InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > De inboedelverzekering en de inboedelmeter

De inboedelverzekering en de inboedelmeter

De inboedelverzekering en de inboedelmeter Een inboedelverzekering is geen verplichte verzekering zoals een WA autoverzekering of een opstalverzekering voor de eigen woning. Toch is het erg zinvol om wel een inboedelverzekering af te sluiten, zodat je in het onverhoopte geval dat er zich brand voordoet of een inbraak plaats vindt, wel verzekerd bent van vergoeding van schade. Je kunt ook een inboedelmeter gebruiken ten behoeve van de inboedelverzekering.

De inboedelmeter

Een inboedelmeter is een hulpmiddel om op eenvoudige en objectieve wijze de waarde van je inboedel vast te stellen. Je kunt dan ook zelf gemakkelijk met behulp van de inboedelmeter de waarde van je spullen bepalen. Het is wel van groot belang dat je de inboedelmeter zo zorgvuldig mogelijk invult. De inboedelmeter gaat uit van een de antwoorden op vragen over standaard gegevens, zoals de gezinssamenstelling, leeftijd van de hoofdkostwinner, het inkomen en de soort woning, waarbij aan iedere vraag een bepaald aantal punten wordt toegekend. Het totale aantal punten wordt dan met een bepaald bedrag per punt vermenigvuldigd en dit is dan de waarde van de inboedel op basis waarvan de premie wordt bepaald.

Bij gebruik inboedelmeter geen onderverzekering

Stel nu dat het bedrag wat er als waarde van de inboedel uit de inboedelmeter voortkomt, volgens jou te laag is. In principe is er dan niets aan de hand, want normaliter geven verzekeringsmaatschappijen garantie tegen onderverzekering als je de inboedelmeter in ieder geval periodiek en volledig invult. Check dit wel altijd bij jouw verzekeraar! Laat het overigens tussendoor altijd even aan je verzekeringsagent weten als je nieuwe waardevolle spullen hebt aangeschaft.

De inboedelmeter en oververzekering

Stel dat jouw inboedel veel minder waarde heeft dan je berekend hebt op basis van de inboedelmeter. Dan kun je beter de werkelijke waarde berekenen met een inventarislijst. Zo betaal je niet te veel premie doordat er uitgegaan wordt van een veel te hoge waarde van je inboedel. Bij een onverhoopte schade krijg je namelijk niet extra uitgekeerd!

De inboedelmeter en speciale kostbaarheden

Speciale kostbaarheden worden vaak buiten het algemene deel van de inboedelmeter gehouden en worden dan of bij de algemene waarde van je inboedel opgeteld om de premie te bepalen, of er wordt een aparte premie voor berekend. Heb je overigens kostbare of bijzonder spullen in je huis, laat deze dan taxeren en zorg dat je er foto’s van hebt gemaakt.

Voorbeelden van kostbaarheden en bijzondere zaken

Bijna iedereen heeft wel een aantal kostbare of bijzondere zaken in huis. Hierbij kun je denken aan een antieke secretaire, een duur schilderij of kostbare geërfde sieraden. Meestal hanteren inboedelverzekeringen voor diefstal per categorie voorwerpen een maximaal verzekerd bedrag. Voor sieraden is dit doorgaans tussen de €2.500 en €6.000, voor audioapparatuur ligt dit bedrag tussen de €5.000 en €10.000 en voor antiek ligt het bedrag tussen de €5.000 en €15.000. Soms kan het zo zijn dat verzekeraars geen maximum hanteren, dit kan wel eens voorkomen bij antiek en audioapparatuur. Om even een voorbeeld te geven; stel dat je sieraden met een totale waarde van €10.000 hebt, dan zal de verzekeraar slechts een bedrag van €5.000 uitkeren, ook al zijn alle sieraden gestolen. Dit is dus heel vervelend, aangezien nu de helft van de waarde van de sieraden verloren is gegaan. Wat je dus beter kunt doen als je voor heel veel geld aan sieraden hebt, is een aparte of aanvullende kostbaarhedenverzekering afsluiten bij je verzekeraar. Let er echter wel op dat niet alle verzekeraars deze optie aanbieden, dus als je veel kostbaarheden hebt dan moet je je vooraf goed informeren over of er een aanvullende verzekering mogelijk is. Er bestaan ook inboedelverzekeringen met een hoger maximaal verzekerd bedrag, maar doorgaans stellen deze verzekeraars dan wel extra eisen zoals het hebben van een kluis, taxatierapporten, aankoopnota’s, extra sloten, een alarminstallatie etcetera. Welke eisen er gesteld worden en vanaf welk bedrag deze precies gelden, is verschillend per verzekeraar, maar met deze voorwaarden krijg je gewoonlijk altijd te maken als je te verzekeren inboedel een waarde boven de €100.000 tot €150.000 heeft.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De inboedelverzekering en de inboedelmeter"

Infoteur: Annika_schrijft
Laatste update: 18-04-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Special: Verzekeringen
Schrijf mee!