternet bankieren SNS bankDe SNS bank is een Nederlandse bank die de mogelijkheid biedt om de bankzaken via het internet te regelen. Tegenwoordig…
Bankzaken probleem voor ouderenBankzaken probleem voor ouderenBanken krimpen de service aan haar rekeninghouders steeds meer in. Vroeger kon u bij een bankfiliaal nog bankzaken regel…
Voordelen van internetbankierenVoordelen van internetbankierenHet internetbankieren is in Nederland de normaalste zaak en heeft vele voordfelen. Zelf thuis bankieren met de bankpas e…
Valt contant geld onder de dekking bij een inbraak?Valt contant geld onder de dekking bij een inbraak?Gestolen goederen en geld uit uw huis vallen onder de dekking van de inboedelverzekering. Contant geld is ook verzekerd,…
Internetbankieren als enige optieDe banken stimuleren hun klanten om over te stappen naar het internetbankieren. Dit doen zij door de andere vormen van b…

Reageer op het artikel "Kinderen geld laten beheren van de ouders"

Reacties

Hn Korevaar, 27-12-2016 16:01 #6
Ik heb een vraag
hoeveel broers en zussen mogen gemachtigd worden voor onze moeder?

Jan, 16-09-2016 19:26 #5
Geachte,
Mijn vader is beginnend dement en heeft mijn zus twee jaar geleden machtiging geven voor de bank zaken. Helaas wil mijn zus mij geen openheid geven omtrent het bank saldo enz.
Aangezien ik steeds meer de indruk krijg dat ze er ook geld voor haar zelf vanaf haalt zou ik graag willen weten hoe ik toch te weten kan komen wat er de afgelopen jaren af gehaald is.
Voor de goede orde ik hoef er zelf niets van te hebben maar wil alleen maar weten of mijn vader onrecht wordt aangedaan. Hoor graag een oplossing.

Gr. Jan

Louise, 20-04-2013 03:22 #4
Na het overlijden van mijn moeder hebben wij het geld van haar rekening direct verdeeld onder de 3 erfgenamen omdat wij niet wilden dat de rekening geblokkeerd zou worden en wij geen geld wilden uitgeven voor een akte van erfrecht. De rekening staat op 0 en de bank wil nu niet de rekening opheffen ondanks dat ik dit via internet (4 maanden na haar overlijden) heb opgezegd en de pasjes zijn geblokkeerd. Voor de goede orde: de drie dochters (erfgenamen) zijn gemachtigd, waarvan 1 dochter als 1e gemachtigde staat geregistreerd en een pasje op haar naam had staan. Uit uw artikel komt naar voren dat de 1e gemachtigde ook na het overlijden van mijn moeder bankhandelingen mocht verrichten en er niet geblokkeerd mag worden. De bank verwijt ons nu onterecht gebruik te hebben gemaakt van de bankrekening van mijn overleden moeder. Is dit terecht en wat kunnen wij eventueel nog voor maatregelen van de bank verwachten?

L., 06-03-2013 22:09 #3
Mijn zus heeft een paar duizend euro van de rekening van onze zeer oude ouders gejat. Het was de bedoeling dat ze soms geld pinde voor onze ouders. Dit was niet de bedoeling. Kunnen we juridische stappen ondernemen?

Dubois, 08-01-2011 10:56 #2
Hoeveel van broers of zussen mogen inzage hebben over het beheer geld van ouders, kan iedereen de historiek inzien van de verrichtingen zodat er geen dicussie is over de beheerder.

K. de Visser, 15-10-2009 13:24 #1
Betreffende de en/of rekening informeerde een ING baliemedewerker mij recentelijk (okt.2009) dat dit geen voordeel biedt in geval van overlijden, omdat de rekening sowieso geblokkeerd zal worden. Dat lijkt in tegenspraak met de informatie uit dit artikel. Gelden in deze situatie de voorwaarden van de betreffende bank, of is er een wet die een procedure voorschrijft? Reactie infoteur, 15-10-2009
Bij een en/of rekening hebt u kans op een soepele behandeling door de bank. Doordat de overgebleven rekeninghouder ook eigenaar is van de rekening, gaan ze de rekening vaak minder snel blokkeren. Indien het geen en/of rekening is, kunnen de banken er niet soepel mee omgaan, want ze weten niet wie er gerechtigd is om het geld op te nemen.

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 18-08-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Administratie
Reacties: 6
Schrijf mee!