InfoNu.nl > Financieel > Geld > Wat kost een rijles per uur?

Wat kost een rijles per uur?

Wat kost een rijles per uur? De kosten om een rijbewijs te halen kunnen eenvoudig oplopen tot 2.000. De hoogte van de kosten zijn hoofdzakelijk afhankelijk van het aantal lessen dat u nodig hebt om uw rijbewijs te halen. De hoge kosten worden niet veroorzaakt door de kosten van de theorielessen en het examen, maar de rijlessen zijn duur. Dit is ook logisch, want u moet het uurloon van de rijinstructeur dragen en de kosten van de auto. Een rijinstructeur kan voor wat betreft autorijlessen, maar een cursist instrueren per uur.

Wat kost het halen van het rijbewijs?

In het geval u in één keer gaat slagen voor het examen, moet u gemiddeld rekening houden met totale kosten tussen de 1.750 en 2.500. De kosten zijn grotendeels afhankelijk van het aantal rijlessen dat u nodig hebt. Indien u niet in één keer slaagt, moet u ter overbrugging naar het volgende examen opnieuw een aantal lessen nemen, en het examen moet opnieuw worden aangevraagd. Mocht u gezakt zijn doordat uw rijprestaties in meerdere opzichten nog onder de maat waren, dan moet u toch nog extra oefenen om het volgende examen wel succesvol af te kunnen ronden.

Wat kost een rijles per uur?

Het uurtarief dat rijschoolhouders in rekening brengen kunnen sterk verschillen. Er zijn rijscholen die aantrekkelijke pakketten aanbieden met bijvoorbeeld twintig lessen plus een examen tegen een gereduceerd tarief. Ook voor losse rijlessen zullen er grote verschillen zijn in de tarieven per uur. U moet ongeveer uitgaan van tarieven tussen de 30 en 50 per uur.

Hoeveel rijlessen heb ik nodig?

Dit zal sterk verschillen van persoon tot persoon. De ene persoon heeft er gevoel voor of zelfs al rijervaring opgedaan, de ander moet zelfs nog kennismaken met de manier van schakelen. Gemiddeld blijken cursisten tussen de 25 en 40 rijlessen nodig te hebben.

De beste en goedkoopste rijschool vinden

Het aantal lessen dat u nodig gaat hebben om het examen te kunnen halen, is ook afhankelijk van de kwaliteit van de rijschoolhouder. Op het internet kunt u de tarieven en het slagingspercentage van rijscholen met elkaar vergelijken. Daarnaast kunt u in uw omgeving navragen welke rijschool zij u aanbevelen en welke juist niet. U moet bij het kiezen van de rijschool niet uitsluitend letten op het tarief dat ze in rekening gaan brengen. Het is ook belangrijk dat u zich prettig voelt bij de betreffende instructeur. Eerst een proefles aanvragen kan u meer duidelijkheid verschaffen.

Vanaf welke leeftijd kan ik rijlessen nemen?

De leeftijd om op zn vroegst examen af te leggen lag in het verleden op 18 jaar, maar sinds november 2011 is het mogelijk om op uw 17e jaar al het rijbewijs te halen. In eerste instantie mag er uitsluitend gereden worden samen met een coach tot u 18 jaar bent geworden.

Nut van het rijbewijs

In de huidige samenleving kunt u niet meer zonder een rijbewijs. Ook in het geval u toch geen geld hebt om een auto te kopen, moet u er toch voor zorgen dat u het rijbewijs haalt. Voor het werk kan het een noodzaak zijn dat u beschikt over het rijbewijs en het biedt u gemak en vrijheid.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.mijngeld.nl/kinderen/je-autorijbewijs-halen

Reageer op het artikel "Wat kost een rijles per uur?"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 20-03-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!