InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Let op de valkuilen bij spaarrekeningen

Let op de valkuilen bij spaarrekeningen

Let op de valkuilen bij spaarrekeningen Zoals alle financiële producten, moet u ook bij spaarrekeningen goed kijken naar beperkingen en voorwaarden. In sommige spaarrekeningen zitten beperkingen waardoor ze minder aantrekkelijk zijn dan dat ze lijken. Een spaarrekening is een zeer eenvoudig product. U opent een rekening en stort er bedragen op waar de bank een spaarrente over betaald. Over het algemeen betreft het hier een variabele rente die dagelijks kan wijzigen. Op het moment dat u het geld weer nodig hebt, neemt u het weer op. Niet alle spaarrekeningen zijn zo simpel van opzet. Spaarbanken willen graag zoveel mogelijk geld beheren, en een zo laag mogelijke rentevergoeding verstrekken. Echter de klanten willen wel een redelijke vergoeding over het spaargeld. Banken hebben bankrekeningen ontwikkeld die een hoge rentevergoeding geven, maar waarvan de beperkingen een groot nadeel kunnen opleveren. In dit artikel treft u aan aantal valkuilen aan met betrekking tot spaarrekeningen.

Spaarrekeningen met opnamebeperkingen

De bank waar u spaart is er bij gebaat dat u het gestorte geld niet weer op korte termijn gaat opnemen. Ze kunnen dit bewerkstelligen door bijvoorbeeld opnamekosten in te stellen. U krijgt een hogere spaarrente, maar zodra u geld opneemt gaat het u geld kosten. In de meeste gevallen zal het gaat om 1 of 2 procent aan opnamekosten. Dit lijkt een kleine beperking, maar het beperkt u in de mogelijkheid om over te stappen naar een andere bank. Indien de bank de spaarrente sterk verlaagt of niet meestijgt met de markt, hebt u niet de mogelijkheid om kosteloos over uw eigen geld te beschikken. Op dergelijke spaarrekeningen krijgt u een paar tiende procent meer rente, maar de nadelen zijn vaak te groot.

Spaarrekeningen met stortingsbeperkingen

Aan de andere kant kunt u ook een spaarrekening sluiten, waarbij u maandelijks een bepaald bedrag tussen het minimum en maximum moet storten. Deze spaarrekeningen verplichten u vaak om bijvoorbeeld maandelijks minimaal 50 te storten. Ook is er vaak een bovengrens aangebracht. U mag bijvoorbeeld niet meer dan 250 per maand storten. De rentevergoedingen op dergelijke rekeningen zijn vaak hoger dan de vergoedingen op de spaarrekeningen zonder beperkingen, maar de beperkingen zijn lastig. U kunt namelijk niet in één keer een groter bedrag storten. In het geval u een maand niet de mogelijkheid hebt om het minimum te storten, verliest u de hoge rente. Dit nadeel is vaak te voorkomen door gewoon een bedrag op te nemen en weer terug te storten.

Sparen in een deposito

Door te sparen in een deposito bent u verzekerd van een bepaalde rentevergoeding over de afgesproken periode. Het geld staat wel vast voor deze periode. Het nadeel van deze spaarvorm is dat u langere tijd niet over het geld kunt beschikken. Eventuele renteverhogingen op de spaarmarkt kunt u hierdoor ook niet van profiteren. U moet er om denken om het deposito bij de bank op te zeggen voor het verstrijken van de periode. Sommige banken verlengen een deposito namelijk ongevraagd.

Lokrente

Spaarbanken zijn er meerdere keren op aangesproken, maar ze blijven het doen. Eerst een hoge spaarrente bieden om klanten aan te trekken, om vervolgens in stapjes de rente weer fors te verlagen. Dit doen ze wetende dat de meeste spaarders wel blijven hangen en niet snel zullen overstappen naar een andere bank.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Let op de valkuilen bij spaarrekeningen"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 03-02-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Schrijf mee!