InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Iemand wil geld van me lenen, moet ik dat wel of niet doen?

Iemand wil geld van me lenen, moet ik dat wel of niet doen?

Iemand wil geld van me lenen, moet ik dat wel of niet doen? Wanneer je van een goede vriend of vriendin de vraag krijgt of deze geld van je kan lenen, dan zal als eerste de vraag in je opkomen hoeveel hij of zij van je wil lenen. Bij grote bedragen zal je wellicht voor een dilemma komen te staan: moet ik het wel of niet doen?

Geld lenen

In onze maatschappij is geld lenen volledig ingeburgerd. Voor een hypotheek lenen we geld, voor een nieuwe auto, of we kopen bij een postorderbedrijf op afbetaling. Er zijn veel manieren om geld te lenen, zoals een doorlopend krediet, rood staan bij de bank of een persoonlijke lening. Wanneer iemand al veel leningen c.q. schulden heeft uitstaan dan kan het op gegeven moment lastig zijn nog geld te kunnen lenen bij een kredietverstrekker. Daarnaast zijn er mensen die niet graag willen lenen bij een kredietverstrekker, maar liever geld bij een bekend of vertrouwd persoon lenen.

De grote vraag: kun je me geld lenen?

Wanneer je de vraag gesteld wordt of je iemand geld wil lenen, is er een aantal zaken die je beslissing om het wel of niet te doen kunnen beïnvloeden. Het is goed om, voordat je overgaat tot uitlenen van je geld, een paar vragen voor jezelf helder te krijgen:
  • Wil ik mijn geld wel uitlenen?
  • Wat is de reden van mijn vriend of vriendin om geld van mij te willen lenen?
  • Is mijn vriend of vriendin in staat mij terug te betalen?
  • Hoe kan ik goede afspraken maken over terugbetaling van de lening?

Wil ik mijn geld wel uitlenen?

De belangrijkste afweging die je moet maken is of je je geld wel uit wilt lenen. Vind je het niet prettig geld uit te lenen, doe het dan niet. Je vriend of vriendin zal wellicht teleurgesteld zijn in je antwoord. Maar wanneer je geld uitleent tegen je zin, dan zal dit de relatie geen goed doen. Bovendien moet je bedenken hoe je tegenover je vriend zal staan, wanneer je het geld hebt uitgeleend en blijkt dat deze het later niet terug kan betalen. Bedenk goed wat dat zou doen met de relatie en of je dat wel wilt riskeren.

Wat is de reden van mijn vriend of vriendin om geld van mij te willen lenen?
Vraag je vriend of vriendin gerust waar hij of zij het geld voor nodig heeft. Ook kun je vragen waarom hij of zij niet bij een kredietverstrekker wil lenen. Als het voor jou helder is wat de lener met jouw geld gaat doen, dan zal de beslissing om wel of niet uit te lenen gemakkelijker zijn. Wanneer je vriend bijvoorbeeld het geld in vage zaken wil stoppen, dan zul je sneller beslissen om het geld niet uit te lenen. Ook wanneer de persoon in kwestie al schulden heeft en deze met jouw geld wil aflossen, dan moet je eerst twee keer nadenken. Wil je vriend of vriendin een auto kopen, maar heeft een paar duizend te kort, dan is er veel meer duidelijkheid over de bestemming van het geleende geld.

Is mijn vriend of vriendin in staat mij terug te betalen?

Probeer voor jezelf eerst helder te krijgen of je vriend of vriendin in staat jou terug te betalen. Wanneer je de lener goed genoeg kent, dan weet je of hij of zij goed met geld om kan gaan of dat deze graag alles over de balk smijt. Is het iemand die altijd schulden maakt, of altijd bij Jan en alleman geld leent, wees dan op je hoede. Je vriend zal wellicht eerst nog andere vrienden moeten terugbetalen, voordat jij je geld weer terug kan krijgen. Ben je bereid om daarop te wachten?

Hoe kan ik goede afspraken maken over terugbetaling van de lening?

Wanneer je het besluit hebt genomen om geld uit te lenen aan je vriend of vriendin, dan is het belangrijk om goede afspraken te maken. Je hoeft je afspraken niet vast te laten leggen bij een notaris, het is voldoende als jullie samen op papier zetten wat is overeengekomen en dit beiden ondertekenen. De afspraken die je op papier kan zetten betreffen de volgende zaken:
  • Hoeveel geld wordt er geleend?
  • In hoeveel termijnen wordt het geld terugbetaald?
  • Wordt er rente berekend door degene die het geld uitleent?
  • Wanneer moet het volledige bedrag uiterlijk zijn afbetaald?

Belangrijk is daarnaast dat je afspreekt dat alle transacties via de bank verlopen. Zo kunnen er nooit misverstanden ontstaan of er een termijn wel of niet is betaald. De bankafschriften geven duidelijk weer, wanneer de termijnbedragen zijn gestort.
Wil je de afspraken wel bij een notaris vastleggen, dan moet je rekenen op extra (notaris)kosten.

De keerzijde van geld lenen aan een vriend of vriendin

Een kleiner bedrag uitlenen aan een vriend of vriendin zal in de regel geen problemen opleveren. Wanneer het echter om grotere bedragen gaat en de lener het geld niet meer aan je kan terugbetalen, zal dit bijna altijd ruzie en onenigheid veroorzaken en er zal vaak een einde aan de goede vriendschap komen.

Geld lenen binnen de familie

Voor geld lenen binnen de familie gelden dezelfde afspraken en overwegingen. Binnen een familie kan echter het niet terugbetalen van geleend geld een veel grotere impact hebben. Een en ander kan aanleiding zijn voor een familieruzie die meerdere personen aangaat. Een afweging maken of je geld aan een familielid uitleent vraagt zodoende nog meer zorgvuldigheid.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Lenen met onderpand: voordelen lenen met onderpandEr zijn verschillende vormen van lenen op onderpand. De bekendste lening is de hypothecaire lening, waarbij de woning he…
Vormen van lenenVormen van lenenU heeft op dit moment even extra geld nodig, maar waar haalt u dit vandaan? Het lijkt eng, u moet gaan lenen, maar er zi…
Hoe kun je 15.000 euro lenen?15.000 is een behoorlijk hoog bedrag, dat je soms toch echt nodig hebt, bijvoorbeeld voor een verbouwing of een vakantie…

Reageer op het artikel "Iemand wil geld van me lenen, moet ik dat wel of niet doen?"

Reacties

K., 02-11-2014 13:31 #2
In de regel ben ik geld gewoon kwijt als ik het uitleen aan anderen. Het ligt niet in mijn aard om erachteraan te gaan, zeker niet als de personen in kwestie financiële problemen hebben. Sommige mensen voelen dat ook haarfijn aan en weten je altijd te vinden. Ik leen dus zelf zo min mogelijk uit.

M. Wijnia, 09-07-2012 11:56 #1
Ik heb mijn kinderen toen zij (nadat mijn man was overleden) de zaak hebben overgenomen een aardig bedrag geleend. Nu wil ik graag terugbetaling, maar dat gaat volgens hen nu nog niet lukken. Wat voor stappen kan ik ondernemen?

Infoteur: Ceetee
Gepubliceerd: 29-03-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Special: Geld
Reacties: 2
Schrijf mee!