InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Lenen in België

Lenen in België

Lenen in België Voor Nederlanders kan het aantrekkelijk zijn om een lening af te sluiten in België. De rente op leningen is hier over het algemeen net iets minder, waardoor een lening voordeliger uitvalt. Veel Nederlanders hebben inmiddels dus al bij onze zuiderburen een lening afgesloten. Ook de Belgen zelf lenen dat het een lieve lust is. Bovendien is het aantrekkelijk om geld te lenen wanneer iemand in Nederland een BKR-registratie heeft. In dat geval zijn Nederlandse banken namelijk terughoudender met het verstrekken van een lening. Het afsluiten van een lening in België kan voor Nederlanders erg aantrekkelijk zijn. Meestal zijn ze financieel toch een stukje voordeliger uit dan wanneer ze de lening in Nederland zouden afsluiten. Een voordeel van België - ten opzichte van andere landen - is dat er relatief goed Nederlands wordt gesproken, zodat de Nederlander goed inzicht heeft in de markt. Veel Nederlanders wonen inmiddels vlak over de grens, maar ook voor Nederlanders die nog in eigen land wonen is het gewoon mogelijk om bij de zuiderburen een lening af te sluiten.

Lenen bij Belgische banken

Er zijn verschillende banken waarbij het mogelijk is om een lening af te sluiten. Te denken valt onder andere aan de Nationale Bank van België, de KCB Bank of de Recordbank. Andere banken die leningen verstrekken zijn de VDK Spaarbank of de KDC Bank. Er kan een hypotheek worden afgesloten, maar andere vormen van leningen kunnen een persoonlijke lening of een kredietverstrekking zijn.

Leningen in België

Uit de gegevens van de Nationale Bank van België blijkt ook dat de Belgen zelf vorig jaar fors meer zijn gaan lenen. Dit nog ondanks - of misschien juist wel vanwege - de kredietcrisis. de Nationale Bank constateerde dat maar liefst acht miljoen leningen uit stonden in België. dit was een stijging van maar liefst vijf procent ten opzichte van het jaar daarvoor. Zo'n vier procent van de lening stond op de naam van Nederlanders. Van de Belgen zelf had zesenvijftig procent minimaal één lening afgesloten.

Lenen zonder BKR

Een voordeel voor Nederlanders van het lenen in België is dat dat een registratie bij het Bureau Krediet Registratie (BKR) niets uitmaakt. De Belgische banken hebben hier namelijk niet zomaar toegang toe. Wel wordt - zeker bij een grote lening - uitgebreid informatie gevraagd over de kredietwaardigheid van de betrokken persoon. Tevens moet er bij gezegd worden dat het ook een nadeel kan zijn dat er niet gekeken wordt na een BKR-registratie. De meeste mensen hebben zo'n registratie niet helemaal voor niets. Het BKR-systeem bestaat juist om te voorkomen dat mensen niet in de financiële problemen raken. Daarnaast kan het er ook voor zorgen dat banken de kredietwaardigheid van hun cliënt verkeerd inschatten waardoor die als nog in de financiële problemen komt.

Achterdocht

Banken zullen doorgaans ook aan klanten die in Nederland wonen vragen waarom ze een lening bij een Belgische bank willen afsluiten. Er zal sprake zijn van een zekere dosis gezonde achterdocht. Het is daarom verstandig om wel van te voren over die vraag nagedacht te hebben, zodat u daar een goed antwoord op heeft.
Gerelateerde artikelen
Lenen met negatieve BKR codering: Kan dat nou wel of niet?Lenen met negatieve BKR codering: Kan dat nou wel of niet?Veel mensen vragen zich af of het nu mogelijk is om geld te lenen bij de bank, wanneer je een negatieve BKR toetsing of…
Groot geldbedrag lenenGroot geldbedrag lenenGeld lenen is tegenwoordig zo moeilijk niet meer, de advertenties voor goedkope leningen vliegen je om de oren. Maar er…
Wat is woz krediet?Het WOZ krediet is een lening die het beste te vergelijken is met een doorlopend krediet. Een belangrijke voorwaarde voo…
Geld lenen: lenen zonder BKR toetsing - Let op!Geld lenen: lenen zonder BKR toetsing - Let op!Met een BKR registratie kun je wel geld lenen. Geld lenen zonder BKR toetsing kan ook. Het gaat alleen op een andere man…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Lenen in België"

Reacties

Ester, 08-03-2013 10:15 #8
Heb net alle banken van België gebeld voor een lening maar zonder daar te wonen en werken. Wij als Nederlanders kunnen geen geld lenen, als iemand een andere bank heeft gevonden die wel mogelijk hoor ik wel

Markus, 08-10-2012 13:16 #7
Het is niet mogelijk om zonder inschrijving in België bij welke bank dan ook een lening aan te vragen. Houd ook rekening mee dat als u een nieuwe bank rekening opent de bank geen history van u heeft. Dit is op te lossen door uw Nederlandse bank te machtigen deze informatie door te spelen aan uw nieuwe Belgische bank. Daarnaast is het zo dat bijv. een doorlopend krediet uitsluitend wordt gegeven op een rekening waar ook minimaal 3 maanden een salaris of ander vast inkomen op is gestort. U heeft overigens geen Belgische nationaliteit nodig aangezien Nederlanders ook EU ingezetene zijn, wel is het zo dat als u minder dan 5 jaar in België woont aangegeven zal moeten worden hoe de lening wordt terugbetaald (doorgaans arbeidscontract onbepaalde tijd, pensioen of dividend uitkeringen)

Johan, 25-09-2012 15:48 #6
Graag zou ik ook willen weten welke bank een lening verstrekt aan Nederlanders?

Han, 30-08-2010 08:25 #5
Men kan in belgie alleen lenen als men er woont, dus belgische indentie teits papieren heeft. en deze moeten voor minimaal 5 jaar zijn af geven. dat is de info die ik heb ontvangen. mocht iemand andere op lossing hebben hoor ik het graag

Han

Antonia, 24-01-2010 22:01 #4
Alle Belgische banken die ik benadert heb zeggen dat je in Belgie moet wonen of een Belgische bankrekening moet hebben! Vraag me af welke bank dan wel leningen aan Nederlanders geeft!

Sita, 21-01-2010 12:38 #3
Geachte heer/mevrouw,

Ik het iemand gelukt om geld te lenen bij een Belgische bank, zo ja, welke bank en hoe? Mij is het nog steeds niet gelukt. Graag een reactie. Alvast mijn dank.

Groetjes

Sita

Nederlandse Lener, 27-12-2009 21:13 #2
Ik heb hetzelfde probleem als dhr de Haan in een reactie. Vrijwel elke Belgische bank heeft als voorwaarde dat je in Belgie woont dus ik vraag mij af welke Belgische bank heeft dat niet?

A. de Haan, 05-08-2009 15:45 #1
Kunt u mij vertellen bij welke bank ik online een lening kan afsluiten, aangezien ik overal halverwege het formulier tegen de opmerking, nederlanders kunnen niet lenen, stuit.

Infoteur: Simcha
Laatste update: 06-01-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Reacties: 8
Schrijf mee!