InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Zakelijke hypotheek: Bedrijfshypotheek voor zakelijk pand

Zakelijke hypotheek: Bedrijfshypotheek voor zakelijk pand

Een bedrijfspand kopen is een slimme belegging en bovendien vaak goedkoper dan het langere tijd huren van een zakelijk pand. Maar hoe werkt dat nou eigenlijk met een zakelijke hypotheek? Hoe wordt er gekeken hoeveel je kunt lenen? Wat is een goede en toch voordelige hypotheek? Wist je dat er een verschil is tussen een zakenhypotheek bij een bank en objectfinanciering door een gespecialiseerde hypotheekbank? Wat moet je echt weten wanneer je een ondernemershypotheek wilt afsluiten?

Waarom zou je kiezen voor kopen van een bedrijfspand?

Een bedrijfspand kopen is investeren in de waardetoename van het pand. Wanneer de markt aantrekt, wordt het zakelijk pand meer waard en ben je dus vermogen aan het opbouwen. De situatie is dus niet zo heel anders als voor particulieren op de woningmarkt. Ook als particulier kun je beter kopen dan huren, wanneer je je het kunt veroorloven.

Kopen is meestal goedkoper dan huren. Je betaalt lagere maandlasten dan bij huren het geval is bovendien is het zakelijke pand aan het einde van de looptijd van de hypotheek ook echt van jou.

Een derde en laatste voordeel is dat je op een bedrijfspand kunt afschrijven, wat bij een gehuurd zakelijk pand natuurlijk niet het geval is. Houd er hier wel rekening mee dat je niet meer dan de helft van de WOZ waarde van het pand kunt afschrijven.

Hoe kies je een bedrijfshypotheek of zakelijke hypotheek?

Wanneer je kiest voor de aanschaf van een zakelijk pand, zul je een hypothecaire lening moeten afsluiten om het pand te financieren. Maar hoe weet je nou wat voor zakelijke hypotheek past bij jouw bedrijf en individuele situatie?

Er zijn verschillende typen hypotheken voor ondernemers beschikbaar, die elk hun eigen voor- en nadelen hebben. Afhankelijk van jouw situatie en die van je bedrijf kies je voor een financiering, die veilig is en toch zorgt dat je je bedrijfsdoelstellingen kunt waarmaken. De afweging wat voor financieringsvorm dat is, is iets ingewikkelder dan bij een particuliere hypotheek het geval is.

Om te beginnen kun je kiezen of je het pand persoonlijk financiert of dat je het aanschaft via jouw bedrijf. Qua financiering maakt het niet zoveel uit, maar belastingtechnisch kunnen er wel wat verschillen zijn voor wat betreft de aftrekbaarheid van de hypothecaire lasten. Ga dus goed na welke mogelijkheid voor jou de meest gunstige is.

Daarnaast zijn er twee mogelijkheden voor financiering via een ondernemershypotheek:
  • Een zakelijke hypotheek bij de eigen bank of andere financiële instelling
  • Een bedrijfshypotheek via een gespecialiseerde hypotheekbank (objectfinanciering)

Bij een zakelijke hypotheek via een bank wordt er vooral gekeken naar hoe je bedrijf het in de praktijk doet. Er wordt dan ook gevraagd om jaarcijfers over de afgelopen jaren. Ook de zakelijke rente is met name afhankelijk van hoe gezond je bedrijf is. Over het algemeen ligt die rente ongeveer een procent hoger dan bij een particuliere hypotheek het geval is. De bank zal het liefst al jouw financiële zaken willen regelen en zal dus ook graag ook jouw bedrijfshypotheek regelen maar dat kan zowel in je voordeel als in je nadeel werken.

Bij een objectfinanciering via een gespecialiseerde hypotheekbank wordt er niet zozeer gekeken naar je bedrijf maar meer naar het bedrijfspand zelf. Een taxatierapport is erg belangrijk en de financiering is hier meer afhankelijk van de waarde van het zakelijke pand dan van jou als debiteur. De laatste tijd ligt de rente hier lager dan bij traditionele banken het geval is en het geeft je ook meer vrijheid als ondernemer om eventueel later te kunnen herfinancieren bij een andere bank, wanneer je zou willen overstappen.

Welke manier van financieren het beste is, is echt afhankelijk van je persoonlijke en zakelijke situatie. Je moet je dus laten informeren door meerdere partijen om een goede keuze te kunnen maken voor een financiering die bij je past..

Hoe ga ik nu verder om die zakenhypotheek of ondernemershypotheek te regelen?

Omdat het vaststellen van de juiste financieringsvorm voor jouw bedrijf niet zo eenvoudig is, is het raadzaam om jezelf te allen tijde te laten begeleiden door zowel een makelaar als een accountant. De makelaar is gespecialiseerd in alles wat te maken heeft met de waarde en eigenschappen van het pand. Ook kan er via die weg een taxatierapport worden opgesteld, wanneer dat nodig zou zijn voor het afsluiten van de zakelijke hypotheek. De accountant kan beoordelen hoe financiering het beste kan plaatsvinden: Is het slimmer om persoonlijk of via het bedrijf te financieren? Hoe zien de jaarcijfers er uit?

Zorg er in ieder geval voor dat je zowel traditionele hypothecaire financiering via de eigen of een andere bank overweegt maar daarnaast ook de mogelijkheden onderzoekt voor objectfinanciering door een gespecialiseerde hypotheekbank. Laat je niet beknotten door je huidige bank, die natuurlijk graag al jouw zakelijke financiële zaken onder haar hoede heeft. Zorg dat je eventueel spreiding aanbrengt in waar je dingen neerlegt, wanneer dat een meer geschikte of meer goedkope ondernemershypotheek met zich meebrengt.

Oriënteer je goed bij verschillende banken, hypotheekbanken en andere financiële instellingen en laat je altijd begeleiden door zowel je accountant als een makelaar.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bedrijfspand financieren: Kopen of toch liever huren?Wanneer je een bedrijfspand nodig hebt voor het opzetten of voortzetten van je onderneming, kom je automatisch voor de b…
Zakelijke lening, alles over zakelijk geld lenen!Het kan voorkomen dat je als (startende) ondernemer op een gegeven moment extra financiering nodig hebt. Om extra kredie…
Wat is vermogensetikettering?Om de winst uit onderneming te kunnen bepalen, is het eerst noodzakelijk om de vermogensbestanddelen de juiste vermogens…
Geld lenen voor een verbouwingAls je wilt verbouwen in je huis kun je hiervoor op verschillende manier geld lenen. Je kunt een verbouwing natuurlijk o…
Financiering restschuld eigen woningFinanciering restschuld eigen woningSinds 1 januari 2015 zijn de regels voor de renteaftrek van restschulden en de schenkingsvrijstelling bij restschulden v…

Reageer op het artikel "Zakelijke hypotheek: Bedrijfshypotheek voor zakelijk pand"

Reactie

F. Doornbos, 25-09-2015 23:39 #1
Geachte wij hebben een winkel woonhuis met onzelfstandige bovenwoning en wonen boven de winkelruimte die alleen te bereiken is via de ingang van de winkel.
De winkelruimte is door prive verhuurd aan de winkel die mijn echtgenote runt sinds 10 jaar in de winkelruimte en de winkelruimte of het pand zijn niet zakelijk en staan dus ook niet op de balans (winst en verliesrekening), nu loopt eind okt de rentevast periode af en wil onze hypotheekverstrekker ons alleen nog maar een zakelijke hypotheek verstrekken die meer als 1,5% hoger ligt dan een prive hypotheek! Bij deze verstrekker hebben wij tevens alle zakelijke plus privé verzekeringen ondergebracht en bij afsluiten nieuwe hypotheek bij nieuwe aanbieder gaat alles over naar nieuwe aanbieder.
Mag dit wel en waar kan ik dit uiteindelijk terugvinden!
Graag ontving ik hier z.s.m. een antwoord op

Infoteur: Sterretje999
Laatste update: 20-02-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Eigen bedrijf beginnen
Reacties: 1
Schrijf mee!