InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Kosten van het halen van het rijbewijs?

Kosten van het halen van het rijbewijs?

Kosten van het halen van het rijbewijs? Eén van de verstandigste investeringen die jongeren kunnen verrichten, is het halen van het rijbewijs. Grote kans dat een rijbewijs noodzakelijk is voor een toekomstige functie, en het biedt veel voordelen en gemak. De kosten voor het behalen van een rijbewijs liggen hoog. Iedere rijles van een uur brengt kosten met zich mee, die kunnen oplopen tot € 55 per uur. Cursisten die wekelijks een rijles nemen, moeten vooraf sparen om dit soort bedragen vrij te kunnen maken. Op het moment dat jongeren aan het werk gaan, zullen ze veel profijt kunnen hebben van een rijbewijs. Dit vergroot namelijk de kansen op een baan.

Wat kost een rijbewijs?

Er moeten theorielessen en rijlessen gevolgd worden. De theorielessen zijn noodzakelijk om kennis op te doen over de verkeersregels. Voor deze cursus wordt vaak een paar euro’s per keer gevraagd. Hier zitten de grote kosten niet in. Het gaat kostbaar worden zodra de rijlessen beginnen. Eén uur rijles, kost tussen de € 35 en € 55 per uur. Een gemiddelde cursist heeft tussen de 25 en 40 lessen nodig. Uitgaande van 32 rijlessen van € 50 per keer, komen de totale kosten voor het rijlessen op € 1.600. Inclusief de theorie en het aanvragen van het examen, komen de kosten ongeveer op € 2.000.

Nadat de cursist gezakt is, zullen er opnieuw een paar lessen gevolgd moeten worden. Dit is noodzakelijk om de kennis nog aan te vullen, of om extra rijervaring op te doen voor het volgende examen. Daarnaast is het ook bedoeld om zelfvertrouwen te krijgen voor de volgende rijexamen.

Pakketafspraken maken met de rijschoolhouder

De rijschoolhouders onderling moeten concurreren om cursisten te lokken. Hierdoor is het vaak mogelijk om gunstige afspraken te maken met een rijschoolhouder. Een actie kan bijvoorbeeld zijn, de eerste tien lessen voor € 300, of het rijbewijs behalen voor € 1.500. Indien u zakt mag u binnen het pakket nog een keer extra lessen nemen en een herexamen. De scherpste acties zullen worden gehouden door rijschoolhouders die een tekort aan cursisten hebben.

U moet echter niet uitsluitend op de prijs letten, maar zeker ook op de kwaliteit. Vraag in de omgeving na welke rijschoolhouder ze goede ervaringen mee hebben. U kunt de rijschoolhouder ook vragen wat het slagingspercentage is van zijn cursisten.

Waarom zijn rijlessen zo duur?

Hier is een eenvoudige verklaring voor de geven. Voor één uur rijles, is de rijschoolhouder 1,5 tot 2 uur kwijt. Daarnaast moet de afschrijving van de auto ook betaald worden. De rijschoolhouder moet na ongeveer 5 jaar wel weer een nieuwe lesauto hebben. Daarnaast moet u zich niet vergissen in de hoogte van de bijkomende kosten als belastingen, verzekeringen en onderhoud. Er zijn vakmensen die veel hogere tarieven vragen, terwijl ze lagere kosten maken.

Beste rijschoolhouder kiezen

Zoals met veel producten en diensten het geval is, kunt u de rijschoolhouders ook vergelijken op het internet. Op de vergelijkingssites kunt u naast de gemiddelde prijzen per rijschoolhouder, ook de slagingspercentages opvragen. Aan de hand hiervan kunt u een goede keuze maken op basis van prijs en kwaliteit. De rijschool met het hoogste tarief, hoeft niet de beste te zijn. De rijschool met het laagste tarief kan betere kwaliteit leveren.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Cbr.nl

Reageer op het artikel "Kosten van het halen van het rijbewijs?"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 18-10-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!