InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Einde rentevast periode gebruiken om te besparen

Einde rentevast periode gebruiken om te besparen

De hypotheekrente die u maandelijks moet betalen wordt bepaald bij aanvang van de hypotheek, en vervolgens nadat de rentevast periode is verstreken. Kort voor het verstrijken van de rentevast periode is een uitgelezen kans om kritisch naar uw huidige hypotheek te kijken. Bij het afsluiten van een hypotheek spreekt u met de geldverstrekker een hypotheekrente af die u gedurende een vastgelegde periode aan de bank moet gaan betalen. Dit kan een periode van één maand tot dertig jaar zijn. Indien uw voorkeur uitgaat naar een periode van dertig jaar, weet u voor de gehele duur van de hypotheek hoe hoog uw maandlasten zijn.

De meeste mensen zullen echter voor een kortere rentevast periode kiezen. Wat de beste keuze is hangt af van uw persoonlijke situatie en de renteontwikkelingen in de toekomst. Een paar maanden voordat uw rentevast periode afloopt, kunt u het beste al in contact treden met uw bank. Op deze manier hebt u nog even de tijd om de mogelijkheden nader te bekijken.

Verlengen bij dezelfde bank

De meest voor de hand liggende keuze is om de hypotheek te verlengen bij uw huidige bank. Ongeveer één maand voor het aflopen van uw rentevast periode zal de bank u een voorstel van verlenging toesturen. Indien u geen actie onderneemt, zal de rentevast periode verlengd worden conform het voorstel. Door contact op te nemen met de bank, kunt u de diverse mogelijkheden nog bespreken. Gezien de korte periode voordat de huidige periode afloopt, hebt u niet meer de mogelijkheid om over te stappen naar een andere geldverstrekkers. U hebt nog wel de mogelijkheid om eerst een nieuwe korte rentevaste periode af te spreken met uw huidige bank, zodat u nog bij andere banken kunt informeren.

U moet de komende rentevaste periode meer hypotheekrente betalen

In het verlengingsvoorstel van uw bank, kunt u komen te staan voor een onaangename verrassing. De te betalen hypotheekrente kan fors omhoog schieten. Enerzijds kan dit komen door de renteontwikkelingen, maar het kan ook veroorzaakt worden door een hoger tarief die de banken hanteren voor bestaande klanten. Mogelijk hebben ze u bij het afsluiten van de hypotheek extra korting gegeven, waar ze nu niet meer toe bereid zijn. Door een kleine verhoging in percentage kunt u maandelijks tientallen euro’s duurder uit zijn. Dit soort verrassingen had u kunnen voorkomen door vroegtijdig te informeren bij de bank.

Overstappen naar een andere geldverstrekker

Het overstappen naar een andere bank kan gedurende de looptijd van een rentevaste periode kostbaar zijn. De bank gaat namelijk boeterente rekenen indien de huidige hypotheekrente lager ligt dan de hypotheekrente in het contract. Dit probleem geldt niet op het moment dat de rentevast periode afloopt. U hebt op dat moment de mogelijkheid om over te stappen naar een andere bank. U moet zich er wel vooraf goed in verdiepen, want helaas is het minder eenvoudig dan dat het lijkt. Bijvoorbeeld bij een spaarhypotheek kunt u niet eenvoudig overstappen naar een andere bank. U moet zich dus goed laten informeren voordat u gaat beslissen.

Hoe lang moet u de hypotheekrente vast laten zetten?

U kunt kiezen voor de laagst mogelijke lasten, maar dat houdt vaak wel in dat u bepaalde risico’s moet nemen. De goedkoopste variant is over het algemeen de variabele rente. De hoogte van de hypotheekrente kan in dat geval verschillen per maand. Indien u kiest voor een zeer lange rentevaste periode, kiest u voor zekerheid, maar daar moet wel voor betaald worden. De meeste huizenbezitters kiezen voor vijf jaar tot vijftien jaar rentevast.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Einde rentevast periode gebruiken om te besparen"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 04-08-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Schrijf mee!