InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Wat kost een verzekeringsadvies?

Wat kost een verzekeringsadvies?

In het verleden was dit een vraag die nooit werd gesteld. Dit kwam doordat assurantietussenpersonen betaald werden door de verzekeraars. Door de rekening rechtstreeks door de klant te laten betalen moet de markt transparanter worden. Bemiddelaars in verzekeringen en hypotheken hebben in het verleden gouden tijden beleefd. Door een relatief kleine inspanning konden ze flinke bedragen verdienen. Ze kregen bijvoorbeeld betaald door de banken voor het verkopen van een hypotheek plus ze kregen ook nog provisie voor de verplichte levensverzekering die gekoppeld werd aan de hypotheek. De echte verkopers wisten bij dezelfde klant nog meer financiële producten te slijten. Per 2013 is het niet meer toegestaan dat de adviseur voor complexe financiële producten provisie ontvangt. De kosten van het advies mag niet meer verweven zitten in de premie, koopsom of de hypotheekrente. De adviseur moet de kosten rechtstreeks in rekening brengen bij de klant.

Wat kost een verzekeringsadvies?

Door de provisie aan banden te leggen wordt erop gehoopt dat de adviseurs door zelfregulering tot een juiste prijs komen voor een advies aan de klant. Het moet door toenemende concurrentie niet meer mogelijk zijn om te hoge bedragen bij de klant in rekening te brengen. De adviseur moet een redelijke beloning ontvangen voor het werk dat hij verricht voor de klant. Uiteindelijk zullen de adviseurs de juiste prijs moeten bepalen. Ze moeten er voldoende aan overhouden om ervan te kunnen leven, maar als ze te hoge kosten in rekening brengen prijzen zij zichzelf uit de markt.

Kosten afhankelijk van het aantal uren en de kwaliteit van de adviseur

Een hypotheekadvies zal hogere advieskosten met zich meebrengen in vergelijking met het afsluiten van een enkele verzekering. Dit wordt enerzijds bepaald door de tijd die de adviseur moet investeren in het advies, maar ook om te zorgen voor de verdere afwikkeling. De deskundigheid van de adviseur zal ook mede de hoogte van het advies bepalen. Daarnaast zullen de kosten die de adviseur moet maken ook doorberekend moet worden aan de klant. Een kleine zelfstandige die vanuit een zolderkamertje werkt, heeft lagere kosten dan een adviseur van een gerenommeerd kantoor of tussenpersonenorganisatie.

Wat kost een hypotheek?

Vaak wordt onderschat hoeveel uren tijd er geïnvesteerd moet worden om een hypotheek te laten passeren bij de notaris. Een adviseur is minimaal 15 tot 20 uren bezig om een hypotheekaanvraag volledig af te ronden. Bij complicaties kan het ook nog eenvoudig uitlopen tot 25 tot 30 uren. Het tarief per uur verschilt sterk. Totale kosten voor het afwikkelen van een hypotheek zal tussen de 1.750 en 2.500 liggen.

Wat kost een levensverzekering?

Het kost maar weinig tijd om een levensverzekering af te sluiten, maar er komt meer bij kijken dan dat u in eerste instantie zou verwachten. De levensverzekering vormt namelijk een onderdeel van een totaal financieel advies. De adviseur moet er voor zorgen dat hij een dossier opbouwt waaruit blijkt dat het product pas bij de klant. Hiervoor moet er eerst een profiel van de klant worden gemaakt. De bemiddelaar moet achteraf kunnen aantonen dat de verzekering afgesloten is op basis van een degelijk advies.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat kost een verzekeringsadvies?"

Reactie

E. Willems, 09-08-2014 20:44 #1
Binnenkort loopt mijn lijfrenteverzekering af. Het kapitaal komt hiermee vrij. Ik wil de uitbetaling onder brengen bij een maatschappij (bank). Voor advies wil ik naar mijn verzekeringsadviseur voor de besteding van dit kapitaal. Wat mag dit ongeveer gaan kosten?

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 13-07-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Reacties: 1
Schrijf mee!