InfoNu.nl > Financieel > Geld > Het IMF, economische groei lager door kredietcrisis

Het IMF, economische groei lager door kredietcrisis

Het IMF, economische groei lager door kredietcrisis Het IMF van Christine Lagarde lijkt een beetje uit de hoek weg te komen waar de klappen vallen. Was het lang stil, nu roert het IMF steeds meer de trom. De wisseling aan de top is een mooi moment om bij te sturen. De crisis in Europa ook. Het IMF is immers een groot instituut waarmee we rekening moeten houden.

IMF

Het Internationaal Monetair Fonds zit al een tijdje in de hoek waar de klappen vallen. Iedereen ziet de dollar zakken, en ziet de risico’s van de grote economische onevenwichtigheden in de wereld, maar het IMF hield zich vooralsnog voornamelijk op de achtergrond. Het gentleman's agreement dat voorschrijft dat de VS de president van de Wereldbank leveren en Europa die van het IMF, draagt ook aan deze schijnbare lamlendigheid bij. Vooral opkomende economieën zien zich gepasseerd, en vermoeden dat het IMF te veel aan de leiband van de VS loopt. Waarschijnlijk is de Fransman Strauss-Kahn de laatste topman die op basis van dit agreement is benoemd.

Het IMF en John Lipsky

Het IMF begint zich dan ook meer te roeren. Op 22 augustus 2007 waarschuwde John Lipsky, nummer twee van het IMF, voor het effect van de kredietcrisis en hypotheekcrisis op economische groei in de wereld. De economische groei wordt wereldwijd bedreigt aldus Lipsky. Het is zijn verwachting dat het niet bij een aantal niet Amerikaanse bedrijven zal blijven, maar dat de effecten ook in de opkomende markten zichtbaar zullen zijn. Daarbij ziet hij drie effecten:
  1. Het kredietrisico is verkeerd ingeschat;
  2. Effecten met onderpand zoals hypotheekkredieten zijn nu voor het eerst geconfronteerd met een crisissituatie;
  3. De angst dat tegenpartijen niet aan hun verplichtingen kunnen voldoen is toegenomen.

Het IMF en Rodrigo Rato

Op 8 oktober 2007 laat scheidend topman Rodrigo Rato weten, dat kredietcrisis regeringen in de hele zal dwingen om hun begroting gevoelig aan te passen. Hij noemt het een ernstige crisis die nog niet is afgelopen en die de wereldwijde groei zal afremmen. Ten onrechte gaan beleidsmakers, er volgens Rato vanuit dat de problemen zich tot de bankiers zullen beperken. Bovendien laat Rato weten zeer bezorgd te zijn over de verzwakking van de dollar. De dollar is ondergewaardeerd op verschillende manieren. Rato gaat nog verder. Hij laat weten dat de kredietcrisis geen storm in een glas water was, en het nog enkele maanden, waarschijnlijk tot na Nieuwjaar, zal duren voordat liquiditeiten, de beschikbaarheid van krediet en de risicospreiding terugkeren naar een normaal niveau. Daarbij zal iedereen de impact voelen. De economische groei in de VS zal afnemen. Ook Europa en Japan gaan de gevolgen hiervan ondervinden.

Het IMF en Dominique Strauss-Kahn

Dominique Strauss-Kahn, DSK, was lange tijd de nieuwe topman van het IMF. Hij was een pleitbezorger van Europa en niet de laatste Europeaan die het IMF voorzat. Christine Lagarde volgde hem onlangs op. Het zou haar passen om nu zo snel mogelijk haar visie te geven. Over de wereldwijde economie en de dollar, alsook de rol van het IMF. Want de geluiden over een lagere economische groei in de wereld worden heftiger, terwijl op de beurzen een stilte voor de storm rond waart. Bankiers willen ons doen geloven dat het nog niet voorbij is met de ellende, terwijl ook het vertrouwen tussen bankiers nog niet terug is. Daarom heeft de wereld er recht op te weten waar ze aan toe is. De nieuwe topman kan daarbij een belangrijke rol spelen en laten zien dat het IMF meer is dan een papieren tijger. Maar of zij dat zal doen op een voor Europa aanvaardbare manier, is nog volledig de vraag. Belangrijk wan het het IMF heeft een belangrijke in de wereldwijde economie. Europa alleen lijkt er onvoldoende uit te komen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Het IMF, economische groei lager door kredietcrisis"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 21-10-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Hypotheekcrisis 2007
Schrijf mee!