InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Snel geld lenen met een minilening of minikrediet

Snel geld lenen met een minilening of minikrediet

Snel geld lenen met een minilening of minikrediet Wanneer je plotseling zonder geld op je rekening zit, of wanneer je iets wilt kopen waarvoor je volgende maand het geld pas voor hebt, dan is het afsluiten van een minilening of minikrediet een oplossing.

Geld lenen

Er wordt in Nederland veel geld geleend. Voor de hypotheek, voor de nieuwe auto, of voor een nieuwe inrichting e.d. De leningen die we afsluiten hebben meestal een lange looptijd en worden afgesloten voor grotere bedragen. Je kunt leningen afsluiten zoals een persoonlijke lening, een doorlopend krediet of een hypotheek. Je kunt ook een marge bij de bank hebben, zodat je voor een bepaald bedrag rood mag staan.

Een klein bedrag lenen

Soms heb je behoefte aan een kleine aanvulling op je financiën. Bijvoorbeeld, wanneer je een aankoop wilt doen en je het geld er nog niet voor hebt. Wanneer je weet dat je het geld binnen een maand kunt terugbetalen, dan kun je een minilening of minikrediet afsluiten. Op deze manier kun je snel geld lenen. De kredietverstrekker voorziet jou van een bedrag van een paar honderd euro. Meestal komt het bedrag van een minilening niet boven de 1.000,-- uit. Bij een minilening gaat het erom dat de lening snel geregeld is. Diverse kredietverstrekkers die minileningen aanbieden adverteren met de mogelijkheid het geld binnen 10 minuten op je rekening te hebben. Wanneer je al bekend bent bij de betreffende kredietverstrekker, dan kan je aanvraag zelfs via sms verlopen. Dit is gemakkelijk voor wanneer je een aankoop wilt doen, maar bij het pinnen merkt dat er geen geld meer op je rekening staat. Je hoeft je aankoop dan niet uit te stellen, maar regelt met één sms dat het benodigde bedrag op je rekening staat.

De voordelen van een minilening

  • Het afsluiten van een minilening gaat gemakkelijk en snel. Het geld kan al binnen een aantal minuten op je rekening staan.
  • Bij veel verstrekkers van een minikrediet geldt dat een BKR notering geen invloed heeft op het al dan niet kunnen lenen van een geldbedrag.
  • Je kunt geen hoge bedragen lenen via de minilening, je loopt dus minder risico dat je de lening niet kunt terugbetalen

Nadelen minilening

  • De kosten zijn in verhouding tot een gewone lening bij de bank erg hoog. Hoe langer het aantal dagen dat je leent en hoe hoger het bedrag, hoe meer kosten je betaalt. De kosten worden bij het afsluiten van een tweede of derde minilening steeds hoger.
  • De kosten worden nog hoger, wanneer je verzuimt de lening te betalen. De kredietverstrekker zal er niet zoveel moeite mee hebben dat je te laat betaalt, want die maakt meer winst. Maar de door jou afgesloten lening wordt zo wel erg onvoordelig.
  • Wanneer je al schulden hebt is een minilening te gemakkelijk af te sluiten. De kans dat je de lening niet terug kunt betalen is erg hoog, waardoor je op nog hogere kosten komt en nog dieper in de schulden raakt.

Voordat je een minilening afsluit

De minilening wint aan populairiteit in Nederland, maar voordat je overgaat tot het afsluiten van een minilening is het goed om je eigen financiële ruimte in beeld te hebben. Alleen wanneer je er zeker van bent dat je de lening binnen 15 à 30 dagen terug kan betalen, kun je overwegen een minilening af te sluiten. Ben je daar niet zeker van, dan is het wellicht handiger een doorlopend krediet of een persoonlijke lening af te sluiten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Ferratum België - snel geld lenen met minikredietFerratum België - snel geld lenen met minikredietGeld lenen in België? In Nederland kennen we Ferratum al lang van de flitslening, minikrediet en minilening. Maar Ferrat…
Snel geld lenen via de minilening of het minikredietSnel geld lenen via de minilening of het minikredietDe minilening of het minikrediet is een manier van lenen die sinds de economische crisis van 2008 en de supersnelle ontw…
Minilening: voordelen en nadelen van het minikredietMinilening: voordelen en nadelen van het minikredietStel je bent op het einde van de maand een beetje krap bij kas en je hebt dringend geld nodig om een aankoop te doen. He…
Payday België: snel geld lenen met minileningPayday België: snel geld lenen met minileningSnel geld lenen? Payday België voorziet velen in een snelle lening, een microlening voor korte duur. Deze minilening, fl…
Bronnen en referenties
  • Woninginformatiecentrum

Reageer op het artikel "Snel geld lenen met een minilening of minikrediet"

Infoteur: Ceetee
Laatste update: 30-04-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Special: Geld
Schrijf mee!