InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Autoschade door slechte weg, wie betaalt?

Autoschade door slechte weg, wie betaalt?

Autoschade door slechte weg, wie betaalt? Automobilisten die deelnemen aan het verkeer kunnen eenvoudig schade oplopen door eigen schuld of door toedoen van iemand anders. Schade aan uw auto kan ook ontstaan door een slechte weg of door gevaarlijke situaties op of langs de openbare wegen. De overheden zijn verantwoordelijk voor het onderhoud aan onze wegen. De verantwoordelijkheid ligt bij verschillende partijen binnen de overheid. Binnen de bebouwde kom is de gemeente aansprakelijk voor de wegen. De autosnelwegen vallen weer onder de verantwoordelijkheid van de Rijkswaterstaat, en de provinciale wegen zijn de verantwoordelijkheid van de betreffende provincie. Bij schade aan de weg of bij andere gevaarlijke situaties moeten zij maatregelen treffen om de veiligheid te waarborgen. In het geval u schade oploopt door een slechte weg, hebt u de mogelijkheid om de verantwoordelijke overheidsinstantie hiervoor aansprakelijk te stellen.

Ontstaan van autoschade

Autoschade kan ontstaan door uw eigen toedoen of door toedoen van een ander. In sommige gevallen is het niet zo duidelijk te stellen en kunnen er eventueel meerdere partijen aansprakelijk zijn. Schade moet u in principe melden bij uw eigen autoverzekeraar. Indien u een WA/Casco (all risks) dekking voor uw auto hebt afgesloten, neemt de verzekeraar de volledige schade voor zijn rekening. Bij een beperktere dekking krijgt u uw eigen schade niet vergoed bij schade door uw toedoen. Ook in het geval het wel gedekt is, is het van groot belang dat u niet als schuldige van een ongeval word aangemerkt. Het gaat u namelijk wel no-claim korting kosten bij een ingediende claim. Is de schade ontstaan door slecht onderhoud van de weg, dan kunt u een claim indienen bij de wegbeheerder.

Slechte weg

Schade ontstaan door een slecht wegdek kunt u claimen bij de overheid, maar u moet wel met een goed verhaal komen. Er moet namelijk bewezen worden dat de wegbeheerder zijn taken niet goed heeft uitgevoerd, waardoor uw schade heeft kunnen ontstaan. Zij zijn verantwoordelijk voor het aanleggen en het onderhouden van wegen en weguitrusting. Zij moeten de wegen inspecteren en ervoor zorgen dat automobilisten veilig gebruik kunnen maken van deze wegen. Toch kunnen zij niet altijd direct op de hoogte zijn van gebreken aan de weg. Bij het ontstaan van een gebrek moeten zij eerst op de hoogte worden gebracht of er zelf achter zien te komen. Daarna moeten ze nog voldoende tijd krijgen om schade te herstellen.

Overheid verantwoordelijk

De wegbeheerder kan aansprakelijk worden gesteld indien de schade is ontstaan door een slecht wegdek. De automobilist moet wel normaal weggedrag hebben vertoond en de wegbeheerder moet dus in redelijkheid de kans hebben gekregen om de weg of weguitrusting te herstellen. Een gat in het wegdek is de verantwoordelijkheid van de wegbeheerder, maar ze moeten wel eerst weten dat er een gat is voordat ze het kunnen herstellen. Vervolgens kunnen ze het probleem verhelpen of ervoor zorgen dat de automobilisten weten dat er een gevaarlijke situatie is ontstaan. Ze kunnen de weg afsluiten, schade herstellen of op een bepaalde manier de weggebruikers waarschuwen.

Binnen welke termijn moeten zij schade herstellen?

Uit jurisprudentie blijkt dat twee tot drie dagen redelijk is. Bij zeer gevaarlijke situaties moet de wegbeheerder per direct actie ondernemen. Indien er een groot gat in de weg is ontstaan, moet er per direct actie worden ondernomen om zeer grote gevolgen te voorkomen.
Gerelateerde artikelen
Autoschade claimen of schade zelf betalen?In tegenstelling tot de meeste andere verzekeringen heeft het claimen op een autoverzekering gevolgen voor de hoogte van…
Autoschade claimen of niet claimen?Autoschade claimen of niet claimen?Als uw auto schade heeft opgelopen, heeft het claimen van de schade gevolgen voor de premie en het aantal schadevrije ja…
Schade door een gebrek aan de weg, wie betaald?Het deelnemen aan het verkeer brengt een risico met zich mee, het risico op schade. Dit is niet altijd door schuld van e…
Wat betekenen die strepen op de weg?Wat betekenen die strepen op de weg?Op een heleboel wegen buiten de bebouwde kom komen we tegenwoordig een ander soort belijning tegen. De oude doorgetrokke…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Autoschade door slechte weg, wie betaalt?"

Reacties

Rudolf, 21-10-2014 19:59 #6
Ik ben gisteren door de salesdreef tussen Teteringen en Breda gekomen en halverwege door een gat gereden in het asfalt velg krom plus een bult op de band. op wie kan ik deze schade verhalen?

Nicole, 25-11-2011 16:21 #5
Ik moest bij de afslag lageweide maarssen op de a2 bij utrecht hellaas over een drijvingvlak rijden omdat ik aan de kant werdt gestuurd door een vrachtwagen anders had die me geraakt maar in de drijvingvlak zit een helle grote gat die ik niet gezien had en door dat gat is mijn auto enstig beschadig zo beschadig dat hij niet meer kan rijden bij wie kan ik die schade verhallen niet bij me verzekering omdat ik wa verzekerdt ben ik heb hellaas omdat het ook zo snel ging geen kenteken van de vrachtwagen

Bram, 14-01-2011 11:09 #4
Ik reed laatst naar huis en pakte afslag etten-leur Vosdonk. Hier zitten een aantal dikke gaten in de weg. Dit gaf een flinke knal. Nu trilt mijn auto bij bepaalde snelheden. Nu dacht ik dat wordt balanceren. Echter werd toen verteld dat mijn velgen krom zijn en niet meer gebalanceerd kunnen worden. Wie is nu aansprakelijk? En wie kan ik benaderen om hier meer informatie en uitsluitsel over te krijgen? Alvast bedankt voor de gene die een reactie plaatst.

J. W. de Groote, 26-04-2010 22:39 #3
Op de afrit A1/A9 ri Almere, precies in de bocht lagen vrijdagavond opeens allemaal hele en halve bakstenen!
Door de grote auto voor me kreeg ik ze wat laat in de gaten en knalde er overheen.
Er leek niets aan de hand, maar de volgende dag zag ik een diepe kras onder mijn portier en een winkelhaak op het spatbord. Wie is hier voor aansprakelijk?

M.vr.gr.

JW Reactie infoteur, 27-04-2010
Lastige kwestie! Diegene die de bakstenen verloren heeft, maar dat is waarschijnlijk lastig te achterhalen. U zou de wegbeheerder aansprakelijk kunnen stellen, maar u hebt weinig kans. Toch maar proberen te achterhalen wie de bagage verloren heeft (haast onmogelijke taak).

Bo, 27-02-2010 02:08 #2
Op de a4 richting den haag reed ik door een enorm gat op de snelweg, hierdoor zit er nu een bult op mijn band. Dit is niet zo veilig uiteraard. Kan ik dit verhalen bij wegbeheer?

Rashid, 26-02-2010 12:13 #1
Beste Heer, Mevrouw
ik heb een op de snelweg A12 bij utrecht ruit schade opgelopen, een steen viel op mijn autoruit, wil graag weten wie dekt mij schade.
Vriendelijke Groeten.
Rashid Muradin Reactie infoteur, 26-02-2010
Hier moet u uw eigen verzekeraar voor aanspreken, tenzij u hiervoor iemand anders aansprakelijk kunt stellen. Ik weet niet waar de steen van afkomstig was, maar schade door opspattende stenen staat u normaal gesproken zelf voor. Indien de steen van een ander voertuig is gevallen, kunt u de eigenaar van deze voertuig aansprakelijk stellen.

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 22-02-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Reacties: 6
Schrijf mee!