InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Verzekeren: juridische hulp, rechtsbijstandverzekering 2019

Verzekeren: juridische hulp, rechtsbijstandverzekering 2019

Verzekeren: juridische hulp, rechtsbijstandverzekering 2019 Hoe kunt u zich verzekeren van juridische hulp? Niet alles is verplicht, maar een goede rechtsbijstand is in 2019 echt noodzakelijk geworden. Daarmee ook een rechtsbijstandverzekering. Advocaten zijn immers duur. Toch hebt u dan een advocaat nodig en een rechtsbijstandverzekering komt dan zeer van pas. Gratis juridisch advies kan als u een lager inkomen hebt. Maar vaak zult u een bepaald bedrag zelf moeten betalen. Kies uw eigen advocaat, u hebt daar recht op. Sluit dus een rechtsbijstandverzekering af bij DAS, AEGON of ARAG.

Gratis juridisch advies kan niet altijd

In Nederland is het Grondwettelijk zo geregeld dat wie rechtsbijstand nodig heeft, maar dat niet kan betalen, recht heeft op financiële hulp. Deze gesubsidieerde rechtsbijstand loopt via de Raad voor de Rechtsbijstand, waar u een aanvraag kunt indienen. De Raad meet aan het verdiende inkomen in het peiljaar, zijnde het inkomen en vermogen van twee jaar vóór het lopende jaar, af of u voor de subsidie in aanmerking komt. Bij een totaal boven de ruim 26.000 euro bedraagt de eigen bijdrage 700 euro. Dit is onder de 22.000 euro bijna 100 euro. Bij een licht advies kunnen de kosten lager uitvallen. Andere kosten dan advocaatkosten, zoals griffierecht, kosten van uittreksels en deurwaarderskosten moeten zelf betaald worden.

Juridische hulp en een rechtsbijstandverzekering

In ons land ziet u steeds meer een soort van claimcultuur ontstaan die in de VS sinds jaar en dag gebruikelijk is. Conflicten kunnen aan de orde van de dag zijn en de kosten kunnen dus hoog oplopen. Daarom is de Rechtsbijstandverzekering bedacht. Als u een conflict heeft, proberen de juristen in dienst van de verzekeraar uw probleem op te lossen via advies en bemiddeling. De verzekeraar beslist uiteindelijk of het eventueel tot een proces zal komen of dat er zo wie zo zal worden geschikt.

Wat is met de Rechtsbijstand verzekerd?

Wat er verzekerd is hangt volledig af van de soort Rechtsbijstandsverzekering die u kiest:
  • Werk en inkomen;
  • Consumeren;
  • Wonen;
  • Medische fouten;
  • Personen- en familierecht;
  • Financiële zaken zoals beleggingen, de afhandeling van een erfenis, pensioen en fiscale zaken;
  • Strafzaken;
  • Verkeer;
  • Uw tweede huis.

U ziet het al. Er is keuze te over. Hoe uitgebreider het pakket van uw verzekering is, hoe hoger de premie. Ook als u op reis gaat kan een goede reisverzekering verstandig zijn:

Uw eigen advocaat uitkiezen

Voor een rechtsbijstandsverzekering is het goedkoper als u een advocaat neemt die u krijgt toegewezen door de verzekeraar. Maar daar hoeft u geen genoegen mee te nemen, ook al lopen verzekeraars daarmee niet te koop. Toch kunt u meer vertrouwen hebben in een externe advocaat. Soms is dat ook handiger wanneer de tegenpartij bij de zelfde verzekeringsmaatschappij zijn rechtsbijstandsverzekering heeft lopen. Iedereen mag namelijk zijn eigen advocaat kiezen bij een gerechtelijke procedure. Vraag daar dan ook naar. U hebt er recht op.

Verkeer en rechtsbijstandsverzekering

De motorrijtuig rechtsbijstandsverzekering is misschien wel de bekendste vorm van rechtsbijstand. De verzekering is gekoppeld aan het voertuig. Vaak is de rechtsbijstand automatisch mee verzekerd. De dekking betreft niet alleen schade aan het voertuig, maar bijvoorbeeld ook geschillen over de deugdelijkheid van het voertuig, de (Bovag)garantie. Denk ook aan geschillen omtrent reparaties en de in rekening gebrachte prijs van reparaties.

Welke uitsluitingen bij de rechtsbijstandsverzekering?

Voordat u een verzekering afsluit moet u beseffen dat de Rechtsbijstandsverzekering niet voor u in de bres schiet voor zaken die al lopen of waarvan recent voor het afsluiten van de verzekering bekend was of kon zijn, dat het eraan zat te komen. Soms gelden eigen risico’s en is de hoogte van het bedrag waartoe bijstand wordt verleend gemaximaliseerd. Bekijkt u de polisvoorwaarden goed op eventuele andere uitsluitingen van rechtsbijstand. Zo mag u niet zonder toestemming van de verzekeraar een advocaat inschakelen en zal er onder een bepaald minimumbedrag geen rechtsbijstand worden toegewezen.

Wel of niet een rechtsbijstandsverzekering nemen?

Voorts is het een persoonlijke afweging. Niet iedereen zal even snel in allerlei conflictsituaties raken. Niet iedereen belegt of heeft een tweede eigen huis. Maar wel is het zo dat iedereen onverwacht met een proces kan worden geconfronteerd, al was het maar als gevolg van een aanrijding. Daarom is het goed om voor u zelf na te gaan wat voor u risicovolle zaken en momenten kunnen zijn en af te wegen of u dat risico ook volledig zelf wilt dragen. Vaak is dat overigens niet verstandig. Een aanrijding kan elk moment plaats vinden en een geschil daarover eveneens. Vergeet ook niet om een aansprakelijkheidsverzekering particulieren af te sluiten.

Vergelijken van verzekeringen is noodzakelijk, hoeveel dekking hebt u?

Wie een verzekering wil die de grootste dekking geeft kijkt naar het volgend staatje met de top 5:

Dekking rechtsbijstandsverzekering in 2019:

RechtsbijstandverzekeringHoogstwaarschijnlijke dekking
Das particulieren63 %
Arag ProRecht58 %
Univé optimaal48 %
Ditzo55 %
Centraal Beheer48 %

Dit zijn ook de bedrijven die het hoogste scoren bij klantenonderzoeken. Bij DAS heeft u zo het meest waar voor uw geld en Ditzo is verreweg de goedkoopste.

Slot kiezen van rechtsbijstandsverzekering in 2019

Het is niet te hopen, maar u kunt ook met de Rechtsbijstandsverzekering in conflict raken over de behandeling van een casus. In dat geval is er een geschillenregeling. Hoofdregel daarbij is dat u eerst overlegt met de verzekeraar voordat u eventueel aanvullende stappen onderneemt. De verzekeraar heeft in beginsel altijd de mogelijkheid om een bepaald geschil af te kopen. Vergelijk op internet de prijzen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wanneer stap je naar de rechter?Als je het niet eens bent met een beslissing van bijvoorbeeld de gemeente of je wordt verdacht van een strafbaar feit, d…
Rechtsbijstand: voorwaarden en tipsMocht je onverhoopt in een rechtszaak verwikkeld raken of op een andere manier juridische hulp nodig hebben waar je niet…
Vakbondslid en rechtsbijstandverzekeringVele mensen in Nederland zijn lid van een vakbond welke hen in bepaalde gevallen juridische bijstand verleent. Is het na…
Verzekeringen – rechtsbijstandsverzekeringVerzekeringen – rechtsbijstandsverzekeringIn een land waar het wemelt van de regeltjes, wetten, plichten en controles leven veel mensen in onzekerheid. Hoe goed j…
Gratis juridisch adviesGratis juridisch adviesEr hangt vaak een behoorlijk prijskaartje aan juridisch advies, maar gelukkig zijn er gratis alternatieven. Het inhuren…

Reageer op het artikel "Verzekeren: juridische hulp, rechtsbijstandverzekering 2019"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 26-12-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Special: Verzekeringen
Schrijf mee!