Lenen kost geld: Lenen is prima maar leen verstandig

Lenen kost geld. Elke verstrekker van leningen en kredieten is daarom voortaan verplicht om consumenten in hun reclames te waarschuwen voor de risico's van een te hoge lening. Wat betekent deze verplichting en waarom is die in het leven geroepen? Hoe zorg je ervoor dat je verstandig leent wanneer je een lening wilt gaan afsluiten? Hoe zorg je dat je niet teveel leent of niet meer rond kunt komen? Hoe zorg je dat lenen niet méér kost dan je je kunt veroorloven? Wat is verstandig lenen echt?

Lenen kost geld: AFM zorgt ervoor dat consumenten zich bewust zijn van de risico's en kosten van lenen

Vanaf 1 april is elke kredietverstrekker in zijn reclames op radio, televisie en gedrukte media verplicht om de consument te laten weten dat lenen niet gratis is door de vermelding van de slogan "Lenen kost geld".

De introductie van deze verplichte waarschuwing is gebaseerd op een besluit van het kabinet, genomen om te voorkomen dat mensen te maken krijgen met teveel en te hoge schulden. Soms willen mensen zo graag snel geld lenen dat ze niet nadenken over de consequenties van zo'n lening: Is de lening wel af te lossen en kan de lener de maandelijkse verplichtingen van de lening wel aan op het huidige inkomen?

Lenen is natuurlijk helemaal niet verkeerd en soms zelfs noodzakelijk. Je moet namelijk lenen, wanneer je een huis wilt gaan kopen en wilt stoppen met onvoordelig huren. En je wilt ook kunnen lenen, wanneer het tijdelijk wat minder goed gaat: Lenen kan óók voorkomen dat je in de problemen komt. Het is echter wél verstandig dat je verstandig leent. Maar wat is verstandig lenen nu precies voor de gemiddelde consument?

Wat is verstandig lenen? Hoe kan ik veilig lenen?

Wat je in eerste instantie moet doen is niet meer lenen dan je financieel aankunt. Je krijgt, eventueel samen met je partner, maandelijks inkomen binnen. Wanneer je daar de kosten voor levensonderhoud vanaf trekt, houdt je een bepaalde hoeveelheid geld over die je vrij kunt besteden. Je kunt dat geld maar één keer uitgeven.

Je moet dan ook goed nadenken over hoe je dat geld wilt gaan besteden. Want wanneer je maandelijks geld uitgeeft aan de afbetaling en rente van een lening, blijft er minder over voor leuke dingen, kleren, uit eten gaan en uitgaan. Je moet dus goed overwegen hoe belangrijk het is dat de nieuwe lening afsluit en wat je bereid bent om daarvoor tijdelijk te laten gaan.

Veilig lenen betekent dat je de maandelijkse lasten aankunt met wat je aan besteedbaar inkomen overhoudt na aftrek van vaste kosten voor levensonderhoud en eventuele bestaande verplichtingen en schulden. Leen met beleid en leen verstandig.

Hoeveel kan ik maximaal lenen en toch nog uitkomen met mijn maandelijkse inkomen?

Een betrouwbare kredietverstrekker zal dus kijken naar wat jij iedere maand aan inkomen verdient. Eventueel kan daar het inkomen van je partner bij worden opgeteld. Hier wordt dan vervolgens een bedrag vanaf getrokken voor vaste lasten zoals huur of hypotheek, eten, telefoon enzovoorts.

Van wat je dan nog overhoudt moeten natuurlijk ook nog eventuele bestaande schulden worden afgetrokken. Heb je al eerder leningen afgesloten? Heb je een limiet op je betaalrekening of niet? Creditcards of winkelpassen met een eigen kredietlimiet? Moet je eventueel alimentatie betalen?

Je houdt nu het bedrag over dat je kunt gebruiken om maandelijks rente en aflossing te betalen over een nieuwe lening. Dit bedrag kun je missen en het enige waarmee je nu nog kunt variëren is de looptijd van een lening: Wanneer je een hoog bedrag wilt lenen zul je er dus rekening mee moeten houden dat je voor enkele jaren vastzit aan de aflossing daarvan.

Zorg ervoor dat je niet meer leent dan je maandelijks aankunt, want lenen kost geld en is niet zonder risico. Leen daarom altijd verstandig en geef niet meer geld uit dan je echt kunt missen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe kun je 15.000 euro lenen?15.000 is een behoorlijk hoog bedrag, dat je soms toch echt nodig hebt, bijvoorbeeld voor een verbouwing of een vakantie…
Geld lenen met een uitkeringHeb je een uitkering maar wil je toch geld lenen? Dat kan lastig worden, want met een uitkering heb je doorgaans geen re…

Leningen vergelijken: Waar moet je op letten?Er wordt veel geleend en bijgeleend door consumenten. Tot op zekere hoogte is dat prima, mits je het verstandig aanpakt.…
Rood staan of lenen?Rood staan of lenen?"Zal ik kiezen voor rood staan of lenen?" is een vraag die veel mensen zich stellen wanneer zij behoefte hebben aan meer…

Reageer op het artikel "Lenen kost geld: Lenen is prima maar leen verstandig"

Infoteur: Sterretje999
Laatste update: 01-02-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Special: Geld Lenen
Schrijf mee!