InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Slim pensioensparen: Fiscaal voordeel (BE)

Slim pensioensparen: Fiscaal voordeel (BE)

Slim pensioensparen: Fiscaal voordeel (BE) Wie aan pensioensparen doet, wil een appeltje voor de dorst voorzien voor tijdens zijn pensioen. Pensioensparen draait echter niet enkel om het uitbouwen van een extra spaarpotje, er zijn ook fiscale voordelen aan verbonden.

Twee vormen

Pensioensparen bestaat in twee vormen, als verzekerings- of als bankproduct.
  • Het verzekeringsproduct, de pensioenspaarverzekering, voorziet een gegarandeerde rente die varieert tussen 2,5% en 3%, eventueel aangevuld met een aandeel in de winst waarvan de opbrengst niet gegarandeerd is. Alle vormen van levensverzekeringen komen hiervoor in aanmerking.
  • Het bankproduct wordt collectieve pensioenspaarrekening genoemd. De door u gestorte bedragen worden belegd in een pensioenspaarfonds waarvan de opbrengst niet gegarandeerd is: ze hangt immers af van het resultaat van het fonds. Het risico is echter beperkt gezien de termijn van de belegging.

Fiscaal voordeel

Het belastingsvoordeel van pensioensparen bestaat erin dat je het gestorte kapitaal, beperkt tot een maximum van 870, fiscaal in mindering kan brengen. Dit kan ook als u geen beroepsinkomsten hebt. Als u echter geen belastingen verschuldigd bent, zal het pensioensparen geen fiscaal voordeel opleveren. Pas op, je mag dus zoveel sparen als je wil, maar enkel de eerste 870 komt jaarlijks in aanmerking voor belastingaftrek! In een gezin mogen beide partners dit maximumbedrag inbrengen.

Voorwaarden

  • Tussen 18 en 64 jaar zijn
  • Inwoner van Belgie zijn
  • Onderworpen zijn aan de Belgische personenbelasting

Bij de pensioenspaarverzekering, de verzekeringsvorm van pensioensparen, zijn er nog enkele bijkomende voorwaarden:
  • Zelf begunstigde bij leven zijn
  • uw echtgeno(o)t(e) of wettelijk samenwonende partner of bloedverwanten tot de tweede graad (ouders, grootouders, kinderen, kleinkinderen, broers, zusters, halfbroers, halfzusters) aanwijzen als begunstigde bij overlijden

Effectief voordeel

Het uiteindelijke belastingsvoordeel schommelt tussen 30% en 40% van het bedrag dat u maximaal mag inbrengen. Bij een maximumbedrag van 870 varieert het effectieve belastingsvoordeel dus tussen 261 en 348.

Taks op langetermijnsparen

Helaas heeft ook deze medaille een keerzijde: Op het totale gespaarde bedrag moet je een taks op langetermijnsparen betalen, en dit in het jaar waarin je 60 wordt. Alle stortingen tussen je 60ste en je 64ste worden niet meer belast.

Voorbeeld

Jan begint op z'n 25ste met pensioensparen, en stort elk jaar 800 tot z'n 64ste. Hij stort dus 40 x 800 = 32.000.
Gesteld dat hij elk jaar 35% belastingsvermindering krijgt, bespaart hij dus 32000 x 35% = 11.200 , naast het kapitaal dat hij bijeengespaard heeft. Hij zal wel een taks op langetermijnsparen moeten betalen op de sommen die hij gestort heeft tussen z'n 25ste en z'n 60ste.
Gerelateerde artikelen
Is groensparen of groen beleggen fiscaal slim?Is groensparen of groen beleggen fiscaal slim?Belastingvrij groen sparen of groen beleggen? In 2019 kunt u fiscaal gezien het beste omzien naar de mogelijkheid van va…
Pensioen: is "gewoon" sparen beter dan pensioensparen?Pensioen: is "gewoon" sparen beter dan pensioensparen?De economische crisis van 2008 en de jarenlange onzekerheid die eruit volgde leidde tot veel terughoudendheid bij belegg…
Pensioen en inkomen: wat zijn de pensioenpijlers?Pensioen en inkomen: wat zijn de pensioenpijlers?Als je op pensioen gaat, moet je het met een lager inkomen stellen dan tijdens je loopbaan. Je kan wel beschikken over e…

Reageer op het artikel "Slim pensioensparen: Fiscaal voordeel (BE)"

Infoteur: Juliedr
Laatste update: 26-01-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Schrijf mee!