InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Bonus/malusladder autoverzekering

Bonus/malusladder autoverzekering

Bonus/malusladder autoverzekering Autoverzekeraars gebruiken een bepaald systeem om de premie voor de autoverzekering vast te stellen: de bonus/malusladder.

No-claim korting

Een andere veelgebruikte term is “no claim-korting”. Verzekeringsmaatschappijen baseren de verzekeringspremie op het aantal schadevrije jaren van de verzekerde. Zo moet een persoon die veel schade in het verkeer veroorzaakt, een hogere premie betalen voor zijn autoverzekering.

Hoe werkt de bonus/malusladder?

U wordt beloont voor uw schadevrije jaren door middel van een korting op de basispremie. Die korting kan oplopen tot wel 75%. Elk jaar dat u schadevrij rijdt, stijgt u op de ladder. De korting wordt minder als u wel de schade claimt bij uw verzekeraar. Als de schade niet claimt, stijgt u een trede op de ladder.

Bonus

Zolang u tijdens de looptijd van de autoverzekering geen schade claimt, bouwt u schadevrije jaren op. De no-claimkorting (bonus) neemt toe.

Malus

Malus houdt in dat u de schade wel claimt bij uw verzekeraar. Uw korting daalt en uw premie stijgt. Meestal gaat en daling met meerdere treden tegelijk. Als u een schade hebt veroorzaakt, daalt u doorgaans met vijf treden. U kunt zelfs op een negatief getal aan schadevrije jaren uitkomen, wat dus inhoudt dat nog meer premie betaalt dan de basispremies.

Bonus/malusladder
De bonus/malusladder verschilt per verzekeringsmaatschappij, maar bestaat bij de meeste verzekeringsmaatschappijen uit 15 tot 20 treden. De premies kunnen erg uiteenlopen. Daarom loont het de moeite om autoverzekeringen met elkaar te vergelijken op onafhankelijke vergelijkingssites voor autoverzekeringen.

Voorbeeld bonus/malusladder

TredeKortingspercentageZonder schadeMet 1 schadeMet 2x schade
1275%1292
1175%1282
1072,5%1171
967,5%1061
862,5%951
757,7%841
652,5%731
550%621
440%511
325%411
215%311
1-5%211

Zoals in de bovenstaande tabel te zien is, wordt het claimen van de schade direct afgestraft. De verzekerde daalt enkele treden op de ladder. Bij twee geclaimde schades verliest hij vrijwel alle no-claimkorting en moet hij weer onderaan de ladder beginnen. Het is dan ook aan te raden om niet alle schades te claimen bij de verzekeringsmaatschappij. Vooral kleine schades kunnen soms beter uit eigen zak worden betaald.

Schade en bonus/malusladder

Als bij een aanrijding de tegenpartij schuldig is, heeft de aanrijding geen gevolgen voor de bonus/maluskorting van de onschuldige partij.

Overstappen autoverzekering, schadevrije jaren

Een verzeringsmaatschappij geeft een bonus/malusverklaring af waarin het aantal opgebouwde schadevrije jaren vermeld staat, als u overstapt naar een andere autoverzekeringsmaatschappij. Zo kunt u de opgebouwde schadevrije jaren meenemen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Bonus/malusladder autoverzekering"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 26-01-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!