InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Verstandig een huis kopen

Verstandig een huis kopen

Verstandig een huis kopen Op het moment dat de mens weer meer zekerheid in het leven krijgt, wat vaak gekoppeld is aan een vast inkomen, worden er weer meer woningen verkocht. We willen wat anders, wat groters, beter uitzicht of we willen lekker landelijk gaan wonen. Redenen te over om (weer) naar een nieuw huis te gaan kijken. Als de rente laag staat, kan het zinvol zijn om te gaan kopen. Zeker als je voor het eerst een huis koopt is dat een grote beslissing. Een huis kopen doe je over het algemeen niet zomaar of tussen de bedrijven door, daar gaat wel wat aan vooraf.

Huren of kopen?

Natuurlijk bedenk je eerst of huren of kopen de beste optie is. Ben je er bijvoorbeeld nog niet uit waar je wilt wonen, dan is kopen niet altijd zinvol. Immers, een mooi huis op een verkeerd plek, is ook niet prettig wonen. Of mogelijk ben je met verandering van een baan bezig en is die andere baan ver weg van je huidige woning. Dit soort keuzes moeten dus eerst gemaakt worden … en als je die gemaakt hebt, heb je nog een waslijst af te werken, alvorens tot een koop over te gaan.

Eerste indruk

De eerste indruk heeft nogal wat impact en kan bepalend zijn. Dit terwijl het misschien helemaal niet zo handig is. Je hebt een bepaald beeld in je hoofd (dit is een onbewust proces) en dat kan er niet meer uit. Een ander huis komt dan eigenlijk niet meer in aanmerking.
Door op voorhand een goede selectielijst samen te stellen, geef je jezelf net iets meer houvast tijdens deze deels emotionele reis op zoek naar een (andere) koopwoning.

Begin bij het begin…

Lijst maken

Leg voor jezelf een lijst met eisen vast. Dit kan van alles zijn, maar vaak begint het bij het type woning waar je voor gaat. Strak, modern, jaren 30 of zelfs historisch. Wil je een appartement, een bungalow of een twee-onder-een-kap? Dit in combinatie met plaatsen en/of wijken waar je zou willen wonen, vormt de basis.

Vul dit aan met andere zaken die je belangrijk vindt. Denk aan een tuin of is een leuk dakterras ook oké? Een aparte leefkeuken of graag alles in een? Wat is in deze gewenst (wat mogelijk ook op een later tijdstip gerealiseerd kan worden en wat is een absolute must. Een die ook met gezond verstand uit te leggen is.

Bron: GregoryButler, PixabayBron: GregoryButler, Pixabay
Kijk figuurlijk door het huis
Het cosmetische (vloer, wanden, keuken, badkamer etc.) kan je wel in beeld hebben, maar kan je altijd nog aanbrengen. Dus probeer daar bij het bezichtigen doorheen te kijken, ook al lijkt het moeilijk. Een vreselijke kleur die het huis onderuit haalt, kan immers gewoon overgeschilderd worden en die jaren zeventig tegelvloer kan zomaar vervangen worden door een mooie houten- of betonvloer.

Wat is er te koop binnen je range?

Als je basis gelegd is, gaat het om de markt te verkennen. Zorg dat je een goed beeld hebt van wat er te koop is. Het is zonde als je te laat nog een huis ziet wat in je lijst zou passen. Gebruik internet hier goed voor, maar ga ook rondrijden in het gebied waar je op zoek bent.
Als je met je partner gaat kijken, moet er een van de twee kritisch zijn (neem die anders mee). Ga je alleen kijken, neem dan sowieso een kritisch iemand mee. Niet om iets uit je hoofd te praten, maar wel om zonodig “de advocaat van de duivel” te kunnen spelen. Het helpt je om de benen op de grond te zetten, als je hoofd op hol gebracht wordt door een huis waar je weg van bent. Is het wel dat ideale huis waar je jezelf direct ziet wonen?

Heb je iets gezien … even afstand nemen en niet direct een bod doen. Pak die avond nog een moment om je rij met eisen nog eens door te lopen. Is dit het werkelijk?
Ga niet boven je budget, omdat je mogelijk denkt dat dit hét huis is. Er komen altijd andere opties voorbij, ook al zal het pijnlijk voelen als je huis aan een ander gegund wordt. Het is belangrijk om alles in perspectief te blijven zien. Ook al is een huis kopen deels een emotionele beslissing.

Aandachtspunten

Een belangrijk aandachtspunt wat een rol kan spelen is als je enorm op zoek bent en al diverse huizen gezien hebt die het allemaal niet zijn … kan het volgende huis net iets beter zijn. Maar oogt vaak al direct een stuk beter. Je bent dan huizen aan het vergelijken en dat moet je eigenlijk niet doen. Ieder huis moet feitelijk per huis bekeken worden en per huis bekijk je dus je lijst met eisen. Wat voldoet er aan en wat niet, wat moet je er aan doen (met bijbehorende kosten) etc.
Iedere keer weer moet je bij een potentieel huis deze lijst doornemen en pas daarna een beslissing nemen om er mee verder te gaan of toch niet.

Conclusie

Een huis kopen is nu eenmaal deels een emotionele beslissing, dus het is van belang dat je zoveel als mogelijk zaken vastlegt. Dit geeft je iets meer handvatten als je dat (ogenschijnlijke) ideale huis ziet. Hoewel een eigen plek belangrijk is, is en blijft het maar een huis waar je leeft … meer dan dat is het feitelijk niet. Succes!
Gerelateerde artikelen
Hoe werkt het puntensysteem bij een huurwoning?Hoe werkt het puntensysteem bij een huurwoning?Wil je een huis huren? Wanneer je je inschrijft bij de woningstichting van jouw gemeente, is de kans groot dat je te mak…
Voor- en nadelen van hurenVoor- en nadelen van hurenIk ben zelf iemand die huurt, voornamelijk omdat ik eerst de financiële middelen en zekerheid niet had om een huis te ko…
Een woning huren, kopen of bouwen? Wat is het beste?Je kan er tegenwoordig niet naast kijken bouwen, huren of een huis kopen wordt enorm duur. Hoe kunnen de mensen dit blij…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Merio, Pixabay
  • Vereniging Eigen Huis; "Het kopen van een huis"10-5-2015
  • Psychologie magazine; "Een huis kopen" mei 2015
  • NVM/Wonen; "Tips bezoek NVM Open Huizen Dag" mei 2015
  • Afbeelding bron 1: GregoryButler, Pixabay

Reageer op het artikel "Verstandig een huis kopen"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 21-09-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Schrijf mee!