InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Geld lenen: wat is de bulletlening of bulletkrediet?

Geld lenen: wat is de bulletlening of bulletkrediet?

Geld lenen: wat is de bulletlening of bulletkrediet? Wie een huis wil kopen, zal in de eerste plaats denken aan het afsluiten van een hypotheek. Dan betaal je maandelijks een aflossingsbedrag dat bestaat uit interesten en een deel van het geleende kapitaal. Een andere mogelijkheid is om een woning te kopen via de bulletlening of bulletkrediet, waarbij je maandelijks enkel interesten betaalt. Wel moet je op de vervaldag van de lening het volledige geleende kapitaal terugbetalen. Een bulletlening kan je afsluiten wanneer je absoluut zeker bent dat je op de vervaldag van de lening het geleende bedrag kan terugbetalen. Zo kan het zijn dat je in de toekomst een grote geldsom gaat recupereren, denk bijvoorbeeld aan een levensverzekering. Dit bulletkrediet wordt ook wel 'krediet met vaste termijn' of 'termijnkrediet' genoemd. Met welke bedenkingen moet je zoal rekening houden als je een bulletkrediet wilt aangaan?

Geld lenen

In de meeste gevallen gaan mensen die een huis willen kopen een klassieke hypotheek aan. Dan ga je elke maand een bedrag moeten aflossen om de hypotheek af te betalen. Dat maandelijks aflossingsbedrag van je woonkrediet bestaat uit een gedeelte 'terugbetaling' van het geleende kapitaal, en een gedeelte 'interesten'. Maar er is ook een andere mogelijkheid om geld te lenen voor je woning.

Huis kopen via de bulletlening

Die andere mogelijkheid wordt gevormd door de bulletlening of bulletkrediet. Bulletkrediet betekent dat je tijdens de looptijd van je lening maandelijks alleen interesten op het geleende bedrag hoeft te betalen. Dit in tegenstelling tot een klassieke hypotheeklening waarbij je maandelijks interesten betaalt én een deel van het geleende kapitaal. De bulletlening of bulletkrediet wordt ook wel het krediet met vaste termijn of termijnkrediet genoemd.

Terugbetaling kapitaal in één keer

Specifiek aan de bulletlening is wel dat je op de vervaldag van je lening in één keer het volledige kapitaal moet terugbetalen. De maandelijkse aflossingen vallen een stuk lager uit dan bij een gewone lening omdat je alleen de interesten moet betalen, maar over de hele looptijd van de lening zal je veel meer interesten terugbetaald hebben aan de bank. Het is immers zo dat je van begin tot eind van de looptijd interesten moet betalen over het totale geleende bedrag.

Wanneer een bulletkrediet aangaan?

Geldsom toekomst

Die voorwaarde om al het geleende kapitaal terug te betalen op de vervaldag van de lening, is financieel een hele zware klus.
Daarom is het bulletkrediet ook alleen maar aan te raden voor mensen die op voorhand weten dat ze op die dag over een grote geldsom kunnen beschikken. Als je weet dat er op een bepaalde dag een grote som geld aankomt dan kan je die datum laten samenvallen met de dag van terugbetaling van de lening. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat je geld zal kunnen recupereren van een schenking, een erfenis, of een levensverzekering.

Zekerheid geldbedrag

Om een bulletlening van de bank te krijgen zal je moeten kunnen aantonen dat er in de toekomst daadwerkelijk een groot geldbedrag op je rekening gestort zal worden. Dit verhoogt de kans dat je bank je een bulletkrediet verstrekt. Als je niet zeker bent dat je het totale kapitaal in één klap zal kunnen terugbetalen dan maak je minder kans op een bulletlening bij de bank.

Geld liever investeren in iets anders

Een andere mogelijkheid is wanneer je wel over voldoende kapitaal beschikt om een huis te kopen, maar je dat geld liever besteedt aan wat anders. In dat geval denk je er niet aan om je geld meteen te gebruiken voor de aankoop van een woning, maar gebruik je het liever om iets anders mee te doen, zoals bijvoorbeeld beleggen. Dat kan je doen als je denkt met beleggen significant meer opbrengsten kan halen dan de kosten van de bulletlening.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Huis kopen: wat zijn de voordelen van een hypotheek aangaan?Huis kopen: wat zijn de voordelen van een hypotheek aangaan?Het aangaan van een hypotheek kan een zware last betekenen voor wie een huis wil kopen. Zeker in een crisis waar de prij…
Alles over goedkoop slim geld lenen - soorten krediet 2019Alles over goedkoop slim geld lenen - soorten krediet 2019U wilt alles weten over geld lenen in 2018 en 2019, een slimme lening, over goedkoop en slim geld lenen? Lenen doen we a…
Bronnen en referenties
  • http://www.goedkope-lening-aanvragen.com/wanneer-kiezen-voor-een-bullet-lening/, bezocht op 16/09/2015.

Reageer op het artikel "Geld lenen: wat is de bulletlening of bulletkrediet?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 28-09-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Special: Kredieten
Schrijf mee!