InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Banksparen met je gouden handdruk of ontslagvergoeding

Banksparen met je gouden handdruk of ontslagvergoeding

Banksparen is populairder dan ooit. Mensen zijn bang geworden voor koopsompolis en de lijfrente en kiezen massaal voor banksparen als veilig fiscaal aftrekbaar alternatief. Banksparen mocht al worden ingezet voor het aflossen van je hypotheek of het opbouwen van extra pensioen. Nieuw in 2010 is dat banksparen nu ook kan worden ingezet om vermogen op te bouwen met je gouden handdruk of ontslagvergoeding. Wat is banksparen en hoe zet je je gouden handdruk snel en veilig om in een kapitaal?

Wat is banksparen nu eigenlijk precies?

Sinds januari 2008 kan een consument fiscaal aftrekbaar sparen voor eindkapitaal voor de aflossing van de hypotheek of voor extra pensioenopbouw. Banksparen is hiermee een alternatief voor koopsompolissen of lijfrentepolissen, die door verzekeraars worden aangeboden als middel voor kapitaalopbouw. Via sparen of beleggen op een geblokkeerde rekening wordt vermogen bij elkaar gespaard tot een vaste einddatum . Op de einddatum mag je dan het bij elkaar gespaarde of belegde geld gebruiken om er ófwel je hypotheek mee af te lossen ófwel te dienen als extra oudedagsvoorziening als aanvulling op het pensioen.

De voordelen van banksparen zijn dat je eenvoudig eindkapitaal kunt opbouwen voor deze twee doelen maar ook dat je dat veilig kunt doen: Het depositostelsel is van toepassing is en dat betekent dat het spaargeld wordt vergoed, wanneer een bank of andere financiële instelling failliet zou gaan. Ook kun je je inleg fiscaal aftrekken van de belasting en dat heeft dus behoorlijke fiscale voordelen.

Wat verandert er vanaf 2010 op het gebied van banksparen?

Vanaf 1 januari 2010 verandert er iets belangrijks op het gebied van banksparen. Op Prinsjesdag werd het Belastingplan 2010 gepresenteerd. Eén van de aanpassingen is dat de wet op banksparen wordt uitgebreid, waardoor je vanaf 2010 ook een ontslagvergoeding of gouden handdruk als inleg kunt gebruiken voor banksparen.

Op dit moment is het alleen mogelijk om een ontslagvergoeding of gouden handdruk bij een verzekeraar of een besloten vennootschap onder te brengen. Met de introductie van de bankspaarvariant wordt de keuze van de belastingplichtige
ten aanzien van de gouden handdruk uitgebreid.

Je stort de ontslagvergoeding op een stamrecht spaarrekening (een ander woord voor ontslagvergoeding of ontslagpremie) en voorkomt hierdoor dat je voorlopig belasting moet betalen over de gouden handdruk. Ook bouw je vermogen op voor de toekomst, doordat er rente wordt uitgekeerd over de stamrecht spaarrekening.

Wat kan ik doen met de uitkering van banksparen als ik mijn ontslagvergoeding als inleg heb gebruikt?

Wat belangrijk is om te beseffen is dat je de uitkering van banksparen nog steeds moet gebruiken voor dan wel het aflossen van je hypotheek dan wel als extra inkomen na het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd. Hierin verandert dus helemaal niets.

Ook wanneer je je gouden handdruk gebruikt als inleg kun je dus niet het opgebouwde vermogen gebruiken voor andere doeleinden dan die doelen, die wettelijk zijn toegestaan in de Wet Banksparen.

Vanaf wanneer kan ik mijn gouden handdruk als inleg gebruiken voor banksparen?

De aanpassing in de Wet Banksparen werd officieel bekrachtigd in 2009. Nu kunnen alle mensen met een ontslagpremie of gouden handdruk deze zo inzetten dat de waarde ervan veilig en goed kan toenemen voor de toekomst.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Stamrecht banksparen: Ontslagvergoeding en stamrechtWanneer je wordt ontslagen, krijg je vaak een ontslagvergoeding of gouden handdruk mee ter compensatie. Voorheen konden…
Banksparen voor een gouden handdruk bij RabobankBanksparen voor een gouden handdruk bij RabobankBanksparen voor een gouden handdruk is populair anno 2011. Wil je zo verstandig, veilig en doeltreffend mogelijk bankspa…
Ontslagvergoeding: hoogte & belastingEen ontslagvergoeding oftewel gouden handdruk, is een financiële schadeloosstelling bij ontslag. De hoogte van de ontsla…
Banksparen: Wat is banksparen en waarom is het zo populair?Banksparen: Wat is banksparen en waarom is het zo populair?Banksparen is een manier om fiscaal aantrekkelijk een eindkapitaal bijeen te sparen voor de aflossing van je hypotheek o…
Waarom banksparen, banksparen is niet altijd voordeligerWaarom banksparen, banksparen is niet altijd voordeligerWaarom banksparen, waarom wil iedereen banksparen? Banksparen is door het fiscaal voordeel financieel slim sparen en voo…
Bronnen en referenties
  • Ministerie van Financiën: Belastingplan 2010

Reageer op het artikel "Banksparen met je gouden handdruk of ontslagvergoeding"

Reacties

Rigter, 13-01-2011 22:27 #2
Hoe ontstaat die lijst van beste prijs kwaliteit want Reaal en Aegon staan bovenaan terwijl het risico heel groot is. En de Rabobank heel laag terwijl daar het risico laag is. Als ik een laag risico wil moet ik dan kiezen voor de Rabobank die heel laag staat op de lijst of valt het risico van de andere nog wel mee. Ik vind dit heel verwarrend waar kan ik verder nog op letten.

Renzo Boerma Ffp, 06-01-2010 12:21 #1
Ik vraag mij af wat de spelregels voor de bancaire ontslagvergoedingsvariant worden. Kan er vanuit een bankspaarproduct ook een tijdelijke lijfrente worden bedongen die voldoet aan 1 % sterftekans. of moet de consument bij opname voor 65 minimaal 20 jaar + het aantal jaren voor 65 een periodieke lijfrente bedingen.
Daarnaast vraag ik mij af hoe lang de ex-werkgever de ontslagvergoeding mag vast houden, alvorens de fiscus het ziet als afkoop of direct uitkeren. Weet iemand dit?

Infoteur: Sterretje999
Laatste update: 19-09-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Banksparen
Reacties: 2
Schrijf mee!