InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Het beste financiële advies

Het beste financiële advies

Het beste financiële advies Voor financieel advies kunt u kiezen tussen verschillende soorten adviseurs. Kiest u voor een onafhankelijk tussenpersoon, een bankadviseur of bijvoorbeeld een accountmanager van een verzekeraar? Financiële adviseurs die adviseren in verzekeringen en hypotheken, hebben verschillende benamingen. Het zijn in ieder geval adviseurs die zich richten op het aanbieden van financiële producten diensten. Ze kunnen onafhankelijk zijn en betaald worden middels provisie, of ze zijn in loondienst bij bijvoorbeeld een verzekeraar of bank. Tegenwoordig zijn er ook adviseurs die afstand hebben gedaan van provisie en die werken op basis van uurtarieven. De klant draait op voor de uurtarieven.

Woekerpolissen

Het financieel advies is de laatste jaren veel over te doen. Jaren geleden zijn er veel polissen verkocht die tegenwoordig bekend staan als woekerpolissen. Dit heeft de verzekeringsbranche veel schade toegebracht. De consumenten zijn sceptischer geworden als het gaat om verzekeraars, banken en tussenpersonen. Ook de beloningsstructuur is gewijzigd, waardoor de financieel adviseur niet meer duizenden euroís kan verdienen op een eenvoudige manier.

Meeste vertrouwen

Independer.nl heeft een onderzoek gedaan naar de mening van consumenten over de financieel adviseur. Het ging hierbij om vragen als:
  • Hoe deskundig is uw adviseur?
  • Nakomen van afspraken
  • Inhoud van het aanbod

Plaatselijke tussenpersoon

Uit dit onderzoek blijkt dat consumenten bovenal tevreden zijn met de plaatselijke tussenpersonen. Deze vaak kleine kantoren zijn erg sterk in service en zijn minder op provisie aan het jagen en meer op vertrouwen. Deze kantoren hebben als insteek om een jarenlange zakelijke relatie aan te gaan. Dit kunnen zij het beste doen door altijd in het belang van de klant te denken.

Hypotheken

De consumenten zijn ook erg te spreken over hypotheekketens als de Hypotheekshop en Hypotheekvisie. De adviseurs van de Hypotheekvisie hebben namelijk het hoogste cijfer (7,9) gekregen als het gaat om deskundigheid. De adviseurs van DSB hebben hierop het slechtste cijfer uit het onderzoek gekregen, maar nog wel een voldoende (6,6). Uit dit onderzoek blijkt ook dat klanten beter te spreken zijn over het advies van de hypotheekketens dan over de adviezen van de banken.

Conclusie

Het is verstandig om niet blind te gaan voor het eerste advies. De onafhankelijke tussenpersoon is het hoogst aangeschreven door de consumenten uit het onderzoek, maar dit wil nog niet zeggen dat u bij de onafhankelijke tussenpersoon altijd het beste advies krijgt. Het kan in ieder geval geen kwaad om een second opinion te vragen van een andere adviseur. Alleen al om een bevestiging te krijgen dat uw eigen adviseur het beste advies geeft.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Het beste financiële advies"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 14-05-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!