InfoNu.nl > Financieel > Geld > Waarom een samenlevingscontract?

Waarom een samenlevingscontract?

Waarom een samenlevingscontract? Samenwonen met of zonder samenlevingscontract in 2019? Samenwonen zonder samenlevingscontract betekent dat er wettelijk niets is geregeld, ook geen verblijvingsbeding in het huis waar jullie wonen. Niets is nog geregeld voor de inkomstenbelasting en ook niet als iemand komt te overlijden of als jullie uit elkaar gaan. Stel voor meer zekerheid onderling een samenlevingscontract op. Denk ook aan een verblijvingsbeding en dat jullie met een notarieel samenlevingscontract ook fiscale partners worden. Wat is een samenlevingscontract en waarom een samenlevingscontract? Mag u een samenlevingscontract wijzigen en hoe kunt u een samenlevingscontract ontbinden?

Waarom een samenlevingscontract in 2019 opstellen?

Een samenlevingscontract stelt u met een partner op om allerlei afspraken te maken. Over het reilen en zeilen de komende tijd, maar ook als jullie uit elkaar gaan of als iemand komt te overlijden. Kortom afspraken over:
  • Wie de kosten van levensonderhoud, hypotheek of huur betaalt.
  • Wat er met de bezittingen en het huis gebeurt als de relatie ophoudt te bestaan, een boedelverdeling.
  • Wat wie betaalt als de relatie ophoudt.
  • Hoe de verdeling van het pensioen zal zijn.
  • Hoe het zit met de bankrekeningen.
  • Wat gemeenschappelijk is en wat niet.
  • Een verblijvingsbeding bij overlijden.

Akte van samenwonen laten opstellen bij notaris

U kunt onderhands allerlei afspraken met elkaar maken, maar voor een notariële akte moet u naar de notaris. Omdat de notaristarieven vrij zijn gegeven is het verstandig om bij eerdere notarissen na te gaan hoeveel zij voor een akte vragen. Maar een notaris is ook iemand die u moet kunnen vertrouwen op zijn advies en het is altijd fijn als het klikt. Probeer dus ook bij een notaris uit wat aan afspraken mogelijk en verstandig is en of u daar een goed gevoel bij hebt. Sinds kort kunt u online een standaard contract via de Hema laten maken en gaat u daarmee naar de aangesloten notaris om de akte te bevestigen (kosten 125 euro).

Fiscaal partnerschap 2018 en 2019, fiscale voordelen van samenwonen

Wie samenwoont op het zelfde adres en een notarieel samenlevingscontract heeft, heeft ook een gezamenlijk fiscaal partnerschap. Dat betekent dat u gezamenlijk belastingaangifte doet en fiscale aftrekposten onderling kunt verdelen. Een aftrekpost bij wie van jullie het meeste verdient, zal de grootste teruggave van de belastingdienst betekenen. De gemeenschappelijke kosten die voor een fiscale verdeling in aanmerking komen, vindt u in het artikel: aftrekposten belasting 2018. Veel is mogelijk als het totaal maar optelt tot 100%.

Testament opstellen, samenwonen en erfrecht 2018 en 2019

Wie samenwoont en de ander, naast het verblijvingsbeding, een erfenis wil nalaten zal dat apart moeten regelen. De ene partner erft alleen van de andere partner als dat zo in een testament is bepaald. Te vaak komt het voor dat een partner komt te overlijden en de andere partner met wie lief en leed is gedeeld met lege handen komt te staan. Het is aan te raden om als u toch bij de notaris bent voor een notarieel samenlevingscontract daar ook te bespreken wat u in een testament kunt regelen. Als jullie minimaal vijf jaar samenwonen geldt ook een grotere vrijstelling van erfbelasting en successierechten.

Wat is een verblijvingsbeding?

Met een verblijvingsbeding in een samenlevingsovereenkomst spreekt u af dat de gemeenschappelijke goederen na het overlijden van één van de personen eigendom van de ander wordt. Denk aan het huis en de inboedel. Zeer verstandig, anders gaat alles linea recta naar de erfgenamen.

Samenlevingscontract wijzigen of ontbinden

U mag een samenlevingscontract wijzigen. Doe dit via de notaris als het om grotere wijzigingen gaat. Bovendien kan een wijziging meer tijd vragen als er al belangen, leningen of andere afspraken zijn die mede op de afspraken in het samenlevingscontract zijn gebaseerd. Als er een gemeenschap van goederen is en u veranderingen laat aanbrengen omdat u plotseling failliet dreigt te gaan, dan kunnen schuldeisers het nakijken hebben en hiertegen bezwaar maken. In het samenlevingscontract is aangegeven hoe u het contract kunt ontbinden en wat de gevolgen zijn.

Slot samenlevingscontract opstellen

Uitstel is vaak afstel en dat is financieel gezien niet verstandig. Als in het samenlevingscontract goede afspraken zijn gemaakt, zijn die als voorbeeld prima te gebruiken om vervolgens ook uw nalatenschap goed te regelen. Laat tot slot een testament opstellen als u volledige zekerheid wilt hebben omtrent uw erfenis.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Waarom een samenlevingscontract?"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 03-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Echtscheiding regelen
Schrijf mee!