InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Scheiden en verzekeringen

Scheiden en verzekeringen

Scheiden en verzekeringen Nadat huwelijkspartners besloten hebben om te gaan scheiden moeten ook de verzekeringen gesplitst en gewijzigd worden. Een echtscheiding houdt in de meeste gevallen in dat alle bezittingen en schulden door tweeën moeten worden gedeeld. Indien het huwelijk is gesloten op basis van huwelijkse voorwaarden dan is de verdeling afhankelijk van wat is vastgelegd bij de notaris.

Gemeenschappelijk bezit

Het verdelen van de bezittingen klinkt eenvoudiger dan dat het is. Geld is eenvoudig te verdelen, maar de overige bezittingen zullen problemen opleveren bij het verdelen. Het grootste probleem is over het algemeen de gemeenschappelijke eigen woning. In de meeste gevallen zal hier overwaarde inzitten. Deze overwaarde is niet eenvoudig in de boedelverdeling te betrekken. Ook de verzekeringen kunnen de nodige problemen opleveren.

Levensverzekeringen

Levensverzekeringen kunt u onderverdelen in risicoverzekeringen en waardeverzekeringen. Risicoverzekeringen zijn polissen die uitkeren zodra een bepaalde gebeurtenis plaatsvindt. In deze polis wordt geen waarde opgebouwd, maar de verzekeringsnemer betaald een bepaalde premie om bijvoorbeeld het risico van het overlijden af te dekken (overlijdensrisicoverzekering). Daarnaast kunt u een waardeverzekering afsluiten. Deze verzekeringen kennen een spaargedeelte in de verzekering. Een voorbeeld van een waardeverzekering is de lijfrenteverzekering. Gedurende de looptijd wordt er waarde opgebouwd in de polis. Na een scheiding moeten deze polissen in de boedelscheiding meegenomen worden. Deze polissen zouden gesplitst kunnen worden door de verzekeraar, zodat elk van de ex-partners een deel van de waardeopbouw meeneemt.

Begunstiging levensverzekering

De begunstiging behoeft vaak ook enige aanpassing. Bij bijvoorbeeld een overlijdensrisicoverzekering is de eerste begunstigde vaak de echtgenoot of echtgenote. Toch komt het vaak voor dat de begunstiging geplaatst is op de naam van de partner en niet op de omschrijving echtgenoot of echtgenote. Hierdoor kan er een ongewenste situatie ontstaan. Stel u bent gescheiden en hertrouwd en u overlijdt. Indien u een overlijdensrisicoverzekering heeft die gesloten is voor uw echtscheiding dan staat mogelijk uw ex nog als begunstigde op de polis. De ex heeft is dat geval recht op de uitkering uit de polis.

Schadeverzekeringen: woonhuis, inboedel, aansprakelijkheid

Deze lopende schadeverzekeringen kunnen eenvoudig worden gewijzigd rekening houden met de nieuwe situatie. Deze polissen kunnen door één van de ex-partners op naam worden gezet. De meest logische is dat diegene die in het huis blijft wonen deze verzekeringen houdt. Er moet wel opnieuw gekeken worden naar de dekking en de hoogte van het verzekerd bedrag.

Schadeverzekeringen: autoverzekering

Diegene die de auto krijgt, krijgt ook de verzekering. Toch is het handig om hier iets nauwkeuriger naar te kijken. De gezamenlijk opgebouwde schadevrije jaren blijven namelijk ook in de polis van één van de ex-partners. Zodra de andere ex-partner weer een auto koopt moet deze met nul schadevrije jaren beginnen en dus met een hoge verzekeringspremie. In geval van een echtscheiding kunt u de autoverzekeraar verzoeken om de schadevrije jaren te splitsen en te verdelen over beide bestuurders.

Overige verzekeringen

Alle verzekeringen behoeven aandacht bij een echtscheiding. De zorgpolis waarbij beide ex-partners op één polis staan, maar ook de gezinsongevallenverzekering en de doorlopende reisverzekering. U doet er verstandig aan om alle polissen na te lopen. Ook moet u uw pensioenfonds op de hoogte stellen om latere problemen te voorkomen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Scheiden en verzekeringen"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 29-01-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!