InfoNu.nl > Financieel > Geld > Werkloos geworden? Uitgavenpatroon omlaag

Werkloos geworden? Uitgavenpatroon omlaag

Werkloos geworden? Uitgavenpatroon omlaag Op het moment dat u uw baan verliest, hebt u in veel gevallen recht op een WW-uitkering. U moet uw uitgavenpatroon wel gelijk aanpassen op de nieuwe situatie. Oudere werknemers die hun baan verliezen, hebben vaak moeite om een nieuwe baan te vinden. Ze hebben weer als voordeel dat ze een langere periode recht hebben op een WW-uitkering in vergelijking met de jongere werknemers. De periode van werkloosheid moet optimaal gebruikt worden om een andere baan te vinden, maar er is geen reden om in paniek te raken. Op de lange termijn komt het meestal weer goed.

U moet echter wel maatregelen nemen om rond te kunnen komen met lagere inkomsten. De meeste werknemers hebben recht op 70 procent (eerste twee maanden 75 procent) van het laatst verdiende loon, maar zodra de WW-uitkering stopt, is de terugval in inkomen voor de meeste werknemers nog groter.

Overgang van uw loon naar een WW-uitkering

De terugval in inkomen is afhankelijk van uw inkomen ten opzichte van het sociaal minimum en het maximum dagloon (190,32 euro per dag incl. vakantiegeld) voor de WW-uitkering. Indien 70 procent van uw salaris onder het sociaal minimum uitkomt, kunt u een aanvulling krijgen vanuit de Bijstandswet. Bij een salaris boven het dagloon, ontvangt u vanuit de sociale zekerheid geen compensatie.

Teruggang in inkomen opvangen

U kunt de terugval in inkomen opvangen door te bezuinigen op de uitgaven. U zou inzichtelijk moeten maken hoeveel u netto per maand minder gaat verdienen. Om deze teruggang gedeeltelijk te compenseren, moet u maandelijkse besparingen doorvoeren. Hierbij kunt u bijvoorbeeld denken aan het opzeggen van de ramenwasser die eens in de zes weken komt, opzeggen van abonnementen op kranten en tijdschriften en de sportschool opzeggen waar u toch niet meer vaak komt.

Mogelijk recht op extra toeslagen

Een daling van het inkomen kan u ook meer recht geven op tegemoetkomingen vanuit de overheid. Hierbij kunt u bijvoorbeeld denken aan een hogere zorgtoeslag, of mogelijk krijgt u door de verlaging van het inkomen weer recht op zorgtoeslag. Op toeslagen.nl kunt u berekenen waar u recht op hebt in de nieuwe situatie.

Overgang van WW-uitkering naar een bijstandsuitkering

Mensen die al op het sociaal minimum zitten, zullen niet veel merken van deze overgang, maar werklozen met een hoger inkomen, zullen weer een teruggang in het inkomen moeten verwerken in hun uitgavenpatroon. Een bijstandsuitkering is van rond te komen, maar luxe kunt u zich niet meer veroorloven. De auto zal de deur uit moeten en sportverenigingen zullen opgezegd moeten worden.

Bij gerechtigden op een bijstandsuitkering zal er ook gekeken worden naar de overige bezittingen die waarde vertegenwoordigen. Eventueel moet er eerst ingeteerd worden op het spaargeld. Indien de eigen woning en flinke overwaarde vertegenwoordigd, kan deze overwaarde gebruikt worden om van te leven. Een te dure auto kan de deur uit moeten.

Zo snel mogelijk een andere baan zoeken

Vanaf het moment dat een werknemer werkloos raakt, moet er gelijk gezocht worden naar een andere baan. Indien dit niet lukt, zijn er vaak wel mogelijkheden te treffen om uw arbeidskansen te vergroten. Hierbij kunt u denken aan het volgen van een opleiding of omscholingstraject. Voor veel mensen is het lastig om een nieuwe baan te vinden, maar de focus moet blijven om op korte termijn weer aan het werk te gaan.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.judex.nl/rechtsgebied/uitkeringen_%26_sociale_zekerheid/werkloosheidswet/artikelen/127/de-hoogte-van-de-ww-uitkering.htm

Reageer op het artikel "Werkloos geworden? Uitgavenpatroon omlaag"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 05-01-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!