InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Geld lenen in Suriname

Geld lenen in Suriname

Geld lenen in Suriname Surinaamse banken verstrekken veel leningen. Het kan aantrekkelijk zijn om geld te lenen in Suriname, omdat het makkelijk is om daar een lening te krijgen. Dit komt omdat er geen centraal registratiesysteem aanwezig is. Nederlanders moeten er wel rekening mee houden dat zij een hogere rente betalen over een hypotheek of Doorlopend Krediet dan bij een Nederlandse bank. Dit komt omdat de inflatie in Suriname hoger is. Lees er alles over in dit artikel. Het is voor veel Surinaamse ondernemers lastig om geld te lenen. Dit is nadelig voor de Surinaamse economie, want de belangrijkste economische kracht waar een land op drijft zijn de bedrijven. Vaak hebben startende ondernemers een lening nodig, omdat zij meestal zelf geen startkapitaal beschikbaar hebben. In het Westen verstrekken banken meestal wel een lening aan ondernemers wanneer zij met een goed plan van aanpak weten te presenteren, waarin zij ook aangeven wat hun verwachte diensten zijn. Wanneer een bank het vertrouwen heeft dat een ondernemer de lening terug kan betalen, dan verstrekken zij deze meestal wel. Surinaamse banken zijn niet kritischer dan Nederlandse banken, maar veel bureaucratischer. De gemiddelde aanvraagprocedure om een lening te krijgen duurt bijna twee jaar. Surinaamse ondernemers die eigen bedrijf willen beginnen moeten 13 procedures doorlopen, met elke keer weer veel papierwerk en lange wachttijden. Daardoor is het voor hen nauwelijks mogelijk om in te spelen op trends in de economie. Veel potentiële ondernemers kiezen er daarom ook niet voor een eigen bedrijf te beginnen of wijken uit naar het buitenland.

Geld lenen in Suriname

Lenen is in Suriname populairder dan ooit. Een belangrijke reden is dat de Surinaamse overheid de afgelopen jaren extra veel geld in de economie aan het pompen is. Dit doet zij om haar eigen binnenlandse schulden te betalen. Daardoor is het goedkoop geworden om geld te lenen. De banken hebben veel geld over waar zij van af willen en bieden dat tegen een lage rente aan. Hun belangrijkste groep zijn de ambtenaren. Dat komt omdat er veel ambtenaren zijn in Suriname. Een groot deel van de bevolking is in dienst van de overheid. Dat is tegelijkertijd ook een belangrijke reden voor de grote staatsschuld. Een ambtenaar kan niet zomaar ontslagen worden en is daardoor verzekerd van een vast inkomen. Daardoor is het een aantrekkelijke groep voor de banken om geld aan uit te lenen. Door hun vaste inkomen is de kans groot dat de ambtenaar de lening ook kan terug betalen.

Geen centraal registratiesysteem voor leningen in Suriname

In Suriname bestaat op dit moment nog geen centraal registratiesysteem zoals in Nederland het geval is. In Nederland worden alle schulden geregistreerd bij het Bureau Krediet Registratie. Elke schuld die een persoon aangaat staat daar voor een periode van vijf jaar na aflossing geregistreerd. Banken kunnen daardoor nagaan of iemand in staat is om zijn schulden af te betalen en besluiten of het verstandig is om iemand al dan niet een lening te verstrekken. De samenwerking tussen banken in Suriname verloopt echter stroef. Daardoor komt het regelmatig voor dat iemand bij verschillende banken geld leent en niet in staat is om die leningen af te lossen. Dat plaatst de bank vervolgens weer voor problemen.

Geld lenen in Suriname voor Nederlanders

Het is voor Nederlanders doorgaans niet verstandig om een hypotheek, Persoonlijke Lening of Doorlopend Krediet af te sluiten bij een Surinaamse bank. Er zijn daar verschillende redenen voor. De eerste reden is dat de rente doorgaans hoger ligt dan in Nederland. Dit komt omdat de inflatie in Suriname een stuk hoger ligt en daardoor moeten banken dus ook een hogere rente vragen. Een tweede reden is dat de dienstverlening van Suriname veel minder goed is dan van Nederlandse banken. Er zijn relatief veel internetstoringen en de banken zijn minder vaak open. Ook zullen zij u minder snel waarschuwen over bepaalde financiële risico's die u loopt. Grote Surinaamse banken zijn de Trustbank en de Landbouwbank.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PublicDomainPictures, Pixabay
  • http://www.lening-geld-lenen.nl/financieel-nieuws/goede-tijden-surinaamse-kredietverstrekkers

Reageer op het artikel "Geld lenen in Suriname"

Reactie

R. H. Galdey, 04-02-2013 13:09 #1
Tot welke leeftijd kan je een lening krijgen in Suriname?

Infoteur: Simcha
Laatste update: 09-10-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Reacties: 1
Schrijf mee!