InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Geld lenen voor een bruiloft

Geld lenen voor een bruiloft

Als je wilt trouwen en een feest geeft word je geconfronteerd met behoorlijk wat kosten. Je trouwt maar een keer in je leven en je wilt hier een geweldige dag van maken. Een beetje bruiloftsfeest kost zo richting 10.000. Je kunt de kosten van een bruiloft financieren door geld te lenen als je zelf geen reserves achter de hand hebt. Hiervoor zijn verschillende vormen, waaronder het trouwkrediet. Lees in dit artikel onder andere wat een bruiloft kost en hoe je dit kunt betalen.

Geld lenen om de kosten te dekken

Er zijn verschillende mogelijkheden om geld te lenen. Het loont om meerdere geldverstrekkers met elkaar te vergelijken omdat de verschillen soms groot zijn. Kijk niet alleen naar banken maar ook naar andere financiers. Zij hebben vaak scherpe aanbiedingen. Wees niet zuinig met het te lenen bedrag. Hoe meer budget je hebt des te mooier kun je de grote dag regelen. Een mooie auto huren, een leuke band op het feest, lekkere catering en een fantastische bruiloftstaart behoren dan tot de mogelijkheden. Je moet uiteraard wel opletten dat je de maandelijkse lasten van de lening kunt dragen. Bovendien kun je met het geld dat je in cadeauvorm krijgt op de bruiloft de lening sneller aflossen.

De meest voor de hand liggende vormen om voor een bruiloft geld te lenen zijn:
  • een lening
  • een trouwkrediet
  • via een hypotheek

Lening voor een bruiloft

Omdat je nog jong bent, geen kinderen hebt en een aardig inkomen kun je met gemak een lening aanvragen. Je financiële situatie is zodanig gunstig dat je de maandelijkse last van een lening gemakkelijk kunt dragen. Het nadeel van een lening is de rente die je moet betalen over het geleende geld. De totale kosten van de bruiloft kunnen daarmee behoorlijk hoger uitvallen dan je in eerste instantie hebt bedacht.

Als je zeker weet dat je extra geld nodig hebt, en ook ongeveer het bedrag, dan is een lening de meest geschikte oplossing.

Trouwkrediet

Het trouwkrediet is een vorm van een doorlopend krediet. Je betaalt alleen rente over het opgenomen bedrag. Deze rente is vaak wel hoger dan de rente over een lening. Vergelijk daarom van te voren verschillende aanbieders. De voordelen van een trouwkrediet zijn:
  • rente betalen over opgenomen geld
  • afgeloste bedragen zijn opnieuw op te nemen
  • snel geld
  • boetevrij extra aflossen

Weet je dus niet zeker of je extra geld nodig hebt, maar je wilt er wel snel over kunnen beschikken, dan is een trouwkrediet de beste oplossing.

Via een hypotheek de bruiloft bekostigen

Als je weet dat je gaat samenwonen in een koopwoning, dan kun je met de hypotheekverstrekker bekijken of er ruimte in het hypotheekbedrag mogelijk is om de bruiloft uit te financieren. Het grote voordeel hiervan is de lage rente.

Wat kost een bruiloft?

Het is vaak lastig om een goede inschatting te maken van alle kosten die je gaat maken tijdens een trouwerij. Van een aantal kostenposten kun je van te voren een schatting maken, een aantal andere niet. Het is verstandig om een begroting op te stellen voordat je begint met de activiteiten rondom de bruiloft. Op die manier krijg je een aardig inzicht in de te verwachten kosten, en kun je de financiering ervan op tijd regelen.

Vaste kosten bruiloft

  • Gemeentehuis (tussen 100 en 500)
  • Notaris (ca. 500)
  • Bruidskleding (tussen 1.500 en 3.000)
  • Trouwringen (tussen 500 en 1.000)
  • Kerk (tussen 300 en 800)
  • Bloemen (rond 200)

Dit zijn slechts indicaties. Als je alles bij elkaar optelt variëren de vaste kosten van een bruiloft tussen 3.100 en 6.000.

Variabele kosten bruiloft

  • Eten en drinken (tussen 20 en 30 per persoon)
  • Band of DJ (tussen 750 en 2.000)
  • Trouwauto (ca 400)
  • Fotograaf (vanaf 500)
  • Bruidstaart (ca 200)
  • Cadeautjes voor de gasten (tussen 1 en 5 per stel/persoon)
  • Trouwkaarten (ca 200)

Deze variabele kosten zijn afhankelijk van het aantal personen dat op het feest verschijnt. Ook bestaan er bij enkele kostenposten grote verschillen in prijs. Verken daarom goed de verschillende prijsstellingen van de horeca, de fotografie en de muziek.

Als je alle kosten hierboven genoemd bij elkaar optelt voor circa 100 personen kom je uit op een bedrag ergens tussen 7.000 en 15.000. Zo veel kost een leuk neergezette bruiloft. Je kunt natuurlijk altijd bepaalde zaken goedkoper oplossen of anders doen waardoor het goedkoper of juist duurder wordt, maar dat is aan jou!
Gerelateerde artikelen
Huwelijkslening: lenen voor een huwelijksfeest of bruiloftHuwelijkslening: lenen voor een huwelijksfeest of bruiloftDe meeste mensen gaan een lening aan voor de aankoop van een huis of een wagen. Toch wordt het meer en meer gebruikelijk…
Wat kost een bruiloft?Wat kost een bruiloft?Veel stellen die gaan trouwen willen van hun bruiloft een onvergetelijke dag maken. Het is dan belangrijk om goed te kij…
Vandaag nog geld lenenVandaag nog geld lenenWil je vandaag nog geld lenen? Dat kan! Tegenwoordig is het heel makkelijk om geld te lenen. Het geld staat vaak ook dez…
Hoe kun je 15.000 euro lenen?15.000 is een behoorlijk hoog bedrag, dat je soms toch echt nodig hebt, bijvoorbeeld voor een verbouwing of een vakantie…

Reageer op het artikel "Geld lenen voor een bruiloft"

Infoteur: Jozzie
Laatste update: 10-09-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Schrijf mee!